Lek & tjatter Vi pysslar vidare, del LXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ack hur kunde jag missa det! Grattis på födelsedagen @skerper och @tuaphua !!! :bump:

Tusen tack!

KL
Känner mig lite orimligt smart. Lyckades överlista min krånglande dator genom att dra igång mitt gamla mudderverk till dator och ladda ner det som inte gick att ladda ner på den nya, sen över med det på portabla hårddisken och sen in i nya datorn och in i rätt del av programmet som behöver nedladdningen.

Jag är så sinnessjukt trött idag att jag känner mig efterbliven. Så jag tycker det här var en stor bedrift av någon som typ har sylt istället för en hjärna.

Varit hos tandhygienist, fick lite instruktioner om den elektriska tandborsten som jag tydligen använt helt fel. Recept på florlösning utskrivet och en liten föreläsning om att man absolut inte får småäta utan bara högst fem gånger per dygn. Ok.

Pratade också med bister dietist (telefon) som mer eller mindre beordrade mig att inte banta - samtal pga viktuppgång. Nähä? Omläggning av livsstil är receptet sas. LCHF var ett stort nono. Invände lite svagt att det fungerar bra för många diabetiker men det kunde tydligen leda till allvarliga följder. Ta bort snabba kolhydrater. Vet inte om diabetesvården dillat in sig på det eller om det är min mottagning. Håll nere konsumtion av frukt eftersom det finns mycket mer socker i den än man tänker på. Många små måltider för att hålla allt jämnt och fint.

Lite roande med två olika, lite motsägelsefulla instruktioner/råd på samma dag.
Vad var det som var motsägelsefullt?

Snabba kolhydrater är väl välkänt. Småätandet gör insulinet svårhanterat. Man behöver oftast ta en liten mängd för varje gång man stoppar nåt i munnen. Så inget småätande, det är logiskt.

Frukt är snabba kolhydrater och mycket sådana. Jag parerar lågt blodsocker med frukt ibland.

Borde skärpa mig och gå ner till pannrummet och tända.

Tyckte golven var kalla igår och insåg att golvvärmen höll 12 grader...... Så jag fick lov att tända en brasa. Blir nog samma visa imorgon och jag ska iväg på morgonen och måste undvika att frysa ihjäl om jag duschar.

Bra om jag stoppar tvätten i tumlaren också. Så jag har rena trosor till imorgon. :o

Vad var det som var motsägelsefullt?

Snabba kolhydrater är väl välkänt. Småätandet gör insulinet svårhanterat. Man behöver oftast ta en liten mängd för varje gång man stoppar nåt i munnen. Så inget småätande, det är logiskt.

Frukt är snabba kolhydrater och mycket sådana. Jag parerar lågt blodsocker med frukt ibland.

Menade mer att dietist ville att jag skulle äta mindre fler gånger och hygienist vill att jag skulle äta färre gånger. Jo jag vet om det med snabba kolhydrater men både läkare och dietist fokuserade på det, på ett helt annat sätt än tidigare. Vet inte riktigt vad den förändringen beror på. Det var plötsligt huvudpunkten.

Två paket anlände idag. Ett från emp som @Bison tipsade om i någon tråd för länge sedan, och där jag därför nyss ramlade in digitalt för att snoka runt - massa fina saker ju! Så jag köpte på mig lite smått och gott....

- om inte annat så för att jag lyckades spräcka ett par jeans förra veckan och få en självförtroendeknäck som krävde kurativ shopping. En ren psykosocial insats för välmåendet. Känslan att dra på sig byxorna och höra ritschen över röven när de går sönder alltså.... :meh:

Paket två var till kattmadamerna. Roligast var givetvis lådan. Inte innehållet a´ mat och sand, som mest gav mattes bankkonto en törn.

Varför öppnas det nya (goda) snabbmatställen i min närhet, inte bara sunkiga pizzaställen eller vidriga sk thai/kineshak. :arghh: Det här är inte bra. :mad:

Menade mer att dietist ville att jag skulle äta mindre fler gånger och hygienist vill att jag skulle äta färre gånger. Jo jag vet om det med snabba kolhydrater men både läkare och dietist fokuserade på det, på ett helt annat sätt än tidigare. Vet inte riktigt vad den förändringen beror på. Det var plötsligt huvudpunkten.
Fast fem gånger om dagen är väl jätteofta? Fullt sjå att hinna med :confused:

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Det har väl varit huvudspåret länge. Eller?

(jag orkhinner oftast bara tre eller fyra....)

Fast fem gånger om dagen är väl jätteofta? Fullt sjå att hinna med :confused:

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Det har väl varit huvudspåret länge. Eller?

(jag orkhinner oftast bara tre eller fyra....)

Fem ggr är vad jag rekommenderats. Oftare om det svajar. Nu äter jag inte mer än två ggr högst, ibland en :crazy: om dagen/dygnet. Dietisten var ganska bestämd och när hen frågade vilka tider jag åt på så ummade jag lite och fick då den vanliga fem gånger om dagen minst, helst samma tider föreläsningen som alla får förr eller senare. Varför känner man sig alltid som en skyldig skolflicka när man måste ge ärliga svar på inte roliga frågor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits