Leka med byten

Fiorano

Trådstartare
Nu är min pålle äntligen stabil och stark i galoppen. Tänkte därför börja leka med lite byten:) Sannolikheten att vi kommer att tävla i klasser med byten i är inte så stor, så de behöver inte vara helt korrekta... Men det är en sisiådar femton år sen jag fixade inlärningen av bytena med min gamla pålle och jag kommer inte ihåg hur sjutton jag gjorde. Det blev visserligen bra, kunde byten i serier ner till fyror, men vad hjälper det nu;)

Så hur lär ni in byten? Byter ni ur förvänd galopp el vid varvbyte?

Sv: Leka med byten

Intressant tråd! Den ska jag följa :) Har precis börjat med byten själv och jag har ridit på en stor 8-volt där jag samlat väldigt mycket, saktat av till skritt och fattat den andra galoppen. Enkla byten helt enkelt! När jag gjort de enkla bytena några gånger har jag helt enkelt satt om och fattat den nya galoppen. Han har förstått varje gång även om bytena inte är rena! Ska bli intressant att höra andras tips :) Självklart rider jag för tränare, men ibland är det inte så lätt när man tragglar på hemma så lite knep och trix är alltid välkoma!

Jag lärde min nordsvensk galoppombyten genom att galoppera över en bom och ge "byteskommando" över bommen. Hade bommen på medellinjen för att underlätta för oss båda, så att vi kunde rida mer diagonalt. Behövde bara använda bommen 4ggr sen satt galoppombytena, och nu övar vi på att byta på raka spår :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det optimala är helt klart att rida för tränare. Men eftersom min pålle inte är helt superhundra i sitt ena bakben rids hon endast 2 ggr/vecka och bara i 20 minuter. Allt annat arbete sker på töm. Känns inte aktuellt att åka till tränare i 20 minuter så jag trixar lite själv:). Lite enkla byten gör vi och hon är väldigt lyhörd, men när jag vill att hon ska byta i språnget fär jag inte med bakbenen. Ska testa med bom nästa gång!

Ja, det optimala är helt klart att rida för tränare. Men eftersom min pålle inte är helt superhundra i sitt ena bakben rids hon endast 2 ggr/vecka och bara i 20 minuter. Allt annat arbete sker på töm. Känns inte aktuellt att åka till tränare i 20 minuter så jag trixar lite själv:). Lite enkla byten gör vi och hon är väldigt lyhörd, men när jag vill att hon ska byta i språnget fär jag inte med bakbenen. Ska testa med bom nästa gång!

När dom inte är med bak är det oftast för att dom går iväg lite i bytet så vad många gör är att befinna sig på en 8-volt och helst med näsan mot väggens håll så du får lite automatisk bromsande effekt.
Galoppera-gör halt-rygga i mitten av 8-volten, när hästen börjar vänta där kan du göra ett enkelt byte dvs galopp-skritt-galopp när hästen väntar där gör du själva bytet, går hästen i väg så gå tillbaka till ruta 1 dvs halt ryggning.

Hmm. lite varning där med åttvolt, det kan riskera att bli hoppbyten:angel::o

Jag har själv intet ont anande lärt en häst byta på volt och det var sen svårt att byta på rakt spår:cool:

Så jag föreslår att man vänder rakt över medellinjen istället (fast det kanske var det du menade, men jag tycker 8-volt ger fel tankar...)eller vänder snett igenom och byter på linjen innan väggen:idea: (Har gjort det denna gång.....)

Hmm. lite varning där med åttvolt, det kan riskera att bli hoppbyten:angel::o

Jag har själv intet ont anande lärt en häst byta på volt och det var sen svårt att byta på rakt spår:cool:

Så jag föreslår att man vänder rakt över medellinjen istället (fast det kanske var det du menade, men jag tycker 8-volt ger fel tankar...)eller vänder snett igenom och byter på linjen innan väggen:idea: (Har gjort det denna gång.....)

Ja det kanske ger fel tankar men du rider ju eller skall faktiskt rida rakt fram ett par steg när du byter om volt. Jag tog för givet bara att alla visste det, my bad :angel:
Lite förtydligande då för alla trögtänkta :p

Bytena och enkla bytena sker ju alltid på rakt spår i denna övning.

Nu är min pålle äntligen stabil och stark i galoppen. Tänkte därför börja leka med lite byten:) Sannolikheten att vi kommer att tävla i klasser med byten i är inte så stor, så de behöver inte vara helt korrekta... Men det är en sisiådar femton år sen jag fixade inlärningen av bytena med min gamla pålle och jag kommer inte ihåg hur sjutton jag gjorde. Det blev visserligen bra, kunde byten i serier ner till fyror, men vad hjälper det nu;)

Så hur lär ni in byten? Byter ni ur förvänd galopp el vid varvbyte?

Jag har precis börjat med byten på min.

Jag rider samlad galopp, gör en serpentinbåge i piruettgalopp för att putta in bogen och sedan så byter jag.

Eller så gör jag bara på vanlig serpentin på normalstora bågar, över medellinjen.

Eller så rider jag sluta från medellinjen till spåret och byter när vi kommer till spåret.

Tycker också att, även om jag inte gillar förvänd galopp på volt, att det kan fungera, så att man rider förvänd galopp och sedan byter.

min har haft väldigt svårt för byten, har inte alls förstått vad jag ville att han skulle göra. har aldrig ens sett honom byta i hagen, han kör på förvänd istället. så det var en stor utmaning att få honom att öht komma på att det faktisk går att byta galopp... provade flera olika metoder, men det som till slut fungerade var att rida en volt i förvänd, sen skritt och rätt galopp, byt volt så det blir förvänd igen osv. när man hållit på ett tag kan man testa att göra ett byte, men man måste vara noga med att göra det på exakt den delen av åttan där hästen är rak, dvs i mitten, inte i svängerna.

när hästen väl lärt sig vad man vill så tycker jag det är bäst att byta på ett rakt spår ur förvänd, tex långsidan. om man alltid byter på samma ställe/situation, tex diagonalen eller om man byter väg så blir det lätt så att hästen byter när den tycker det är befogat, inte när ryttaren ber om det.

byte över bom var nog det som funkade absolut sämst på min, han gasade som sjutton och skulle hoppa bommen.... weee hinder!!! :bump: :rofl:

tror inte det finns ett enda rätt sätt utan man får anpassa det till sin egen häst och välja det som fungerar.:)

Nej man kan inte vara nog tydlig med tröga personer (som jag, inte Hedwig :rofl:) :p
Lätt att tänka nya volten för tidigt där......jag menar att man nog ska utöka de där stegen till fler, - för att verkligen ha hästen rak där:cool: Om man är trög, alltså :rofl:

Nej man kan inte vara nog tydlig med tröga personer (som jag, inte Hedwig :rofl:) :p
:

F_14WA~1.GIF
Vad har jag gjort?

Jag gillar inte förvänd på volt och sen byta, men det kan bero på att jag inte tycker det funkar så bra, det gör det säkert bättre för andra.

Jag tror jag tycker att det bästa är att först träna fattningar från skritt och få bra fattningar, sen med några skrittsteg, (och som fio föreslog med ev ryggning är bra.:idea: La in det idag i galopp-halt-galopp-övningarna från träningen sist :bow:) Det kan man göra längs långsidan eller på en rak linje var som helst.

F_14WA~1.GIF
Vad har jag gjort?

Äh jag förväxlade med din galoppövningstråd, glömde att det här var en annan, :cool: Det var samma tänk, så jag rörde ihop det :o(glömde att du inte var ts här:D) Fio skrev om tröga och det är jag som är den tröga, inte ts:p (fast nu var det ju inte du...........:rofl:) Så rörigt det kan bli när man julpysslar samtidigt:eek:

Hahahaha...misstänkte att det var något sådant..
srigole3.gif

fast poängen med den övningen är att få hästen att FÖRSTÅ att den ska byta. :)

och som jag skrev så ska man inte lägga bytet i "böjen" utan där man byter från en volt till en annan, och där är hästen rak. så man byter inte på en volt i betydningen att hästen är böjd, mer som att man byter Ur en volt. blir ju samma sak som ironwills serpentin eg.

och som jag skrev så ska man inte lägga bytet i "böjen" utan där man byter från en volt till en annan, och där är hästen rak. så man byter inte på en volt i betydningen att hästen är böjd, mer som att man byter Ur en volt. blir ju samma sak som ironwills serpentin eg.

I början när jag skulle lära Hille att byta så gjorde jag så, jag kunde galoppera tills solen gick ner för han fattade ingenting :rofl:
I hoppningen var det ju inga problem för där är det mer logiskt att hästarna byter när dom byter varv, problemet är att bytena inte blir bra i dressyrsynpunkt.
Han kunde inte se det logiska i att byta från förvänd till rättvänd på en volt så med honom så gjorde jag det på trekvartslinjen istället, det gick mkt bättre för när man hade honom helt rak och bytte yttertygel så blev det logiskt för honom helt plötsligt , grejen med att det funkade på trekvartslinjen var att han var tvungen att galoppera rakt fram i så många galoppsprång för att han skulle fatta.
Barcelona var det helt annorlunda med , hon bytte på hjälpen när hon var 4 år oavsett var jag befann mig så det är helt klart individuellt.

Men det är ju inte så viktigt först, när man lär in enkla byten, då är det viktiga att den gör bra snabba fattningar åt båda hållen. Jag har insett sent livet:angel: att det är svårt att lära in byten bra..........om man inte har en väldigt bra grund, och även om hästen byter mycket snällt nu så måste jag slipa mycket mer på ett och annat som har med grund och lydnad att göra för att kunna göra fler än ett enda i balans.....:crazy:

Man tjänar alltid på en bra grund, varför är det bara så svårt att fatta:o

Ja fast jag rider inte i förvänd galopp när jag byter på serpentinen, jag rider i höger varv i höger galopp svänger in på den första bågen i samlad eller piruettgalopp, piruett i det svåraste varvet och byter till vänster när den vänstra bågen skall börja.

Eftersom min häst från början är en hopphäst så hade vi tränat byten sen "barnsben". Lärde honom det i skogen och han hade otroligt lätt för det. Sen var det bara att samla galoppen och förfina hjälperna så blev byterna lite mer "dressyriga" :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Alla tips och ideer mottages tacksamt till vårt problem. Jag vill börja med att säga att vi tränar regelbundet för erfarna tränare men...
2
Svar
21
· Visningar
3 162
Senast: axel
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
M
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det...
2
Svar
24
· Visningar
2 674
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar