Ledarskap och regler?

verrdogan

Trådstartare
Fick mej en tankeställare från en annan tråd.
Och har nu insett att jag har en häst som istort sett flyttar runt på mej som han vill. Han kan gå över mej i hagen eller i stallet. På promenader sköter han sej bra, även när han går förbi brunstiga töser som skricker efter honom. Men ibland så kommer bogen ut och han puttar undan mej.

Jag vill inte ha det så, vill vara den som puttar undan honom.
Han är snäll och underbar hingst att ha å göra med, men han förstår inte va stor han är. eller så är det de som han gör.

Hur som hellst så vänder jag mej hit med svansen mellan benen och bedjar om hjälp.
Mart ska jag börja. Massa markarbete? Va ska jag göra när han väl knuffar bort mej?

Kom gärna med många tips, men snäll ge dom med vänlighet. Har ju som sagt redan insett problemet själv. Behöver ingen som hackar på mej.
Vill bara veta vart ja ska börja och hur jag ska göra.

Sv: Ledarskap och regler?

Kan berätta lite mer om hästen så ni har något att gå på.
Han är en 5årig frieser hingst. Som jag haft sen han var 6 mån. TYvärr har jag vart sjuk dom senaste åren så jag har inte orkat lägga ner mej utan bara låtit det gå.
Han bråkar aldrig och slår i frambenen och reser sej, utan går man ut/in till hagen så han han lunka snällt å sen hara få bus för sej och ska jollra över mej.
Som jag berättade i en annan tråd så knödde han sej in i min andrahäst box med mej på hängtäg, så där stog ja mellan två griniga hästar. Hur ska jag få honom att respektera mej och inte göra sånna saker?

Fråga gärna om de är nån info som behövs för att komma med tips =)

Jag gjorde övningar från denna bok Gitte V. Naldal - Från ryttare till häst- när jag köpte min häst. Funkade mycket bra! Sen har jag även Lesley Bayley- Lär känna din häst. Har inte läst så jätte mycket i den än, men den beskriver många olika typer av markarbete.

Jag tycker att du ska söka rätt på en NH tränare i närheten och få lite lektioner. Fort innan det händer något värre.

Jag har fått jättemkt hjälp med min häst på det viset.

Lycka till!

Det är jättesvårt att ge ett kort svar på det här men du måste sätta gränser. Samma gränser för hästen som för främmande människor, man släpper ju inte främmande människor inpå sig o låter dem trampa på eller över sig. Skillnaden är att hästen förstår hästspråk istället för människospråk.
Du måste alltid se till att du har DIN zon för dig själv, ingen ska klampa in i den!

Det finns jättemycket du kan göra för att förhindra att han gör så och för att förbättra hans respekt för dig, men jag tycker att du ska vända dig till en NH-tränare med bra rykte, för det är svårt att beskriva här hur du ska göra. Det är ju viktigt att det blir rätt när det är en hingst man har att göra med, även om han är snäll!

Men du kan börja direkt med att träna på att han ska backa när du ber honom, och gör han inte det så vifta upp grimskaftet eller repet i ansiktet på honom. Beröm så snart han backar. Öva det några gånger varje dag, gärna när ni går till och från stallet eller är ute på promenad.
Om han knuffar undan dig med bogen- kräv att han ska backa bort från dig! Vifta upp repet, brösta upp dig, visa med hela kroppen att det här accepterar du inte, han ska flytta sig från dig!
Han får faktiskt inte flytta dig ett enda steg, utan det är du som ska flytta honom. Lugnt och bestämt. Beröm så fort han gör rätt.

Gå alltid före honom in i stallet och ut ur stallet. När han står i boxen- backa honom och be honom komma fram till dig. Det kan du göra ofta.

Men som sagt: Kontakta en tränare!! Lycka till!!

Går alltid först in med honom i stallet. men man vill inte gärna ha honom bakomsej när man är ute och går. Han är ju ändå hingst. Men som sagt, ineoch ut genom dörren är det alltid jag som är först.

"Men du kan börja direkt med att träna på att han ska backa när du ber honom, och gör han inte det så vifta upp grimskaftet eller repet i ansiktet på honom. Beröm så snart han backar. Öva det några gånger varje dag, gärna när ni går till och från stallet eller är ute på promenad.
Om han knuffar undan dig med bogen- kräv att han ska backa bort från dig! Vifta upp repet, brösta upp dig, visa med hela kroppen att det här accepterar du inte, han ska flytta sig från dig!
Han får faktiskt inte flytta dig ett enda steg, utan det är du som ska flytta honom. Lugnt och bestämt. Beröm så fort han gör rätt."

Tänkte säga dethär själv men det fanns någon mer som tänkte som jag. :rofl: Var vääälidigt nogrann och konsekvet, bestäm dig verkligen för att han ska gå där och ingen annan stanns. Det viktigaste är att du själv vet vad du vill få fram och acceptera inget annat utan var noga med att han förstår och gör som du vill. BERÖM!

Jag tränar själv så här med en åring och tycker att det funkar väldigt bra, så länge man är lugn, tydlig och nogrann! och så är det så roligt när det funkar. :) om du inte vill ha honom direkt bakom kan han gå lite vid sidan men han får inte ha sitt huvud (t.ex) framför din axel, du måste sätta gränserna. Då har du ändå koll på honom.

Jag tänker inte tipsa om någon bok, eller speciell metod.

Mina är valacker, får inte ha hingstar i vårat stall, men gemensamt för dem alla är att de är tagna som vildhästar när jag köpt dem, dvs INTE ledda osv, trots vuxen ålder. Med andra ord, jag har fått ta hantering från grunden.

Att inte utgå från att allt är självklart är en bra början. Att se vilka brister som finns.l Att ha ett mål, HUR lätthanterad ska hästen vara? Flytta sig vid första beröringen, eller ska det räcka att du pekar i boxen så ska hästen flytta sig, mentalt tryck?

Jag tränar mina att se och lyssna på vad jag gör. De får gå med huvudet i jämnhöjd med min axel, aldrig längre fram. Jag tar inte i grimskaftet utanom de knallar förbi så snärtar jag med det så att det blir ett ryck i grimman istället. Att segdra stopp el försöka ge obehag för oönskat beteende på det sättet är inte effektivt.

Lydnadsträningen sker i stort sett till och från hagen, men nu har jag minst fem min promenad enkel väg också... Öka stegen, hästen ska vara uppmärksam och göra detsamma. Minska stegen, och ja, hästen får inte bara fortsätta älga på, då är det tvärnit och ett steg bakåt. sedan starta stoppa tills hästen finner oisition igen.
Flytta i box och gång. Framåt, bakåt, bara framdel och bara bakdel i sidled, dit du vill när du vill, men så lite tryck du vill. Personligen vill jag att de ska flytta sig för mentalt tryck, jag ska bara behöva tänka "backa" eller "flytta". Tänk på kroppsspråket. Gör dig stor i början om hästen inte flyttar sig, sätt ner fötterna hårt i marken, markera stopp, genom att tvärnita med fötterna fastnaglade i backen.

SUNT FÖRNUFT, kopplar man in det så är det ganska lätt att träna hästar. Sätter han ut bogen åt ditt håll, dvs vänster, så flytta samma bog två steg undan åt höger. Varje gång.

*tränar på att brösta upp mej*

Ne, blev inge stor å farlig =)
Får nog förlita mej på grimskaftet =)

Ne skämt å sido.

tack för alla tips.:bow:

Kom på en sak som förmodligen gör att han blir värre än vad han är. Dom som äger stallet (släpper ut och tar in) Och dom släpper hästarna så dom går in och ut själva. Givetvis vill han väl göra der när jag kommer åxå. Men jag tar honom alltid i grimskaft, men ändå vill han ju testa om han kan skojja till det å springa in.
Förmodligen har han även traskat in i den andra kusens box flera gånger för dom åxå. Så det blivit en vana för honom.
Sen kommer jag och han tycker att han kan fortsätta med sin vanliga vana.

Vet, de är jätte dumt. Men va ska ja säga till dom?

led han med kedja en tid.
det gjorde jag på min hingst i en månad.
har aldrig behövt det igen.
ett fåtal dagar om han vilat mkt så kan han va lite piggare kanske men oftast går han som en hund bakom mig nu iaf med vanlig grimskaft.

båda mina friesers har vart "gåpi-iga" av sig i början. Kanske ett rasdrag :angel: för o inte tala om deras bamsefossingar som gärna helt klumpigt stampar ner vartsomhelst...o på tårna. :crazy:

det dumma är ju att din släpps ut...tror du fått mkt gratis i ledningen om han alltid blev ledd in o ut från hage.

led han med kedja en tid.
det gjorde jag på min hingst i en månad.
har aldrig behövt det igen.
ett fåtal dagar om han vilat mkt så kan han va lite piggare kanske men oftast går han som en hund bakom mig nu iaf med vanlig grimskaft.

båda mina friesers har vart "gåpi-iga" av sig i början. Kanske ett rasdrag :angel: för o inte tala om deras bamsefossingar som gärna helt klumpigt stampar ner vartsomhelst...o på tårna. :crazy:

det dumma är ju att din släpps ut...tror du fått mkt gratis i ledningen om han alltid blev ledd in o ut från hage.

Jo visst är de dumt, men ja vet inte hur jag ska säga det till dom. Och frågan är om de skulle göra nån skillnad om dom gick med han i grimskaft, för springer han så springer karl breve :crazy:

Har haft hingstbett på honom många gånger när jag vart ute och gått, och det har funkat bra. Då har man mer "kontroll" över honom. Även om han är tok snäll så förstår han lixom inte hur mycket mer än mej han väger.

Men de är nog som du säger, det är rastypiskt ;)

Fick mej en tankeställare från en annan tråd.
Och har nu insett att jag har en häst som istort sett flyttar runt på mej som han vill. Han kan gå över mej i hagen eller i stallet. På promenader sköter han sej bra, även när han går förbi brunstiga töser som skricker efter honom. Men ibland så kommer bogen ut och han puttar undan mej.

Jag vill inte ha det så, vill vara den som puttar undan honom.
Han är snäll och underbar hingst att ha å göra med, men han förstår inte va stor han är. eller så är det de som han gör.

Hur som hellst så vänder jag mej hit med svansen mellan benen och bedjar om hjälp.
Mart ska jag börja. Massa markarbete? Va ska jag göra när han väl knuffar bort mej?

Kom gärna med många tips, men snäll ge dom med vänlighet. Har ju som sagt redan insett problemet själv. Behöver ingen som hackar på mej.
Vill bara veta vart ja ska börja och hur jag ska göra.

Tycker att det är jättebra att du insett problemet! :D
Som några säger, hitta en bra tränare, kom som fotfolk på en clinic eller lektion först och se om han/hon arbetar på ett sätt du kan trivas med. Är det mycket att slita och tvinga så finns det nog bättre..
Och läs mycket, läs om hästars naturliga beteende, kolla hur de gör i hagen m.m. Så när du hör om en metod eller ett tillvägagångsätt så har du något att jämföra med och se hur logiskt det egentligen verkar.
Och en tredje sak just för knuffandet; om han försöker flytta dig, eller lyckas rent av, flytta tillbaka honom omedelbart. Så milt och vänligt som möjligt, men du måste ta i så att han lyssnar. Börja t.ex med ett lätt tryck/drag i grimman för att flytta tillbaka det steget han tog mot dig, om det inte hjälper kan du lägga till mer tryck, trycka på bogen och grimman eller vad som nu krävs. Var bestämd men inte brysk.

Fast hitta någon som kan visa och förklara direkt när du arbetar med honom, så går det nog lättare. :) Själv är jag ingen direkt expert, men jag brukar ha bra hand med hästar, säger folk.

inte roligt det där när dom får springa in själva.... Du vet ju även hur goliat blev.... han försökte ju alltid att mölja ner en om man tog han i grimmskaft....
Men nu har han ju vart på fostran ett tag å gått in från hagen (ca 50 m) med bara att hålla i grimman.. Än så länge lyssnar han gör bra när man går ut å in från hagen=))

P.s trodde din pålle skulle riva staketet i dag när ja tog in goliat å sen red iväg... gino skrek å sprang å va livrädd att stora starka goliat skulle lämna honom ensam igen.. nu när mörkret kommer...:rofl::rofl:

inte roligt det där när dom får springa in själva.... Du vet ju även hur goliat blev.... han försökte ju alltid att mölja ner en om man tog han i grimmskaft....
Men nu har han ju vart på fostran ett tag å gått in från hagen (ca 50 m) med bara att hålla i grimman.. Än så länge lyssnar han gör bra när man går ut å in från hagen=))

P.s trodde din pålle skulle riva staketet i dag när ja tog in goliat å sen red iväg... gino skrek å sprang å va livrädd att stora starka goliat skulle lämna honom ensam igen.. nu när mörkret kommer...:rofl::rofl:

Åh nej, lämnade kompisen honom =)
Jo man kan ju undra hur lång tid det tar innan grolle blir som han va när de gäller den biten. Å även om dom leder in dom så springer ju hästarna iaf.:smirk:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 320
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en kompis som köpte ett jättefint sto förra året. Stoet är 10 år och har tidigare bara bott hos uppfödaren, saken är det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 410
Senast: Liiindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar