Ledig helg - clinic ??

Sv: Ledig helg - clinic ??

Tycker att det är jättebra att du ger tränaren och hästen en chans :) Det kan vara väldigt svårt när någon annan för första gången ska rida en unghäst. Dom är så himla präglade på den som ridit in dom och är inte alls lika "förlåtande" som gamla hästar som lärt sig våra ovanor ;) Jag rider själv in några hästar varje år och ibland när dom ska säljas och det är folk här och provrider så funkar det inte alls. Vissa kan inte ens få dom att gå framåt! medans jag kan sitta upp och bara tänka vad jag vill att dom ska göra, med det är unghästar i ett nötskal :laugh: Dom har ju bara lärt sig att signalerna ska vara på ett visst sätt inte att olika signaler kan betyda samma sak och framförallt är dom väldigt känsliga för sätet.

Tror oxå jag hade svarat samma ang sidvärtsrörelse. Mina unghästar kan flytta undan för skänkalarna efter 3 månader men kan dock inte öppna, sluta och skänkelvikning... det är svårt när man inte riktigt pratar "samma språk"...
Det blir lätt missuppfattningar!

Jag tror absolut att det kan vara en god idé att ställa av hästen ett tag nu efter att du ridit den lite. Alla som rider in hästar tycker ju olika och tyvärr så verkar många tro att man kan rida konstant på unghästar men jag tycker och tror att vila är en av dom viktigaste hörnstenarna till glada, hållbara unghästar :laugh:

Hoppas verkligen att det löser sig för dig för det var en jättetrevlig häst du hade och hon verkade väldigt okomplicerad och bra i huvudet :)

Det kan mycket väl vara så, vi frå hoppas jag med tränarens hjälp kan hitta rätt knappar till henne :bow:
Precis som du säger så är det en fantastiskt trevlig häst.....:)

Vi pratar väl olika språk, tränaren och jag.
Sidförande för mig betyder att den flyttar sig åt sidan för skänkeln, inte nödvändigtvis i en skänkelvikning eller annat "komplicerat" utan rätt och slätt åt sidan, flyttar undan kroppen/fram/bakdel....

Självklart är det inte tal om några kpmolicerade rörelser/skolor jag är ute efter utan helt enkelt: Höger, vänster, stopp, framåt, bakåt.

Jag återkommer när vi varit där och hoppas jag kan komma med glädjande besked ;)

Jag kommer låta henne vila snart, bara vi lär oss varande litegrann först.

Det gick bra igår hos tränaren.

Hästen gjorde precis det jag hade tänkt mig att hon skulle kunna....inomhus, i ridhus.....;)
Hon är endast riden i ridhus, aldrig ute på skogsväg eller liknande.
Jag förstår att det blev väl för mycket för henne att gå på vägarna här med allt att titta på och samtidigt klara ut att lyssna på mig.

Tränaren tyckte jag skulle ut och galoppera ( cantra ) henne minst ett par kilometer om dagen.
"De är racehästar, de behöver röra på sig ordentligt, bli svettiga".....
Han tyckte oxå att jag ger rätt signaler och gör rätt med allt...förutom att jag inte får säga "bra" när hon tex fattar galopp för då stannar hon.....kan inte skilja på Whoa och Bra än så länge.....:crazy:

Jaja, vi får väl se hur det blir med det. Personligen tycker jag galoppen är väldigt obekväm, ingen favorit med andra ord men behöver hon det så.....den kanske blir bättre med tiden.
Och får jag nu hem min nya sadel så hoppas jag den ska vara bekvämare än den jag har tillfälligt just nu.

Jag börjar dock fundera på om quarterrasen verkligen är rätt för mig om det behöver sån enorm träning bara för att må bra.....
Jag ska ha en häst att ha trevligt med, träna lite med, rida långturer och lufsa i skogen......

Å andra sidan så verkar ju just denna representanten, mitt sto alltså, vara av den typen som fixar att stå en vecka utan att gå i taket när man väl rider henne.....kanske blir värre med det ju mer hon rids , vad vet jag.

Jag får väl iallafall fortsätta ett tag och se hur det utvecklas för oss :)

Har anmält oss till regelbunda träningar inte så jättelångt härifrån, bara 10 mil ;)

Åker regelbundet till tränaren som ridit in henne kommer jag inte göra, det är ca 3 timmar dit med transport och jag var helt färdig efter 2 timmars körning....så ni kan ju räkna ut hur trött jag var igår !

Åkte hemifrån strax före 13 och var hemma igen strax efter 21......nej, inte för en sketen lektion !!

Men just nu är allt frid och fröjd och idag har jag ridit en tur oxå :)
Hon lyssnade mycket bättre idag och vi galopperade, om inte 2 kilometer så ivartfall drygt en halv ;)
( Det hade nog gått bättre om jag kunnat stå i lätt sits, inte bekvämt att sitta ner i galoppen..... )

Vad härligt att det är på rätt väg. Upplever själv många hästar är mer lättridna i ridhus än i skogen. Lättare att sätta fokus på träningen i ridhus men det kommer i skogen med tiden det med.:)

ag själv får helt noja av att sitta i ett ridhus, fullständig idétorka och bara sitter där och rider runt runt.....:eek:

Men som du säger, det kommer väl så småningom :)

Va kul att det går bättre!! :laugh: Förstår att du inte vill sitta och köra så många mil och nu när du fått en ordentlig genomgång av vad hästen skall kunna så går det nog bra med vilken tränare du än väljer :laugh: Många unghästar saktar av när man berömmer dom ;) Man får lära sig att i början vara beredd och gå på lite med benen tills dom lär sig att bra inte =stopp
Tycker det låter väldigt konstigt att hästen skulle behöva galoppera flera km varje dag :o Det behöver inte min quarter-unghäst iaf. han är såååå nöjd med att bara skritta och ha det mysigt i skogen. Bara han får vara med matte!

Jag rider nästan bara mina unghästar ute i skogen och sätter nästan alla grunder där så vill du inte rida i ridhus så gör inte det! Man får bara låta dom vänja sig vid allt man möter innan man kräver för mkt koncentration av dom när dom precis är inridna. Bästa sättet är att rida en och samma slinga rätt ofta så att dom vänjer sig fort vid den och så gör du det till din "träningstur". Provar du nya vägar så får det vara uppgiften för dagen, inte att dom skall lyssna perfekt på hjälperna utan att dom får titta och vänja sig vid nya saker. Så gör iaf jag med dom unga hästarna :laugh:

Man kan göra det mesta i skogen så något ridhus behöver man inte om man rider på hobbynivå :bump:

Mitt tips är oxå att strunta i westernsadeln om du ska ut och galoppera din unghäst! Det är bättre att kunna stå lite upp i sadeln och inte störa dom för mkt särsklilt om galoppen inte är så bekväm. Släng på en hoppsadel istället ;)

Vem är det du ska börja rida regelbundet för? *nyfiken*

De unghästar jag har tränat har jag i princip bara sett till att stopp och sävng fungerar hyfsat, ja, och att de är sadel och träns van såklart ;) innan jag ridit ut i skogen och på vägarna så jag är inte alls van vid konceptet att sitta i ett ridhus och harva i flera månader innan man rider ut.

Framåtbjudningen, tänker framåt, förlorar ju nästan fullständigt......men det kanske är så många vill ha quarterhästarna, inte vet jag.

Tränaren menade på att de är såpass vakna, alerta och reaktionsnabba så man måste ha dem helt "brooke" innan man rider ut i skogen.
Han väntar runt 1 år !!!...."Annars sitter jag som ett frimärke nånstans därute......."...

Jag har en utrpräglad islandssadel och en gammal allroundsadel, ingen av dem verkar lockande att sätta på henne :crazy: innan jag känner henne mer men kanske framöver.
En hyfsad allround/hoppsadel kan man väl få för nån tusenlapp kanske.

Ang galoppen så var det väl oxå så att tränaren tyckte hon var kort i steget och hade blivit för mycket travad....:eek:
Jag har faktiskt mest skrittat och om de får sträcka ut i traven så bör de väl inte bli korta i steget pga det, eller tänker jag helt fel ??
För att få längre steg , om det alls går, så måste de väl sträcka ut i galoppen oxå och det är ju inte direkt cantringstempo då utan mer ös på tempo....
Alltså, just nu menar jag, innan hon är riden mer och börjat jobbas i form och kan länga och korta steget via ridningen....

Madeleine Stiwing kommer visst regelbundet hitåt så jag tänkte prova med henne och se hur det känns.
Första gången är nu på söndag men jag vet inte om jag kan ordna barnvakt så jag kanske får vänta tills nästa gång.

Vi frå se hur det går, en dag i sänder så går det framåt iallafall.
Imorgon blir det ridning igen :)

Jo, ang detta med galoppen.....

Jag galopperade ju med henne igår, inte jättelångt men så långt vägen tillät och jag orkade sitta och skumpa......:o

Något bra måste det gjort, hästen var svettig när vi kom hem ;) och jag har träningsvärk i magen känner jag när jag hostar !!

Ska prova korta stiglädren ett hål när jag vet vi ska galoppera, det går ju att stå lite lätt i en westernsadel oxå.......får bara så förbenat ont i knäna :mad:

( det var därför jag började med western för drygt 10 år sedan, mina knän är dåliga och klarar inte påfrestningen att bära vikten och böjas när man rider engelskt ).

Måste säga att han som red in hästen har väldigt konstiga idéer! Att man inte skall rida ut på en unghäst innan man ridit den i 1 år är ju löjligt!!
Unghästar SKA ridas i skogen tycker jag så att dom får ha roligt :laugh: Att hon är kort i galoppen har ingen betydelse än bara hon har framåtbjudning kommer det att lösa sig efter hand...

Tycker att du ska skita i honom och rida som du själv tycker!! :D
Du får säga vad du tycker om madelein sen, funderar själv på att prova rida för henne :)

Ang. så funkar det ju självklart att halvstå lite i en westernsadel. Bra om man inte sitter ner för mycket på dom unga hästarna :)
Hoppsadlar är jättelätt att få tag på! Kolla jacson och globus sadlar. Dom är bra kvalité på och prisvärda..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka