insearchof
Trådstartare
Hej! Mitt sto beter sig alltid lite annorlunda mot andra hästar. Jag förstår henne och tycker hon är intelligent och att hennes reaktioner är korrekta. Dock är de ofta lite starkare än andra hästars. Då jag köpte henne var hon 6 år och ranglåg. Brukade hamna någonstans i mitten på skalan. Dock har hon mycket åsikter och vill gärna ha det på sitt sätt. Sedan ca 1 år är hon ledarsto i stallet vi står där det finns 2 mer ranglåga hästar. Hon är snäll och omtänksam, men hon styrde dem med järnhand i början, men ganska överdrivna minspel, varpå de andra först var rätt rädda för henne, men nu har de fått koll på varandra. Det har funnits situationer då vissa personer inte kunnat hämta det mest ranglåga stoet (som är lite vimsigt). Då har min häst vallat undan henne för människan. Tror det handlar om flera saker, tex att hon vill skydda det vimsiga stoet, men även att hon inte riktigt har accepterat den människan. Men hästarna är en trygg flock och inga skador osv orsakade av varandra. Min häst håller inte på o jagar omkring de andra vid tex fodring, men hon har varit noga med att ha valacken för sig själv. Det finns dock en sak som jag tycker är lite lustig. I somras gick de 3 i en hage stor som 3 fotbollsplaner. Då skulle det tillkomma en mycket ranglåg B-ponny. Pga ytan släppte vi in honom direkt i hagen varpå min häst blev panikslagen mer eller mindre. Hon var extremt besvärad av denna nya 'konstiga sak' som gick på 'hennes' mark. Så hon jagade runt de andra hästarna och sprang sig svettig i panik och kom till grinden där jag stod och ville bara ut ur hagen med den hemska (helt ofarliga) hästen. Då den ponnyn bara skulle stanna i 2 veckor lät vi dem därför gå i varsina hagar för att undvika skador då den ändå inte skulle va kvar.
Nu har det kommit ett nytt ranglågt sto till stallet. Med erfarenheten i bagaget har vi låtit dem gå i separata hagar brevid varandra i 4 dagar nu. Åter igen reagerade min häst (fast inte lika mkt nu eftersom de inte gick i samma hage), med att verka väldigt rädd och misstänksam och obekväm med detta nya lilla harmlösa sto. Men nu, 4 dagar senare har hon mer intagit sin ledarroll och ser till att visa henne vem som bestämmer och separera henne från 'sitt' sto.
Det jag undrar över är att borde hon inte va mer trygg från början om hon nu är ledarsto?
Är det vanligt att hästar reagerar med sådan här rädsla för nya hästar?
Min teori är att det är hennes kontrollbehov som spökar. Hon gillar inte när det kommer nya situationer utan måste liksom vänja sig vid allt.
Hon har Ceylon som morfar. Vore intressant att höra om detta är typiskt Ceylonbeteende?
Jag vill samtidigt säga att jag tycker hon har goda ledaregenskaper då hon bryr sig om sin flock mycket och inte håller på o e elak mot dem, utan leder dem utan problem. Kanske behöver hon växa in i rollen då hon är ny i denna roll.
Alla reflektioner ni kan ha är intressanta!
Nu har det kommit ett nytt ranglågt sto till stallet. Med erfarenheten i bagaget har vi låtit dem gå i separata hagar brevid varandra i 4 dagar nu. Åter igen reagerade min häst (fast inte lika mkt nu eftersom de inte gick i samma hage), med att verka väldigt rädd och misstänksam och obekväm med detta nya lilla harmlösa sto. Men nu, 4 dagar senare har hon mer intagit sin ledarroll och ser till att visa henne vem som bestämmer och separera henne från 'sitt' sto.
Det jag undrar över är att borde hon inte va mer trygg från början om hon nu är ledarsto?
Är det vanligt att hästar reagerar med sådan här rädsla för nya hästar?
Min teori är att det är hennes kontrollbehov som spökar. Hon gillar inte när det kommer nya situationer utan måste liksom vänja sig vid allt.
Hon har Ceylon som morfar. Vore intressant att höra om detta är typiskt Ceylonbeteende?
Jag vill samtidigt säga att jag tycker hon har goda ledaregenskaper då hon bryr sig om sin flock mycket och inte håller på o e elak mot dem, utan leder dem utan problem. Kanske behöver hon växa in i rollen då hon är ny i denna roll.
Alla reflektioner ni kan ha är intressanta!