Filur F

Trådstartare
Har för inte så längesen köpt en ny häst som är ganska repspektlös mot människor, jag är tvungen att leda honom i kedjegrimskaft för att han inte helt ska ta kontrollen över mig.

Han är väldigt social och snäll men han man märker att han är ledaren över mig, som tex i helgen skulle jag longera honom, han lyssnar inte alls på mig och när jag väl säger till honom försöker han kicka mot mig :mad:

Hur ska jag göra för att ta över ledarskapet?

Patrik Delory ska komma hit sen i höst, ska jag har med hästen dit?

Sv: ledarskap

så betedde sig min häst också när jag köpte honom..
det är bara att börja helt från grunderna, du kan t.ex. börja med att när du leder honom får han inte gå om dej. görsöker han gå om eller på dig, så säg åt honom att det inte är okej. och när du stannar ska han stanna, han får inte gå om eller över dej! du kan använda spöt som en förlängd arm om det behövs.
det är alltid du som säger vad som är tillåtet och vad som inte är det, var bestämd. och undvik underkstande saker, som t.ex. att han får klia sig på dej eller att gosa för mycket med honom. hästar vet inte vad gosa är utan ser det som underkastelse.

du skall själv aldrig backa undan för en häst, det är hästen som skall flytta sig för dej.
stanna och backa honom om man försöker gå om eller förbi, lyssnar han inte, vifta litet med spöt mot bringan och sluta genast han tar ett steg bak.

det finns även många bra böcker om detta
t.ex. dansa med hästar
horsemanship i praktiken
boken om horsemanship
m.m

lycka till, hoppas du får ordning på din kille :laugh:

Sv: ledarskap

(Förutsatt att du leder hästen på ett korrekt sätt.)

- Lär hästen att det är du som bestämmer. Var konsekvent och bestämd.
- Agera i rätt stund. Det ska vara i samma ögonblick som hästen tenderar att inte göra som den ska när du leder den. Hästen ska vara uppmärksam på dig.

Om jag vore du så skulle jag ta hjälp av någon med erfarenhet som kan visa hur du ska agera och när.

En del hästar brukar vilja spralla av sig i början när de longeras. Det finns även hästar som är "sönderlongerade" och urless på att springa runt på en liten volt.

/V

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30