Hur kan du tro att jag menar det?
Jag har varit ganska så sjuk (urinsten) och har därför inte kunnat följa med
@Enya och simma.
Det är delvis därför som det här behovet har uppstått.
Vi hade planerat att simma tillsammans eftersom att jag inte heller känner mig bekväm med att gå på simhallen ensam.
Och jag vill också gärna simma.
Min tanke om att söka ledsagare handlar om att vara mer självständig. Om att kunna göra saker själv. Att inte allt står och faller när andra inte kan hjälpa. Att umgås som vänner för skojs skull, där vi båda två får samma ut av det och inte där jag tar och du eller kollegan ger. På lika villkor istället för att jag ska vara beroende och ni ska känna er utnyttjade.
JAG mår dåligt av att inte vara självständig.
JAG mår dåligt av att ta hela tiden och inte ha något att ge.
JAG mår dåligt över att vara den som utnyttjar.
JAG mår dåligt över det ojämna förhållandet som blir.
Jag har väldigt dåligt samvete av att ha den här situationen för jag VET att den som finns i andra änden känner sig utnyttjad, känner att vänskapen inte är riktigt rätt.
Det är inte vad jag vill. Det är inte så det ska vara mellan vänner. Det är inte ens så det ska vara i en familj ens egentligen. Så istället för att be om hjälp när jag behöver det så är det bara ibland och resten av gångerna så låter jag helt enkelt bli och blir isolerad och ensam istället. Just det jag inte vill vara, men det är bättre än att utnyttja andra människor.
Kul att du kallar det att leka dessutom, när jag ser det som motion för att kunna gå ner i vikt. Alternativen för mig för motionera är få faktiskt, pga synen. Jag har årskort på gymmet och badhuset via friskvårdsbidraget på jobbet- något jag inte hade haft råd till annars. Första gången i mitt liv jag utnyttjat friskvårdsbidraget och jag har ändå jobbat i många år nu. Jag håller inte med dig om att jag ska leka där. Snarare försöka hålla mig frisk. Minska sjukdagar från jobbet.
Jag har inte sökt ledsagare än och därmed har jag inte fått avslag, jag har aldrig sökt ledsagare någonstans. Så problemet med att just blinda/synsvaga- för det är dem det rör sig om alltså, inte autister eller andra som behöver ledsagare, får avslag i resten av Sverige beror troligen inte på att Nyköping nyligen byggt ridhus och badhus. Eller pandemi eller krig.
Någon ledsagare söker jag inte, jag har vatten och tak över huvudet, till och med jobb- än så länge i alla fall, om jag inte är en av de 700 som får gå i regionen, det räcker så.
Och by the way, jag betalar skatt. Både på min lön, och på min sjukersättning. Jag vet att det finns många som betalar mer skatt än vad jag gör, men jag är ledsen, det är inte jag som bestämt hur mycket jag ska betala. Jag är som sagt för att betala lite mer i skatt för att rädda de 700 jobben i regionen tex. Men det är inte jag som beslutar det heller.