Leka med byten

Sv: Leka med byten

Kl

Egentligen har hästarna lätt att byta, men det är oftast att man själv krånglar till det av nån anledning, när det ska göras på en viss punkt eller signal....:cool:
Stoet byter utan problem i varje, när hon försöker komma iväg fortaren än jag vill, men det har tyvärr inte mycket med dressyrbyten att göra. :bump:

jag fick hålla på ett tag jag också, men det gick till slut. :D

vet inte om man ofta väntar för länge med bytena? jag har alltid fått höra och tyckt att innan man ska börja träna byten så ska hästen vara stark, samlad och kunde gå i en bra förvänd galopp. men när den väl kan det så finns det ju eg ingen anledning att byta ur hästens synpunkt.. min tyckte iaf inte det :o

om man jämför med hopphästar som byter nästan med det samma dom börjar hoppas. vet även att många dressyrtränare nu för tiden tycker man ska börja så fort hästen kan galoppera balanserat.

delvis *kl*

ska hästen vara stark, samlad och kunde gå i en bra förvänd galopp. men när den väl kan det så finns det ju eg ingen anledning att byta ur hästens synpunkt.. min tyckte iaf inte det :o

Det är oftast ingen fördel att de är väldigt starka och stadiga i förvändgalopp, för som du säger då finns det ingen mening med att byta! Ganska logiskt egentligen:) Så det bästa är att inte vänta förlänge utan att börja introducera det ganska tidigt!

Sen tycker jag att just bytena är något man INTE ska leka fram, ska man börja med byten så bör man veta vad man gör och se till att få dem rena snabbt, blir bytena fel så är det SÅ svårt att rätta till, många andra saker kan man "leka" fram men just bytene är ett big "no, no" (enligt mig:P)

Senast ändrad:

vet inte om man ofta väntar för länge med bytena? jag har alltid fått höra och tyckt att innan man ska börja träna byten så ska hästen vara stark, samlad och kunde gå i en bra förvänd galopp. men när den väl kan det så finns det ju eg ingen anledning att byta ur hästens synpunkt.. min tyckte iaf inte det :o

min var av samma åsikt som din tror jag, och att han gick stadigt i förvänd redan som typ 4-åring gjorde nog inte saken bättre... det har varit ett himla jobb och är fortf. att få bytena rena, på hjälpen och ffa avspända
så med facit i hand så hade det nog sparat en del besvär att börja med bytena tidigare (iofs var väl jag kanske inte mogen att lära en häst byta vid den tiden, men så här i efterhand är det enkelt att säga...)
lärdomar man får ta med sig till nästa häst :idea:

Även jag vill skriva under på hur viktigt det är att få bytena rena så fort som möjligt.. Att låta dem byta utan så stora krav tidigt tycker jag är helt okej, men man bör dock ge så bra förutsättningar som möjligt för att bytena ska bli rena.. Kan bli lite onödigt mkt jobb att fila till orena byten flera år i efterskott.. :grin:

Jag föredrar att låta dem byta "snett igenom". Uppstår problem åt ena eller andra håller så rider jag gärna skänkelvikning snett igenom, då kan jag putta över dem ordentligt på nya yttersidan innnan jag "låter" dem byta..
Jag gillar långa linjer då jag vill ha god tid på mig att hitta rätt läge när de inte är så befästa.. Alltså är jag inte så glad i en 8-volt..
Föredrar i sånna fall förvänd galopp på volt då jag har en lång linje, detta faller dock på att jag inte gillar att byta på böjt spår med en ovan häst..

När jag rider snett igenom o byter med unghästarna så brukar jag göra bytet när vi kommer fram till hörnet, gasar ett par steg innan o låter dem sedan byta in mot hörnet (samtidigt som jag balanserar upp på ytter..).
Skulle det bli fel brukar jag ställa mig i lätt sitts, lätta på handen o galoppera på framåt så de får möjlighet att rätta till det som blev fel.
Blir det fel mer än ett par ggr så byter jag övning (till tex skänkelvikning) för att inte öva in felet istället.. ;)

*kl*

Tusen tack för alla tips! Har inte börjat med förvänd galopp än just för att jag vill att hon ska byta först. Till er som framhållit att byten inte ska lekas fram vill jag poängtera att häst med största sannolikhet aldrig kommer att tävlas i de klasserna där byten kommer in. Dessutom är min erfarenhet som tidigare hoppryttare att det inte har varit svårt att ggöra snygga rena byten, även serier, på de hästarna som bytt lite hejsan svejsan hela livet. Brukar komma med styrkan.

Tänkte i alla fall börja med att förfina de enkla bytena och få till lite snygga byten ur det så småningom:)

Ja, det optimala är helt klart att rida för tränare. Men eftersom min pålle inte är helt superhundra i sitt ena bakben rids hon endast 2 ggr/vecka och bara i 20 minuter. Allt annat arbete sker på töm. Känns inte aktuellt att åka till tränare i 20 minuter så jag trixar lite själv:). Lite enkla byten gör vi och hon är väldigt lyhörd, men när jag vill att hon ska byta i språnget fär jag inte med bakbenen. Ska testa med bom nästa gång!

( svarar fast jag ej lyckas själv med just bytena :angel: )
För mig känns det oxå viktigt att bytena skall bli rena och att man ger hästen alla förutsättningar till att klara av uppgiften man ger dom.
Traloppan hade en del riktigt bra övningsexempel !!

Om pålle inte riktigt ok i ett b.ben kanske du ska vänta lite för att hon ska kunna lyckas i detta även fast du har för avsikt att *leka* fram.
Du kan faktist om du har otur tom få belastningsskador i nuläget för om du har en ambitiös häst så kommer hon försöka trots problemen bak.....

Bommar varnar jag alltid för då det kan befästa fel, dvs byter fram först.

Alla sätt är iofs bra...de som funkar ;)

OT- har nytt modem så nu får ni stå ut med Muppen igen :D

delvis *kl*

Det är oftast ingen fördel att de är väldigt starka och stadiga i förvändgalopp, för som du säger då finns det ingen mening med att byta! Ganska logiskt egentligen:) Så det bästa är att inte vänta förlänge utan att börja introducera det ganska tidigt!

Håller med...jö bättre galopp de har desto svårare blir de att sätta dom i så pass obalans att de byter. Svårt att befästa hjälper öht.

Håller med...jö bättre galopp de har desto svårare blir de att sätta dom i så pass obalans att de byter. Svårt att befästa hjälper öht.

Där sa du nått, min Hille har alltid haft en sanslöst balanserad galopp han har alltid haft lika enkelt för förvänd som rättvänd, kanske därför han hade svårt att förstå varför han överhuvudtaget skulle byta :confused: På hjälperna alltså är det bäst att tillägga, i hoppningen har det aldrig varit några problem eftersom han alltid landar i rätt galopp och byter automatiskt när han skall eftersom det är logiskt i hoppningen på ett annat sätt men rena byten gjorde han inte. (knappt nu heller för den delen)

Senast ändrad:

Håller också med! Har stött på några hästar som gått sisådär 200 LA o är som gjutna i den förvända galoppen.. Inte helt enkelt att rubba deras lilla värld.. ;)

*kl*
Hmmm, intressant läsning....Bekräftar väl lite mina egna funderingar jag haft kring min unghäst -05:a. Han galopperar helt obekymrat :angel: i "förvänd" om han jobbas i lina,är lös, tömkörs eller uppsuttet (givetvis inte med mening, men han verkar tycka att det är ungefär lika enkelt med "fel" galopp)
Jag har väl tänkt då att ja, det lär ju inte bli några större problem med den förvända, men precis som flera säger här - hur ska man förhålla sig till byten med den här typen av häst? Nu är det ju inte aktuellt än på ett tag för min häst, men hur tidigt tycker ni att det är lämpligt att introducera byten för den här typen av hästar?

Håller också med! Har stött på några hästar som gått sisådär 200 LA o är som gjutna i den förvända galoppen.. Inte helt enkelt att rubba deras lilla värld.. ;)

*he he* men du förstår på tävling om det innefattar förvänd galopp DÅ har han minsann inga problem att byta , då räcker det att du hamnar en mm fel i vikten :p

Jag har ridit byten på mina fyraåringar, inte så att jag har "tränat" byten utan jag har utan större krav bytt varv o satt dem ur balans.
Samma i skogen, passat på när vägen svänger (och gärna när de är lite exalterade, oftast bara att fånga upp - hålla om med benen tills de byter- o sen släppa fram igen).
En sån som din kanske man ska passa på att få lite ur balans innan den är alltför vältränad.. ;)

Jag tror att det största felet som folk gör är att vänta för länge, (det är svårt att lära gamla hundar att sitta :D) framför allt är hästar som hunnit utveckla en riktig god balans i galoppen inte lika motiverade att byta galopp. Absolut bäst resultat har jag fått genom att börja med detta ganska tidigt runt fyraårs åldern (lite beroende på hur mkt dom är ridna). Det jag tror att dom menar som pratar om att "leka in det" är nog just detta att man startar tidigt utan att ställa så stora krav och sitta och nöta. Tycker också att det brukar funka bäst på diagonalen eller kvartslinjen (lättast att hålla dom raka och förbereda) Är inte så förtjust i att förvänd på volten då det oftare leder till orena byten. Tycker inte heller att det är att rekommendera att som ngn skrev rida i piruettgalopp inann då detta är att göra det onödigt svårt för sin häst i inlärningsfasen :(. Men alla hästar funkar ju som bekant inte likadant och man får ju känna efter vad som funkar bäst på just den hästen. Viktigt är också att inte sitta och nöta och att göra ngt annat en stund om man märker att hästen blir stressad eller det börjar strula. Sist men inte minst variera platsen för bytet....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Alla tips och ideer mottages tacksamt till vårt problem. Jag vill börja med att säga att vi tränar regelbundet för erfarna tränare men...
2
Svar
21
· Visningar
3 162
Senast: axel
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
M
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det...
2
Svar
24
· Visningar
2 674
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar