Leka fram det

Pathmaker

Trådstartare
Något jag ständigt hör runt ridkretsar är att dem "leker fram det" med sina hästar. Speciellt med unghästar, dem "leker fram" tölten. Men hur menar dem egentligen? Och hur "leker" man fram gångarter etc?

Är bara nyfiken på vad ni tycker, tänker, tror och vet angående det här då alla säkert har olika uppfattningar :) (dessutom vill jag gärna kunna fiska lite tips också som jag själv kan använda i ridningen :grin: )

Sv: Leka fram det

Genom att göra det positivt och glatt för hästen. T ex tränar jag den gångart som hästen har svårast för, enbart på hemväg och med massor av beröm :) Ställer inte mycket krav i början utan det är positivt bara hästen tänker och visar att den vill tölta. Det är min bild av att leka fram det :)

Oh smart! :) Haha tack för att du svarade, kanske inte den roligaste tråden men ;) då fick jag svar på det! Finns alltid frågetecken i hästvärlden, så mycket att kunna men så lite man kan!

Ska också svara!
Leka fram det gör man genom att inte tvinga och inte göra saker till ett KRAV för hästen. Att leka fram tölten- ja, man låter hästen göra så mycket den själv vill och klarar och ger mycket beröm, istället för att trycka ihop och tvinga fram töltsteg.
Tänk som med barn: Om du vill att en unge ska bli bra på sport, då får man leka fram det. Göra det roligt hela tiden, så blir de plötsligt himla bra utan att ha märkt att de jobbat för det ;)

Atli Gudmundsson brukar säga att man ska "leka storebror och lillebror" med unghästarna. D v s du är storebror som låter lillebror vara med och göra roliga saker - men bara inom de ramar som du satt upp.

T ex att tölta "kors och tvärs" på ridbanan - då du säger åt hästen när du vill ändra riktning och berömmer när den följer med, men där emellan får den vara ifred utan att några större krav ställs.

Vilken nivå man sätter på det beror förståss på hästens ålder och utbildningsnivå. Vad som skulle vara "höga krav" för en "grön" fyra- eller femåring är ju inte det för en häst som ridits lite mer.

Det handlar väl f f a om att läsa av hästen så att man inte ställer för höga krav för tidigt. Alltså att man varken kräver för svåra saker av hästen eller "tråkar ut" en "grön" häst genom att inte variera ridningen tillräckligt. Men viktigt att du hela tiden agerar storebror - hästen ska ju inte lära sig att den får göra precis vad den vill!

Ok :p sounds fun! Men så fort unghästen börjar stanna av, ska man va lite snabb och bromsa så den får lära sig att det är jag som bestämmer eller ska man mana på några extra steg och sen bromsa? Bara undrar för jag har alltid fått lära mig att hästen fortsätter tills du säger stopp :) oj det låter kanske lite konstigt, menar att om hästen börjar bli trött och man märker att den börjar sakta av så ska man driva lite till för att få den att gå lite extra fram innan man som ryttare håller in den, för då lär den sig att det är ryttaren som bestämmer.

Pratar du om inridningen nu? Jag manar bara på fortsätt OM hästen redan stannat, aldrig innan. Sen gör jag själv halt -hästen stannar, beröm.

Leka fram ngt tex tölten. Jag gör det till en kul grej för både mig å hästen. Att leka fram ngt då gör man heller ingen stor grej av att hästen gör fel utan bara ok då kör vi en gång till. Jag kan testa höra såhär om hästen har lättare då. Testa olika tempon. Olika platser osv. Inte jätteseriöst utan kul och man försöker sakteligen hitta rätt knappar. Och då hästen gör allt korrekt så blir man överlycklig och det smittar av sig och känslan blev positiv för båda parter. Gick det däremot Inge vidare så är det ingen big deal utan vi kör nya friska tag :D.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 267
Senast: Hedinn
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 725
Senast: monster1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 858
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel