Ledsamt idag....

A

Anne Anne

Tittade till min häst som är ute på foder idag. Hästen har spatt och är utlånad så att han skall kunna ridas regelbundet, vilket han inte blir hos mig, då ju spatthästar mår bäst av regelbunden motion eller att inte brukas alls.

Jag har inte varit hos honom på ett halvår och då var läget tämligen oförändrat även om jag tyckte han var lite tunn. Han har svårt att hålla hull. Nu var musklerna på hela överlinjen i stort sett borta och han var så öm i båda hals-och ländmuskler. Var så tråkigt att se och att fodervärden inte hört av sig till mig om hans situation. Fodervärden höll på att träna honom från mark i ridhuset när jag kom och hade ställt av honom i några veckor. Men tänkte rida igång nu efter att massör varit där för några veckor sedan och sagt att han skulle vila några veckor och sedan tränas igång.

Givetvis behöver hästen nu klinikbesök och behandling - sist han var så här - behövde han inte bara sprutas i hasleder utan även i ömmande muskler innan vi fick hejd på det. Och sedan kunda han vila och komma i hull.

Så nu väntar jag bara på att få höra från fodervärden om de tänker beställa tid på klinik och låta mig återta honom nu så att han får vila och läka. De har kontrakt till och med maj. Hoppas jag inte får något krångel med dem. Men de måste ju vara tacksamma på att jag låter dem återlämna honom till mig tidigare, för de måste ju inse att de inte kan bruka honom.

Behövde bara skriva av mig. Suck... hur skulle ni gjort?

/Anne

Sv: Ledsamt idag....

Jag hade tagit tillbaka hästen och försökt få honom i bra skick. Har du inte möjlighet att ha honom själv? Då hade jag funderat på antingen försäljning, eller kanske avlivning. Jag hade i alla fall inte förväntat mig att nuvarande fodoervärdar skulle ordna med klinikbesök osv, det hade jag nog inte litat på.

Som föregående skrev, om du inte har möjlighet att ha honom själv så tror jag personligen att avlivning är det bästa alternativet för honom. Inte alla är så noga med sina djur som du verkar vara TYVÄRR!! Om han är i dåligt skick nu så tror jag inte du får några problem för kontraktets skull för då har dom inte skött honom enligt er överrenskommelse. Men ring o rådfråga en advokat för säkerhets skull, det brukar vara gratis via telefon. Det har jag gjort flertalet ggr.

Förstår att du tycker vi är hemska som säger att du kanske bör avliva, han är säkert en gudomlig häst men med tanke på hans problematik så kanske det inte är så fel ändå. Om du inte hittar någon annan eller du själv som kan lägga ner sin själ i denna lilla krake så han fungerar igen.
Det är ju en kostnadsfråga hur mkt pengar man kan lägga ut på en häst som inte är fullt frisk. Hade man obegränsat med pengar så självklart så skulle man göra allt för sina djur sålänge dom inte lider men det är inte ofta man har obegränsat.

Jag lider med dig o din pålle verkligen!! Hoppas på det bästa oavsett vad du avgör att göra!!:crazy:

Nejdå, inte tycker jag att ni är förskräckliga som talar om avlivning. Det är ju det yttersta ansvar man som hästägare har. Det är ju därför jag inte slumpat bort honom till en billig penning, utan behållt ägaransvaret.

Jag har både stallplats här hemma, hästsällskap och råd att ha honom. Däremot har jag inte möjlighet att hålla igång honom. Så det var därför jag lånade ut honom, så att han skulle få optimala möjligheter. Men då måste han ju vara i gott hull. Suck...

Klinik har fodervärden tagit honom till förut när jag begärt det, då var läget ok, för ett och halvt år sedan. Men nu har han tappat i hull och har ont. Stackarn...

Hoppas med vänliga ord på att få dem att ta honom till klinik så de inser att de inte har någon anledning att behålla honom, har sagt att i dagsläget får de inte rida igång honom. Tror nog att de är goa och vill väl. Annars hade de inte fått låna honom. Även om de velat ha egna idéer angående utfodring. Denna häst kräver regelmässigt sojamjöl som tillskott för att hålla hull.

Usch och elände. Jag som så trodde att han mådde bra och hade en framtid som allroundhäst.

/Anne

Idé att skaffa en eller två medryttare och låta honom stå kvar i ditt stall efter att han har tillfrisknat?

Jag förstår dig precis, klart man väljer vem man lånar ut till men tyvärr kanske deras situation också förändrats om dom haft honom ett bra tag.
Det låter nästan som han borde komma hem till "mamma" o få äta upp sig o kanske få ett annat foderhem. Det finns ju dom som vill ha "egen" häst men kanske hemma i ditt stall. Alternativen är många bara han blir frisk igen. :laugh:

Ja det är synd att folk ska mixtra med utfodringen om den fungerar redan...men alla har olika åsikter.

Jätte lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 545
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård