ledbroskförändring

aglaonema

Trådstartare
Hur funkar det med förändringar i brosket, om det är en liten förändring? Kan det bli bra med behandling? Måste hästen opereras? Hästen blev röntgad och behandlad men blev bara lite bättre, kan inte ridas, tål inte belastningen, utan är en haghäst. Veterinären ville inte behandla mer utan sa att hästen måste opereras, men om det inte blir bra på en behandling, kan det då inte behövas fler behandlingar? Har inte råd med operation och funderar nu om jag borde ta ut en annan veterinär för en second opinion. En annan veterinär sa att hästen var halt pga senskada utan att ultraljuda så frågan är hur mycket man kan lita på veterinärer när det gäller hästhältor. Vill helst inte bara ge upp och önskar hästen skulle hålla för åtminstone lite skogsridning. Hon är för övrigt i fint skick och man skulle inte kunna tro att hon har något fel syns inget då hon går i hagen. Skulle själv vilja behandla mera med frågan är om det hjälper det trodde tydligen inte veterinären.

Sv: ledbroskförändring

Åk till en bra klinik så får du hjälp och råd.
Det låter inte som att det är utrett ordentligt.
Vet ni vad det är för typ av skada på brosket?

Det syntes en liten broskförändring på röntgen sa veterinären, mer fick jag inte veta även om jag försökte fråga och hon skulle bli frisk, men det blev hon inte.

Var förändringen ny?
Det kan ju finnas förändringar som är gamla och som hästen levt med utan att de stört sedan lång tid tillbaka.
VIlken led?

Vet inte om förändringen var ny, men tror det eftersom hon blivit halt. Hon var halt på volt höger fram. Böjprov gjordes på det benet och hon haltade inte på vanligt böjprov men då kotleden böjdes haltade hon och därför röntgades kotleden och förändringen upptäcktes.

Vad gjorde ni sedan?
Behandlad en gång? Blev inte bra?
Är hästen igångsatt efter beh och halt igen?

Allra först kom veterinären hit och undersökte (longering + böjprov), gav finadynebehandling i 5 dagar. Hästen blev lite bättre. Röntgen av kotleden veckan efter. Fick 2 cartrophensprutor i halsen med 1 veckas mellanrum, det blev ingen förbättring. Då ville inte veterinären behandla mer. Hästen blev alltså inte frisk och igångsatt utan bara lite bättre av finadyne.

Och nu vet jag inte om jag borde prova med en annan veterinär eller om det kanske inte finns mer att göra?!

Du bör åka in på klinik och göra en "riktig" hältutredning. Prognosen på skador i ledbrosk kan tyvärr vara dåliga även efter operation, jag har erfarenhet...
Man kan oxå prova en behandling som heter IRAP, man tar blod från hästen och odlar fram "stam celler" och sprutar sedan in i kotan, men det är BÅDE DYRT och en LÅNGVARIG och UPPREPAD behandling. Metoden är relativt ny och det är inte alla kliniker som gör det, men du måste kolla upp möjligheter till operation och efter behandling om du inte vill ha en halt och obrukbar häst eller ev att ta bort den:(

ska du kolla den hemma med en distriktsvet ellr åka till en klinik som har möjlighet att röntga, bedöva etc?

Jag tar hem en veterinär eftersom veterinären brukar vilja bedömma själv om hästen behöver åka till klinik innan man kommer med den och hon är ju också redan röntgad en gång.

Jag tar hem en veterinär eftersom veterinären brukar vilja bedömma själv om hästen behöver åka till klinik innan man kommer med den och hon är ju också redan röntgad en gång.

Har du då bilderna hemma som veterinären kan titta på ?
Om du redan varit in på klinik och röntgat mm så är det bara att kasta pengarna i sjön att ta ut en veterinär till dig som inte har tillgång till bilderna och journalen.

Åk hellre till en annan klilnik så du kan få en annan åsikt baserad på alla tillgängliga fakta.

Det kanske är sant men vet egentligen inte om jag vill ha någon ny bedömning, är säker på att det är lederna hästen har problem med och önskar bara hon skulle få mera behandling.

En veterinär sätter sällan in någon behandling innan hästen är utredd...
Vad är det för ras på hästen och har du fullvärdes försäkring som täcker behandlingskostnader?

En distr vet kan inte göra så mkt på hemmaplan så jag tror att du kastar ut en del pengar i onödiga kostnader...

Åk till en Klinik om du vill hjälpa din häst till en adekvat behandling alt om den är halt, har ont och det inte går att göra något mer då måste man kanske överväga att ta bort den om den lider av sin hälta.

Jo, jag misstänker ju att hästen bara kommer att få typ nåt smärtstillande. Men försäkringen täcker endast olyckor inte förslitningsskador och jag har helt enkelt inte råd att ta den till klinik även om jag skulle vilja. Om hästen inte blir frisk måste den gå i hagen det lider den inte av, kan inte avliva den bara för att den inte är ridbar.:(:(

Kunde man kanske sätta den på en lång kur smärtstillande? Kanske hjälper bättre än nånting (t.ex finadyne) hon får typ bara 5 dagar är ju förstås inte bra för magen men.

Nu har jag i alla fall träffat veterinären. Hon tittade då hästen gick i trav och skritt. Hon gjorde lite böjprov och tyckte höger knä var varmare än vänster. Och så tyckte hon att hästen haltade i skritt. Hon tyckte dock inte att hästen riktigt haltade på nåt böjprov hon gjorde. Jag fick nåt liniment som hette penetrol som jag skulle smörja på. Hästen fick finadyne i 5 dagar igen och om det inte hade hjälpt om 2-3 veckor då finns det inget mer att göra. Jag kunde åka till en klinik där dom tog bättre bilder och gav lite injektioner här och där men det skulle bli jättedyrt och försäkringen täcker ingenting. Hon sa att min häst inte blir frisk mer men att jag kan rida henne lite försiktigt fast hon snubblar jättemycket, det gjorde inget så länge hon inte går omkull.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sanne97
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka