Ledinflammationer i kota, knä och has

J

jockey_86

Jag har ett 3-årigt fullblodssto som precis (ca 1 månad sen) kommit från galoppbanan. Hon har aldrig startat, bara kvalat en gång för en månad sedan. Hon blev övertränad som 2-åring och fick då problem med kotlederna, så hon vilade ett par månader och kom sedan tillbaka och blev övertränad igen så problemet kom tillbaka. Efter kvalet blev hon sprutad (med kortison) i kot- och knäled fram och har vilat sedan dess. Hon blev släppt på bete för en vecka sedan och det är tänkt att hon ska gå där till augusti-september och bara vila upp sig. Hon är inte färdigväxt.

Nu undrar jag om det finns möjlighet att hon kan bli helt återställd under dessa månaderna och sedan kunnas tas till ridning (ej galopplöp) igen?

Och kan problemen återkomma lättare nu?

Sv: Ledinflammationer i kota, knä och has

om hon varit åtgärdad i lederna flera ggr som ung häst så tror jag dét kan vara svårt att få tillbaka dom....en ung häst är ju inte klar i tillväxten och mycket kan förstöras för all framtid om man inte är observant( vilka dessa tydligen inte varit) urkalkningar, pålagringar är inte ovanliga om man pressar dom för hårt innan tillväxtzonerna i framknäna slutit sig.... kanske om du har tur kan hon återhämta sig...men mulleridning klarar hon säkert av...

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar