Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Annan1 - hoppas du tycker det är OK att jag "lånar" din tråd lite.
Håller med om lovorden rörande boken!
De "ledarskapsövningar" jag brukar ägna mig åt är ganska enkla saker. Flytta undan för tryck, halt på kommando, kunna stå still när jag släpper grimskaftet på marken och att stå kvar även om jag går ifrån hästen (tränas med fördel i inhägnat område till en början ) ta ett steg framåt och stanna, gå med mulen mot min hand (han får aldrig gå förbi mig när jag leder honom), följa mina steg, kunna gå slalom mellan koner etc. lös, leka följa-Jenny etc. etc.
Små bra övningar som jag ofta kan göra bara i förbifarten på promenaden eller på väg in eller ut från stallet. Sedan finns det ju mer avancerade grejor också men dessa känns rätt grundläggande för oss i vart fall.
Något annat jag tränar så ofta jag kan är att han skall vara trygg nog att följa mig även när det är lite läskiga saker. På så sätt har han hittills lärt sig att hundar inte är så värst farliga och att cyklar faktiskt är helt ofarliga!
Jag har nyligen läst boken och jag tyckte mest den var konstig.
En massa självklarheter blandat med en luddiga påståenden. (utan förklaring) Jag tyckte INTE den var bra alls.
Vad var det med boken som du tyckte om?
Jag vet inte hur jag gör faktiskt. Till en början gick vi lite mellan koner för att jag skulle få honom att böja på kroppen etc. och det gick sådär.
Sedan stod konerna uppe en gång när jag hanterade honom lös i paddocken och då bara gick jag slalom mellan dem och höll handen som om jag ledde honom i grimskaft. Han följde handen bara.
Senare har jag kunnat få honom att gå slalom genom att använda ömsom höger och ömsom vänster hand på samma sätt även utan att själv gå slalom.
Vet inte riktigt hur det gick till Det sista funkar dock inte varje gång men vi har gjort det några gånger i alla fall.
Jag tror att han tycker att det är roligt! Jag lägger massor av tid på att berömma honom, klappa och klia och att stå med armarna om hans hals när vi jobbar i paddocken. Han verkar gilla all uppmärksamheten på något sätt.
Den boken har jag hört ska vara jätte bra! Blivit sugen på att köpa den!
Jag lärde mig en ledarskapsöving som jag använder lite ibland. Först delar jag av paddocken, och sen släpper jag ut hästen i ena delen. Jag skickar runt hästen så det får springa runt, ett sänkt huvud/hals betyder att den respekterar mig som ledare. När den sänkt tillräckligt mycket flera gånger stannar jag upp och vänder ryggen mot den. Då är det meningen att hästen själv ska stanna, och sedan komma fram till mig. Sen ska man berömma hästen. Mer har jag inte lärt mig! Sen brukar jag hoppa upp (Utan sadel & träns) och rida ett par varv. Dom andra övningarna här i forumet stämmer också ganska bra!
Jo, jag fick faktiskt lära mig senare att det var det. Men join-up är ju en bra ledarskapsöving väll ?