Ledas eller stå 1v

Molekyl

Trådstartare
Har kännt att mitt sto har gått lite konstigt de senaste veckor, hon har inte varit lika rund och fin i galoppen, mer stötig på något vis. Sedan bjuder hon inte lika bra i höger varv som i vänster. Jag har ingen aning om vad det kan vara, hon är inte varm eller svullen någonstans och vi (jag och medryttaren) tycker inte att vi ser något speciellt när vi springer med henne. Det känns bara när man rider.

Jag har nu fått tag i en massör/kiropraktor som skall komma ut och titta och känna på henne nästa vecka.
Men frågan är nu om hon skall röra på sig fram till dess?
Jag hade inte tänkt att rida på henne, men funderar på om jag ska gå ut och gå med henne istället. För det måste väl vara bättre att hon får röra lite på sig, än att hon bara står helt still?
Eller?
Hon går givetvis i hagen på dagarna mellan ca 7-17.

Malin

Sv: Ledas eller stå 1v

Jag tycker definitivt att du ska leda henne. Annars finns risken att det blir andra problem med magen och så. Det kan aldrig skada att leda om hästen inte är jättehalt.

Hoppas att det inte e nåt allvarligt!

Nja... En vet böjer och konstaterar att hästen är halt...

Detta hände när det var halt ute i hagen, så jag och tjejen som jag har hästen hos och som också rider henne, tror att hästen har sträckt något i hagen.
Hon som kommer ut var visst Equiterapuet (stavning) och inte kiropraktor och hon säger till om hon tycker att hästen skall till vet.
Så jag provar med detta först och funkar inte det får det bli vet.

Malin

Jag har precis kollat upp min häst, han kändes "konstig" i skritten och stötig när man kortade upp honom. För några veckor sedan kollade equiterapeut som påstod att hans ben var jättefina! Idag när vi var hos vet reagerade han på fyra leder. Den equiterapeuten sa också att han rekomenderar vet om något skulle vara fel, men han hittade ju inget. Så mitt tips är lugnt att böja hästen. Min var inte heller grundhalt. Det känns lättare på samvetet att kolla ordentligt även om man helst inte vill veta... Men det kan ju alltid vara bra att kolla med båda! Hoppas att det inte är något allvarligt!

Jag skulle också böjt igenom hästen först (eller först spelar ingen roll egentligen, men jag skulle låtit en vet kolla på hästen nu, i samma veva som ET). Även om en vet böjer och konstaterar att hästen är halt, så förändrar ju inte det att man måste åtgärda att hästen är halt. Sen bör den dessutom gås igenom av ET för att rätta till sånt som kan vara fel (och kanske vara grundorsaken till hältan). Det går inte att ta bort bara en ev grundorsak (med hjälp av ET) och sen inte ta bort hältan (om det finns någon). Många ET är tyvärr rätt så dåliga på att känna om hästen behöver till en veterinär, så det är inget att lita på.

Låter lite som min häst, han kändes konstig i vänster varv, men det syntes bara på böjt spår i trav att han tog ett kortare steg med vänster bak. Jag var hos veterinär först med min häst, och hon konstaterade att han var helt ren i alla leder och visade inte minsta lilla vid böjprov. Skönt att kunna utesluta ledinflammationer i alla fall!! Hade sen ute en ET som hittade spänningar i ryggen (länden) och i nacken som hon behandlade. Ska sätta igång pållen ni igen och hoppas att han är bättre.

För att svara på din ursprungliga fråga så tycker jag att du borde kunna promenera med din häst. Så länge hon inte visar att hon tycker det är besvärande så tror jag det är bättre att hon får komma ut och röra på sig lite än att bara stå. Håller tummarna för att ni hittar och kan åtgärda problemet! Lycka till med pållen!

Mitt tips är att du låter en vet böja igenom hästen för att utesluta ledinflammationer. Det du beskriver påminner nämligen om just ledinflammation.

Går hästen i hagen mellan kl 7-17 så behöver du knappast ut och leda den för att hålla igång magen eller av andra anledningar däremot hade jag inte låtit den gå ute så många timmar om den inte känns fräsch utan istället tagit in hästen lite tidigare och strött upp en ordentlig bädd i boxen så att den står på riktigt mjukt underlag och har en chans att få lägga sig ner och vila i värmen.

Sen hade jag nog tagit ut veterinär eller åkt till klinik och inte låtit en equiterapeut få avgöra om hästen ska till veterinär eller ej. Annars är jag mycket positiv till massörer och equiterapeuter på häst men de får inte ta över veterinärens roll att ställa en korrekt diagnos, de har de knappast utbildning för.

Svår fråga. Om hästen går i hage kanske det inte är nödvändigt att leda, men det beror ju på hästen. Min häst hade nog fått gå små korta promenader eftersom hon bli tokig av att bara gå i hage och stå i box. Hon behöver den psykiska träningen i form av att göra ngt.

Hoppas det inte är ngt allvarligt.

jag jag hade ridit (men inte hårt)för att inte riskera att det skulle försvinna på den tiden f

Jag håller helt med om att hagvistelse och promenader sällan kan vara till skada, tycker generellt sett att våra hästar står alldeles för mycket inne. Vad jag menar är att ts nog inte behöver känna det som nödvändigt att gå ut och promenera hästen om den går så pass många timmar ute. En korrekt diagnos däremot är jätteviktigt att få, särskilt om det skulle röra sig om ledinflammation, bättre att sätta in rätt behandling så tidigt som möjligt än att chansa.

Att rida hästen är väl ganska uppenbart inte någon bra idé om den inte känns fräsch. Men visst, det är svårt med diffusa rörelsestörningar eller när man som ryttare bara "känner" att något inte är som det brukar. Min erfarenhet är att man ska "lyssna" på sin magkänsla.

Stötighet i gång är väldigt typiskt för ledinflammationer och då ofta dubbelsidiga eftersom det då är nästintill omöjligt att känna någon direkt hälta. Böjprov avslöjar väldigt mycket och kostar inte alltör många kronor så många gånger spar man både tid o pengar genom att göra detta i ett tidigt skede.

Hmm...

Har fått många och bra svar här!

Var ute och gick en sväng med henne idag och passerade paddocken så jag passade på att släppa henne för att se om jag såg nåt. Hon sprang runt som aldrig förr och brallade och höll på! Såg ingenting som visade på att hon har ont någonstans!
Jag kommer att fortsätta att gå ut med henne, hon tycker att det är skönt att komma bort från pojkspolingen på 1.5 år och istället få umgås med lite civiliserade människor istället.:)

Men om inflammationen är dubbelsidig, hur kommer det sig att vi bara "känner" den i högervarvet?

Hur uppkommer ledinflammation egentligen?

Angående att låta henne stå inne mer så går inte det! Hon blir helknäpp av det och snor bara runt i boxen hela tiden. Hon står på bädd, så mjukt har hon.
Och fast hon inte gillar det, så har vi lagt på henne täcke så att hon inte blir kall.

Jag har absolut inte uteslutit vet, Jag tänkte mer att en vet inte kommer att se så mycket... Kanske dumt...
Angående ET så har medryttaren haft denna tjej förut till sina hästar och hon har verkligen sagt till om hon tycker att hästen skall till en vet istället.

Hoppas att hon hittar nåt! Då kan man ju iallafall göra något åt det.

Malin

Jag vet inte men vår häst hade dubbelsidig inflammation och det visade sig tydligt först på böjt spår i hö varv, kan inte svara dig varför eftersom vi än i dag undrar vad som var den primära diagnosen.
OCH det finns ju annat som din häst kan ha dragit på sig, en mindre sträckning, vurpat i hagen etc etc, man ska inte måla fan på väggen.

Är hon redan på bättringsvägen så behöver du nog inte vara alltför orolig.

min blev lite knagglig i vänster varv och ville till slut inte riktigt galoppera..bara stötigt och hoppigt..så vi åkte iväg och ja... inflammation i båda framknäna och en kotledsinflammation i vänster bak..han är även lite spänd i ländryggen på grund av att matte har haft en illa sittande sadel.( nu åtgärdat efter att ET varit på besök och konstaterat!)
nu är han friskförklarad och vi är ute och rider i vår nya sadel!

kolla upp med både vet. och ET!! man vet aldrig vad den ena missar!...:smirk:

det kan ju försvinna *falskt* på en vecka om den vilar..sen har du tebax igen när odm inte hittar ngt ett vecka senare...

Jahopp. Så har jag fått domen! Hon var svullen i bakknät, har förmodligen sträckt sig i hagen. Hon har därför avlastat det och istället blivit spänd höger sida av nacken ner genom vänster ryggmuskel samt vänster rumpahalva.

Ska nu massera och stretcha samt smörja in med blister och vanligt linement. Hoppas att jag får bukt med det!

Malin

Ursäkta mig att jag är så skeptisk. MEN jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte låter en veterinär gå igenom hästen innan en alternativbehandlare kollar och klämmer. En veterinär har gått nästan 6 år i skolan för att göra korrekta diagnoser. Jämför det med en ett eller tvåårig ET-utbildning om människan ens har det?!

VARFÖR inte först köra till veterinär och sen komplettera med alternativbehandling? Så gör jag, för oavsett hur duktig ET man har så har den definitivt ingen röntgensyn.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 799
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 285
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 103
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023