Ledarsto eller ej? Vallning, kontrollbehov mm.

insearchof

Trådstartare
Hej! Mitt sto beter sig alltid lite annorlunda mot andra hästar. Jag förstår henne och tycker hon är intelligent och att hennes reaktioner är korrekta. Dock är de ofta lite starkare än andra hästars. Då jag köpte henne var hon 6 år och ranglåg. Brukade hamna någonstans i mitten på skalan. Dock har hon mycket åsikter och vill gärna ha det på sitt sätt. Sedan ca 1 år är hon ledarsto i stallet vi står där det finns 2 mer ranglåga hästar. Hon är snäll och omtänksam, men hon styrde dem med järnhand i början, men ganska överdrivna minspel, varpå de andra först var rätt rädda för henne, men nu har de fått koll på varandra. Det har funnits situationer då vissa personer inte kunnat hämta det mest ranglåga stoet (som är lite vimsigt). Då har min häst vallat undan henne för människan. Tror det handlar om flera saker, tex att hon vill skydda det vimsiga stoet, men även att hon inte riktigt har accepterat den människan. Men hästarna är en trygg flock och inga skador osv orsakade av varandra. Min häst håller inte på o jagar omkring de andra vid tex fodring, men hon har varit noga med att ha valacken för sig själv. Det finns dock en sak som jag tycker är lite lustig. I somras gick de 3 i en hage stor som 3 fotbollsplaner. Då skulle det tillkomma en mycket ranglåg B-ponny. Pga ytan släppte vi in honom direkt i hagen varpå min häst blev panikslagen mer eller mindre. Hon var extremt besvärad av denna nya 'konstiga sak' som gick på 'hennes' mark. Så hon jagade runt de andra hästarna och sprang sig svettig i panik och kom till grinden där jag stod och ville bara ut ur hagen med den hemska (helt ofarliga) hästen. Då den ponnyn bara skulle stanna i 2 veckor lät vi dem därför gå i varsina hagar för att undvika skador då den ändå inte skulle va kvar.

Nu har det kommit ett nytt ranglågt sto till stallet. Med erfarenheten i bagaget har vi låtit dem gå i separata hagar brevid varandra i 4 dagar nu. Åter igen reagerade min häst (fast inte lika mkt nu eftersom de inte gick i samma hage), med att verka väldigt rädd och misstänksam och obekväm med detta nya lilla harmlösa sto. Men nu, 4 dagar senare har hon mer intagit sin ledarroll och ser till att visa henne vem som bestämmer och separera henne från 'sitt' sto.

Det jag undrar över är att borde hon inte va mer trygg från början om hon nu är ledarsto?

Är det vanligt att hästar reagerar med sådan här rädsla för nya hästar?

Min teori är att det är hennes kontrollbehov som spökar. Hon gillar inte när det kommer nya situationer utan måste liksom vänja sig vid allt.

Hon har Ceylon som morfar. Vore intressant att höra om detta är typiskt Ceylonbeteende?

Jag vill samtidigt säga att jag tycker hon har goda ledaregenskaper då hon bryr sig om sin flock mycket och inte håller på o e elak mot dem, utan leder dem utan problem. Kanske behöver hon växa in i rollen då hon är ny i denna roll.

Alla reflektioner ni kan ha är intressanta!

Sv: Ledarsto eller ej? Vallning, kontrollbehov mm.

Jag tror att ditt sto, i brist på bättre ledare har fått ta på sig rollen som beskyddare. Vilket hon klarar av när allt är som vanligt, men när det händer ovanliga saker så vet hon inte hur hon ska hantera saken.

Jag tror att ditt sto, i brist på bättre ledare har fått ta på sig rollen som beskyddare. Vilket hon klarar av när allt är som vanligt, men när det händer ovanliga saker så vet hon inte hur hon ska hantera saken.

Hej! Tack för svar. Intressant. Ja jag kallar henne 'spanarn' för hon e alltid först av alla hästar med att upptäcka faror, och varna de andra. Tror du det är jobbigt för henne? Skulle hon må bättre av att ha en tryggare ledare över sig? Eller föreslår du något annat?

Din häst är typiskt en häst som inte är en naturlig ledare men i flocken saknas en sådan därför får hon ta på sig en roll hon inte helt kan hantera. Säkert hade hon tyckt det var jätteskönt att få in en gammal rutinerad ledare i flocken så att hon kunde slappna av igen.

Håller med gylle, hon skulle nog bli mer harmonisk om hon fick en "natural born leader"i flocken! ;-)

Ja, ni har nog rätt. Stackarn, blir missförstådd när de som ska hämta det andra stoet blir sura när hon vallar bort henne. Hon låter mig ta ut det andra stoet utan protest så tror det handlar om att hon inte riktigt litar på de människorna.

Hon verkar ty sig lite nu till det nya stoet. Hon är visserligen inte heller någon naturlig ledare, men hon kanske kan ta över rollen ett tag så min får vila. Hon såg faktiskt ut som hon pustade ut lite brevid henne idag.

KL
Jag håller helt med Gylle. Typiskt beteende av en häst som egentligen inte är en ledartyp men som tagit den rollen ändå. Ibland handlar det inte bara om att det inte finns någon annan ledare, utan om en till temperamentet "skarp" häst, som överskattar sin egen förmåga lite och gärna vill vara högst. Det är inte optimalt, vare sig för den hästen eller de andra hästarna då det blir ganska rörigt i flocken så fort ngt inträffar som "newbisen" inte riktigt kan hantera.

jag tror inte faktumet att hon inte låter andra plocka in sin egen häst har att göra med att hon inte litar på dem. Snarare är det väl så att hon tycker sig vara över dem i rang. Dig känner hon, så där har hon koll.

KL
Jag håller helt med Gylle. Typiskt beteende av en häst som egentligen inte är en ledartyp men som tagit den rollen ändå. Ibland handlar det inte bara om att det inte finns någon annan ledare, utan om en till temperamentet "skarp" häst, som överskattar sin egen förmåga lite och gärna vill vara högst. Det är inte optimalt, vare sig för den hästen eller de andra hästarna då det blir ganska rörigt i flocken så fort ngt inträffar som "newbisen" inte riktigt kan hantera.

jag tror inte faktumet att hon inte låter andra plocka in sin egen häst har att göra med att hon inte litar på dem. Snarare är det väl så att hon tycker sig vara över dem i rang. Dig känner hon, så där har hon koll.

Ja, det ligger en hel del i det du säger. Hon är ju en fuxmärr med Ceylon på mödernet och Ceylonhästarna är berömda för sitt temperament ;). Hon är en paradox mellan känslig och from som ett lamm och en viljestark dramaqueen. Inte helt lätt, men superlätt om man vet hur man ska hantera henne och har henne med sig, vilket jag har men inte alltid haft. Det har varit en del diskussioner att ta sig igenom :). Jaja, vi får hoppas det löser sig. Så snart situationen återgår till det normala så försvinner som sagt problemen.

(jag gillar dock att hon har lite temperament, hon är alltid en utmaning, men klart - ibland blir det för mycket av det goda.)

Faktiskt är det lite intressant.. hon har senaste 2 åren ca haft lite märkligt brunstbeteende. Står och tjuter och slår i väggen, även om det inte är någon annan häst i närheten. Så 2 ggr har vi ultraljudat äggstockarna för att se om där finns några tumörer. Men icke. Men vi tog även blodprov. Tydligen är normalnivån av testosteron hos ston max 50 (av vad det nu är för mått). Över 200 anses vara onormalt. Min madame hade 90, vill säga i någon form av gråzon som vare sig är norm eller onormalt. Det kan ge lite hingstigt beteende. Hon är ganska eldig och har mycket utstrålning. Kanske kommer den här skarpheten hos henne av lite förhöjd testosteronhalt. Sedan vad den beror på kunde vet inte säga, m tanke på att det såg normalt ut på äggstockarna. Kanske genetiskt? Stressrelaterat? Hon har alltid varit väldigt förtjust i killar och är väldigt fertil. Älskar oxå mammarollen, föl och unghästar. Någon som får någon tanke kring detta?

Hej igen! Tänkte bara ge er uppföljningen. Det var alltså i fredags em som nya hästen kom. På lördagen började den gå i hagen brevid de två befintliga stona (inkl mitt). Idag, alltså dag 4 släppte vi ihop mitt sto med henne. Det var helt odramatiskt. De har även boxarna brevid varandra vilket jag tror hjälpte till. Efter bara 10 min stod de och åt ur samma hö-hög :love:. Sen fick de gå så i 6 timmar, med det andra stoet i hagen brevid. Sen släppte vi in henne. I början vallade mitt sto undan det nya stoet lite, men det var väldigt milt och avtog efter hand att hon såg att det funkade. Det var som att hon ville skydda det nya stoet mot det gamla. Det gamla stoet som är väldigt ranglåg var lite avis på att hon inte längre fick ha mitt sto för sig själv och gjorde några små icke så övertygande utfall mot nya stoet som flyttade sig lite. Inga särskilt arga miner och ingen dramatik. Efter nån timme gick jag och hämtade mitt sto ur hagen för att rida. Inga protester eller gnäggningar från någon. De andra två stod som två fån vid staketet och tittade efter mitt sto. Hon var lugn och fin i stallet och verkade inte känna nån panik att va i hagen för att styra upp (något hon visat förr). Vi red ut och hon verkade väldigt nöjd och lite stolt nästan. Som att hon var nöjd med dagen. :) Oavsett om hon är rätt som ledare eller ej, så har hon uppenbarligen blivit mycket säkrare i rollen än första gången då hon var väldigt över-tydlig mot de andra hästarna. Nu gjorde hon knappt nåt. Här är bild från 10 min efter hopsläppet med den nya hästen som hon var lite 'rädd' för i ca 1,5 dagar. Min är den med skydd (som inte alls behövdes hehe) http://dl.dropbox.com/u/5816807/bild.JPG. Visst var hon duktig!:love::p:banana:

bild.JPG

skönt att det gick så bra :)

ett litet tips bara, i och med att hon är så pass "känslig" för nya konstellationer osv, om det blir mer sånt i framtiden: satsa på att lämna dem helt i fred i hagen hela dagen, utan avbrott att ta in efter ngn timma och rida osv.... det är verkligen en sak som gör stor skillnad, att de får gå maxad tid, och snabbt komma in i rutin utan att den avbryts osv. Det optimala är att man släpper ihop tex en lördag morgon och sen får de gå ihop HELA hagvistelsen, så kan man rida på kvällen sen, och sen likadant söndan. då brukar det mesta vara löst sen. Har man en känslig häst och tar ut den efter bara ngn timma och sen ska släppa tillbaks igen osv, så kan oron bli större och allt börjar om. bara ett tips ;)

Hej, ja jag är helt inne på din linje och skulle inte göra på något annat sätt om jag själv fick bestämma. När jag tog in henne för att rida idag, var hon helt kool och lugn med situationen. Men jag delar stall med en som vill ta sin häst när hon vill och det går tyvärr inte att resonera med henne om detta. I mina ögon var det helt idiotiskt att hon skulle ta ut sin häst 1 timme efter att vi släppt ut dem i varsina hagar. Och sen dessutom helt oförstående över att min häst vallade bort hennes. De två var dessutom vana vid att alltid få gå in och ut tillsammans tidigare så det var ett nytt inslag att sära på dem. Men den här människan är väldigt kompromisslös. Jag har försökt prata om sånt här förut och får då svar som 'ja men jag ska hämta MIN HÄST'. Inte den bästa person att dela stall med, men min häst trivs bra och det är det viktigaste. Men jag måste verkligen parera varje gång det händer nåt sånt här. Men om jag själv fått välja skulle jag absolut vänja dem långsamt och inte avbryta dem. Jag längtar tills jag kan skaffa ett eget litet stall.

Jag har också ett ledarsto som egentligen inte är speciellt bra på det, och har faktiskt flera gånger funderat på att skaffa en riktigt bra ledarhäst bara för att hon ska slippa. Nu fungerar flocken hyggligt, men alla förändringar är för henne av ondo, och nya hästar måste introduceras omsorgsfullt. Det är väldigt stor skillnad mot tidigare, då jag hade ett klockrent ledarsto.

Ok, då förstår jag. Det framgick inte av ditt första inlägg att den andra var den som bestämde sig för att rida en timma in på hopsläppet bara därav kommentaren.

det är verkligen sjukt onödigt att avbryta ett hopsläppp pga sånt, tyvärr har jag också genom åren varit med om folk som vill göra så, helt övertygade om att hopsläppet är klappat och klart på 60 minuter. Det är ju jätteviktigt att hästarna får gå ifred så länge det går första dagen, utan att man lägger sig i och bryter. Det tjänar man på supermycket, både ur skade synpunkt och för hästarnas harmoni och lugn!

Tack för svar. Ja jag e lite trött på henne hon verkar helt oförstående när det gäller djurpsykologi och totalt intresserad av att samarbeta. Nu är det lugnt i hagen i alla fall så får hålla till godo sålänge. Hade det varit mitt stall så hade jag satt ner foten, men nu är vi båda inackorderade och finns ingen ledare, utan vi måste samsas.

Ja, jag antar att det är i hästvärlden som bland människor: att vissa vill va ledare, men kanske inte e så bra på det alltid ;). Hon vill ju ha ledarrollen.

Minns även i andra stall där jag stått där hon varit någonstans i mitten på skalan, och hon har ju inte varit lugnare då egentligen. Hon är väldigt flockfixerad. I en stoflock där det fanns en stark ledare så jagade de en stackars ny häst i flera dagar innan det lugnade sig. Vet inte om det var en så bra ledare heller? Verkar ju rätt vanligt i stoflockar. Min häst blir ofta rädd för att gå i samma hage som en okänd häst, särskilt om den går efter henne. Oavsett om hon har ledarrollen eller ej. jag tycker det är ett mycket märkligt beteende. :).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 019
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 382
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar