Leker med tanken...

Sv: Leker med tanken...

Jag kan inte särskilt mycket om blodskorsningar, men om inte Quite Easy blir en hit i aveln så ska jag sluta med trav. *lovar*

Vad mer än den guldkantande stammen är det hos honom du ser?
Jag har noll koll och inte sett ett enda av hans lopp,men nyfiken.

Vad mer än den guldkantande stammen är det hos honom du ser?
Jag har noll koll och inte sett ett enda av hans lopp,men nyfiken.

Utstrålning, prestationer, psyke samt goda vitsord från kretsen runt honom.
Och härstamningen då. Att han inte togs till aveln i USA lär ha berott på att han skulle få alldeles för stor konkurrens från mer tävlingsmeriterade Andover Hall-hingstar.

Någon som har koll på hans extriör?
Ursäkta trådkapningen:o.

Exteriör beskrivning:
Manke 156cm, kors 158cm, längd 164, skenans omkrets 20,5cm.
Långlinjerad något överbyggd hingst med uttrycksfullt huvud. Brett ansatt något välvd hals. Omarkerad manke. Djup i bålen. Långt, runt välmusklat kors. Bred i bringan. Något korta kotor. Något x-ig höger fram. Rakhasig. Nystande rörelser i skritt. Rör sig korrekt i trav.

En beskrivning som INTE tilltalar mig. Personligen skulle jag även rödmarkera rakhasig, men har inte tillräcklig uppfattning för att göra det än...

Jag tror Kentucky får sluta med trav... :angel:

Vad som talar emot Quite Easy är i mina ögon exteriören och de uteblivna tävlingsmeriterna. Vi får se om härstamningen kommer att väga upp. Han lär ju få chansen i alla fall.

Jag visste väl det fanns en hake.
Samtidigt är mitt förtroende för avelsnämnden NOLL:Jag ringde upp stall Palema innan Adams Hall avelspremierades och frågade om vilka brister han har i sín extriör. Svaret jag fick var att han hade en björnfot bak. I premieringen stod inget om nån björnfot.

Det kommer bli spännande att se vilken av Andover Hall hingstarna som lyckas bäst...
Hoppas själv på Up front larry :)
Har träffat Quite easy han var väldigt liten och kompakt men visst väldigt snäll...

Det kommer bli spännande att se vilken av Andover Hall hingstarna som lyckas bäst...
Har träffat Quite easy han var väldigt liten och kompakt men visst väldigt snäll...
Jag tror mest på Donato Hanover... :D

Av de som finns i Sverige tror jag Adrian Chip är den med störst potential. Många av de övriga känns importerade i första hand för att de är efter Andover Hall. Sedan för att de inte "duger" i USA. Adrian tycker jag är läcker att skåda på banan och han har visade att han dög mot årgångstopparna i USA. Får han bara chansen i aveln, så tror jag han kommer att lyckas.

ADRIAN CHIP
Veterinär beskrivning:
Hingst visad i tävlingskondition med obetydliga veterinära anmärkningar.
Exteriör beskrivning:
Manke 168 cm, kors 165 cm, längd 167 cm, skenans omkrets 20 cm.
Stor, högställd hingst av lättare modell. Smal i bringan. Branta bogar. Hög manke. Långt sluttande kors. Raka hasar. Långa kotor. Nystande rörelser i skritt och trav.

Det är "bara" branta bogar som känns tveksamt, liksom att jag inte är överförtjust i raka hasar. Tycker dock att han har mänga egenskaper som väger upp.

Clerk Magistrate tycker jag också känns intressant, men vill höra lite exteriöra kommentarer om honom.

Tyvärr tror jag inte mycket på vare sig Quite Easy eller Up Front Larry, men jag har haft fel förut. :angel:

he he ja det e inte lätt att skåda framtiden :D
Adrian Chip kan nog bli något men han har väl inte varit tillgänglig i avlen än eller?
Tycket att det börjar bli lite mycket hingstar efter samma linjer nu Andover hall m syskon...
Kan dom inte satsa på att importera lite intressanta franska hingstar istället :laugh:..

he he ja det e inte lätt att skåda framtiden :D
Adrian Chip kan nog bli något men han har väl inte varit tillgänglig i avlen än eller?
Tycket att det börjar bli lite mycket hingstar efter samma linjer nu Andover hall m syskon...
Kan dom inte satsa på att importera lite intressanta franska hingstar istället :laugh:..
Framtiden: nej, den är inte lätt att skåda. Fast det är lite kul att spekulera! :)

Adrian Chip: nej, har har ännu inte varit tillgänglig i aveln.

Hingstimporter: går i "modetrender", eftersom det är marknaden som avgör.

Franska hingstar: jag håller med, men det finns nog svårigheter. Dels är den franska marknaden för gynnsam just nu. Det går inte att matcha ekonomiskt att stalla upp en fransk hingst i Sverige, jämfört med Frankrike om vi ska ha en fransk topphingst. Ska vi gå ner i "kvalité", så är intresset inte lika stort att använda den hingsten. Nu går det att få de bästa franska hingstarna via fryst sperma och "södra Sverige" har heller inte alltför långt att skicka stona till Frankrike för betäckning. Det gör att efterfrågan på en fransk hingst i Sverige inte är lika stor. I alla fall inte så stor att det är ekonomiskt genomförbart som jag ser det.
Nu har vi förmånen att i alla fall ha Juliano Star uppstallad i Sverige! Även Olimede tycker jag är intressant, men han är oprövad. Zerberus är inte franskfödd, men ändå med en fransk far och han har visat att han duger.

Up Front Larry imponerade inte på mig som tävlingshäst iaf. Snurrade på hyggligt på korta banor, men räckte inte alls till på de längre. Ganska intetsägande typ av tävlingshäst också.

Just my five cents...

Av anledning att denna tråd kan bli lite akut i år så återupplivar jag den.

Vackra Tanten har en gammal utläkt fraktur som verkar störa henne lite grann. hon är inte "veterinärhalt" just nu men blir hon de inom kort är det slut på tävlandet.

Önskemål - Förutom att hingsten ska passa ihop någorlunda med henne och inte vara stor som ett hus.

• "Säker förvärvare"
  • Tidiga avkommor

Jag fick en actionbild av Cambrie som visar en del av hennes rörelsemönster! :bow::bow:

27611505.jpg

Senast ändrad:

Faktiskt en av hingstarna jag snuddat vid tanken på. :idea:

jag är medveten om att kma ska vara försiktig med dem från början så man inte skrotar framknäna. Någon som har exteriörbeskrivning på honom?

Tankarna har även gått till Super Photo Kosmos, Scarlet Knight (rätt oprövade) och förmodligenp å grund av känslor för den röde men även en känsla av att det skulle kunna bli rätt, Gentle Star. Bellas framsteg skulle förmodligen komplettera hans. Att min inte startar än beror fortfarande på yttre trauma. Annars hade han varit ute för ett år sen.

Smasher

Exteriör beskrivning:
Långlinjerad harmonisk hingst med vackert
huvud. Liggande bogar, djup bål, lång rygg och
välmusklat kors. Väl inskenad runt om och nöjaktigt
korrekta rörelser.

HAr stoet runt framsteg och raka/normala hasar så är Smasher helt okej. Han nedärver nämligen ofta flackt (men låååååångt) framsteg och vinklade hasar...
Förutom det så lämnar han underbara hästar, välvilligt inställda till det mesta du företer dig.

Nu har ju bella flackt framsteg och haserna har vi ju redan varit inne på, vad tror Martha och lsz? Har ni koll? Tant ÄR ju lite krokig i haserna...

SPK är ju också en som sägs ge fina häster?

Mera exteriör-hjälp någon?

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Trav Funderar på om jag ska sätta igång mitt sto (se stam här) för en sista tävlingssäsong 2008 eller om jag ska låta seminera henne...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nebraska
·
M
Trav Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade...
Svar
5
· Visningar
948
Senast: Carolrita
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare