Ledsen hingst...

C

Coffeaclub

Jag har ett litet problem med min gamla hingst, 21 år, fbltyp. För några dagar sen så fick han en artär i frambenet , ovanför knät avsparkad, så att blodet fullkomligt sprutade ut, därför får han nu gå själv i en hage tills såret läkt hyfsat, är ju lite rädd att det skall hända igen.

Problemet är nu att han är väldigt förtjust i grannens ston som går i hagarna bredvid. Det är inga problem så länge de går i dem hagarna, utan när grannen flyttar hästarna till sommarbetet vid lunchtid varje dag. Han blir helt hysterisk och bara springer fram och tillbaka och gnäggar efter dem. Han bryr sig inte alls om att hästen som brukar vara hans hagkompis går i hagen precis bredvid. Hade precis börjat få upp honom i hull, men de få kilona han hade lagt på sig försvann illa kvickt, så nu är han lite mager igen. Nu vet jag inte hur jag skall göra, vill ju inte att han skall springa sig löddrig hela dagen och skita i att äta, då kommer han ju se ut som ett skelett snart, jag vill heller inte låta honom stå inne, där han är lite lugnare. Jag skulle vilja höra vad ni tycker verkar bäst av följande alternativ:

* Fortsätta gå i hagen och springa runt som en galning tills sommarbetet i runt den 8 juni.

* Stå inne fr.o.m lunch och släppas ut igen lite på kvällen.

* Prova att ha honom tillsammans med den andra hästen (en unghäst som gillar att busa lite)

* Göra en minihage (lite större än en box) ute i skuggan, så att han iaf inte kan springa runt, men slipper att vara inne.

Hjälp mig snälla ni! Tar gärna emot andra tips och råd!

Mvh En som är trött på hingstar

Sv: Ledsen hingst...

den lilla hagen fram till lunch sen den stora kanske?

Mja... Det är ju efter lunch han börjar springa fram och tillbaka, så jag tyckerr isf att det vore bättre med den stora hagen fram till lunch och sen den lilla, så att han inte kan springa runt när grannens hästar har gått iväg på betet. Lite tråkigt är det ju dock att ha honom i en pyttehage.. :confused:

Är ju säkert så att någon av grannens ston brunstar och det är den han vill ha koll på. Kan du inte fixa så att han inte ser grannens hästar på förmiddagen, när de sedan har försvunnit ner på betet kan du säkert släppa honom i hans vanliga hage, tror att ditt problem är just att han ser när stona flyttas iväg och vill då följa med dem. Alternativet är att ha honom i hans vanliga hage och innan grannen flyttar sina hästar så tar du in honom ett par timmar (och ger honom lunch tex) för att sedan släppa ut honom igen när grannens hästar är försvunna.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 376
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar