M

Milli90

finns det något att göra om en häst tappat suget för hoppning?kan man låta den vila från det i några månader för att sedan pröva hoppa små naturhinder och sedan om det går bra hoppa låga hinder i ridhus?

Sv: ledsnat

Det tycker jag oxå. Glöm inte att berömma i mängder och hoppa bara ett par skutt per gång!

lägg ner hoppningen ett tag, förutom i skogen där det ska komma från egen bjudning, nån låg stock då och då. börja sedan på låg nivå och jobba sedan långsamt uppåt. annars är det lätt att hästen tappar självförtroende.

ja, men jag förutsatte att hästen var frisk?
annars är det ju såklart vet. som gäller i första hand.

Om hästen brukar vara positivt inställd till hoppning, tycker jag att du borde kolla upp den på ATG. Har du däremot tävlat och tränat aktivt, är det inte konstigt att hästen ledsnat lite. Vila låter som en alldeles utmärkt lösning, och så småningom börja hoppa lite smått, och få hästen att tycka att det är kul igen. Jag tycker det är bra att du är lyhörd för din häst. Det kommer man långt på.

Fundera på varför den tröttnat på att hoppa!

- Har den ont?
- Hoppar du för ofta?
- Hoppar du för högt?
- Hoppar du för svåra övningar?
- Hoppar du för mycket när du hoppar så den blir trött?
- Tycker den att det är obehagligt? Tex om ryttaren blir kvar i handen eller inte är följsam med sin kropp?
- Har den fått hoppa i dåliga lägen för många gånger?

Lycka till!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar