Lekstugor, huggormar. Vad göra?

lady_mike

Trådstartare
Vilka här har lekstugor till sina barn? Jag skulle vilja skaffa en till sonen i sommar men tror ekonomin måste gå till annat.
Men det finns en gammal hundkoja inbyggd i vedboden så tanken slog mej att göra en riktig dörr till den och städa ut invändigt. Den är ganska stor för det bodde två hundar där innan vi flyttade hit.

Problemet är dock att det bott huggormar under vedboden och i väggarna. I somras såg jag ingen men året innan hittade vi flera som solade i ingången till boden och slingrade sej in under.
Vi har klippt gräset noga omkring där och är där mer så kanske stampet från våra fötter gör sitt.
Men finns det fler tips? Nåt medel (oskadligt mot djur och natur) som kan få dem att avlägsna sej?
Ormen är väl fridlyst om jag inte missminner mej och jag gillar ormar så skada eller döda dem skulle inte hända. Men jag vill ju inte ha dem nära barnen..

Sv: Lekstugor, huggormar. Vad göra?

Hur bor du? Höns brukar kunna skrämma bort ormar så det kanske kan vara ett alternativ.

Jag bor på en gård ute på landet. Så höns har vi pratat om att skaffa. Kanske dags att göra allvar av dom planerna :)

Det är kanske en bra idé. I så fall bör väl hönsgården vara hyfsat nära den blivande lekstugan och att de är frigående på dagarna så de kan gå runt och picka i området. Jag kan inte minnas att jag sett några ormar hos mamma (som bodde i ett riktigt ormhål innan hönsen kom dit) sedan hon släppte ut hönsen.

Är höns enda lösningen eller finns det fler tips?

Vedboden står intill en skog med har en blivande gräsmatta framför. Är ganska grov än men jag körde där ca 2 gånger i veckan med gräsklipparen så det började bli fint lagom till hösten. Intill är oxå ett mindre stenrös som ska täckas över i sommar.

Finns det inget som ormar ogillar. Typ ättika? Vi har gott om snok oxå men det är jag bara glad för.

Är huset byggt på plint är det ju bara att flytta på det till en plats som är mindre attraktiv för dem. Annars googlade jag en liten stund. Sök på sork och ormskrämma. Kanske hjälper någonting men då blir du ju av med snoken med.

Tyvärr är det en gammal lada som gått igenom många olika sorters användning. Det är tydligt att det varit stall en gång i tiden med löjligt liten plats för häst och lågt till tak. Även att maskiner stått där då det syns oljefläckar på den del det är golv. Halva används för ved och sedan en inbyggd isolerad hundkoja.
Tror det oxå skulle vara lättare att skaffa en riktig lekstuga än att flytta eländet.

Jag får googla och se. Sork har vi haft en del av men även dom har minskat pga att vi gjort iordning gräsmattor. Anar att katterna gör sitt oxå även om jag inte sett att dom tagit några djur. Vi skaffade dem när det blev för mkt möss i källaren om vintern. När vi flyttade hit såg det ut som en djungel av ogräs och prylar. Det är under diverse prylar vi mött en och annan orm utöver de som vi sett i boden. Sonen är 3,5 nu och rör sej på större områden nu än tidigare och därav växer oxå skräcken för ett bett..

Försvinner snoken må det va hänt även om jag tycker om dem.

Ormarna gillar inte vibrationer så vi har satt upp massor av små vindsnurror finns i bland på vår o sommar på blomaffärer ex plantagen mfl. Tänkt prova en grej som laddas av solen eller batteri som skall var avskräckande för sork o likande. Den vibrerar så sork mfl tycker att det är otrevligt.
Vi har gott orm orm där vi bor. Det går så fort när man blir biten. Så vi går i stövlar på tomten. Även om det har minskat här.

Hoppas att du blir av med ormarna på tomten.

Snus lär vara effektivt mot ormar, man ska då strö ut det där man vill hålla dom borta. Problemet är väl att det regnar bort så småningom, men i ditt fall kunde du ju placera det under boden. Kanske går att få tag på utgånget fulsnus nånstans billigt?

Annars håller jag med om höns...dom är trevliga på andra sätt också, om man har tid och plats.
Och vårda dina igelkottar, dom håller också ormarna borta!

Igelkottar har jag tyvärr inte sett en enda av här. Jag bor nära skogen för att ha ett rikt djurliv och önskar att det hade funnits en och annan kotte.
Snus va ett bra tips och tack:)

Ja höns gillar jag och vi vill verkligen ha. Tid och ork finns. Men vi måste nog skaffa rejält stängsel. Möjligen hundgårsstängsel då både räven och lokatten är gäster på vår gård. Även ett bättre nät som tak då vi har falk, uv och ugglor som sitter på hagstolpen varje sommar.
Nätter ute för hönsen är oxå uteslutet men det kanske är normalt..

Hönsen brukar gå in av sig själva på kvällarna men ser ni till dessa djur även dagtid är det kanske bäst att ha hönsen instängslade jämt.

kl
Precis, hönsen går snällt in och "lägger sig" vid Bolibompadax ;)
fast har ni så mycket rovdjur kring tomten måste ni nog stängsla in dom även dagtid...och även ha nät uppåt, för rovfåglarna.

Ja senast i morse har det gått en lokatt från grannens tomt och på våran uppfart.
Hönsen kommer endast få vara lösgående när vi är ute med dem. Om natten kommer jag garanterat att stänga möjligheten för djur att ta sej ut som in.

Blev så sugen på höns nu så jag kommer nog börja städa ut den gamla stian och börja bygga lite redan i helgen!!

Ja det va ingen lo som passerat denna morron. Jag tyckte spåren va något för smala framtill så efter att ha hört med grannen, skickat lite bilder som länsstyrelsen tittat på så va det varg.. Och troligen den varg de flyttat på några gånger.

Mysigt! Höns är rätt coola :D mammas frigående kom nästan in i huset efter en stund, väldigt sociala och nyfikna.

Frågan är bara.. Ormarna. Det verkar som om det är att sätta någon form av saker som vibrerar i marken som gäller. Har ni väldigt mycket orm kan ni ju sätta in en hel del och ganska tätt så borde de ju fly fältet.

Det finns ju ormskrämmor, som vibrerar, det är nog ett relaltivt billigt och enkelt sätt att testa.

Tack alla för tipsen. :)

Jag ska se över lite möjligheter till sommaren. Nu känns det lite tryggare att fundera på en lekstuga till sonen :)

Fråga inne på Hus o Trädgård, men omformulera rubriken så tråden inte klassas som att du postar samma fråga på flera ställen.

Det finns ett par växter(örter) som ormar inte gillar, minns dock inte namnen på dem. Ett par duktiga utekatter från kända ormmördarsläkter är oxå bra, har haft två sådana o det var ormfritt, låg halvuppätna/uppspydda ormdelar lite överallt i trädgården.
Frågade själv där inne om kottar, tydligen kan man bli fadder åt kottar som behöver nya boningar efter viltrehab t ex. Tror jag frågade om man kunde köpa "odlade" kottar, dom är lixom huggisar fridlysta.

Ska kolla upp om jag kan bli fadder då åt en lite kotte. Det är så fina djur och vi har inte mycket bilar efter vår lilla väg.

Liran:
Utekatter har vi som kommer och går som dom vill. Hoppas dom skrämmer bort ormen då :O

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka