leksaker till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

KisseNova

Trådstartare
tråden är inte till för att skryta utan mer för att se vad andra bukefalister tycker är okej i leksaksväg...
Har inte hittat en liknande tråd så jag gör en själv ...

Hur tänker ni när ni köper eller får leksaker till era barn? Får dom ha så mycket leksaker som möjligt? Ska det bara följa könet, bilar till killar och dockor till tjejer? Vilken är den dyraste leksaken ni köpt?


När jag köper leksaker så vill jag att dom ska vara roliga och gärna med ljud eftersom min son älskar sånt som låter.Sen om det kostar 5 kronor spelar ingen roll eftersom han har lika roligt med leksaken ändå.Den dyraste leksaken han har kostade 499 kronor.
Min son har blandade leksaker på sitt rum eftersom jag vill att han leker med allt.Nu har han fått "leksaksstopp" eftersom jag får tom börja lägga undan en del eftersom han inte leker med allt.Och då har han egentligen inte så mycket leksaker om man skulle jämföra med andra barn.
 
Sv: leksaker till barn

Är inte mamma själv men då jag jobbat mkt med barn kan jag rekomendera leksaker i form av; kastruller, vispar m.m. andra köks redskap. Barn studerar mkt och vill oxå vara med å laga mat när en förälder gör det. och för att barnen inte skall klänga över spisen (= livsfarligt) är en leksaks spis + redskap en perfekt lösning. detta är även lärorokt för barnet.

Ett barn uppskattar mer att få underhålla sig med saker de kan lära sig utav än att de får MÄNGDER av saker de tröttnar på direkt.

Så när man köper saker till son ögonsten skall det finnas nåt syfte bakom köpet.
 
Sv: leksaker till barn

Jodå, min son har både spis med tillhörande kastruller å sånt och även en verktygsbänk.

Tycker precis som du att det är viktigt att dom har bra leksaker som stöder deras utveckling.
 
Sv: leksaker till barn

jag önskar att min föräldrar hade kunnat tänkt på det när jag var liten. :( men man gjorde kanske inte det "på den tiden". :o
 
Sv: leksaker till barn

När jag köper leksaker... Defenetivt inte könsbundet.... Jag köper rejäla saker som tål att lekas med, visst blir det lite billiga "skitsaker" ibland, men jag försöker att köpa sånt med kvalitet...

Plastservisen är hårt lekt med, samma sak spisen och bilarna. Duplot har varit favoritgrej under många och långa perioder. Briotågbanan gillar jag nog mer än dottern...;)
Dockskåpet var hon lite för liten för, men med tanke på vad grejerna kostar så kan det vara bra att ha ett par år på sig att mörblera upp det...:crazy:
Fredrik har inte så så mycket alls än... Jo en relativt dyr noaks ark i tyg med olika pinglor och prassel om djuren, den är omtyckt.

Jag köper helst inte sånt med batterier som låter... Jag klarar oftast inte av ljudet för det brukar vara hemskt...

Det dyraste vi har köpt... Jag skulle tro att det var rutschkanan hon fick i födelsedagspresent, men som sagt så kostar jag hellre på och får något rejält istället för att köpa massor av saker...

Byggklossarna förrestän är nog det som har används mest och längst, hon fick dem när hon fyllde ett och de leks det fortfarande med...

Men vi har fått en hel del från kusiner och en hel del är sen jag var liten, så jag har fyllt på lite sånt.
 
Sv: leksaker till barn

jo, det är väl egentligen bättre att köpa kvalite än kvantite när det gäller deras leksaker :D
 
Sv: leksaker till barn

vår son på 4 år har hur mkt leksaker som helst:crazy:
min sambo (barnets far) köpte allt han pekade på förut,har blivit bättre nu iof.*tack o lov*
jag höll på att bli galen över att han fick leksaker dagligen.
när han fyllde år så gick presenterna på ca 4000kr (och då bara från pappa) tycker det är på tok för mkt att lägga på presenter åt en 3 åring....
sonen var så bortskämd med prylar att han inte ens tyckte det va spännande att öppna julklappar födelsedagspresenter för det fick han ju dagligen. men som sagt det har blivit mkt bättre efter enträget tjat från min sida och släkten att pappsen inte ska köpa leksaker annat än just födelsedagar och julafton :D

mvh Arabizar
 
Sv: leksaker till barn

Våra barn har väl inte sådär värst mycket leksaker. Maken tycker de kunde ha mer, men jag vet inte om det behövs. Det behöver ju inte vara många bara för antalets skull... :p
Jag försöker köpa leksaker som tål att lekas med. Selma är 4 år nu ock klarar ju av lite mer avancerade leksaker som kan ha smådelar. Men eftersom vi har två mindre barn i huset också så håller jag igen på just smådelsleksakerna. Det finns lite som hon får använda (exempelvis en burk med pärlor, att göra halsband av) när småsyskonen sover.
Vi har en hel del "pedagogiska" leksaker, sånt som låter (fast låter de högt blir de utslängda :mad: ) och vi försöker undvika könspräglade leksaker. Det finns "allt" att välja på, sen är det barnens personligheter som avgör vad de gillar. Signe bär ständigt runt på sina dockor, Selma är betydligt mer praktiskt lagd och gillar vekryg och sånt. Tågbanan och pussel går hem hos båda. Allan är ju lite liten än (10 mån), men ingen av hans systrar har tyckt så mycket om bollar som han gör, vid den åldern...

Den dyraste leksaken jag köpt är definitivt springcykeln - om den nu ska räknas in i leksakshögen...
 
Sv: leksaker till barn

Jag köper saker som håller och som man kan stänga av ev. ljud på. Lillan har gosedjur, klossar, lite pet- och pillgrejer och bebisdockor. Och så böcker som hon bara älskar. Och en gunghäst såklart! Med barocksadel! (...som hon bara skriker om man sätter henne på...)
På BVC, hemska förskolan och hos kompisar med barn upptäcker vi vad hon tycker är intressant. Annars tycker jag att det är svårt att veta vad jag ska köpa. Vi har ganska få leksaker, men de som finns är grejer som går att leka med på många sätt. Så att de inte blir fort tråkiga.

Varför bebisdockor är för att hon är helt frälst i dem. Hon går hela dagarna och bär på sin docka Lilian. Bilder av bebisar är också intressanta.

När hon blir lite större tänkte jag att hon skulle få ett såntdär brio-tåg med tågbana. Än så länge har hon inte visat något intresse för bilar eller sånt och hon är för feg för att åka bobbicar.

Könsbundet eller ej, men av de typiska flickgrejerna i affären så skulle jag aldrig köpa städ-leksaker eller smink för småbarn.
 
Sv: leksaker till barn

:rofl: Jga är totalt allergisk mot leksaker som låter så sådana blir det inte. Däremot så köper jag gärna pussel och spel så hon får tänka lite och man kan umgås på ett trevlig sätt. Dottern är nu 4 år och om något år ska jag köpa pyssel grejer till present istället. Sonen är ännu bara 9 mån så han blir road av det mesta.

Tja, dyraste leksaken till barnen blir väl en shettis då! :rofl: Nåja, leksak och leksak men ändå. Den kostade 9000:- och vi köpte honom i måndags. Vanliga leksaker är vi ganska så snåla med. Köpte dock en dockbarnvagn till dottern som hade kostat 700:- men som vi betalade 300:-. 500:- är absolut smärtgränsen för leksaker och då blir det inget mer än j ust den saken.
 
Sv: leksaker till barn

Nu är visserligen min dotter så liten att hon inte direkt har börjat leka med sina leksaker (även om skallror är rätt populära) men hittills har vi fått en massa prylar, mest småleksaker som skallror, nallar, mininallar osv. Jag blir redan tokig på att hon har för mycket. Samtidigt känns det inte så roligt att rensa ut bland dem när hon har fått dem!

Min mans brorsbarn har sååå många leksaker. Föräldrarna på båda sidor är skilda och omgifta och alla öser leksaker över dem. Om jularna hinner de knappt öppna ett paket innan nästa kompisar. Jag mår nästan illa av det. De uppskattar inga leksaker utan i slutändan hamnar de ändå framför tv'n... :(

Nej, jag kommer förmodligen vara rätt restriktiv med leksaker. Hellre att jag köper en dyrare sak av bra kvalitet än 10 billiga. Eller ännu hellre att jag köper en billig leksak som barnet verkligen uppskattar (när jag var liten kunde jag ju bli helt salig av en penna, bara det var en fin och färgglad penna). Dotterns rum är väldigt litet dessutom, så det kommer helt enkelt inte få plats så mycket leksaker där.

Jag kommer säkert köpa könsneutrala leksaker till viss del, men om dottern vill ha en Barbie, ja då ska hon få en. Jag blir matt av att köpa leksaker till mina brorsdöttrar, de ska bara ha könsneutrala leksaker, och det är verkligen inte lätt att hitta (man kan ju inte köpa Lego VARJE gång...) och man vet aldrig om föräldrarna tycker att leksakerna duger. Pedagogiska leksaker är jag helt för.
 
Sv: leksaker till barn

"mina" barn fick en slalomutrustning i födelsedagspresent ;) Den kostade 900 för två par pjäxor, två par skidor å två hjälmar. I julklapp fick de lego å ryggsäckar med stolar (sånna som man har i skogen å vid fiske) av mig å pappan. Vägrar köpa mer plastleksaker som de bara har sönder! Förr har de blivit grymt bortskämda av allt å alla vilket har resulterat i att de inte alls är rädda om sina leksaker. Så efter 10 minuters lekande är sakerna trasiga :mad: Men som tur är så har farföräldrar mfl insett detta å nu köps det inga mer leksaker förrän de lärt sig uppskatta presenter och att vara rädda om grejorna. De har nu "bara" lego, en varsin radiobil (julklapp), nån bil å gosedjur å ritblock att leka med. Resten har jag KASTAT!! Samlade ihop ALLA trasiga leksaker å saker de aldrig leker med och kastade. Flera flera kassar. Så himla skönt! å inte har de saknat grejerna heller. Men oftast är de ju ute å leker i skogen eller så leker de med sig själva inne - typ leopard och lejon :p å då behöver man inte en massa leksaker! bättre att använda fantasin.
 
Sv: leksaker till barn

:rofl: Måste berätta om min son som snart fyller 16 år..han fick massor med leksaker när han var liten, vanlig o pedagogiska..men de ENDA han lekte med var BOLLAR..i alla varianter..han rörde inte bilar, lego..men bandybollar, golfbollar, fotbollar,tennisbollar, rugbybollar, ja alla bollsorter som fanns det lekte han med..
Det fanns leksaker i hans rum som han ALDRIG ens rörde..detta har hållt i sig ända tills han blev tonåring..:o o övergick till datorns värld..:cool:
 
Sv: leksaker till barn

Nu är visserligen min dotter så liten att hon inte direkt har börjat leka med sina leksaker (även om skallror är rätt populära) men hittills har vi fått en massa prylar, mest småleksaker som skallror, nallar, mininallar osv. Jag blir redan tokig på att hon har för mycket. Samtidigt känns det inte så roligt att rensa ut bland dem när hon har fått dem!

Samma här, det GÅR ju inte att rensa bort/lägga undan exempelvis nallar tills hon vill leka med dem när det är släkten som kommit med dem, så de sitter uppradade på soffkanten och driver mig till vansinne.

Annars har dottern inte så många leksaker. Ett babygym som hon fått via buke, ett gäng skallror som hon ärvt av mig och sambon, några vagnsleksaker (ni vet såna som man sätter fast på var sida vagnen med skallrande saker på) och några bitleksaker som vi köpt nya. Kändes inte så fräscht att låta henne ärva bitleksaker som är drygt 24 år gamla, så det fick hon nya av...

Kommer nog inte att köpa en pryl förrän hon är gammal nog att välja vad hon gillar. ALLT finns kvar sen jag och mina systrar var små och allt är helt, så varför köpa nytt? Tror dessutom svärmor har en del i gömmorna sen sambon var liten också, så nog lär dottern ha så hon kan roa sig.

Jenny
 
Sv: leksaker till barn

Jamtland skrev:
Samma här, det GÅR ju inte att rensa bort/lägga undan exempelvis nallar tills hon vill leka med dem när det är släkten som kommit med dem, så de sitter uppradade på soffkanten och driver mig till vansinne.

Ett tips är att sy en "hängmatta" och hänga upp i taket/hörn och lägga alla gosedjur där... Samlat och enkelt och man slipper se dem... Bäst är det ju om barnen har eget rum... Fast vi gjorde misstaget att köpa en sån där rund förvaring man hänger från taket till elin... Den var jättebra att lägga undan saker i, mindre bra att klättra i och i vårat gipstak gick det inte att skruva fast så bra, så nu ligger den undanlagd...
 
Sv: leksaker till barn

Jättebra idé med hängmatta. Det skulle funka i vår barnkammare. Vi har köpt två backar som precis får plats under sängen (vi har en vanlig säng i hennes rum förutom spjälsängen) på IKEA.
 
Sv: leksaker till barn

*KL*
Den dyraste o nästan onödigaste leksak vår dotter har fick hon i 3-års present av sin motorcykel-galna far, det är en eldriven motorcykel. Hon gillar den väldigt mycket o kör mycket med den på sommarn, men jag tror att hon tycker bättre om sin vanliga cykel ändå. De första månaderna hon hade den kunde hon knappt använda den, för alla grannbarn blev som galna o ville åka de oxå, så det var ofta lång kö, tills vi tröttnade på det hela o hon bara åkte när de andra barna inte var ute.
 
Sv: leksaker till barn

Nowis skrev:
*KL*
Den dyraste o nästan onödigaste leksak vår dotter har fick hon i 3-års present av sin motorcykel-galna far, det är en eldriven motorcykel.

Min son har oxå en eldriven motorcykel, som han fick när han var 3 månader (det ska börjas i tid :D) Nu är han 15 månader och åker på denna i lägenheten och har hur kul som helst.Ska bli kul när våren kommer då han kan åka utomhus.

Dyr??
min sons motorcykel kostade 350 (säljs exakt likadan på Biltema för 299).
 
Sv: leksaker till barn

Den här köptes oxå på biltema, kostar typ 1300:- eller nåt liknande.
 
Sv: leksaker till barn

Våra småtjejer ( 7,5 mån) har 3 favoriter. en färgglad plastboll, ett tjockare brunt blompapper och leksakerna i sitt mjuka babygym. + gåstolarna då förstås.
Jag tror inte på många och dyra leksaker, däremot tror jag på omväxling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 108
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 144
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 077
Senast: Fruentimber
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp