S

salander

Vi har varit borta i 4 dagar. Kommer hem och två av tre katter (som har kattlucka och som givetvis lämnats gott om både vatten och mjukmat och torrmat) möter upp. Men inte katt nummer tre. Vår enögda vildkatta (steriliserad) som själv valt att bli tam är borta. Hon brukar bara vara borta ett dygn max. Nu har det gått tre dagar och ingen Enöga syns till.
Vi har varit borta längre tid förut och då har vi haft kattvakt som bytt ut vatten och mat efter halva veckan. Och alla 3 katter har infunnit sig när vi kom tillbaka.
Nu har jag avsökt de närmaste dikesrenarna. Vad gör man mer?

Jag har både hund och häst men att ha katt är nog det mest nervpåfrestande jag har provat på. Borde väl egentligen inte ens bry mig eftersom jag är kattallergiker, men kattkräken äter sig ju på något läskigt sätt rakt in i hjärtat.

Vill verkligen ha tillbaka vår Enis. Eller åtminstone få veta vad som har hänt. Skulle vilja låsa in de båda andra katterna. Kommer dock inte att göra det. Och om jag kan undvika det ska jag aldrig mer ha katt.

Har dock inget större hopp om detta eftersom katter tycks flytta hit ändå.

Men aj, vad det gör ont när de försvinner :cry:
 
Sv: Ledsen

Är det inte lag på att katter ska ha tillsyn 2 ggr om dagen?

Ja ja, trist att en försvann, hoppas den kommer åter.
 
Sv: Ledsen

Jättetråkigt att katten är borta! Hemska tanke, skulle bli tokig av oro.
Men jag undrar, hur vågar du lämna djur utan tillsyn i 4 dagar?
Dessutom, vatten och mjukmat är en färskvara som absolut inte ska serveras 4 dagar i streck :S

Förövrigt så ringer man polis, katthem osv. Om dom fått in ngn katt.
Dom borde väl iof ringt upp när dom kollat idmärkningen men har hört att det hänt att det inte kollas.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen

Är det inte lag på att katter ska ha tillsyn 2 ggr om dagen?

Ja ja, trist att en försvann, hoppas den kommer åter.

Ska verkligen katter som kan gå in och ut som de vill ha tillsyn 2 gånger om dagen? Lite knepigt när jag tänker på t.ex. en av de andra katterna, som gärna tar walkabouts på 2-3 dagar. Det här handlar alltså om katter som går in och ut som de vill och när de vill.

Du kanske skrev som du skrev för att du retar dig på mig? Mitt inlägg handlar om en av mina katter, som är mycket saknad. Eller som du uttrycker det: "ja ja, trist att en försvann, hoppas den kommer åter."

Jag vill bara ha tillbaka vår fina enögda katt. En suverän jägare, och en ständig källa till mysigt knattrande. En vildkatt som själv valde att bli tam, och med en lite sorglig historia: När hon var liten såg jag henne och hennes syskon, och jag såg även hennes ögoninflammation, som gjorde henne fullständigt vanställd. Jag försökte få tag på henne, men hennes listiga vildkattsmamma såg till att jag aldrig kom åt ungarna. När lilla Enöga var halvvuxen och inflammationen hade lagt sig och gjort henne enögd, närmade hon sig mycket ängsligt en dag, men när första klappen väl nått hennes rygg blev hon den tamaste av katter. Hon kunde inte få nog av klapp och kel. Och det enda hon har gett oss under året vi har haft hand om henne är kärlek och åter kärlek (och en hel jäkla bunke med möss och sorkar).
 
Sv: Ledsen

Jättetråkigt att katten är borta! Hemska tanke, skulle bli tokig av oro.
Men jag undrar, hur vågar du lämna djur utan tillsyn i 4 dagar?
Dessutom, vatten och mjukmat är en färskvara som absolut inte ska serveras 4 dagar i streck :S

Förövrigt så ringer man polis, katthem osv. Om dom fått in ngn katt.
Dom borde väl iof ringt upp när dom kollat idmärkningen men har hört att det hänt att det inte kollas.


Går dina katter ut överhuvudtaget?

Jag antar för övrigt att du skojar om du tror att polisen tar in katter?
 
Sv: Ledsen

Nej polisen tar inte in katter men däremot tar dom in uppgifter om upphittade ägodelar ( som en katt är) ;)

Dom tar ju givetvis emot anmälan av försvunnen ägodel med.
Så ringer ngn in och beskriver en uppfunnen katt som passar in på din beskrivning vet dom vem dom ska kontakta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen

Nej polisen tar inte in katter men däremot tar dom in uppgifter om upphittade ägodelar ( som en katt är) ;)

Nähädu, jag har arbetat med djurskydd i många år och du kan glömma det där rakt av.

Jag skulle önska att det var som du skrev, men så är det inte.
 
Sv: Ledsen

Konstigt det, för så funkar det här!
Gjorde dessutom en snabb koll på nätet och på var och varannan sida står det att man ska kontakta polisen när man har en försvunnen katt.
Självklart kan dom inte göra mer än att förmedla info, men ibland räcker det ju givetvis.

Sen kan man ju undra varför du undrar om min katt går ute? Vad har det med saken att göra? Svaret på det vet du redan sen innan, det har jag skrivit förut.
Men för att göra det tydligt igen, nej. Min katt får inte gå ute ensam
Dels för att det är en avelskatt och dels för att jag är rädd om min katt.
Så den stackaren får nöja sig med utevistelser i 10 meter lina i skogen. Stackarn...

Sedan så tycker jag att ngn som jobbat med djurskydd i många år borde veta att katter ska ha tillsyn två gånger om dagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen

Ska verkligen katter som kan gå in och ut som de vill ha tillsyn 2 gånger om dagen?

Ja, det står i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; 16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

Det handlar ju inte bara om att katterna ska ha mat och vatten, de kan bli sjuka eller skadade och då är fyra dagar en väldigt lång tid.

Beklagar att din katt är borta, rekommenderar som någon annan skrev att kontakta polisen samt annonsera både med lappar där ni bor, i lokalpress samt på facebook om det finns någon lämplig grupp.
 
Sv: Ledsen

Konstigt det, för så funkar det här!
Gjorde dessutom en snabb koll på nätet och på var och varannan sida står det att man ska kontakta polisen när man har en försvunnen katt.
Självklart kan dom inte göra mer än att förmedla info, men ibland räcker det ju givetvis.

Sen kan man ju undra varför du undrar om min katt går ute? Vad har det med saken att göra? Svaret på det vet du redan sen innan, det har jag skrivit förut.
Men för att göra det tydligt igen, nej. Min katt får inte gå ute ensam
Dels för att det är en avelskatt och dels för att jag är rädd om min katt.
Så den stackaren får nöja sig med utevistelser i 10 meter lina i skogen. Stackarn...

Okej, då fungerar det definitivt annorlunda här nere i Skåne. Här förmedlas det inga katter och faktiskt inga hundar heller, såvida de inte infångats i tätort.

Din katt har nog ett mycket tråkigt liv, men å andra sidan verkar den ju vara i livet, till skillnad från min enögda steriliserade oavelskatt.

Nu har en annan av mina katter (en kastrerad sådan) just släppt in en levande mus här (han bar in den genom kattluckan) och inte lyckats ta fatt på den igen, så jag ska nog ta och leta lite. Hade jag haft Enöga här hade hon sökt upp den genast och tagit den av daga.

Jag ska inte ens skriva förnamnet på vad jag tycker om folk som har innekatter och katter i snören. Men det skulle kunna börja på djurpl och sluta med ågeri.

Och mitt i all sorg gör det mig faktiskt glad. Min enögda katt fick faktiskt vara katt. Hon fick ströva och jaga (en dag kom hon hem med 5 sorkar redan innan kl 12 på dagen).
 
Sv: Ledsen

Min katt försvann förra veckan. Du kan läsa tråden om det längre ner här. Jag polisanmälde det, det gör man via polisens hemsida. Det fungerar i hela Sverige på samma sätt. Jag bor i Skåne. Sen kontaktade jag SKK som har hand om DjurID registret. De lade in henne sim saknad. Vem som helst kan gå in och hitta ägaren där om man har chipnummret eller annan idmärkning.

Leta, överallt där katten kan vara instängd.Prata med alla grannar.
Min katt kom hem efter fem dygn. Hon hade troligtvis blivit instängd. Lycka till och hoppas du har samma tur som jag hade!!!
 
Sv: Ledsen

Ja, det står i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; 16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

Det handlar ju inte bara om att katterna ska ha mat och vatten, de kan bli sjuka eller skadade och då är fyra dagar en väldigt lång tid.

Beklagar att din katt är borta, rekommenderar som någon annan skrev att kontakta polisen samt annonsera både med lappar där ni bor, i lokalpress samt på facebook om det finns någon lämplig grupp.

Okej, ska göra detta.
 
Sv: Ledsen

Min katt försvann förra veckan. Du kan läsa tråden om det längre ner här. Jag polisanmälde det, det gör man via polisens hemsida. Det fungerar i hela Sverige på samma sätt. Jag bor i Skåne. Sen kontaktade jag SKK som har hand om DjurID registret. De lade in henne sim saknad. Vem som helst kan gå in och hitta ägaren där om man har chipnummret eller annan idmärkning.

Leta, överallt där katten kan vara instängd.Prata med alla grannar.
Min katt kom hem efter fem dygn. Hon hade troligtvis blivit instängd. Lycka till och hoppas du har samma tur som jag hade!!!

Tack, du har bra och handfasta råd. Ska prata med grannarna. Min katt är steriliserad och har halsband med telefonnummer men är inte ID-chippad.
Ärligt talat är jag själv kattallergiker och jag har plötsligt och högst ofrivilligt tre katter: en fådd, en upphittad och uppnappad och en vildkatt som valde oss.

Och nu saknar jag en av dem å det vådligaste!
 
Sv: Ledsen

Djurplågeri... Orkar inte ens kommentera det mer än att min katt riskerar iaf inte att va sjuk/skadad utan vård i 4 dagar eftersom jag aldrig skulle lämna min katt så. Det skulle i mina ögon vara djurplågeri.
 
Sv: Ledsen

Ett tips är att kolla blockets efterlyst annonser. Där har jag annonserat när jag har hittat katter.

Hoppas din katt kommer hem igen och att hon mår bra. Förhoppningsvis har hon bara tagit en längre runda. Lite semester helt enkelt.
Jag har en som bor någon annanstans i veckor i streck på sommaren. Sedan kommer hon hem och är hemma några veckor för att sedan vandra iväg igen. Bevisligen får hon mat var hon nu är för hon är aldrig mager utan är lika välmående när hon kommer hem som när hon går. Hon har varit kastrerad sedan hon var fem månader men det är hennes livsstil helt enkelt.

Jag vet hur de där vildingarna fångar ens hjärta. Jag har en också. Det blir väldigt speciellt förhållande när de väljer en som sin människa. Precis som du är jag egentligen allergisk mot katter men ändå har jag just nu sju stycken i min vård :angel:
 
Sv: Ledsen

Tack, du har bra och handfasta råd. Ska prata med grannarna. Min katt är steriliserad och har halsband med telefonnummer men är inte ID-chippad.
Ärligt talat är jag själv kattallergiker och jag har plötsligt och högst ofrivilligt tre katter: en fådd, en upphittad och uppnappad och en vildkatt som valde oss.

Och nu saknar jag en av dem å det vådligaste!

Usch, jag förstår hur jobbigt det är. Jag blir själv alldeles nojjig om de inte kommer hem på kvällen.

En gång på den tiden jag bodde i lägenhet så råkade jag slarva bort en av mina katter. Efter timmars letande kom jag till slut på att ringa polisen och mycket riktigt. De hade fått in en anmälan om upphittad katt och jag fick telenr till där den fanns och kunde åka och hämta den. Detta var iofs inne i Helsingborg men jag tycker du ska försöka i alla fall.
 
Sv: Ledsen

Måste också säga att jag respekterar folks val att ha utekatter, men jag väljer att inte ha det.
Du kanske borde prova att respektera andras val med?
Det finns för och nackdelar med båda sätten att hålla katt.
 
Sv: Ledsen

Nähädu, jag har arbetat med djurskydd i många år och du kan glömma det där rakt av.

Jag skulle önska att det var som du skrev, men så är det inte.

För att ha arbetat med djurskydd verkar du dåligt insatt. Förrymda katter räknas som hittegods och det är polisens uppgift att registrera anmälningar om upphittat hittegods. De är även skyldiga att förvara hittegodset (men där försöker en del polisstationer slingra sig) dvs. se till att katter/hundar hamnar på ett pensionat eller om polisen har tur, att djuret kan stanna hos upphittaren tills ägaren gett sig till känna. Om ägaren inte ger sig till känna får polisen bestämma över kattens öde. Efter 3 månader övergår katten automatiskt i upphittarens ägo, om denne vill behålla katten.

Utöver detta så ja, alla kattägare är enligt svensk djurskyddslagstiftning skyldig att utöva tillsyn över sina katter minst 2 ggr/dygn. Oavsett om katterna bor inne, ute eller båda delarna. Detta bla. för att säkerställa att eventuellt skadade eller sjuka katter inte behöver ligga och plågas i flera dygn. Det är ju tyvärr väldigt vanligt att katter lämnas att klara sig själva under flera dagar, tom. veckor. Väldigt olyckligt om något skulle hända.
 
Sv: Ledsen

Kl.

Våran gamla "tant" (10 år) brukar ta någon dag på sej att komma fram om vi har varit borta ett par dagar. Hon är världens tjurigaste så hon skulle aldrig visa sig för någon kattvakt. Vi brukar nöja oss med att sätta ut mat och vatten på trappan och be grannen byta vatten och fylla på mat.
Vet inte annars hur man ska göra med tant som bara vill komma till sina egna människor? Hon är som sagt tio år, född i våran soffa och har aldrig varit illa behandlad i hela sitt liv. Ändå har min mamma bara sett katten på håll en gång (!) Men när vi kommer hem från jobbet kommer hon springande.
Känns hemskt varje gång vi lämnar henne, men vet inte vad mer vi skulle kunna göra...
Menar bara att djurskydd i all ära, men när djuret inte är anpassat efter lagen, vad göra???
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 773
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp