Leksaker till 1½-2 åring, hjälp mig med idéer och tips!

Calazirya

Trådstartare
Jag och sambon diskuterade igår att E skulle behöva lite roliga saker att leka med, en uppdatering helt enkelt.

Men det står verkligen helt still.

Vad skulle ni satsa på för leksaker som är givande för ett barn i åldern 1½-2 år ?

Sv: Leksaker till 1½-2 åring, hjälp mig med idéer och tips!

Pussel tyckte min dotter var fantastiskt roligt då, och duplo. Och bondgårdsdjur. Och sådana där böcker med tjocka sidor. Några saker hon nu vid 2,5 lagt åt sidan för nya saker, iallafall tillfälligt.

"Dra-efter-sig" leksaker, finns ju många olika varianter.
Bobycar eller liknande att sparka sig fram på.

Sam var helt omojlig i den aldern, inget holl honom sysselsatt i mer an tva minuter. Sa det blev mest annat, vi kollade traktorer, rotade i ladan, gravde och spikade... Inomhus bakade vi, hoppade i sangen och annat skoj. Nar man kollar i leksakskataloger ar de flesta leksaker for ettaringar eller fran tre ar, sa jag har intalat mig sjalv att det hander nagot magiskt nar de ar tre, da kan de spela spel, leka pa ett annat satt mm.

Men tjejer ar ju lite fore i utvecklingen ocksa...

Sån har vi! Vår 1.5åring har lekt rätt mkt med den periodvis.
---

Annars vet jag inte. Vår lille leker ju mkt med storebror. Så kör storebror bilar på bordet gör lillebror samma sak. Pussel håller han på med lite, böcker är ganska intressant. Men mestadels gör han det storebror gör. En annan favoritsysselsättning är att ge kaninen maskrosblad ;)

Annat som Emilia leker med

* Vagnar, hon älskar att köra runt pa sina gosedjur i dockvagn
* Gosedjuren leker hon mkt med öht, matar, byter blöja, ger vatten osv
* Bobycar, roligt bade att aka pa och att undersöka hur den är konstruerad
* Böcker men mkt bilder. Inte bara enstaka bilder pa varje sida utan det ska vara massor sma figurer.
* Telefon, det mesta fungerar som telefon, hon gar runt med saken vid örat och "pratar" massor.

Det vi har som hon uppskattar:

Bobbycar
Spis
Sådan där IKEA-mojäng som turbofling visade
Dockor
Litet piano
Pekböcker

Det vi funderar på:

Dockvagn
Bil/traktor i lite större modell
Egen mobil ( leksak ) då hon alltid "snor" våra ..

Det vi har köpt men inte hämtat hem än

Synth.

Tack för tipsen, det som ändå roar henne mest är att vara ute och checka in världen.. Men nu börjar rusket komma och då är det bra om hon kan ha något att pyssla med inne.

Färgkritor och papper, är hon för liten för sådant ?

Det tror jag inte hon är för liten för, Emilia brukar fa papper och penna som hon gärna sitter en stund med. Men det gäller att passa för det är inte alltid hon vill mala pa bara pappret :)

Haha nej precis.

Hon har en vägg i sitt rum där hon får måla, men det tänkte vi nog inte introducera förrän hon förstår skillnaden på den väggen och att måla i v-rummet, vi har ljusa ( vita ) väggar i hela hemmet =D

En såndär bilmatta med en massa hus och landskap på!
Och lite bilar till :).
Det älskade jag när jag var liten och lekte med det länge (från ca 2 år tills jag var typ 9 :crazy: ).
Bilgarage och bondgård med en massa djur då?

Det var nog allt jag kom på nu :).

Ja, bondgård med djur brukar uppskattas i den åldern med :)

Mina gillade saker som lät.
Typ tryck på kanppen låter si, dra i spaken låter så.

Tusen tack alla!!

Bondgård med massa djur ( strl större ) var en fin idé..

älgen: Ja hon älskar verkligen ljud, speciellt intrument. Därför införskaffade vi oss en Synth, men jag får nog fixa öronproppar ;)

Tacka din lyckliga stjärna att det inte är ett trumset:D

Haha nej precis.

Hon har en vägg i sitt rum där hon får måla, men det tänkte vi nog inte introducera förrän hon förstår skillnaden på den väggen och att måla i v-rummet, vi har ljusa ( vita ) väggar i hela hemmet =D

Fast vi hade en 5 åring som ritade på en vägg hemma hos oss här för ett tag sen!!

Klart hon ska ha kritor/vattenfärg. Men måla gör hon såklart tillsamans med er.

Annars tycker jag att vara delaktig i städning, matlagning, handla (köra en egen liten vagn) är mer givande än en massa leksaker, för de tröttna i alla fall Rasmus på ganska snabbt.

Givetvis ska hon få måla under uppsikt, men att introducera väggen redan nu känns tokigt. Känns som ditt svar var ett misstolkande av min text?

Städning är hon delaktig i på sitt sätt, inte matlagning så mycket än, handla mat går inte med henne på golvet med egen vagn ( hemska tanke ).

Och jag menade att även fast de förstår vart man ska rita så kan de rita på väggen ändå.

Varför är det hemskt att hon kör en egen liten vagn och ni köper lite frukt, mjölk och kanske någon ost? Det är ju handtag på vagnarnas vimplar så man kan styra å hålla emot så de inte går i 290 km/h i början ;)

Emilia älskar att köra egen vagn, men det gäller att ha tid och talamod när man gör det. Och man bör handla pa tider när det är väldigt lite folk i affären.
Men det finns en stor anledning till att hon inte far göra det ofta, hon blir sa väldigt ledsen och arg när man är färdig och hon maste ställa ifran sig vagnen.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 818
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka