Ledinflammtion?

Det finns massa trådar om detta redan. Sök så hittar du hur mkt info som helst.

En ledinflammation kan ha många orsaker. Inflammtaionen som sådan går oftast att behandla med framgång genom att vet injicerar kortison o ett preparat som framställs av äkta eller syntetisk tuppkam i leden samt att hästen får vila.

Dock finns det ju en bakomliggande orsak till att hästen får en ledinflammation, och om om man inte hittar den är risken stor att infl kommer tillbaka.

Rent generellt kan man väl säga att om hästen får en infl en gång o svarar bra på beh så kanske man inte behöver bekymra sig mer än att man självklart ska ge den en lugn o metodisk igångsättning. Om inflammationerna återkommer måste man försöka hitta grundorsaken för att komma tillrätta med problemet.

Beror väl på var och hur kraftig men det vanligaste är tuppkam och kortioson insprutat direkt i leden. Dock är det viktigt, som de flesta glömmer, att kolla upp VARFÖR hästen får ledinflammationen. Misstänker man ledinflammation tycker jag att man bör kontakta veterinär för undersökning och ev behandling.

Re:har han Ledinflammtion?

Hästkiropraktorn var ute för 1månad sen och hon sa att pållen ben inte alls var bra, ledinflammtion i båda fram eller fångkänning. Så vi behandlade med magneter egen mindre hage, bandage o legpaint och 2veckors vila och det hjälpte! han blev fin i benen oså, och vi började rida MEN HAN HAR ÄNDÅ INTE KÄNNTS FRÄSCH. Han vill inte gå på asfalt varm o svullen till och från i ben & hovar, vill inte gå på asfalt, går inte fram, känns väldigt seg när man rider, men är pigg för övrigt! Men vi har haft sadelproblem oxå, våran nuvarande sadel ligger snett åt höger hela tiden... den förra var bommen av på så han blev helt galen het o bockade som en galning, stackarn han hade så ont...
kan sadelproblemen ha med detta att göra?
Honslagaren var här i fredags o skode+ la på sulor o la i silcion och jag red barbacka igår och då kändes han pigg o fin... hum... jag vet inte riktigt vad det är som spökar?
nuvarande sadeln måste vi byta för det måste vara ngt fel på den, för när han började bocka o greja fick vi låna en exakt likadan sadel som vi har nu och då blev han jätte fin att rida, som vanligt! och med denna nu så funkar det inte alls, den åkte runt magen häromdan.... :crazy: :eek:
vad är det som spökar?

Åk till klinik med hästen!!!

Sadelproblemen kan mycket väl ha utlöst ledinflammationerna men om de ska läka ut av sig själva kommer hästen att behöva låååång VILA. Har hästen gått länge med det kan det uppkomma en massa följproblem i musklerna också.

Själv har jag en travare som som fick 7!!!! sprutor i sitt högra framben innan hältan slutligen gav sig.
I hennes fall beródde det på ett snett bäcken, så under behandligen har vi även jobbat med equiterapeut för att fixa till musklerna. Numera är hon under uppträning igen, men det tog 8 månader trots behandling!!!

(På travare i travträning gäller försäkringen inte för ledinflammationer, så jag har inte kollat vad hon kostat. :o)

/// ghost

Jag tycker nog tyvärr du har börjat i lite fel ände... Börja med att anlita en kunnig hästVETERINÄR och ta equiterqpeut/kiropraktor/magneter etc etc som komplement, INTE tvärt om.

Lycka till!

Det började med att han fick problem med sadelnummer 1, han började bocka och vara allmänt vild. och då visade det sig att den tryckte på ryggen och då fick vi låna en sadel (nr 2) och då blev han pigg & jätte fin att rida, som vanligt. Sen så åkte vi o köpte en sadel (nr 3) och då köpte vi en exakt likadan sadel som vi hade lånat (nr.2) eftersom han trivdes så bra med den OCH han var med, den är alltså utprovad. Efter några dagar började sadeln kännas lite konstigt, den satt lite snett. Jag trodde det berode på att stiglädrena var olika långa, eller att han var lite rund. Så jag red ngn vecka till men det kändes fortfarande inte riktigt bra, och vi ställde oss bakom honom och då såg han lite sned ut vid manken, eft. hästkriopraktorn ändå skulle komma till stallet lät jag henne titta på honom och då sa hon att det var något med benen. han var varm i hovarna o pulserade och var gallig i benen, och hon trode att det var fångkänning som precis hade satt igång för han var väldigt trött, alternativ ledinflammation i bägge frambenen. Vi sprang o hon gjorde böjprov och han hade ca. 3 graders hälta på vänster. Manken den rättade hon till, men som jag fattade så har han gått o vridit sig eller nåt...felbelastat? han fick vila i 2veckor, och haade bandage o sånt på sig. Sen satte jag igång o red lite försiktigt, skrittade de första dagarna osen så började jag trava. Men han kändes ändå inte riktigt fräsch, han orkade inte hålla igång utan han saktade av hela tiden. och sen nu för 2veckor sen gick han konstigt, som om han tog korta steg med frambenen...så hovslagaren kom då och skodde och jag red dagen efter och då kändes han bra, men dagen efter var han jätte svullen i ena frambenet (det andra var oxå svullet men inte lika mycket) och banbenen var jätte svullna, så jag red självklart inte. Dagen efter så var han helt kall i ben och hovar, inga gallor endast lite bak. Han är så himla mysko, ena dan är han svullen andra inget alls. det är liksom lite varanan dag. Så nu den senaste veckan har han bara fått vara ute i hagen och fått vara inne på nätterna då o då. Jag har inte ridit ordentligt i hela juni eft som han inte har känts fräsch...
så veterinären är bokad nu på onsdag den 14e juli, vi ringde för 2veckor sedan men fick tid då. Han är inte dålig så nu, pigg o fräsch för övrigt i temperamentet. och han är inte sne i ryggen vad vi kan se, så sadeln den nuvarande (nr 3) måste det vara ngt fel på....
Det är JÄTTE SVÅRT att förklara det här, men vad tror ni? ställ frågor om ni inte förstår.

veterinär, veterinär, veterinär!!!
En 3-gradig hälta som böjs fram är allvarligt. Din häst har inte varit fräsch under en längre tid (hela juni?) och då finns det inte annat att välja på än att åka till veterinär.
En seriös equiterapeut borde ha rekommenderat veterinärbesök omedelbums vid en så kraftig hälta, värme i framben och puls.
Bra att du har bokat tid hos vet. Där kan man antingen utesluta ledproblem och då gå vidare med komplementär medicin (equiterapeut, massör mm) eller hitta problem i leder, behandla och sedan gå vidare med komplemntärmedicin för att förbättra och påskynda konvalescensen.
En ledinflammation läker inte ut av sig själv utan MÅSTE behandlas.
Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka