Re:har han Ledinflammtion?
Det började med att han fick problem med sadelnummer 1, han började bocka och vara allmänt vild. och då visade det sig att den tryckte på ryggen och då fick vi låna en sadel (nr 2) och då blev han pigg & jätte fin att rida, som vanligt. Sen så åkte vi o köpte en sadel (nr 3) och då köpte vi en exakt likadan sadel som vi hade lånat (nr.2) eftersom han trivdes så bra med den OCH han var med, den är alltså utprovad. Efter några dagar började sadeln kännas lite konstigt, den satt lite snett. Jag trodde det berode på att stiglädrena var olika långa, eller att han var lite rund. Så jag red ngn vecka till men det kändes fortfarande inte riktigt bra, och vi ställde oss bakom honom och då såg han lite sned ut vid manken, eft. hästkriopraktorn ändå skulle komma till stallet lät jag henne titta på honom och då sa hon att det var något med benen. han var varm i hovarna o pulserade och var gallig i benen, och hon trode att det var fångkänning som precis hade satt igång för han var väldigt trött, alternativ ledinflammation i bägge frambenen. Vi sprang o hon gjorde böjprov och han hade ca. 3 graders hälta på vänster. Manken den rättade hon till, men som jag fattade så har han gått o vridit sig eller nåt...felbelastat? han fick vila i 2veckor, och haade bandage o sånt på sig. Sen satte jag igång o red lite försiktigt, skrittade de första dagarna osen så började jag trava. Men han kändes ändå inte riktigt fräsch, han orkade inte hålla igång utan han saktade av hela tiden. och sen nu för 2veckor sen gick han konstigt, som om han tog korta steg med frambenen...så hovslagaren kom då och skodde och jag red dagen efter och då kändes han bra, men dagen efter var han jätte svullen i ena frambenet (det andra var oxå svullet men inte lika mycket) och banbenen var jätte svullna, så jag red självklart inte. Dagen efter så var han helt kall i ben och hovar, inga gallor endast lite bak. Han är så himla mysko, ena dan är han svullen andra inget alls. det är liksom lite varanan dag. Så nu den senaste veckan har han bara fått vara ute i hagen och fått vara inne på nätterna då o då. Jag har inte ridit ordentligt i hela juni eft som han inte har känts fräsch...
så veterinären är bokad nu på onsdag den 14e juli, vi ringde för 2veckor sedan men fick tid då. Han är inte dålig så nu, pigg o fräsch för övrigt i temperamentet. och han är inte sne i ryggen vad vi kan se, så sadeln den nuvarande (nr 3) måste det vara ngt fel på....
Det är JÄTTE SVÅRT att förklara det här, men vad tror ni? ställ frågor om ni inte förstår.