Leker med tanken...

ghost

Trådstartare
Om jag skulle ta ett föl på min/Ina79: s långbenta humörsbetonade märr??? :p

Hon är en riktigt trevlig modell ca. 165 cm, bra hals, lång i kroppen och långa ben. Lite tåvid både fram och bak men inte något extremt. Bak kan ev. bero på muskelspänningar.

Stammen:

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=467577

Ideal Sund - Vibrante

Humör: JA, absolut! Enligt Ina var hon riktigt knepig som yngre, nu är hon mest motiverad och lite "diva-queen" i bland. Eftersom hon kvalade som 8-åring! anser jag att hon är sen.

Prisklass? Ja vid spånandet "så mycket vi har råd med". :D
När? Efter avslutat tävlande, vilket som vi alla vet kan bli precis när som helst.

Fram med tankar och idéer. :idea:

Sv: Leker med tanken...

Rite On Line kanske? Dom ungarna verkar ju bli trevliga och kunna springa också. :)
Är ingen avelsexpert så jag sökte helt enkelt på Blodbanken och tog bort Armbro Goal (Tap In, Defi D'Aunou) som bevisligen kan bli knepigt och det känns ju dumt att späda på mer knepigheter.
ROL är inte så fasligt dyr heller, 28000:- tycker jag är överkomligt.

Stammen är ju rätt gammal och (ursäkta) inte så jätteupphetsande, så jag hade tagit något modernt och amerikanskt typ Up Front Larry eller någon av de nya USA-hingstarna (Quite Easy, Laddie, Flirtin Man osv).

Tolka mig rätt nu, jag bara undrar. vad är det som är "fel" med en gammal stam?

Inom travaveln är man ju ute efter rätt snabb generationsväxling. Det är väl ok att använda någon gammal hingst, men då är det ju bra om resten av stammen är hyfsat modern vilket det inte var i det här fallet kanske. Men stammen kan vara bra även om den är gammal, fast i det här fallet är väl inte Ideal Sund, Vibrante och Big Lama så där jätteupphetsande avelshingstar. Moderstammen var ju hygglig, men kanske inte så mycket mer. Stammen kändes liksom gammal och svensk. Bra med lite nytt amerikanskt blod då kanske.

Jag har faktiskt inte kollat Blodbanken förrän du länkade, men nu upptäckte jag att hon har samma mormor som en häst som står nån mil härifrån och sprungit in en halv miljon... :D Men jag vet även att den hästen var "av på mitten" hela tiden fram tills hon var fyra.

Eftersom hennes pappa är en rejäl flopp i aveln vill man kanske inte chansa för vilt med någon ny hingst? Eller ska man vara wild and crazy på en gång?

Jag är fullt medveten om att stammen inte får någon att slå volter men hästen själv har en kapacitet som gör att det ändå kan vara värt att chansa på att föra generna vidare.

Jo men visst är är det väl smidigt med blodbanken? Man får en riktigt bra översikt :D

Att det är en ny hingst gör ju bara det hela mer intressant.. :p
Annars har du ju hederliga Super Arnie.

Med Super Arnie får jag Arnie Almahurst från två håll, är jag helt virrig eller visst har det höjts ett varningens finger för humöret på sådana?

Det är väl den delen som jag behöver tänka mest på även om exteriören på den tilltänkta givetvis också spelar in.

Jag pratade med uppfödaren häromdagen och fick Banker Hall som förslag, det vore väl nått :devil::devil:

Själv funderar jag ju på Tap In....Hennes mormor har en tap innare som är trevlig. Och blir det en :devil: så kanske humlan vill köpa häst??:angel:

Annars har jag ju lite förkärlek till det franska och melander har ju Com
Hector, men Phytagoras Har jag hört var lite skarp, vad lämnar han??

Sen har jag kikat lite på Home alone..... Men det var ju det där med Arnie igen :cool:

Men det finns ju tid att fundera på som tur är!:)

Rite On Line är väl kanske inte superhet, men jag har hört att de travar bra efter honom och den vi har är jättesnäll men LITEN.

San Pellegrino, de efter honom upplever faktist inte jag som så tidiga.. inte de vi har i alla fall - och det är några stycken. snygga långbenta hästar, snälla överlag. dock har vi ett par ston som är lite smågriniga ibland (det var en av dem som slog mig ur vagnen :angel: ) ingen med överdriven kapacitet.

och jag håller med om att det nog blir för mycket med Super Arnie :cool:

brukar man inte säga att hellre stort sto och liten hingst än tvärtom?

hur är det med humöret i hennes stam? mamma o pappa? har inte de något vidare humör så kanske du inte behöver vara jätteförsiktig.

jag är iofs inte den som skyggar för för mkt Arnie Almahurst i stammen.... :D

Vibrante är väl lite känd för att kunna lämna knepigt humör?

Ideal Sund har jag ingen aning om, han har ju inte så många avkommor och de som finns finns ju i andra änden av landet typ... :D

Jag säger San Pellegrino jag också...mina två är ganska lika, väldigt lätta att ha å göra med, som alla med Valley Victoryblod verkar det som...dessutom lämnar han mycket bra och av båda könen

Svårt att svara på när man inte vet er ekonomi;)... Men här är några alternativ som jag själv funderar på till nästa år...

Smok´n Lantern, billig, ny amerikansk stam, inte mycket inavel.... Dessutom verkar det som om avkommorna är på väg upp, de som såldes på auktionen såldes väl i alla fall en bit över fölavgiften?

Gigant Neo, tycker det är en spännande hingst i svensk avel...

Scarlet Knight - Samma anledning som Smok´n Lantern dock dyrare, men avkommorna verkar ju springa...

Fast Photo eller Super photo kosmos... Inte mycket inavel där... Avkommorna verkar dessutom fina..

Adams Hall kanske vore något?

Vi har inte obegränsat med pengar men inte speciellt dåligt om dem heller... :D

50 + moms kanske?

Förhoppningsvis blir det inte aktuellt förrän 2010 och då kanske hon tjänat nån krona till själv också...

Haha, tack men nej tack... Ska ju avla på min snart och funderar starkt på WSB, Silver Pine eller något annat smarrigt ;)

Ideal Sund är ju inte morfar till så många så där finns inga "riktlinjer", men jag skulle nog satsa på en modern hingst i rätt prisklass. :)

JAg har aldrig hört att Vibrante skulle lämna knepiga avkommor, däremot hans far Lep Hanover lämnade en del både snurriga och skarpa. De sprang dock rätt bra på den tiden. Nu kommer han så långt bak i stamtavlan så jag tror inte det är något du behöver bry dig så mycket om.
Ideal Sund har jag bara sett en avk efter. En sur o grinig märr som jag inte skulle vilja ha...
Däremot hade jag själv en helbror till Ideal. Genomfin häst på alla sätt.

Arnie Almahurst är jag själv inte rädd för att ha med i stamtavlan. På något underligt vis verkar han lämna mera hetta om han finns med i stammen som far till ett sto än som far till en hingst. Men undantag finns ju altid. Och ju längre bak i stammen han finns desto mindre risk.

Min personliga känsla i val av hingst säger att du ska nog undvika franskt blod. Undvika Hoot Mon så långt det går (han blir långt bak givetvis) och då mödernet visat sig lämna bäst med Super Bowl-blod så givetvis vill man få med honom i hingsten.
Mitt förstaval skulle bli (trots AA) Express It.
Sedan skulle jag kunna tänka mig Gigant Neo, San Pellegrino, Power To Charm som några andra tänkbara förslag.

Åh vad kul med så många förslag!!! :idea:

Jag kommer att få massor att läsa på... :idea:

Oki: "Min" är inte sur och grinig men hon kan bli lite påstridig i bland, men hon ska ha varit värre i yngre dagar. Men hon verkar vara rätt bussig eftersom hon inte grinat ihop nu i sommar när hon hade ont i rygg/kors.

DSC00716.jpg

Åh vad kul med så många förslag!!! :idea:

Jag kommer att få massor att läsa på... :idea:

Oki: "Min" är inte sur och grinig men hon kan bli lite påstridig i bland, men hon ska ha varit värre i yngre dagar. Men hon verkar vara rätt bussig eftersom hon inte grinat ihop nu i sommar när hon hade ont i rygg/kors.

På bilden ser man väldigt stora likheter med brorsan jag hade till Ideal Sund faktiskt. Förutom hasarna då... Han hade fina hasar ;)
Det stoet som jag sett efter IS hade gått som ridhäst i flera år och aldrig provats på travet så hennes humör kan ju ha berott på något kroppsligt? Jag vet inte alls, jag har inget haft med den att göra. Det behöver ju inte alls berott på hingsten.

Efter att ha sett bilden på henne så hade inte jag tvekat på Express It. Än så länge är det ju rätt pris på honom också. Tyvärr verkar han lämna lite sämre ston än hingstar men vinnarskallen verkar det inte vara något fel på.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Trav Funderar på om jag ska sätta igång mitt sto (se stam här) för en sista tävlingssäsong 2008 eller om jag ska låta seminera henne...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nebraska
·
M
Trav Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade...
Svar
5
· Visningar
948
Senast: Carolrita
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare