Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

Nu får jag på moppo av många tror jag....men min uppfattning har blivit att det är en viss sorts personer som skaffar sig en viss sorts hund,och tycker det vore himla gulligt och kanske tufft att para denna hund med en annan viss sorts hund. Sen köper en viss sorts människa en sådan valp...och voilá ,efter 8 månader,1 år har du en sådan annons.
Eller så läser man om hunden och ägaren i tidningen....

Följs ofta av:
Tyvärr kan jag inte erbjuda min hund vad han kräver. Han behöver komma ut på landet och springa fritt:confused::confused:

*kl*

Eller afghanvalpen på 3,5 månad. :cry: Fast den är nog kvar hos "uppfödaren". Reas ut för 3000. :(

Men ja, det är jobbigt att se sånt där.

Då kan ni gissa hur mycket roliga bortförklaringar man får när man håller på med omplaceringar :grin: folk kan dessutom bete sig som att vi har ett ansvar att ta deras hund/katt trots att det är en ideel organisation. Vanliga följs det av ett snäsigt "men vad ska vi då göra av den/dom :mad:" Jadu.. inte mitt problem faktiskt! du skulle tagit hand om dina djur från början kanske :crazy: (säger man ju såklart inte)

Inom katteriet får man höra att man ska vara glad att de kommer med katten och att de inte avlivar den ist.
Underlig inställning.
Fast den gäller väl inom hundomplacering oxå antar jag.
Det är så långt från allt jag kan tänka mej.
Köper jag hund så är det "for life".

Själv hittade jag två annonser från två olika uppfödare som födde upp BC/golden valpar, den ena hade dessutom en kull på gång förutom den de annonserade ut :grin:

Ja, vad ska man säga...ont i hjärtat får jag och sen blir jag både arg och trött på folk som inte tänker efter innan.

Bort med blockets djuravdelning.... Det är alldelles för enkelt att skaffa hund idag och att göra sig av med den också! Seriösa kennlar har oftast kö på sina valpar innan kullen ens är född. Tycker att man nästan bara ser blandrasvalpar som säljs på blocket idag... Blir både arg och trött av att se samma typ a´v annonser. Plötsliga alleriger, flytt, tidsbrist osv...

...för att inte prata om alla otroligt märkliga korsningar! Jag såg en annons där jag nog räknade till 8 olika raser i valparna. Bland annat Border Collie, Rottweiler, Dobbermann, Schäfer.

Jag blir så ledsen när jag läser alla dessa annonser. En jättesöt liten amstaff(korsning tror jag) igår. En hane på 10 veckor. Där man upptäckt (efter 2 veckor antar jag) att man dels inte har tid och dels blivit allergisk. Stackars liten.
Eller en som hade 2 valpar på 12 veckor som behövde omplaceras snarast på grund av att hon insett att hon inte hade tid för dem. Tar man inte reda på sånt INNAN man skaffa hunden? ^^

Usch nej, mitt hjärta gråter för alla små hundar som oftast inte ser så lyckliga ut på bilderna heller.

Bort med blockets djuravdelning.... Det är alldelles för enkelt att skaffa hund idag och att göra sig av med den också! Seriösa kennlar har oftast kö på sina valpar innan kullen ens är född. Tycker att man nästan bara ser blandrasvalpar som säljs på blocket idag... Blir både arg och trött av att se samma typ a´v annonser. Plötsliga alleriger, flytt, tidsbrist osv...

Protesterar högljutt. I stort sett ALLA hunduppfödare har problem i dagsläget att bli av med sina valpar pga den rådande konjunkturen. Man kan vara hur seriös som helst o ändå inte bli av med valparna. Det är nog få uppfödare förunnat att ha alla valparna tingade o dessutom på valparna innan dom är födda. I alla fall på vanliga raser.

*kl*
Jag undrar hur ofta det snarare handlar om ägarens dåliga planering samt dåliga insikt i hur jobbigt det är med unga djur, jämfört med hur ofta det är pga att det är just en korsning?

Alltså, om man kollar här på forumet verkar väldigt många rörande överrens om att hundar (och enligt min erf även katter) är hyfsat vidriga i omgångar tills de är omkring året(och sedan några vändor till). Och jag tycker nog det verkar vara både renrasiga och korsningar det gäller då.

Är det kanske så att korsningarna är spåpass billiga, och "uppfödarna" såpass desperata/okunniga/oseriösa att de inte ser till att köparna är införstådda med hur jäkla jobbigt det är att springa ut och kissa varannan timme och däremellan lappa möbler och torka kiss :p
Det är lätt att spontanköpa en valp för några tusenlappar, men börjar de kosta uppåt 10 000 kr så hinner man fundera lite extra innan man handlar.. :crazy:

Tragiskt är det förståss, oavsett orsak :cry::cry:

Protesterar högljutt. I stort sett ALLA hunduppfödare har problem i dagsläget att bli av med sina valpar pga den rådande konjunkturen. Man kan vara hur seriös som helst o ändå inte bli av med valparna. Det är nog få uppfödare förunnat att ha alla valparna tingade o dessutom på valparna innan dom är födda. I alla fall på vanliga raser.

Kanske det, men LÅNGT ifrån alla dessa uppfödare går ut på blocket.
Dessutom har vi ju rasklubbarna :) Borde det inte räcka? Eller?

Och leveransklara v. 53, vad är det för vecka egentligen? :rofl:

Det är sista veckan i år, dvs nästa vecka. Kolla i kalendern får du se, den existerar i allra högsta grad faktiskt. Det är inte helt ovanligt det blir 53 veckor, är pga en massa regler om att veckor ska börja med måndag, vecka 1 ska innehålla minst 4 dagar av nya året/första torsdagen på nya året/den 4:e januari (olika uttryck för samma sak).

I de fall det inte fungerar med 52 v, så vips kommer en vecka 53. Vilket händer just i år.

Det är v 52 nu, och om man räknar vecka 1 nästa vecka blir det fel enligt ovan. Så nästa vecka är 53.

Det är faktiskt 53 veckor på år 2009..bara ett litet inlägg. Nu är det vecka 52 och nästa vecka är det vecka 53..

Jag tycker att man bör ha i alla fall ett par valpar tingade innan man tar en kull.Så gör de flesta kennlar jag känner till.

Blandisar tycker jag inte man ska avla på alls sålänge man inte vet att man får köpare på alla valpar eller det sker ett misstag. Om det är hundar med dålig mentalitet/fysik osv tycker jag att man ska ge abortspruta vid misstanke om ev misstag..

I alla kalendrar jag har hemma så står veckan efter v. 52 som v. 1 i alla fall och inte som v.53 :confused:

*kl*
tiken: irländsk setter
hanen: pointer

okej det är stående fågelhundar men man undrar ändå vad som var tanken. tyckte tiken såg trevlig ut annars.

I alla kalendrar jag har hemma så står veckan efter v. 52 som v. 1 i alla fall och inte som v.53 :confused:

Dålig kalender? :devil: Skämt åsido, de är felskrivna då kalendrarna, om de gäller för i år. För nästa v är v 53. Min lilla 'fickkalender' (enda jag använder) står det rätt i dock.

Här kan du se med: http://www.veckor.com/Veckor-2009

Och lite info om hur man räknar och varför det ibland blir 53
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vecka

Kyrkohändelser v 53 http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=327126

Osv. Googla v 53 så ser du =)

Men förvirrande, jag vet, jag märkte det i höstas när jag fick en studieplanering och sista veckan var 'vecka 53'. Trodde det var felskrivet men så var det inte.

Fast då ska man kanske inte ta nya kullar valpar om man märker av konjunkturläget. Detta har ju pågått ett bra tag nu.

Bara för att man är uppfödare MÅSTE man ju inte ta valpar.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 736
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka