Leguanödla

Djurjouren

Trådstartare
Jag bor på Kanarieöarna och jag har blivit sugen på att skaffa en leguanödla. Läste lite på nätet om att de är svårskötta och kräver hög luftfuktighet. Här har folk dem ofta i fårgelburar på balkongen. Kanarieöarna ligger på sama breddgrad som Saharöknen typ och här kan väl inte luftfuktigheten vara så hög. Var i Västindien en gång för massa år sen och där levde de vilda överallt. Ska man ha dem i par eller ensamma? Berätta allt ni vet om dem som jag inet kan hitta på nätet.

Sv: Leguanödla

Näst efter vattensköldpaddor finns det inget djur som generellt blir så misskött som grön leguan (Iguana iguana). De blir jättestora, uppemot två meter, hanarna oftast territoriella och aggressiva. De kräver ENORMA terrarium och mycket hög luftfuktighet, dvs a la regnskog.

De kräver solljus och eller UV-A och B belysning, och bra kalktillskott ovanpå en välbalanserad diet.

Att hålla rätt luftfuktighet i en bur ser jag som omöjligt om inte buren står i deras ursprungliga levnadsmiljö.

Sv: Leguanödla

Näst efter vattensköldpaddor finns det inget djur som generellt blir så misskött som grön leguan (Iguana iguana). De blir jättestora, uppemot två meter, hanarna oftast territoriella och aggressiva. De kräver ENORMA terrarium och mycket hög luftfuktighet, dvs a la regnskog.

De kräver solljus och eller UV-A och B belysning, och bra kalktillskott ovanpå en välbalanserad diet.

Att hålla rätt luftfuktighet i en bur ser jag som omöjligt om inte buren står i deras ursprungliga levnadsmiljö.

+1 på det.

Jag har alltid fascinerats av dessa djur och blir alltid så fruktansvärt ledsen över hur de missksköts. Jag hade gärna haft en, men det blir den dagen jag har TID och utrymme till ett megastort terrarie och har lärt mig precis allt om kosten hos dessa vegetarianödlor. De är väldigt svårskötta och tyvärr väldigt vackra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 879
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar