Ledarskap - en liten fundering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Paintball
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 010
P

Paintball

Idag slog en tanke mig; :idea:
När jag och min häst är ute och promenerar tillsammans har min häst ibland en tendens att sakta in för att sedan gå in precis bakom min rygg, så att vi går på ett led.
Jag har väl inte reflekterat över det hela, men tyckt att det varit gulligt men lite jobbigt när bilar och dylikt kommer..
Men idag slog mig tanken (kanske borde tänkt på det tidigare, men ni vet hur det är..:p ), är inte detta ett sätt där han visar att han accepterar mig som ledare i dessa situationer genom att följa efter mig, precis som dom gör med ledaren i flocken?

Bara en liten tanke sådär.. :p:bump:

Sv: Ledarskap - en liten fundering

Idag slog en tanke mig; :idea:
När jag och min häst är ute och promenerar tillsammans har min häst ibland en tendens att sakta in för att sedan gå in precis bakom min rygg, så att vi går på ett led.
Jag har väl inte reflekterat över det hela, men tyckt att det varit gulligt men lite jobbigt när bilar och dylikt kommer..
Men idag slog mig tanken (kanske borde tänkt på det tidigare, men ni vet hur det är..:p ), är inte detta ett sätt där han visar att han accepterar mig som ledare i dessa situationer genom att följa efter mig, precis som dom gör med ledaren i flocken?

Bara en liten tanke sådär.. :p:bump:
Ja han ser dig nog som sin ledare.:love:

Min häst gör också gärna så. jag har tolkat det som att hon ser mig som ledare. Hästar går ju gärna efter varandra i hagen. Jag är visserligen osäker på om den ranghöga hästen alltid går först?
Det är ju inte helt bra alltid speciellt inte om det kommer bilar för hon är inte hundraprocentig bilsäker.

Så gör min häst också, gulligt :)

men när han inte går in i transporten utan bara står o tittar på mig lite nonchalant hävdar stallägaren att det handlar om ledarskap från min sida! hmm.. om han går bakom mig självmant annars borde han ju ha accepterat mig som ledare då eller? ;)

alltså, kan man tolka det där gulliga när hästen traskar bakom människa som acceptans av ledare?? :/

Så gjorde min häst, gick precis bakom mig med mulen mot min rygg. Han följde mig som en hund vart vi än gick, alltid lös. Jag är hundra på att det handlar om ledarskap.

Hästar går ju gärna efter varandra i hagen. Jag är visserligen osäker på om den ranghöga hästen alltid går först?

Mitt ena sto, som är odiskuterat högst i rang, för ofta de två andra framför sig. Hon liksom "driver" dem dit hon vill. Men när hon gör så har hon ett helt annat kroppsspråk än när hon går bakom mej ;) Då är det jag som leder och hon följer.

Immer

Jo,jag tror nog de..Min häst och jag brukar leka "Acceptations leken"jag konsentrerar mig på ngt helt annat,men millan ska hålla sig till mig.de gör min häst så hon acepterar mig som ledare!:love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 749
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
6 869
Senast: yamyam
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 377
Senast: Vassi
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 255
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18