Lektionspris!

antiloop8

Trådstartare
Nu är det så här:
Min sambo har två bröder vars döttrar vill börja rida lektion för mig (nybörjare *pustar ut* :D)
Eftersom att det inte är gratis att ha häst + att det är en del av min fritid så vill jag ändå ta ut en liten slant om än inte så mkt.

Hur mkt tycker ni det är rimligt att ta?

Det rör sig om en timma i veckan.
De kommer använda min häst bla.

En av tjejerna är fodervärd på shettisen i vårat stall och för det betalar hon inget. Vi vill inte ha något betalt för det.

Men vad säger ni hur mkt kan man ta? :confused:

Sv: Lektionspris!

På den ridskola där jag rider kostar en 45 minuters lektion i grupp för junior 90 kr.
Rent spontant, säg runt 100-lappen per lektion. Eftersom de är släktingar till dej.

jag har ridlektion en gång i veckan för en 8-årig nybörjare. Det märks att hon har utvecklats otroligt mycket och hon ställde till och med upp i en blåbärshoppning i slutet av förre terminen och fick rosett. Jag tror inte att hon skulle ha lärt sig så mkt, så snabbt på en vanlig ridskola och hennes föräldrar säger ofta att hjälpen är ovärdelig. Jag får en hundralapp per gång och vi brukar oftast hålla på i en timme. Sen blir det ju mkt runt omkring, ta in hästen från hagen, borsta, sadla, komma med små råd o tips, sköta om hästen efteråt osv. Därför tycker jag inte att det alls är orimligt med 100:- per gång, snarare tvärtom, då det kostar ungefär lika mkt på ridskola där det inte alls skulle ge lika mkt.

Jag tycker att det beror på lite grann, vad betalar de för en lektion för en vanlig ridlektion på ridskolan hos dig? Ta ut någon likvärdig summa, för lektioner för dig.
Se till att de både får rida, och varva med teori och praktik.

cactuspower skrev:
Jag tycker att det beror på lite grann, vad betalar de för en lektion för en vanlig ridlektion på ridskolan hos dig? Ta ut någon likvärdig summa, för lektioner för dig.

Glöm då inte att du som privatperson slipper moms och en massa andra x-tra kostnader som ett företag har. Jämför inte heller en auktoriserad ridskola med väl utbildade ridlärare med en "hobby-lärare".

Vet inte hur det är i det här fallet, men många tänker tyvärr inte på det.

Nu så!
Vi har bestämt oss för 80:-/person

då får de rida varsin häst + att det ingår 30 min före och efter ridning där vi går igenom viktiga teoretiska delar.

Jag räknade ut att hästen kostar mig 35:-/dag och sen la jag bara på 45:- för egen del då.
Känner att jag inte vill ta ut mer eftersom att vi som sagt är släkt, men höjs matkontot eller liknande på hästen höjs även deras del :)

Men nu är båda parter nöjda iaf :)

Hej!

Nu sticker jag säkert ut hakan lite men...

du skriver att det inteä är gratis att ha häst, helt riktigt men det
kostar knappast mer om du ger lektion eller ej.

Jag skulle aldrig drömma :o om att ta betalt av mina syskon eller deras sambo. Det skulle jag göra för att det är kul.

Om man nu absolut vill ta betalt tycker jag att 80 kr är på tok för mycket. Mina barn (14 & 9) rider på ridskola i stockholm.
Utbildade hästar och ridlärare. Det betalr vi 60 kr för 45 minuter.
Betänk att ridskolan skall betala lokaler, löner, moms och sociala avgifter. (Eller du kanske menar 80 för två ungar det är kanske ok då)

Men...du skriver att bägge parter är nöjda.
Det är huvudsaken.

/

Kan inte hålla med, den tiden hon lägger ner för att hålla lektion hade hon kunnat lägga på att träna sina hästar istället eller inte göra ngt alls.Att lägga ner tid på att ge lektion tycker jag visst kan kosta.
Det var väl inte sambon eller deras bar utan sambons bröders barn å jag tycker gott man kan ta betalt för det kostar som sagt att ha hästar å man låter andra nyttja ens hästar å lär dem att rida dessutom.

Jag har tagit betalt om ngn ridit min häst, jag tycker nämligen inte det är mitt ansvar att se till att folk har hästar att rida å vill de göra det så kan de betala för sig.
Hoppas inte detta lät aggressivt men ngt jag avskyr är att alla tror att de ska få rida mina hästar gratis bara för att jag äger hästar! :eek:
Dom kan ju gå å köpa en egen så får de veta hur det känns i plånboken att hålla hästar för att andra ska rida :smirk:

Sen är det så¨på många ridskolor, bland annat den där jag bor, att de som håller lektion för barn oftast inte heller är utbildad å många gånger köps totalt olämpliga hästar in så jag tycker det kan vara ett bättre alternativ att rida privat, många gånger lär man sig mer.

Frasseoo skrev:
Hej!

Nu sticker jag säkert ut hakan lite men...

du skriver att det inteä är gratis att ha häst, helt riktigt men det
kostar knappast mer om du ger lektion eller ej.
Nä det kostar inte mer men som sagt, jag hade lagt den tiden på att rida min häst eller gjort något helt annat kanske.

Jag skulle aldrig drömma :o om att ta betalt av mina syskon eller deras sambo. Det skulle jag göra för att det är kul.
Jag skulle inte heller ta betalt från mina syskon eller från min sambo.

Om man nu absolut vill ta betalt tycker jag att 80 kr är på tok för mycket. Mina barn (14 & 9) rider på ridskola i stockholm.
Utbildade hästar och ridlärare. Det betalr vi 60 kr för 45 minuter.
Betänk att ridskolan skall betala lokaler, löner, moms och sociala avgifter. (Eller du kanske menar 80 för två ungar det är kanske ok då) men om du betalar 60 kr för 45 min så är väl 80 kr för 2 timmar VÄÄÄLDIGT billigt eller?

Men...du skriver att bägge parter är nöjda.
Det är huvudsaken.
Ja det är det som är huvudsaken som sagt :)

/
tio tecken

80 kr låter jättebra, jag rider 1timme (privat på egen häst) och betalar 225 kr.
100 till tränaren, 50 till ridhushyra och 75 till transporthyra. Förhoppningsvis kan jag träna hemma sen, då kostar det bara 150 kr :)

Håller med!
Jag skulle inte heller ta betalt av NÄRA anhörig, men sambons brors barn (var det väl?) kanske inte behöver rida gratis? Sen är det väl en helt annan sak om det var något enstaka tillfälle, men om du binder upp dig så är det inte alls fel att ta betalt.
Det går inte att jämföra privat ridning med ridning på ridskola helt heller tycker jag. Detta både på gott och ont. Ridskolan har (förhoppningsvis) utbildad personal och bra hästar, men lite tid över för praktiskt "pyssel" före och efter ridning samt stora ridgrupper.
Rider barnen privat, så är det ofta som i det här fallet MYCKET färre elever som då får mer uppmärksamhet samt mer tid före och efter ridning för övrigt pyssel.
MIN tid är inte gratis och jag skulle ju som andra sagt kunna använda den till mina intressen istället.
Tycker som du chrysler, att det inte är min uppgift att hålla andra med häst gartis!

60 kr/45 min = 80kr/60 min :smirk: :rofl:

Men: Förut red jag lektion på lektionshäst, vi var ca 5 ryttare. Red 45 min o betalade 115 kr.

Nu är det inte längre ridskola där, så jag rider på egen häst, 45 min, senast var vi ca 8 ekipage, betalar 120 kr för detta.

Förstår inte riktigt hur det går ihop, vi är ändå uppstallade på stället så anläggningsavgiften borde väl ingå?

Har en kompis som tränar själv för utb tränare 45 min/250 kr...

Är det bara jag som tycker att mina lektioner är dyra? :smirk: Eller är jag bara snål? :devil:

Jag hade gladeligen betalt 100kr till vem som helst för en timmes lektion! :) Moster, granne eller kompisens mamma...bara personen i fråga kan hjälpa mig och min häst framåt i ridningen! Nu får jag betala 200kr för privatlektion på ridskolan, vilket inte blir av så ofta då de bara kan erbjuda kvällstider...och jag måste rida dit i brist på transport. :cry:
"Lillis" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama