Leka fram förtroende

Poisonous

Trådstartare
Kom inte på någon bättre rubrik.
Såhär är läget.
Min 8åriga lillasyster har fått en ponny.
En 10årig shetlandsponny med mycket motor.
Han är lite burdus och har inte riktigt respekt för henne (såklart)
Så jag undrar om det finns några övningar jag kan göra med dem för att leka fram respekt och förtroende. Från båda sidor.

Det är väl tänkt att jag ska pyssla med honom någon dag i veckan och leka lite med honom och sådär.
Han ska köras in och även börja träna lite trick och agility.
Vad kan jag använda för övningar?

Tacksam för alla tips och svar jag kan få!

Sv: Leka fram förtroende

Jag tycker din lillasyster borde träna med ponnyn, inte du! Ponnyn måste ju få respekt för din syster, inte dig. Men du kan såklart hjälpa henne lite. Tycker ni borde leka de sju lekarna kanske. (Är inte riktigt expert på det här!) Men lycka till iallafall!

Som jag skrev, övningar jag kan göra MED dem. Jag kan ju inte direkt säga att såhär ska du göra o sen lämna dem.

Sen ska jag OCKSÅ jobba med honom.

låt henne leda hästen, stanna gå svänga och sånt. låt henne longera ponnyn och få honom att lyssna på hennes röst.

en sak som fick mig närmare min häst var att lös longera i hagen, börja att leda och backa snurra och sånt och få hästens uppmärksamhet(godis som belöning fungerar på den mest envisa ponnyn), släpp sedan ut hästen på en volt och driv den framåt med röst och kroppsspråk som vid vanlig longering.
men om hästen inte lyssnar bra vid uppvärmingen innan longeringen så är det ibland inte lönt att testa longeringen då den förmodligen kommer strunta i er och gå och beta. (i hagen så kan man inte tvinga hästen att lyssna, man får göra sig själv intressant i stället, plusset att vara i hagen är att den själv kan välja om den vill lyssna och leka med dig eller gå och beta, och att den kan känna sig trygg i hagen.)
det skadar inte att försöka med lednings övningarna i hagen eller att shasa bort den då den kommer för nära.
då jag löslongerade min polla första gången så var det av misstag, det bara hände^_^. men det gav henne en större tillit till mig och hon accepterade mig mer som en ledare.

Vi har bara ägt honom i en och en halv vecka.
Men jag visade lillasyster hur hon ska leda honom, han ska följa henne, stanna när hon stannar osv. inte tvärtom.
Samt att vi börjat hjärnaktivera honom. Lite trick, promenader med uppmärksamhetstester osv.
Sedan har hon fått öva tillsammans med honom medans jag tittat på och korrigerat/hjälpt.

(Dom känner varandra sen innan så vi har inte bara tagit en helt okänd ponny och börja tokjobba med ;))

Jag tycker att du ska låta henne jobba med honom, men att du ska jobba med honom också! För om du ska kunna visa henne vad hon ska göra så måste du kunna visa att han lyssnar på dig och hur du vill att han ska göra :)
Men gå långa promenader, longera, löshoppa, släpp lös honom och låt honom springa (med henne i mitten, om ni tycker det känns osäkert kan hon bara hålla i ett spö) och låta honom springa av sig innan ni jobbar med honom i början då börjar han lyssna och han kommer fram till henne för att han vill jobba vilket är mycket viktigt!
Ja, det var väl det jag kommer på nu^^

Ja, vi har jobbat så.
Mig har han respekt för och stannar när jag stannar osv.

Vi har gjor tså att vi har pysslat med honom inne, sedan gått ut i ridhuset, släppt honom. Låtit honom springa av sig och sedan börjar jag kalla in honom. Visar lillasyster hur hon ska föra sig, stå, använda kroppen osv.
Jag jobbar med honom en stund.
Sedan skickar jag iväg honom igen. Går undan och låter lillasyster prova. Pratar med henne lågmält från sidan när hon gör rätt och när det blir fel.
Så övar vi så en stund.
Sen leker vi lite.
Lite trickträning, han får skutta över någon bom eller busa själv medans jag och lillasyster pratar lite.
Sen får dom jobba lite till.

Så har vi arbetat hitills. =)

Jag har funderat på denna fråga ett tag ;) - vi har en liknande situation i stallet nu och jag söker själv övningar till detta ekipage.

Det finns en hel del tricks som brukar vara ganska lätta att lära hästar, ex "apport" och "vinka". Ledövningar gör ni ju redan, även "flytta bakdel" och "flytta framdel"?

Annars är den vardagliga hanteringen en utmärkt kommikationsmöjlighet - rykt och lyfta hovar, klia på goaste stället, att kunna pilla i öronen/torka näsborrar/ögon - sådant låter hästen förstå att ni är att lita på :).

Aaah, flytta fram och bakdel hade jag inte tänkt på :idea:

Ja, hanteringen inne vid rykt osv. är oftast inga problem. Hon får ta på honom överallt även med förlängd arm genom att stå på sidan av med pisk. Kan dock rycka lite i ena framhoven + att han är fruktansvärt tiggig!

Jag har funderat på denna fråga ett tag ;) - vi har en liknande situation i stallet nu och jag söker själv övningar till detta ekipage.

Det finns en hel del tricks som brukar vara ganska lätta att lära hästar, ex "apport" och "vinka". Ledövningar gör ni ju redan, även "flytta bakdel" och "flytta framdel"?

Annars är den vardagliga hanteringen en utmärkt kommikationsmöjlighet - rykt och lyfta hovar, klia på goaste stället, att kunna pilla i öronen/torka näsborrar/ögon - sådant låter hästen förstå att ni är att lita på :).

Laser ovan citat och undrar fortfarande varfor folk inte skaffar en hund om de vill "leka" med sina hastar... En hast ar INTE en hund, de har inte samma flock sammansattning, och apportera med en hast ar helt vansinnigt.. Behandla hasten som en hast, inte ett gosedjur och det blir resultat..

Till TS: igen, att leka bygger inget fortroende, nej skot hasten som man ska, visst kan man gosa med dem, men tank pa att hastar ar bra mkt storre och bra mkt starkare an till example en hund. Och nar de springer och leker med andra hastar ar de inte forsiktiga alls. Du maste fa ponnyn att forsta att DU ar flockledaren, att den ar under dig och battre lyder flockens signaler. Annars ser du problem ganska sa snart...
Visst trana att leda etc, det hor till en hast utbildning, men lek det kan bli farligt det..

Hoppas det gar bra.

Jag har hundar att leka med :), så jag får utlopp för sådant på dem. Övar inte tricks på hästen då jag inte har tid att både rida och öva en massa annat som inte riktigt är mitt intresse. Tränar dessutom på en klubb där i princip enbart TR-dressyr och hoppning är accepterat - allt annat ses som suspekt... vilket är lite synd.

Har bara två praktiska exempel i min närhet på tricktränade hästar - den ena är löjlig lätthanterlig och den andra bits... vet inte om dessa kan stå som förebilder för alla trickhästar i landet. Men måste trickträning betyda att hästen blir svårhanterlig? Jag frågar detta med ödmjuk artighet. Vi har som sagt en liknande situation som TS har även i mitt stall, med en osäker ryttare och en ny ponny.

Var på dressyrträning för en ganska hård dr.tränare i södra Sverige i höstas och där fick vi börja hela kursen med leda runt och flytta bakdel på hästarna...

Ja för hundens urbeteende var ju säkert att sitta vackert, springa slalom mellan pinnar, upp och ner för vippbrädor, valla får på tävling och rulla runt och hämta pinnar.
:grin:

när man jobbar med hästen lös så måste man "leka" med den, dvs få den att tycka att det är roligt att jobba med människan, man springer ju inte runt och sparkar bakut med hästen i hagen så som hästar leker med varandra. en 10årig ponny vet nog att den inte ska behandla en människa som en annan häst.
vissa hästar tycker att det är jätteroligt att lära sig tricks, se bara på filmerna i denna tråden på alvinhttp://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1034750
+ att vissa hästar tycker om att få lite extra hjärngympa även då man inte rider.

varfor? jag skulle inte ta i hasten med en 10 ft pole.. har inget intresse att jobba med en ouppfostrad shettis, jag har nog med mina tva egan unghastar. varav en hingst.. som ar HAST innan han ar hingst.. och han blir behandlad som en hast, inte en leksak.. och han visar respect och har visat sen han kom.
men just for the shits, om en 10 arig shettis inte visade respect for mig som vuxen, vilket jag formodar han har lite problem med skulle han fa sig en athuting (pa hastvis forstas) han aldrig glommer.. precis som med barn, lar dem respect for andra sa far de respect tillbaka.. sluta dalta med bade barn och hastar/hundar/etc..och det betyder inte att man slar dem till bitar.. for det har fatt lara sig fran borjan att uppfora sig. Och nar jag ar i gang har, kanske sanda 8 arig syster till lite mer hastlektioner i allmanhet.. eller fa henne att hitta en ponny som har manners.. vad vet jag. kanner inte varken syster eller lilla syster sa.. dock en ponny sapass gammal skall veta vad som sker..

Det går jättebra att leka fram förtroende och kompisskap med djuren, vare sig det är en hund, häst, kossa eller avelstjur. Jag har A-L-D-R-I-G skrikit åt eller slagit till ett djur öht. utan lugn samtalston, lek och bus, allvar och jobb har jag blandat till en daglig mix så länge jag haft hand om djur. Fö. är jag uppväxt med djur. Djuren är våra jämlika kompisar och kompisar behandlar man med kärlek och respekt.

*undrar fortfarande var ödmjukheten tagit vägen*

varfor? jag skulle inte ta i hasten med en 10 ft pole.. har inget intresse att jobba med en ouppfostrad shettis, jag har nog med mina tva egan unghastar. varav en hingst.. som ar HAST innan han ar hingst.. och han blir behandlad som en hast, inte en leksak.. och han visar respect och har visat sen han kom.
men just for the shits, om en 10 arig shettis inte visade respect for mig som vuxen, vilket jag formodar han har lite problem med skulle han fa sig en athuting (pa hastvis forstas) han aldrig glommer.. precis som med barn, lar dem respect for andra sa far de respect tillbaka.. sluta dalta med bade barn och hastar/hundar/etc..och det betyder inte att man slar dem till bitar.. for det har fatt lara sig fran borjan att uppfora sig. Och nar jag ar i gang har, kanske sanda 8 arig syster till lite mer hastlektioner i allmanhet.. eller fa henne att hitta en ponny som har manners.. vad vet jag. kanner inte varken syster eller lilla syster sa.. dock en ponny sapass gammal skall veta vad som sker..

Jag tänkte bara att eftersom du verkar ha mycket erfarenhet och vetskap om hur man ska behandla hästar, så kanske du hade något konkret och bra lösning. Men efter att ha läst ditt svar så kan jag bara konstatera att nej, det hade du verkligen inte. Enligt mig såklart, du gör precis vad du vill med dina hästar. Men likväl som du säger att du inte skulle ta i en sådan ouppfostrad shettis, skulle jag aldrig låta dig ta i min ouppfostrade shettis.
Förstår inte alls ditt resonemang om att hästar skall vara hästar och att det är punkt där. Jag ser det som en självklarhet att leka med sin häst! Att leka betyder inte att man INTE uppfostrar sin häst, lek på bådas villkor ger mer respekt och förtroende än vad någon "åthuting" någonsin kan göra.

Men som sagt, tycker du att det är den bästa lösningen, go for it.
Däremot kan jag inte tänka mig att du någonsin får den ärliga respekt som våran shettisvän ovan får, om du kräver respekten genom ditt sätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
Träning Min häst har stått i nuvarande stallet sedan oktober och vi trivs hur bra som helst men jag har problem med att få ut honom ur hagen...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: MissAnaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama