Leka ute, kissa inne?

Domino_s

Trådstartare
Ja, det verkar som om min lilla 15 veckors valp tycker att detta är en bra ide..

Lilla P är duktig och säger till fint när hon behöver gå ut, men fortfarande händer det olyckor inne. Det är sånt som händer, ibland hinner hon helt enkelt inte säga till.
Men sen det som just nyss, hon säger till.. Jag klär på mej alla lager kläder och går ut med henne, är ute gott och väl 20 min, det är alltså 2,5 timme sedan hon var ute sist.. Hon springer runt och leker i ca 20 min, när vi kommer in hinner jag inte mer än få av mej skorna så har hon satt sej och kissat..

Har aldrig varit med om något liknande på någon av de andra valparna jag har haft..

Något tips på hur jag ska tackla detta problem, att lyfta henne och sätta ut henne direkt är inte lönt då hon är en liten hund (2 kg) och hinner gott och väl kissa färdigt innan jag ens hunnit fram till henne, men det är iaf testat. Ta henne på bar gärning funkar inte heller, jag har försökt..

Har som sagt aldrig haft detta problemet tidigare, funderade ett tag på urinvägsinfektion, men kisset ser helt normalt ut, luktar inget och hunden är frisk och glad. Ringde ändå in till närmaste djurklinik och de var helt säkra på att det var inte heller detta. Detta händer ju absolut inte varje gång, utan en gång ibland.

Så.. Tips någon?

Mvh Domino_s
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Lär in kommandot kissa och låt henne inte börja leka förren hon har kissat. Kort koppel och kommando kissa så löser det sig nog.
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Det känner jag igen. Men jag gjorde så att jag inte väntade tills hunden sa till utan helt enkelt bar ut den till samma plats varje gång och sa som TinyWiny - kissa! Gick han där ifrån innan han kissat bar jag tillbaka honom och upprepade Kissa! Det kunde bli 10-15 ggr på rad, men efter ett tag fattade han. nu kan jag öppna dörren och säga, ut och kissa, så springer han bort till platsen och gör sina behov.

En veterinär sa till mig att det tar ungefär lika lång tid att få en hund rumsren som den är gammal. Så börjar man när man får hem dem som 8 v valpar tar det minst 2 månader innan de börjar fatta så pass att de kan hålla sig och "planera" sina toabesök.
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Lär in kommandot kissa och låt henne inte börja leka förren hon har kissat. Kort koppel och kommando kissa så löser det sig nog.

Hon går alltid ut lös..:o Hon är så lydig och kommer alltid när jag ropar och går aldrig många meter från mej. Enda gången hon har koppel är när vi går ner till samhället eller hon är med någonstans..:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Det känner jag igen. Men jag gjorde så att jag inte väntade tills hunden sa till utan helt enkelt bar ut den till samma plats varje gång och sa som TinyWiny - kissa! Gick han där ifrån innan han kissat bar jag tillbaka honom och upprepade Kissa! Det kunde bli 10-15 ggr på rad, men efter ett tag fattade han. nu kan jag öppna dörren och säga, ut och kissa, så springer han bort till platsen och gör sina behov.

En veterinär sa till mig att det tar ungefär lika lång tid att få en hund rumsren som den är gammal. Så börjar man när man får hem dem som 8 v valpar tar det minst 2 månader innan de börjar fatta så pass att de kan hålla sig och "planera" sina toabesök.

De flesta gånger sätter hon sej direkt när hon kommer ut, då får hon alltid beröm vilket hon verkar uppskatta..:laugh: Har aldrig lärt mina hundar det kommandot, men ska börja träna in det på denna lilla..

Tack för tipset!

Mvh Domino_s
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Att helt enkelt inte låta henne leka ute förrän hon kissat?

Så gjorde vi typ, alltså utanför porten hade vi en gräsplätt dit vi gick direkt, sen hängde vi där tills det kom något, han fick nosa lite osv, men inte ströva omkring alltför mycket. Ganska snart kom han då på att han nog var lite nödig ändå :idea:
 
Sv: Leka ute, kissa inne?

Hon går alltid ut lös..:o Hon är så lydig och kommer alltid när jag ropar och går aldrig många meter från mej. Enda gången hon har koppel är när vi går ner till samhället eller hon är med någonstans..:angel:

Mvh Domino_s

Gör då så att du tar på koppel när ni går ut så att hon inte kan springa iväg och leka utan att hon har kissat först. Jag kunde stå precis still med min lille i ett 50 cm koppel i en kvart ibland innan han kunde slappna av nog så han kunde kissa men nu säger jag bara kissa så springer han ut och kissar själv i trädgården. (Givetvis är trädgården inhägnad.) Han gjorde annars precis som din, vi var ute och lekte och kom in och han slappnade av och kissade där han stod och var och det fungerar ju inte.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 080
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 639
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp