Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

B

Balderum

Har fått påståendet av andra, att ridning med akademisk träning gör att hästarna går på bogarna.

Då Branderup var här i Sverige och visade upp sej med sina hästar gick alla på bogarna utom hans egen häst. Många av de som lärts upp av Branderup rider på samma vis och lär ut fel sätt att rida.

Vad har ni här att säga om det??

Att dressyrhästar och hopphästar går lika mycket på bogarna som vilka andra hästar som helst.

Rätt utfört så går de verkligen inte på bogarna. Men om man inte är insatt i detta utbildningssätt så kan man tycka att hästen går på bogarna när man i själva verket jobbar med hästens sökning. Därifrån går man vidare till att arbeta med samlingen och vikten förflyttas således väldigt mycket bakåt.

Det finns ingen ridstil (har provat det mesta) som är så systematisk i sitt sätt att utbilda hästen till rätt samling.

Men tyvärr så är det inte så att alla som instruerar inom AR håller hög kvalitet och fokuserar på rätt saker. Men det problemet har alla grenar.

Eftersom jag inte såg uppvisningen så kan jag således inte uttala mig.

Kan du inte visa en bild på rätt utförd AR ridning? Hade varit kul att se sökningen, samlingen och viktförflyttningen bakåt.

jennifer_carriere.jpg

Ganska stor bild...

karri%e4r.jpg

t-a-t.jpg

Ovanstående bilder bör visa en häst som inte är på framdelen, sådana här rörelser går inte att genomföra om hästen är på bogarna.

Rörelserna är terre-a-terre och karriär, och om hästen inte har bjudningen framåt kan man inte heller gå ur terre-a-terre till karriär.

Kan du utveckla din åsikt om dem utöver "Ja jag har sett de bilderna....... " eftersom åtminstone en av dem kommer från nämnda sida...

Tack, det var roligt att få se några till bilder.

Jag tycker dock att det är tråkigt att den vackra dräkten döljer hästens bakdel för mig.
På uppvisning så är det roligt med vackra dräkter, med ur instruktions-syfte så skulle jag gärna vilja se hur hästen anväder sin bakdel.
Vilka muskler som är spända, bäckenets vinkling och vinklingen i lederna.
Även muskelansättningen är intressant.
Så jag undrar då litet försynt om där finns några litet "naknare" bilder?

Bilderna uppvisar samma spridning på ekipage som man kan hitta innom vilken skola som helst. Så att de kallar sig AR ändrar inget helt uppenbart. Vissa bilder är direkt dåligs då de låter elever rida med pisk i luften utan att ha en en grund i hästen.
Kul var dock reglerna för riddarskapet, typiskt männskligt dravel :)
Du ska göra så här och så här. Men om man har bättre sätt?
Liknar rätt mycket annat tex. svensk hovslagar prov. Håller du inte hoven och verktyget med samma handgrepp som läraren så är du utesluten. Sen om hästen är bättre skodd saknar betydelse.
Bara iden med ett prov rimmar illa med de filosofiska idealen som framförs.

En dålig terre-a-terre är inte mer belastande än en vanlig stegring. Säger inte att just dina skolor är framtunga (kan bara se en bild), men nog kan man göra "högre" skolor på en häst med låst manke, vikten fram osv.

Som sagt, kjolen döljer det jag vill se så det är omöjligt att bedömma. Dock ser det ut att vara som övriga AR ekipage, låst hals och nacke och då är även höften låst.
Måste dock säga att dina bilder är betydligt bättre än tex ridkonst.nu bilderna.
Självklart går såna här rörelser att utföra med bogtung häst, det krävs bara att hästen mobilserar alla kraffter den har och häver sig uppåt en stund. (bogtung häst är för mig en som inte arbetar genom hela kroppen).

Det du kallar bogtung, d.v.s en häst som inte arbetar genom hela kroppen, kallar jag en häst som inte är lösgjord.

Vad menar du med låst hals och nacke? Kan du visa exempel på hur jag i min egen dagliga ridning kan kontrollera om de är låsta, och har du exempel på hästar som inte är låsta, jag vill förstå vad du menar.

Tyvärr har jag inte några bra bilder utan dräkten, men jag har en film, ska se om jag kan få loss en videosnutt från den, eller i alla fall en bild eller två.

Jag har tränat lite AR, mest på marken med en häst och på den sista kommit upp i sadeln o ridit öppna/sluta med stång o kapson. Målet har hela tiden varit en lösgjord häst.

Min mening är - om hästen är lösgjord BÖR den inte gå på bogarna. Har jag helt fel??

En lösgjord häst kan t ex skjuta ut bogen. men att gå på bogarna som lösgjord??

Att jag började med AR var målet just att få en lösgjord häst.

HUR vet jag att hästen går på bogarna?? Jag kan känna det när ag rider men jag har svårt se det. Bilderna på www.ridkonst.nu tycker JAG ser fina ut. Är det någon häst där som går på bogarna - vilken bild, var, vilken häst?
Hur ser man det??

Många frågor o funderingar.....

Nu pratade jag om bilderna då de själva rider sina egna hästar, inte eleverna. Står i mitt inlägg. :)

Vad tycker du om dem?

Ibland har ryttare som inte är färdiga fått rida på en hand för att de joxar så mkt med händerna och inte slutar efter att gång på gång blivit tillsagda. De märker mer hur mkt de faktiskt pillar med tyglarna då de har dem i en hand. Har sett det göras så för att försöka få en lungn, följsam hand. Men jag vet ju inte skälen till att eleverna på bilderna rider så.

Eftersom man sällan ser ekipage där allting stämmer hela tiden vad gäller sökning, avslappning och samling så är det heller inte ofta man har kameran redo just då. tyvärr!

jag håller på att samla på mig bilder men inte kommit så långt ännu.
men jag har dock en massa bilder från vanliga dressyrträningar och tävlingar.

förresten, är det nån här som verkligen sett den prefekta ridbilden där ALLTING är perfekt?
det är ju i regel så att det alltid finns något att anmärka på.

Jag tycker jag har sett massor av "perfekta" bilder, från Spanska ridskolan, från internationell dressyr, från nationell dressyr osv.

En häst lägger inte vikt bakåt förrän du samlar den. Spelar ingen roll att du fått halsen rörlig. Det är bra att ha en lösgjord häst, men det är inte riktigt samma som att ha en samlad häst. Och lösgjord - vad menar du med det? Det betyder nog olika för olika människor. Min erfarenhet är att ryttare ofta tror att hästen är lösgjord när den i själva verket gått av i halsen. (Ej specifikt för barockryttare förstås!)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 824
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar