ledsen och frågande

NovaAngel

Trådstartare
Varje sommar eller vår (som nu) så blir min lilla pålle som förbytt.

Ex. när jag ska hoppa upp på henne, hon backar och vägrar att stå still och när jag väl kommit upp så veter hon sig som en galning och hoppar runt och in i allt som finns omkring henne.

Sen kan det gå hyfsat bra när jag väl kommer igång med henne men sen kan hon även under ridpasset få sånna "knäppar", om jag tex ska fatta galopp kan hon börja bocka som en galning och det jobbigaste är nog halterna, hon vägrar stå still och när jag ber henne gå framåt så fryser hon fast,stirrar med blicken ner i marken eller på mig och sen känner man hur hon lägger tyngden på ngt av frambenen och sedan gör en tvärvänding rätt upp i luften,eller så börjar hon backa som tokig

Förra sommaren var min första tanke att hon hade ont men vi har kollat henne och tom varit hos kirupraktor..men detta kom lägligt till att hösten kom och då var hon mkt lugnare. Men iaf så trodde jag att allt var löst tills detta hemska bröt ut nu för en vecka sen.

Hon blir också helt galen om man lägger handen på hennes rumpa/bakom sadeln vilket hon aldrig bryr sig om annars.

Finns det ngn som har ngt vettig svar? Detta är jättetråkigt och det är jobbigt för det är egentligen en så otrolig fin häst.

Tack på förhand Rebecka och Novis

Sv: ledsen och frågande

NovaAngel skrev:
Varje sommar eller vår (som nu) så blir min lilla pålle som förbytt.

Ex. när jag ska hoppa upp på henne, hon backar och vägrar att stå still och när jag väl kommit upp så veter hon sig som en galning och hoppar runt och in i allt som finns omkring henne.

Sen kan det gå hyfsat bra när jag väl kommer igång med henne men sen kan hon även under ridpasset få sånna "knäppar", om jag tex ska fatta galopp kan hon börja bocka som en galning och det jobbigaste är nog halterna, hon vägrar stå still och när jag ber henne gå framåt så fryser hon fast,stirrar med blicken ner i marken eller på mig och sen känner man hur hon lägger tyngden på ngt av frambenen och sedan gör en tvärvänding rätt upp i luften,eller så börjar hon backa som tokig

Förra sommaren var min första tanke att hon hade ont men vi har kollat henne och tom varit hos kirupraktor..men detta kom lägligt till att hösten kom och då var hon mkt lugnare. Men iaf så trodde jag att allt var löst tills detta hemska bröt ut nu för en vecka sen.

Hon blir också helt galen om man lägger handen på hennes rumpa/bakom sadeln vilket hon aldrig bryr sig om annars.

Finns det ngn som har ngt vettig svar? Detta är jättetråkigt och det är jobbigt för det är egentligen en så otrolig fin häst.

Tack på förhand Rebecka och Novis

bestraffa hästen, om inte det hjälper så är det väl bara att vänta tills det går över

Du har ett sto och på våren kommer brunsten som ett brev på posten och många ston blir annorlunda/struliga/griniga.

Men det beteende din häst visar är inte normalt, så jag håller med om att en gynundersökning vore vettigt.

Hoppas du kan hitta vad som felar. Det låter inte som en glad frisk häst...

/C

Jag skulle också försöka bestraffa hästen på ngt sätt och kansek ge några hormoner om det inte hjälper med tillrättaviningar

jag tror hon har "mensvärk". Livmodern svullnar å kan göra riktigt ont på stona under brunst! Det låter exakt som "brunstvärk". Kolla med vet för säkerhetsskull men jag är rätt övertygad.. låt henne vila eller aktivera henne via longerlina/tömkörning istället under värsta delen av brunsten.
Kolla med vet. hon kanske har cysta el liknande på äggledare/livmoder som gör att hon får extra ont.
En kompis till mig har ett sto som får grym "mensvärk" hon blir helt skvattgalen. Går inte att lägga nån sadel på å ännu mindre rida; det gör helt enkelt ont!

Munkpeppar är annars ett natur-preparat som brukar lugna brunst-symptomen! men tar inte bort smärtan...

nicodemus skrev:
bestraffa hästen, om inte det hjälper så är det väl bara att vänta tills det går över

Tror inte på metoden straff...tror att hon gör såhär för att ngt inte är som det ska.Jag kan ju inte tvinga henne om hon mår dåligt:confused:

Cyllene skrev:
Du har ett sto och på våren kommer brunsten som ett brev på posten och många ston blir annorlunda/struliga/griniga.

Men det beteende din häst visar är inte normalt, så jag håller med om att en gynundersökning vore vettigt.

Hoppas du kan hitta vad som felar. Det låter inte som en glad frisk häst...

/C

Nej,jag tycker inte det heller. Hon verkar inte alls glas och för att låta lite svävande så är det som om hon försöker säga mig någonting och min intution säger mig att ngt är fel...
Det hon visar när hon är brunsig är tvärt om mot detta,då blir hon i stället helt frånvarande och slö och reagerar inte på ngt:confused: Förstår inte det heller...:crazy:

Pissenisse skrev:
Jag skulle också försöka bestraffa hästen på ngt sätt och kansek ge några hormoner om det inte hjälper med tillrättaviningar

Hur då bestraffa?
Hon ska ju jobba med mig för att hon vill inte för att hon är tvingad till det,eller?

anni0301 skrev:
jag tror hon har "mensvärk". Livmodern svullnar å kan göra riktigt ont på stona under brunst! Det låter exakt som "brunstvärk". Kolla med vet för säkerhetsskull men jag är rätt övertygad.. låt henne vila eller aktivera henne via longerlina/tömkörning istället under värsta delen av brunsten.
Kolla med vet. hon kanske har cysta el liknande på äggledare/livmoder som gör att hon får extra ont.
En kompis till mig har ett sto som får grym "mensvärk" hon blir helt skvattgalen. Går inte att lägga nån sadel på å ännu mindre rida; det gör helt enkelt ont!

Munkpeppar är annars ett natur-preparat som brukar lugna brunst-symptomen! men tar inte bort smärtan...

Tror mer på detta med äggstockscysta...för som hon beter sig är hon inte annars och just under brunsten är hon den mest lugna hästen,reagerar inte på ngt så det är mest tiden mellan varje brunst som hon verkar må dåligt...:cry:

inte bestraffa på ett elakt sätt utan mer eller mindre tillrättavisa henne så att hon förstår att det inte är okey att dumma sig.

Vad tråkigt. Hoppas det löser sig för dig.
Låter som att det är något fel på henne. Det det hjälper ju inte med bestraffningar. Du ska kanske inte heller rida henne innan du vet vad det är. Både för din och hästens säkerhet.
Lycka till

Pissenisse skrev:
inte bestraffa på ett elakt sätt utan mer eller mindre tillrättavisa henne så att hon förstår att det inte är okey att dumma sig.

Men om det inte är att hon dummar sig? Tänk om man sagt åt henne att skärpa sig och så visar det sig att hon hade skäl till det...ont eller så...:confused:

Becca85 skrev:
Vad tråkigt. Hoppas det löser sig för dig.
Låter som att det är något fel på henne. Det det hjälper ju inte med bestraffningar. Du ska kanske inte heller rida henne innan du vet vad det är. Både för din och hästens säkerhet.
Lycka till

Nej...det var ju såhär hela förra sommaren ungefär också..då struntade jag i att rida och undersökte henne hos en kiruprator. Trodde då att det blivit bra men det inträffade ungefär i samma veva som när brunsten slutade så tyvärr var det nog ej lösningen.

Ska inte rida henne mer,hon har betett sig såhär nu i ca 2 veckor snart och jag vill inte jobba henne om hon mår dåligt, hon ska in till djursjukhuset nu för röntgen och lutraljud.

NovaAngel skrev:
Men om det inte är att hon dummar sig? Tänk om man sagt åt henne att skärpa sig och så visar det sig att hon hade skäl till det...ont eller så...:confused:
' Då är det hemskt:cry: Hoppas att hon inte har alltför ont, när ska du till vetrinären?

Pissenisse skrev:
' Då är det hemskt:cry: Hoppas att hon inte har alltför ont, när ska du till vetrinären?

ja,jag vet..dom hade ingen tid försen näste fredag så det tar ju ett litat tag men men...då ska hon undersökas så grundligt som det går..
Och jag hoppas jag får svar och att det ej är ngt allvarligt.

Tycker det är bra att du är uppmärksam och förstår att det antagligen är något som är fel på riktigt istället för att bara börja slå/bestraffa henne :bow:

Hoppas ni får fram något vettigt efter veterinärbesöket!

min opnny är prickig och har ont i ljusa prickarna.han har nuint ont längre men titta om hästen har några små sår på ryggen eller så kan du peta lite överallt.om det e så att hon har det kna du ta på solkräm ..det hjälpte för min ponny då sommaren komm fort..hej då..hoppas det går bra :P

Husmusen skrev:
Tycker det är bra att du är uppmärksam och förstår att det antagligen är något som är fel på riktigt istället för att bara börja slå/bestraffa henne :bow:

Hoppas ni får fram något vettigt efter veterinärbesöket!

Tack så mkt!
Har fått en del förslag ifrån folk hemma att det bara är fjant och dumheter men jag känner ju min häst och hon är inte dum,snarare tycker hon om att jobba och hatar att bara gå runt och inte göra ngt...:crazy:

Ja,jag hoppas vi får veta vad det är och att det är ngt som vi kan åtgärda.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka