Ledig helg - clinic ??

cowgirl73

Trådstartare
Jaha, så blev det lite ändrade planer i helgen så jag är ledig på flera sätt :)

Tänkte det kunde vara ett bra tillfälle att kanske rida en clinic med nya hästen, det går inte så där jättebra för oss :(
Tror det mest är jag som behöver en genomgång.......

Men var finns det en clinic i helgen där det finns plats på ???
Helst i Västra Götaland, norra Halland eller sydvästra Värmland går oxå bra.

Hjälp mig leta reda på en eller om du vet om en, skriv hur jag komemr i kontakt med ansvarig så snart som möjligt !!

OBS: Hästen är 3 år och nyligen inriden, ska inte vara en clinic som är inriktiad på tex roping eller cutting utan en mer allmän ridclinic, eventuellt en NH clinic kan oxå vara av intresse om det ingår viss del ridning i den.

Sv: Ledig helg - clinic ??

Synd att det inte går så bra för er.. Du kanske skulle prova att åka till han som red in hästen så att han kan hjälpa dig lite att klura ut hästen. :)

Jo, funderade faktiskt på det oxå....kanske ska höra om han är hemma i helgen och se om han kan.

tack för tipset :)

Jag hittade en clinic, 2 dagars i Sunne med Peter Ljungberg, på nån värmlandsklubbs hemsida......

Men nu hittar jag den inte igen !!!!!

Någon som kan hjälpa mig ???

Synd att det inte går så bra för er.. Du kanske skulle prova att åka till han som red in hästen så att han kan hjälpa dig lite att klura ut hästen. :)

Prata lite snabbt med honom, kunde ev på söndag.
Men vi får se, kändes inte helt bra när jag pratade med honom......förtroendet för honom är dåligt från min sida tyvärr......:(

Synd att det var denna helgen, nästa helg 3-5 september har vi en NH clinic med ridning här. Du är välkommen då om du vill och kan. PM:a mig om du vill veta mera. Tror inte du har så långt att åka hit.

Senast ändrad:

Förstår att du inte har så mycket förtroende för honom eftersom du inte var nöjd men det kanske ändå kan va idé att åka dit för att se om man förstår hans utbildning av hästen lite bättre. Man behöver ju inte fortsätta att rida för honom sedan utan bara få lite bättre förståelse för vad det är hästen har lärt sig....

För övrigt så kan jag verkligen rekomendera att rida för Peter :laugh: Tycker att han är jättebra!

Vi får se vad det blir.....blir så osäker, det kanske är jag som gör fullständigt fel.....

Jag har lite andra grejer på gång som kanske kan passa :)

Ja, Peter erbjöd att jag kunde komma hem till honom nån dag i veckan :)

Du får väl rida lite rakt fram i skogen lite så att ni får bra med framåtbjudning. Låta bli att krångla med händerna och bara låta henne lufs:) Ni har ju inte känt varandra så länge och hon är ju fortfarande ung. Hon kanske dessutom behöver en liten paus efter träningarna hos inridaren... Kan vara att hon bara är för trött i huvudet efter all flytt, träning, miljöombyte osv.

Du får väl rida lite rakt fram i skogen lite så att ni får bra med framåtbjudning. Låta bli att krångla med händerna och bara låta henne lufs:) Ni har ju inte känt varandra så länge och hon är ju fortfarande ung. Hon kanske dessutom behöver en liten paus efter träningarna hos inridaren... Kan vara att hon bara är för trött i huvudet efter all flytt, träning, miljöombyte osv.

Ja, här finns ingen paddock som är ridbar på 3 km avstånd :)

Vi rider bara i skogen, framåtbjudning behöver hon defentivt och styrka !

Jag gör faktiskt inte så mycket med henne, testar bara lite hur hon reagerar....med skänklar, stopp och tygeltag....och hon verkar inte förstå något grundläggande alls.....
Efter 3 månaders problemfri träning förväntar jag mig att en häst ska förstå grundläggande saker, om än de inte är befästa men påbörjade iallafall.

Jag har inge problem i den bemärkelsen, hon går fram och tittar bara lite på nya saker, hon är lugn och trevlig och en jättemysig häst med supercoolt lynne.
Det jag inte riktigt får till är själva signalerna, om jag gör fel eller hon inte förstår....det är vad jag behöver hjälp med hos en tränare.

Har oxå tänkt hon behövde en paus, vilket inte tränaren tyckte dock.
Men hon fick gå nästan 2 veckor innan jag knappt rörde henne.

Tycker hon ibland verkar trött i huvet, som du säger, hon får stå inne och vila efter ridtur och det mottar hon tacksamt :)
Jag har inte ridit henne mer än 4 gånger heller så det är verkligen ingen hårdträning.....
Men om det ska göras något med hänsyn till köpet så kan jag inte vänta hur länge somhelst, måste utvärdera nu liksom....

Åker troligen till Peter månd-tisdag för att få lite intensiv ridning, mest av mig själv, så får vi se hur det går :)

Hur gick hon när tränaren red? Reagerade du inte då på om hon inte kunde tillräckligt?

Du måste väl ridit henne någongång hos tränaren innan du tog hem henne?

Jag förstår inte riktigt :)

Eller om det är så att du har köpt henne "Inriden" efter att hon togs hem från tränare? Men isåfall, någon har väl sett henne/provridit hos tränaren?

Ingenting kan egentligen räknas som befäst efter 3 månaders inridning (även om hästen kanske går att rida i alla gångarter i form osv), därför måste man se och ta hjälp av den som ridit in hästen för att det ska vara rättvist, mot både häst, tränare och den som sedan ska rida....

Nånting har ju brustit i kommunikationen här känns det som? Men det behöver faktiskt inte vara något fel på inridningen, om den varit problemfri på alla sätt kanske hästen gick trevligt med tränaren i slutet av inridning? Isåfall är det förmodligen så att du inte rider på samma sätt och hästen förstår inte alls vad du menar -vilket inte är så konstigt eftersom unghästar i det stadiet ofta är lite förvirrade och behöver väldigt tydliga signaler -dvs återigen, ridningen är inte befäst ännu.

Jag tycker faktiskt du ska rida för den som red in hästen i första hand, (om det inte handlar om att något otillbörligt ägt rum som våld eller så naturligtvis) - för att få reda på hur han/hon har gjort med hästen (borde gjorts innan hästen togs hem dock). Fungerar det inte er emellan så provar du med andra tränare -alla tränare/elever/hästar passar inte ihop.

Hoppas det går bra för er!

Naturligtvis har jag inte förväntat mig att något skall vara befäst efter 3 månader, det skrev jag oxå.
Men att det är påbörjat att hästen skall förstå vad man vill när man använder en sidförande skänkel, att den ska förstå om man provar ett ledande tygeltag.....

Jag har visserligen inte tränat quarterhästar men väl islandshästar de senaste 10 åren, både unga och äldre outbildade. Och visst, inte helt och hållet westernstyle men mycket åt det hållet när det gäller vikter, skänklar och tygeltag. Ge en signal och släpp sen för belöning.
Och efter 3 månader så kan de betydligt mer än denna häst.
Var väl därför jag fick en bild om vad hon borde vara påbörjad med.

Jag var och tittade på hästen när den varit 6 veckor hos tränaren. Då skulle hon varit riden i 3 veckor cirka. Provade bara väldigt lite för att känna, tänkte ju att hon inte kunde något direkt alls då vid den tidpunkten.

Köpte hästen 2 veckor senare, alltså 8 veckor hos tränaren. Det ingick en månad till i affären.
Säljaren hade bett tränaren att inte pressa hästen utan bara göra grunderna.
Jag sa att det skulle fortsätta i samma anda, på samma linje.
Att det skulle betyda: Utbilda inte vidare, bara rid runt runt....det hade jag ingen aning om :(

Jag var och provade hästen en gång till, kanske 2 veckor innan jag tog hem henne.
Tänkte väl inte så mycket över vad hon kunde eller inte, var mest där för att hälsa på och prova en sadel. Hon hade väldigt snabbt till stoppen då ;)

När jag skulle hämta hästen så var inte tränaren hemma, han hade sen länge en bokad clinic så det var ju inget konstigt med det.
Tyvärr blev det därför ingen lektion att "ta med sig hem"........

Sen fick alltså hästen knappt 2 veckors "vila" och nu har jag ridit 4 gånger efter det...hon har varit här i 4 veckor så det är ingen intensiv träning på 4 gånger i rad.
Vill oxå påpeka att tränaren, som ju borde känna hur hästen mår psykiskt, tyckte inte hon behövde någon vila alls.

Jo, kanske jag borde rida för samma tränare som ridit in hästen för att förstå.
Men det är väldigt svårt när jag dels inte har något förtroende för honom, dels inte får ut något vettigt av det han säger...
Men han kanske är bättre på att instruera än han är att delge info om hur hästen blivit tränad eller vad den är påbörjad med.....

Jag ska ringa honom igen så får vi se vad det blir.....det snurrar mycket i mitt huvud så jag blir lite förvirrad och kan inte riktigt tänka klart tankarna, det blir bara ett sammelsurium och till slut orkar jag inte få ihop det alls :)

Senast ändrad:

Jo jag förstår att du känner dig besviken men jag tycker du ska åka till tränaren med din häst, be honom rida den och sedan rida en lektion själv. Och sedan avgöra om det känns bättre och du vill fortsätta, ta hjälp av någon annan eller vad du nu funderar på.

Av den enkla anledningen att du ju inte VET riktigt vad hon kan och inte. Det är ju mycket möjligt att hon kan mer än vad du tror, en unghäst präglas ju väldigt mycket på den som rider in den och sätter knapparna så att säga. En del tränare "sätter knappar" mer än andra.

Om tränaren inte kan göra mer med hästen är rida runt runt, och inte kan instruera dig att göra något annat, OCH det inte finns någon rimlig anledning till detta (mycket kan hända under en inridning och en del hästar behöver helt enkelt längre tid på sig av olika anlendingar, 3 månader är inte mycket att spela på om något problem uppstår) så åk till någon annan.

Har bestämt "date" med tränaren och ska dit på söndag så får vi se hur det går :)

Visst är hästar olika och lär sig olika fort/långsamt.
Men höger, vänster, stopp, framåt, bakåt måste väl en häst kunna efter 3 månader ??
Även om det inte är befäst så bör den ju förstå det men kanske inte göra perfekt eller omedelbart....

Enligt tränaren har det inte varit några problem alls, hästen har fungerat väl och varit problemfri och tagit det mesta med ro, lite bekväm men inga protester.

Jag har ju pratat med honom, frågat vad hästen kan, hur den uppträtt osv men jag fick inget tillfredsställande svar.
Sen svarade han olika när jag frågade samma fråga 2 gånger....då blir jag förivirrad och kan inte hålla reda på vad som sker.......
Tyvärr är jag väl en sådan person som känner sig tjatig om jag frågar samma fråga om och om igen.....
Sen har jag en dysfunktion som gör att jag har mycket svårt, i princip omöjligt, att hålla tråden och få sagt det jag tänkte om folk börjar glida in på en sidotråd.....eller om något distraherar min uppmärksamhet....same same but different ;)

Bäst jag skriver en lista och har med mig så jag kan bocka av det jag undrar över :idea:

Jag förstår helt vad du menar!

Jag menar bara att det kan vara kommunikationsproblem, mellan alla inblandade. Låter ju som att tränaren inte haft några problem med att göra det du beskriver! Hoppas han kan visa det och hjälpa dig förstå hur han har gjort. Sedan är det ju inte säkert du vill fortsätta med hans sätt men det kan ju kännas bättre om du ser/känner att vissa saker verkligen är gjorda. Och det underlättar ju massor för dig i din träning av hästen, bara att ev se att hon kan!

Tycker du gör rätt i att ge det en chans och sedan avgöra vad du tycker! :)
Skriv en lista! O tala om att du inte förstår eller om du vill ha bättre förklaring osv!

Önskar er lycka till! Och vill gärna veta hur det gick hos tränaren! Jag håller tummarna för att du iallfall ska känna dig lite klokare efteråt även om du väljer att ta hjälp av någon annan sedan.

Jag hoppas oxå det ska gå bra, som du säger, ivartfall att jag förstår vad hästen kan och hur det ska göras :)

Det där med att tränaren inte skulle haft några problem med att göra sakerna......nja, jag frågade om hästen kunde/var påbörjad sidförande skänkel...."Ähh...man hinner ju inte så långt på 3 månader", var det svar jag fick.....

Frågade då om hästen går undan för tryck, dvs om jag lägger på benet om hästen kan flytta sig....."Ja, det gör hon ju", var svaret då.....

Vet inte ni fungerar men sånt gör mig oerhört förvirrad !!!
Vad menar han ??

Nåja, jag ska rapportera hur det går.

Jag känner mig just nu tveksam till att det är rätt häst för mig men hon är som sagt helt underbar egentligen i temperament och lynne, precis en sån cool häst jag önskar mig :love:....ingen nippertippa på något sätt alls.

Ang det här med sidförande. Det kan vara så att han menar att hon flyttar för skänkeln (tryck) men inte gör sidepass (=sidförande) Sidepass är en av dom svåraste momenten för en häst och det är inte vad man lär in en häst under själva inridningsperioden, även om man lägger grunderna -med just att flytta fram/bakdel för tryck.

Bara en tanke. :)

Ta en sak i taget nu och börja med denna träff med tränaren. Det borde ge dig en känsla av vad du vill göra sedan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka