Ledarskapsövningar från marken?

annan1

Trådstartare
Jag läser "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood efter ett tips här på Bukefalos. :) Den är jättebra! Dock undrar jag lite vad som menas mer konkret med att göra ledarskapsövningar från marken. Kan någon ge exempel?

Sv: Ledarskapsövningar från marken?

Håller med om lovorden rörande boken!

De "ledarskapsövningar" jag brukar ägna mig åt är ganska enkla saker. Flytta undan för tryck, halt på kommando, kunna stå still när jag släpper grimskaftet på marken och att stå kvar även om jag går ifrån hästen (tränas med fördel i inhägnat område till en början :D) ta ett steg framåt och stanna, gå med mulen mot min hand (han får aldrig gå förbi mig när jag leder honom), följa mina steg, kunna gå slalom mellan koner etc. lös, leka följa-Jenny etc. etc.

Små bra övningar som jag ofta kan göra bara i förbifarten på promenaden eller på väg in eller ut från stallet. Sedan finns det ju mer avancerade grejor också men dessa känns rätt grundläggande för oss i vart fall.

Något annat jag tränar så ofta jag kan är att han skall vara trygg nog att följa mig även när det är lite läskiga saker. På så sätt har han hittills lärt sig att hundar inte är så värst farliga och att cyklar faktiskt är helt ofarliga!

Annan1 - hoppas du tycker det är OK att jag "lånar" din tråd lite.

Jenny - bra tips som jag tror jag knycker. Undrar bara - hur berömmer du? Godis? Muntligt? Eftergift? Kombinationer? Det där med mulen i handen - hur började du träna in det?

När du säger att du tränar honom att vara trygg även när det är läskiga saker - hur gör du då?

Har fått hem ny häst och vill försöka göra så rätt som möjligt för att få honom lugn och trygg framöver och det här kändes precis som övningar i min smak.

Oj många frågor!

Mulen mot handen kommer sig av att jag redan från början visade att jag inte vill att han ska gå förbi mig. Det enklaste sättet att visa det var att mycket bestämt hålla ut handen med grimskaftet framför hans mule. Tom förstod nästan på en gång vad jag menade. De gånger han inte förstod fick han backa tills han var bakom och då höll jag handen helt lätt emot hans mule och berömde jättemycket. Så då förstod han att handen ut = han skall hålla mulen bakom.

Det sitter nästan läskigt bra (utom när han blir väldigt uppspelt av andra hästar tex... men det kommer nog det också när han blir mer van vid möten etc.) och när han har svårt för nedförsbackar går han numera ofta med mulen mot min hand men pannan kommer längre och längre fram eftersom han har så svårt att bromsa i kraftiga nedförsbackar. Sötnosen vill så gärna göra rätt ju.

I början försökte jag berömma med godis men det funkade inte alls. Tom blev då helt fokuserad på att försöka klura ut var godiset kom ifrån och gick över hela min kropp i jakt på mer. Så nu berömmer jag bara med smek och kel och med rösten. När träningspasset är slut kan han få godis ibland.

Läskiga saker träningen har bestått i att jag försökt visa honom att det inte är farligt det han är rädd för. Därför har jag lånat hundar och tagit med till hagen där han i lugn och ro fått se mig kela och busa med hunden (utanför hagen vill säga) och med någon liten hund har jag till och med lyft upp den så att han fått lukta lite och säga hej. Cyklar har jag vant honom vid genom att dra på mig cykelbyxor och hjälm och tagit en cykel och cyklat runt i hagen. I början var han rädd och skuttade iväg men till sist blev han nyfiken och kom fram. Han fick lukta och puffa på cykeln (blev jätterädd när den ramlade :D) och så lät jag cykeln stå i ett hörn ett par timmar. Sedan har jag också sett till att ta höpåsar på cykel ut till hagen så att han ser att det kan komma något gott med cykel också!

Tja lite så ungefär. Satsar på att hitta lösningar med sunt förnuft vartefter vi hittar problem helt enkelt.

Han är jätterädd om sina ben också och där har jag försökt träna honom genom att spola med slangen allra längst ned på hoven och när han vant sig vid det har jag tagit mer och mer. Likadant med att stå med lyfta fötter, jag har övat på att bara få honom att lyfta först. Sedan att lyfta och stå medan jag kratsar. Nu tränar vi på att lyfta och stå still lite längre. Men än dröjer det nog innan jag kan sluta boka in hovis och veterinär samtidigt :angel:

Tack snälla för bra svar! Kan knappt vänta tills jag slutar jobba och får åka till stallet och börja prova lite smått. Hoppas det funkar lika bra på min pålle! :)

Har haft honom i snart en vecka och han börjar lugna ner sig och bli mycket mer lyhörd. Jätteroligt!

Annan1 - tack för lånet av tråden så här långt. Hoppas du också fick lite kött på benen. :bow:

Åh vad roligt med en ny häst. Ta det lite lugnt i början bara så att inte kraken blir helt desorienterad... men de där grundgrejorna som att inte rusa förbi matte (fast den där grästuvan ser så god ut där framme) och att inte gå på matte utan att man får lov att ta en sväng runt henne etc. är det ju alltid bra att slå fast redan från början förstås!

Berätta gärna hur det går! Kul att få höra hur mina ihoppysslade knep funkar för någon annan. Jag är ju en sådan där som hittar lite influenser från höger och vänster och passar ihop dem med vad jag tycker och tror och testar... än så länge funkar det rätt bra även om jag nog gått på en och annan mina. Hade till exempel inte riktigt koll på HUR viktigt det där med 100% konsekvens var. Men fuskar man ibland så är man inte tillbaks på ruta ett utan många gånger hamnar man på minus... så har man väl lärt hästen att den inte får gå förbi matte så får den ALDRIG gå förbi matte (utom möjligen på särskilt kommando när man lärt in sådant förstås). Annars blir kusen förvirrad och tycker att man är en kass människa som inte vet vad man vill och då gör han/hon som han/hon vill i stället.

Hej igen!
Ja, det är kul men pirrigt med ny häst - t o m första riktigt egna hästen för min del. Har varit i stallet ikväll men nöjt mig med att hämta i hagen, pyssla lite i boxen och släppa ut igen. Ridit annan häst som vi har i stallet ikväll, tänker ta det lite lugnt med min nya.
Är väldigt noga med att han - min alltså - inte får gå före matte. I så fall blir till att backa eller ta ett varv runt så att matte kommer först. Går bättre o bättre för varje gång vi tränar.

Jo, klart jag ska ta det lilla lugna med honom. Känner mig själv ganska grön just nu så det är en sak i taget som gäller. I första hand som sagt att han inte får gå om mig samt att han lär sig stå stilla vid hantering. Har lite svårt för det, vet inte om det är en uppfostringsgrej eller hans (i och för sig relativt lätta men ändå) sommareksem som klias.

Min ridkompis vill absolut att jag ska rida honom i morgon tillsammans med henne och hennes lugna sto i skogen men har inte bestämt mig ännu. Har haft honom en vecka imorgon och gått ett par skogspromenader men inte suttit upp ännu. Vet inte om jag ska lugna mig och promenera med honom ett par dagar till eller inte. Hur skulle ni andra ha gjort? (Han är ganska lugn men något lite skutt blir det ju i skogen emellanåt när det dyker upp något läskigt.)

Om du har gått med honom i skogen så att han har hunnit fatta att den väg ni kommer att rida är ok och rätt trygg så tycker jag att du ska upp. Det blir så lätt att man börjar gruva sig för den där stunden annars... Men ta en kortis! Så skulle jag gjort i alla fall.

Det där med att stå still på gången tror jag ger sig. Så var min när han kom hem till mig (också min första egna) för ett år sedan. När han så småningom fattat att det jag gör med honom på gången inte gör ont och att han ska stå där så har han succesivt börjat slappna av.

Jag gör samma vardagliga saker som Jenny.

Har ridit honom idag på förmiddagen, en liten kort sväng i skritt och trav. Red ungefär samma väg som vi promenerat innan. Gick riktigt bra, något litet skutt blev det när det blåste till på ett ställe men inget att tala om direkt. Tyvärr var sadeln helt fel så imorgon ska vi testa en annan - faktiskt en gammal Hubertus som säkert är 30 år men som verkade passa helt perfekt. Den jag fick med i köpet låg tyvärr inte så bra utan när pållen böjde sig aningen framåt för att ruska undan några flugor tippade hela sadeln framåt och bakvalvet skjutsade på min ända så att jag höll på att ramla över hästhuvudet. Såg nog lite dråpligt ut men det gick bra.

Ska köpa en westernsadel framöver så ser fram emot många trevliga ridturer när vi kommer så långt.

I övrigt sköter pållen sig bättre för var gång jag handskas med honom. Börjar kännas riktigt bra. Speciellt med tanke på att jag första dagarna började undra vad jag egentligen gett mig in på. Ska fortsätta på den inslagna vägen med "Jenny-övningar", verkar funka kanon på min kille.

Nu blev jag nyfiken. Jag har nyligen läst boken och jag tyckte mest den var konstig.
En massa självklarheter blandat med en luddiga påståenden. (utan förklaring) Jag tyckte INTE den var bra alls.
Vad var det med boken som du tyckte om?
Bra markövningar tycker jag 7 games är. (googla på det)

Håller med om lovorden rörande boken!

De "ledarskapsövningar" jag brukar ägna mig åt är ganska enkla saker. Flytta undan för tryck, halt på kommando, kunna stå still när jag släpper grimskaftet på marken och att stå kvar även om jag går ifrån hästen (tränas med fördel i inhägnat område till en början :D) ta ett steg framåt och stanna, gå med mulen mot min hand (han får aldrig gå förbi mig när jag leder honom), följa mina steg, kunna gå slalom mellan koner etc. lös, leka följa-Jenny etc. etc.

Små bra övningar som jag ofta kan göra bara i förbifarten på promenaden eller på väg in eller ut från stallet. Sedan finns det ju mer avancerade grejor också men dessa känns rätt grundläggande för oss i vart fall.

Något annat jag tränar så ofta jag kan är att han skall vara trygg nog att följa mig även när det är lite läskiga saker. På så sätt har han hittills lärt sig att hundar inte är så värst farliga och att cyklar faktiskt är helt ofarliga!

Detdär lät som jättebra tips, jag håller på med lite flytta för tryck, stanna när jag stannar osv. Men har inte kommit så långt för jag har sämst självförtroende, och kort stubin.. så funkar det inte på engång så blir jag arg och lägger ner allt på engång.
Hur gör du när du ska få honom att gå lös mellan konor och att följa dig? Att hästen följer en kanske kommer med tiden, när den ser en som ledaren, elr?

Jag vet inte hur jag gör faktiskt. Till en början gick vi lite mellan koner för att jag skulle få honom att böja på kroppen etc. och det gick sådär.

Sedan stod konerna uppe en gång när jag hanterade honom lös i paddocken och då bara gick jag slalom mellan dem och höll handen som om jag ledde honom i grimskaft. Han följde handen bara.

Senare har jag kunnat få honom att gå slalom genom att använda ömsom höger och ömsom vänster hand på samma sätt även utan att själv gå slalom.

Vet inte riktigt hur det gick till :rofl: Det sista funkar dock inte varje gång men vi har gjort det några gånger i alla fall.

Jag tror att han tycker att det är roligt! Jag lägger massor av tid på att berömma honom, klappa och klia och att stå med armarna om hans hals när vi jobbar i paddocken. Han verkar gilla all uppmärksamheten på något sätt.

Jag har nyligen läst boken och jag tyckte mest den var konstig.
En massa självklarheter blandat med en luddiga påståenden. (utan förklaring) Jag tyckte INTE den var bra alls.
Vad var det med boken som du tyckte om?

Det kanske beror på hur mycket förkunskaper man har? Jag är inte så kunnig och jag tyckte att man fick massor av hjälp med småsaker man kan tänka på ett lite annat sätt än man gjort tidigare.

Ett löjligt men tydligt exempel är att jag alltid haft problem med att ridlärare sagt åt mig att jag ska upp med hakan. Jag kan ju inte rida med näsan uppe bland trädtopparna känns det som. Och att sitta och tänka på att hålla ryggen rak och näsan upp blir för mig synonymt med att sitta spänd som en fjäder. I boken fick man uppslaget att tänka att man ska lyfta upp öronen utan att egentligen rubba näsan. När jag "lyfter upp öronen" så blir jag rakare i ryggen och kommer upp med nacken utan att bli spänd.

Lite sådana saker! Men som sagt det beror säkert på var man befinner sig i utbildningsnivån och även vem man är som person.

Den boken har jag hört ska vara jätte bra! Blivit sugen på att köpa den!

Jag lärde mig en ledarskapsöving som jag använder lite ibland. Först delar jag av paddocken, och sen släpper jag ut hästen i ena delen. Jag skickar runt hästen så det får springa runt, ett sänkt huvud/hals betyder att den respekterar mig som ledare. När den sänkt tillräckligt mycket flera gånger stannar jag upp och vänder ryggen mot den. Då är det meningen att hästen själv ska stanna, och sedan komma fram till mig. Sen ska man berömma hästen. Mer har jag inte lärt mig! Sen brukar jag hoppa upp (Utan sadel & träns) och rida ett par varv. Dom andra övningarna här i forumet stämmer också ganska bra!

Jag vet inte hur jag gör faktiskt. Till en början gick vi lite mellan koner för att jag skulle få honom att böja på kroppen etc. och det gick sådär.

Sedan stod konerna uppe en gång när jag hanterade honom lös i paddocken och då bara gick jag slalom mellan dem och höll handen som om jag ledde honom i grimskaft. Han följde handen bara.

Senare har jag kunnat få honom att gå slalom genom att använda ömsom höger och ömsom vänster hand på samma sätt även utan att själv gå slalom.

Vet inte riktigt hur det gick till :rofl: Det sista funkar dock inte varje gång men vi har gjort det några gånger i alla fall.

Jag tror att han tycker att det är roligt! Jag lägger massor av tid på att berömma honom, klappa och klia och att stå med armarna om hans hals när vi jobbar i paddocken. Han verkar gilla all uppmärksamheten på något sätt.

Jaha okej! Men då förstår jag. Trodde du stod på sidan och instruerade hästen hur den skulle gå mellan konorna.

Jag kan ialf berätta att sen jag har kollat på några filmer på youtube, parellis (de sju lekarna) så har det gått urbra för mig och hästen! och jag får mer och mer självförtroende, och blir säkrare.

Nu idag så tränade vi för första ggn i hans liv på bakdelsvändingar från marken (han kan ej uppsuttet heller), och första försöket svarade han helt rätt på!! gick superbra. Så det går ju bara jag själv gör rätt =D

Den boken har jag hört ska vara jätte bra! Blivit sugen på att köpa den!

Jag lärde mig en ledarskapsöving som jag använder lite ibland. Först delar jag av paddocken, och sen släpper jag ut hästen i ena delen. Jag skickar runt hästen så det får springa runt, ett sänkt huvud/hals betyder att den respekterar mig som ledare. När den sänkt tillräckligt mycket flera gånger stannar jag upp och vänder ryggen mot den. Då är det meningen att hästen själv ska stanna, och sedan komma fram till mig. Sen ska man berömma hästen. Mer har jag inte lärt mig! Sen brukar jag hoppa upp (Utan sadel & träns) och rida ett par varv. Dom andra övningarna här i forumet stämmer också ganska bra!

Låter som det är "join up" du menar. ;)

Jo, jag fick faktiskt lära mig senare att det var det. Men join-up är ju en bra ledarskapsöving väll ? :)

Jo, jag fick faktiskt lära mig senare att det var det. Men join-up är ju en bra ledarskapsöving väll ? :)

ja jag personligentycker att det är en helt okej sak att göra, sålänge man vet hur man skall göra så att det inte blir fel.
Dock är de väldigt delade menigar om join-up är bra eller inte så man måst nog bara skaffa sig en egen åsikt om det.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Frida.G
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?