Leka fram förtroende

Sv: Leka fram förtroende

Hur går det med ponnyn och lillasyster?

Det går bättre och bättre.
Handmatning är förbjuden och hon jobbar lite grann med honom innan hon sitter upp varje gång :)
Det kommer lite mer varje dag.
Nu har han börjat gnägga när hon hämtar honom i hagen :love: är inte svårfångad längre.
Fortfarande lite bäng i stallet, skrapar med framhovarna, steppar runt osv. Men mildare än förut. :)

är shettisen bäng i boxen eller i stallgången (då ni borstar)?

min häst är var ofta otålig i stallgången ( skrapar med hoven och steppar) nu ger jag henne en hög med hö att äta medans jag ryktar och berömmer då hon står still, då hon har ngt att pyssla med så glömmer hon bort att vimsa runder^_^
och innan så sparkade hon nästan oavbrutet i box väggen, det av vänjdes med att flytta ena grannen och sätta på boots på bakbenen, + mera hö i boxen. hon sparkar fortfarande men inte i närheten lika mycket (sparkade hos de 2 andra fd ägarna också).

Vi borstar honom aldrig på spiltan (den är så liten) utan tar honom på stallgången.
Och då kraffsar han och har sig, uttråkad förmodligen eftersom han är ett litet kraftpaket.
Nej, vill inte ge hö. Dels äter han 24/7 i princip (lösdrift) och stå still på gången är grundläggande. Så de ska han kunna vänja sig vid.
Det blir ju som sagt bättre och bättre för varje dag =)

varfor? jag skulle inte ta i hasten med en 10 ft pole.. har inget intresse att jobba med en ouppfostrad shettis, jag har nog med mina tva egan unghastar. varav en hingst.. som ar HAST innan han ar hingst.. och han blir behandlad som en hast, inte en leksak.. och han visar respect och har visat sen han kom.
men just for the shits, om en 10 arig shettis inte visade respect for mig som vuxen, vilket jag formodar han har lite problem med skulle han fa sig en athuting (pa hastvis forstas) han aldrig glommer.. precis som med barn, lar dem respect for andra sa far de respect tillbaka.. sluta dalta med bade barn och hastar/hundar/etc..och det betyder inte att man slar dem till bitar.. for det har fatt lara sig fran borjan att uppfora sig. Och nar jag ar i gang har, kanske sanda 8 arig syster till lite mer hastlektioner i allmanhet.. eller fa henne att hitta en ponny som har manners.. vad vet jag. kanner inte varken syster eller lilla syster sa.. dock en ponny sapass gammal skall veta vad som sker..

Så hur ger man en rejäl åthutning på hästars vis utan att slå dem?
I ren nyfikenhet.

Min lillasyster kommer kanske inte alltid ha roligt med denna ponny just för att de är en tjurig envis kraftponny.
MEN, hennes hästintresse kommer visa sig vara äkta om hon fortsätter och i framtiden kommer hon kunna rida/hantera vad skräp som helst för att hon lärt sig av denna.
Tråkigt att hästar/ponnyer som har olater inte ens får en chans.

Bakgrundshistorien på denna ponny är att tre generationer barn har flängt runt på den.
Utan rim och reson. Han har fått stått veckor i sträck tills dom fått för sig att dom vill rida igen och ger sig ut och race:ar, hoppar HÖGA hinder på grusväg.
Han har aldrig fått lära sig att uppföra sig.
Så därav att denna 10åriga ponny inte vet bättre, och det vill vi ändra på för det är en riktig kanonponny!

Tycker ni gör allt rätt!
Håller med dem som skriver att självklart kan man leka med sin häst. Man leker ju som sagt inte som hästarna gör mellan varandra, naffsas och springer runt och sparkar bakut och fjantar rundor ( tror "lek" tas för bokstavligt), men man ska ju får hästen att tycka att arbetet är roligt och som någon skrev kan man locka fram detta genom lek. Stimulerar hästen mentalt otroligt mycket också ju!
Och nej, det är ju ingen hund, men en hund är ju knappast en leksak den heller, och om man behandlar hästen som hästar behandlar varandra, genom att använda sitt kroppsspråk, då är det väl precis som en häst man behandlar den?
Tycker nästan synd om hästar som enbart arbetas genom ridning och inte tränas och har roligt med människan på marken bredvid också. Det är väl självklart att det bygger upp en relation genom människa och häst när detta utförs.
Skulle aldrig kunna så mycket som slå till min häst minsta lilla, han blir så oerhört förnärmad och vill inte alls vara med längre. Bättre att ta det lugnt och bygga upp ett bra förtroende, använda röst och kroppsspråk.
Det må "bara" vara en häst men den har väl fortfarande känslor? Gäller väl alla djur egentligen skulle jag vilja säga.

Såg nu att hela mitt inlägg blev ju lite luddigt, hoppas alla förstod vad jag ville ha fram iaf. :)

Jadå, visst förstod jag vad du menade. Eftersom jag leker och busar med precis alla djur så vet jag av erfarenhet att bara för att djuret är stort betyder det inte att leken blir hårdhänt för det. Jag har fått oräkneliga "bett" och "sparkar" som ju inte varit mer än närkontakt och hästarna vet så väl vad vi tål, och inte tål. Skulle dom inte vetat det så hade jag varit död för länge sen.

Lek från marken stärker banden nåt otroligt, och nafsar hästen eller kickar lite så är det inget att göra nån affär av, bara ge tillbaks på ett eller annat sätt istället. ;)

Ett litet och grundläggande tips från mig bara ;)

Vi hade en häst som blev otroligt uppstressad och otålig när man tog in och förberedde för ridning/arbete. Rejält mkt kraftigare problem än vad ni har med er shettis men ändå :p

Han kastade sig från sida till sida och skrapade med hovarna och mejade ner människorna runt omkring som ett plockepinn. Vi "löste" detta tillfälligt genom att ta in honom, borsta av all ytlig smuts (ignorerade fullständigt hans felbeteende, aldrig arga) och på med utrustning. Sedan la vi tid på att pyssla och rykta efteråt när han hade arbetat och var avspänd. Hela hans beteende bottnade i överskottsenergi (låter ju som att din shettis har det även om det inte är lika mkt) och övergick i ganska svår stress.

Det jag ville komma fram till var att om hästen har mkt energi och är otålig så kanske ni ska testa att arbeta honom först och pyssla efteråt när han är "avrastad" s.a.s. På vår häst funkade denna metod och senare kunde man pyssla även före ridning (när överskottsenergin lagt sig osv). Det funkade även på mitt sto som är VÄLDIGT otålig. Numera kan jag rykta hur länge jag vill både före och efter.. Värt att testa i alla fall!

Lycka till!

Tack för tipset.
Men överskottsenergi är det nog inte utan bara ren otålighet.
Han går som sagt på lösdrift och är ute dygnet runt utom måndagar och söndagar. Då dom tar in honom för att han ska gå lektion. Tas in 15.00 och släpps ut igen senast 20.00
Annars går han ute hela tiden och rör sig med de andra så överskottsenergi tror jag inte. Han tycker nog bara inte om att stå stilla.

Urfokus;
Det är det jag känner också, man ska väl kanske inte leka med hästen lös så den börjar sparka efter en eller börjar dominera.
Men det jag menade med rubriken var att jag inte ville tvinga fram någonting. :)

Laser ovan citat och undrar fortfarande varfor folk inte skaffar en hund om de vill "leka" med sina hastar...

Till TS: igen, att leka bygger inget fortroende, nej skot hasten som man ska

Fast att "leka" kan innebära väldigt olika saker. Jämför barn som leker tillsammans helt planlöst för att det är roligt och de lekar förskollärarna initierar till exempel. Man kan nog jämföra hästarnas egen lek i hagen - med varandra alltså - med barnens lek. Där finns inget pedagogiskt syfte i sig, man leker för att det är roligt helt enkelt. Och man lär sig en del sociala regler etc. på kuppen men syftet med leken är som sagt var just att leka.

På samma sätt kan man jämföra förskollärarens lek med ett syfte med "lekträning" med häst. Förskolläraren kan till exempel hjälpa barn att börja kunna stava genom bokstavslekar. Jag leker ofta och gärna med min shirehäst, vi har båda roligt och det bygger band och förtroende. Har honom ofta lös i paddocken och så leker vi följa-Jenny, går mellan koner, gör halt och ryggar, flyttar fram och bakdelar, tränar ökning och avsaktning tillsammans i främst skritt men ibland även i trav, böjer och sträcker, möter "faror", tränar på att stå stilla i halten och gud vet allt. Både jag och hästen har roligt, det handlar inte om några vilda och farliga lekar utan helt enkelt om ledarskap och inlärning.

Så att leka kan innebära mycket och det kan vara oerhört positivt och stärka banden mellan matte och häst massor!

fy vad bra beskrivning schelin_j ^_^den kommer jag att sno om man ska försöka förklara ngt sånt här^.~

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
Träning Min häst har stått i nuvarande stallet sedan oktober och vi trivs hur bra som helst men jag har problem med att få ut honom ur hagen...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: MissAnaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur