Ledarskap - att tvinga hästen?

W

wild n crazy

*LÅNGT*

Jag har funderat så himla mycket över vad som är rätt och fel när det gäller att tvinga en häst att göra saker som den egentligen inte vill.. Men jag bara trasslar till det och kommer verkligen ingenstans.

Om hästen står lös i stallgången tillexempel, så spelar det ju egentligen ingen roll om den är lös eller inte, för den kan ändå inte ta ett steg utan att bli korrigerad.. (i många fall)

Jag kan nog vara en sådan som tjatar på min häst lite för mycket, därför har jag tagit åt mig jättemycket av vad som stod i Nh/ledarskap/whatever-tråden. Dock ville jag inte kapa sönder den fullständigt, så jag gjorde en ny.. :angel: Hoppas det var rätt, annars får någon jättegärna flytta tråden.

Min häst är fem år. Jag är fjorton. Jag har ALDRIG haft något som helst problem med ledarskap, om han flyger i luften för något vilket händer extremt sällan, och jag bara säger "det är ingen fara" blir han lugn på en sekund, det bara är så och jag tycker att det är underbart att vi har det tilliten. Han har ALDRIG gått över mig, eller hotat eller något. Jag ser mig inte direkt som någon Nh-människa, dock plockar jag några guldkorn, och det mesta tycker jag är bra.

Han kan stå lös i stallgången utan att jag korrigerar honom, det är inget vi tränar på, utan jag bara ställer honom där och börjar borsta och han står och halvsover/ njuter. På senaste tiden har jag dock börjat sätta fast honom, det gör ingen skillnad för någon av oss och det känns som en onödig risk att han står lös.

Dock så kan han vara lite lat. Han segar lite och testar hela tiden om han verkligen måste. Nu när han går på bete är det väl klart att han vill äta gräs med flocken istället för att vara ute och rida med mig? eller? :(

När vi hade ridit en sväng i skogen, och jag istället för att rida hem mot stallet villa fortsätta åt andra hållet blev han riktigt förbannad. Han ställde sig på tvären och försökte vända och dra osv :crazy: Han har aldrig gjort såhär förut så jag blev lite paff och lite besviken.. Det blev så tydligt att han inte ville.
Då har jag väl två alternativ?
1. Tvinga honom (vilket jag gjorde, jag drev på honom åt andra hållet, han är en så pass bussig häst att det aldrig blir några problem om jag väl ber honom om något, vi har aldrig hamnat i en situation som jag inte har löst eller där jag inte kunnat hantera honom.) Överöste honom med beröm och gav direkt eftergift när han gick åt "rätt" håll.

2. Låta honom gå hem till stallet eftersom att jag inte vill bråka med honom.

Gjorde jag rätt? Jag blev lite ledsen eftersom att det kändes som att mycket gick i kras igår, han ville verkligen inte, och hur kul är det att rida resten av ridturen på en häst som verkligen inte vill? Men samtidigt kan jag inte bara låta honom gå dit han vill, då känns det som att vi kommer få en drös med problem som man så ofta läser om, men som jag aldrig har haft med en häst tidigare.

Oavsett med eller utan utrustning tvingar vi väl alltid våra hästar till massor med saker?
Eller "utnyttjar" som eller hur man nu väljer att se på det.

Som jag tänker nu är mitt mål att min häst VILL vara med mig, och inte vill tillbaka till stallet. Nu när jag har bett, skänklar och ridspö är det inte det minsta svårt för mig att tvinga min häst till vad som helst, men jag vill ju inte ha det så. Jag vill bara behöva fråga honom, inte säga åt honom.

Det är det jag tycker är fantastiskt med att kunna rida utan utrustning, hästen kan alltid göra vad den vill, men den väljer att lyssna på sin ryttare.

Hur ska man göra? Visst ska det väl ändå vara JAG som bestämmer var vi ska rida? Han har alltid velat det jag vill förut, så jag har aldrig behövt fundera så mycket på detta.

Men häst som får göra som den vill hela tiden blir ju utan tvekan farlig för sin omgivning. (?)

Nu kom jag på att det här kanske är tråd nr 8902986341 som handlar om samma sak, men jag kände bara för att skriva av mig. Gjorde jag rätt? Hur borde jag annars ha gjort? Hur gör ni i sådana situationer?
:(

En hopphäst som värgar får ju ett spörapp direkt (ofta), och en dressyrhäst som gör fel blir korrigerad. Men om hästen ville göra så då? Varför ska vi tvinga hästen att hoppa ett hinder som den tycker är läskigt eller för högt?
IRL hade nog dom flesta tyckt att min polle bara dummade sig igår, och att jag skulle bli förbannad på honom och sedan rida typ tre varv i skogen.
Men här på buke blir man halshuggen direkt då.. ?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap - att tvinga hästen?

Jag tycker du gjorde helt rätt. Om man låter hästen bestämma en gång är det större risk att hästen prövar igen eftersom den vet att du inte sa till honom förra gången. Och tillslut har man en häst som är rent livsfarlig och bestämmer själv ( jag hjälper en kompis med hennes häst som har vunnit över henne. Så jag lovar dig, jag vet hur det är att ha en häst som bestämmer )

Som sagt så tycker jag att du gjorde helt rätt :)

Jag tycker du gjorde rätt, precis som Emmaa skriver är risken stor att man får en odräglig och rent av livsfarlig häst om man låter den bestämma.
Samtidigt är det ju inte särskilt kul att ha o göra med en ovillig häst och känna att man måste tvinga den till allt. Det finns ju en anledning till att hästen inte vill göra det man ber den om, kanske är träningen tråkig och enformig, eller så är hästen inte stark och tränad nog för uppgiften, den kanske inte förstår, är rädd eller har ont. Då är det ju bättre att göra något åt orsaken till att hästen inte vill, så blir ridningen en roligare upplevelse för både häst och ryttare :)
Sen är ju inte allt alltid kul, hästar kan ju precis som människor ha dåliga dagar. Så om man någon enstaka gång måste "tvinga" hästen ska man nog inte ta det personligt, utan acceptera att hästen inte riktigt kände sig på topp.

Jag har en häst som ibland får bestämma, men han blir inte sur om jag säger att idag bestämmer JAG. Nu har jag visserligen haft honom många år så det kanske inte funkar med en yngre häst.
I går gick han in från stigen in i en gänta med mossa och sa åt mig att hoppa av, sen gick han en bit och kissade i mossan. Kan bli blöt på bena ju! Men det var inget ledarskapsproblem utan en överenskommelse mellan oss, mjukt att hoppa av på för jag har problem med mennisken.
Vad kommer härnäst?

Vilken gullig häst! Jag brukar låta honom välja väg ibland, tillexempel när vi rider i skogen och han vill gå en bit bort från stigen, gå in på en annan stig eller lukta på något osv. :) Men det känns som att han måste lyssna om jag ber honom något, jag ska väl ändå alltid ha sista ordet?

Westernsuzie: nej, han har inte ont någonstans, och enformigt är det väl inte heller att rida i skogen och på grusvägar, vi hittar ju på olika saker hela tiden och dressyrar lite och så :) Han har hyfsat bra kondition, och jag begärde inte direkt något av honom mer än att gå bort från stallet och ta en lite längre tur.
Han var inte trött vid det laget, och vi gör inget som han inte klarar av. Skritt, trav, och galopp på bra underlag, tränar lite flytta för skänkeln åt båda håll, halt rygga osv. Mycket beröm hela tiden så jag förstår inte vad jag gör för fel :confused:
Visst måste han få ha en dålig dag ibland, men det kan väl helt enkelt vara så att det är mer lockande att stå i hagen och äta med kompisarna?

Jag kanske inte kan begära mer av honom eftersom att jag i genomsnitt är med honom någon/några timmar varje dag, och de andra hästarna är med honom resten av dygnet. :p När jag tänker efter så förstår jag honom faktiskt när jag bara kommer dit och förväntar mig att han ska ställa upp på allt jag hittar på..

Tack för svaren!

Senast ändrad av en moderator:

Ett tredje alternativ är att vinga honom att fortsätta, men vända/ta en kortare runda efter en stund eftersom man ärker att han inte ville. Då har man både fått sista ordet, och hästen får kanske en ''det var ju inte så farligt'' känsla. Bara man inte gör det till en vana och vänder på samma ställe, då kan hästen lätt koppla ihop bråka=vända hem tidigt.

Men jag tyckte att du gjorde rätt :)

Själva grejen med att fråga är ju att man riskerar ett NEJ. Vill man inte få ett nej så frågar man inte utan kommenderar istället. I vissa situationer behövs det (är man på vägen och det kommer en lastbil ska man kunna säga åt hästen att den måste gå åt sidan, utan några diskussioner).

När det gäller en sådan sak om hur lång runda man ska rida handlar det inte om livsviktiga saker och då brukar jag lämna det öppet för diskussion. Vill jag ta lång runda och min häst en kort får vi tillsammans bestämma vad som är viktigast. Ibland får hästens åsikter större genomslag än mina och ibland får mina åsikter större genomslag än hästens och andra tillfällen kompromissar vi.

Med vissa hästar finns det vissa saker som man inte kan släppa på sina åsikter en bit, för får de lillfingret (bestämma en gång) tar de gärna hela handen (kör över totalt).
MEN precis som vi inte vill ha en häst som tar över totalt ska ju inte vi köra över vår häst helt och hållet! Hästen måste själv få bestämma ibland för att utveckla självförtroende, nyfikenhet och växa i personligheten. Det är ju som ett vänskapsförhållande, där vi ibland får agera förälder (fast samtidigt finns det ju tillfällen när hästen får agera förälder åt oss).

Det är svårt att säga om du gjorde fel eller rätt.
Jag brukar försöka undvika bråk så långt det är möjligt. Hade du till exempel kunnat sitta av och istället GÅTT på den promenad du ville med honom? Kanske en lagom kompromiss.

Om det alltid funkat mellena er förut och ni har en bra relation och det här var en engångsföreteelse tycker jag inte du ska ta så hårt på det. Som sagt har vi alla bättre och sämre dagar och han kanske bara var lite less just den dagen.

Tack, vilket bra svar! :bow: Jo, jag tror att han är lite sån som gärna försöker hela tiden om han vet att han har fått gå hem en gång när han gör så. Jag vet inte om det kanske kommer när han blir äldre, eller om han alltid kommer att vara en sådan som testar lite?

Samtidigt vill jag ju att han ska bli lite "modigare," han har inte den där utstrålningen av självsäkerhet som vissa hästar (kanske mest hingstar?) har. Jag vill att han ska ha den där extra lilla gnistan, och det märks på hela honom att han sträcker lite extra på sig när han får massor med beröm, han tycker att det är kul att göra rätt och vara alla till lags!

Intressant fråga du ställer!

För det första så tycker jag att det är jätteviktigt att vara den som bestämmer över hästen. Det är klart att hästen ska göra som vi vill. Annars kan det bli farligt. Jag tror inte heller att vi egentligen hjälper hästen genom att låta den bestämma. Den "vill" nog egentligen ha ngn som fattar viktiga beslut åt den. Men jag tror att vi menar samma sak här.

Jag tillbringar mkt tid med min häst. Hon gör ofta som jag vill och är mkt lyhörd för vad jag vill att hon ska göra, ibland nästan lite för mkt.
Men - hon har samtidigt en egen vilja. Hon kan visa mkt tydligt att hon gärna vill göra ngt annat än det jag har tänkt. Jag ser inte ngn anledning att inte lyssna på henne och tvinga igenom min vilja alltid i alla lägen. Så nej jag tycker inte att ett ledarskap behöver betyda att man alltid tvingar hästen att göra det man själv har bestämt.

Hon går på ett ganska sparsamt bete och jag brukar låta henne stanna och beta en stund när vi har sidepulltränset på. Om jag märker att hon inte orkar så mkt dressyrträning en dag så kortar jag av passet. Om hon inte vill springa lika långt som jag hade tänkt så kortar jag ner det osv..

Men det är på mina villkor ändå men med hänsyn till hennes dagsform.

Antingen ber jag och då blir jag åtlydd (eftersom jag korrigerat de fallen där jag inte blivit det) eller så frågar jag men korrigerar om jag inte får svaret jag vill ha. Jag är nog en jobbig jävel att ha som människa.

Anledningen till att min häst börjar svara "rätt" på frågorna och behöver korrigeras mer sällan när jag ber honom är nog helt enkelt beröm och eftergift. Använder man de två grejerna rätt så hittar man glädje och samspel även om man, som jag, är ett kontrollfreak.

Jag kompromissar aldrig och jag tar alltid ett bråk. Anledning? Jag har enbart sett dåliga exempel på hur det går annars. Hästen blir osäker och tar mer och mer obehagliga egna beslut vilket leder till en oharmonisk "dum" häst som många väljer att kalla det. Den som senare beöhver sägas till på skarpen för att man ska hitta tillbaka lite av den ridbarheten/hanterbarheten som fanns innan hästen började få ta egna beslut.

Medan de som från början sätter tydliga gränser som ska följas väldigt snabbt får en häst som vill vara till lags, som börjar vilja arbeta för att det är trevligt att arbeta och som sedan börjar bjuda till mer arbete än vad som önskas. En häst som glatt följer sin människa och trivs med människans tydliga, konsekventa handlande. Hästar vill ha regler och de vill bli korrigerade om de försöker "klättra i rang" (fann ingen bättre förklaring just nu =/), de vill veta sin plats. Först då kan de bli harmoniska.

Ovanstående låter hårt men det är inte menat så. Man ska inte med hugg och slag korrigera, och man ska inte korrigera i tid och otid. Ni förstår nog vad jag menar? Och när man väl har ett visst bra samspel då kan man lätta mer och mer på "regler" för hästen vet ändå sin ram och är trygg i den, den är trygg med sin människa. Vilket leder till att samspelet utvecklas än mer och tillslut får man den där följsamma, glada individen som faktiskt svarar "rätt" på frågorna och som inte behöver sägas till.

Jag menade nog egentligen det du skrev, fast jag formulerade mig tusen gånger sämre ser jag nu i efterhand när jag läste tråden :o

Vi menar nog samma sak. Men jag tycker inte att dina formuleringar var sämre snarare lite mer utvecklat tänkande.

till ts
Jag tycker helt klart att du gjorde rätt som tvingade hästen att fortsätta att gå lite till. Det hade jag också gjort. Men jag hade kanske som ngn annan också skriver inte ridit så långt sedan den väl gått iväg. För mig är hästens reaktion inte konstig alls och säkert inte ett tecken på att den inte vill ridas ut av dig. Den trodde väl att ridturen var slut eftersom ni var på väg tillbaka och var då helt inställd på att gå hem. Ibland glömmer man lätt att hästen inte är invigd i alla planer som man har tänkt ut långt i förväg. Tänk om vi hade kunnat berätta för dem tex att i morgon ska vi göra ngt speciellt så att hästen sedan är riktigt inställd på vad som ska hända.

Jag är helt med på dina funderingar.
De gånger jag måste "tvinga" hästen att göra något han inte vill, så känns det som att något blir lite trasigt. Dessutom är det ju inte kul alls då :(
Samtidigt, om jag sagt "hitåt" och han säger "nej, jag vill hem" så måste jag ju få igenom min vilja... Annars lär han ju strunta i vad jag vill även i framtiden.

Jag tänker mig att trickset borde vara att få hästen att alltid anta att det jag vill är det roligaste och bästa. Men då måste jag ju också alltid göra det, och inte köra "straffrundor" i skogen om han dummat sig tex. Min valack och jag har nog tränat ganska trist hittills, och han har nästan aldrig visat att "YES! Nu kommer matte, nu ska vi RIDA!" utan med en varierane grad av "whatever.."

Nu har vi börjat med PNH som innehåller en massa annorlunda, varierande och roliga grejor att göra, och det märks att han blir mer och mer intresserad av att vara med nu. Nu är han dessutom på beta/träning hos några som är duktiga på det där, och nu har han tom börjat komma kutande i hagen :bow:

Så, jag tror det är nyckeln, att hästen alltid litar på att jag vet bäst, men då får jag väl heller aldrig försätta oss i situationer där han tycker att jag gjorde ett dåligt val?

Ja, som sagt, har funderat en del precis som du. Tycker du gjorde rätt i fallet som du beskrev.

Jag håller inte med dig om att en häst söker underkastelse och på det viset blir harmoniska. Bland hundar, ja. Bland katter, nej. Bland hästar, oftast nej.

Visst finns det individer som är alldeles för osäkra i sig själva som behöver någon som hjälper dom bygga självförtroende och tar de svåra besluten i situationer som vi människor skapat.

Däremot finns det många individer (och dit vill jag stärka alla hästar jag jobbar med att komma till) som är starka i sig själva och som inte behöver hållas i handen hela tiden.

Min häst får ta många egna beslut (men många tar också jag, som han sen får följa), du får gärna komma och träffa honom, så kan du få se den oharmoniske och obehaglige häst jag har :grin:

Kanske ska förtydliga och säga att jag KAN vara tuff mot de hästar som inkräktar på mitt område eller som utmanar mitt "livsrum". Men oftast räcker det med en gång och sen är det bra med det. Alla individer är olika och de måste ju också behandlas just som det, individer.

Senast ändrad:

Ja det är verkligen en jätte knepig fråga.
I just det samman hang du säger har jag haft jätte tur. Om man tar de 3 hästarna jag har så är de VÄLDIGT olika men reagerade alla samma sak.

Ena hästen är stor och stark och han vet om det. En rodeokung om han vill det och en ängla häst om han vill det. Han är riktigt över dominant. Han är bäst och så är det bara det kan ingen eller inget ändra på. Rent ut en riktig bessewisser.
Så vid en korsning där han alltid drog åt höger (fast vi skulle åt vänster) jag styrde vänster han protesterade, nästan varje gång. Så en dag jag styr vänster han protesterar och jag sa hepp välj själv då. Plötsligt blev han osäker och gick själv över till höger men i sista stund byter han och går vänster endå.

Anda hästen en snäll, framåt men envis shettis.
Samma sak han sa hem jag sa nej. (det blev ofta inga större protester han suckade mest efter andra försöket och lysnade på lill matte). Men så kommer vi till en av de typiska platserna, så sa han Hem och jag sa nej. När han sa hem igen så sa jag jaha...Samma sak med honom han blev förvånad tog några steg hemåt sedan vände han och så gick vi min runda.

Sista hästen orädd, kolugn och helt enkelt lever i sin värld. Vi kom till en korsning jag sa vi ska höger. Han sa nej vänster, jag sa jaha. Samma reaktion igen, några steg åt sit håll sedan till baka och så gick han höger endå.

Dessa tre är totalt olika i sättet, olika i rang och mkt mer. Men de reagerade lika, när jag sa något dom protesterade och jag suckade och lät dom göra som dom ville blev dom osäkra och gjorde som jag sagt från början. Vet inte vad det beror på men t.ex. häst ett här har aldrig dragit höger i den korsningen igen.
Jag tycker du gjorde rätt. Som de flesta säger get man lillfingeret så tar dom hela handen (i vissa fall iallafall).
Man ska vara konsekvent men öppen för disskution. Vilket jag tycker är Jätte viktigt.
T.ex. häst tre här ovan. Jag var ute och red med honom på en vanlig fin grusväg, där vi ofta red m.m. Så helt plötsligt vägrar han gå, jag driver och efter många om och men tar vi oss kanse 1 m. Men till slut gav jag faktiskt upp och red åt andra hållet (svängde av och tog en annan runda/gick inte direkt hem). Dagen där på rider vi samma håll och då ser jag precis där han stannat har hela vägen rasat och blivit ett ca 1 m djupt hål/dike kanske 4 m brett.:eek:
Tänk vad som kunde ha hänt om jag inte lyssnat på honom att något var fel.

Så konsekvent men öppen tycker jag man ska vara. Du känner ju din häst bäst och efter vad du skriver låter det som om du gjorde rätt:idea:

Klart man mår dåligt av att behöva bråka med sin häst. Som tur är har hästar lätt att förlåta:D

Kanske ska förtydliga och säga att jag KAN vara tuff mot de hästar som inkräktar på mitt område eller som utmanar mitt "livsrum". Men oftast räcker det med en gång och sen är det bra med det. Alla individer är olika och de måste ju också behandlas just som det, individer.

Det var ju just det jag menade. Men det framgick nog inte. En häst som forfarande visar sin människa respekt och tillit kan ta egna beslut, men en som är osäker på sin människa blir bara osäkrare om människan inte tydligt visar hur den vill ha det.

Jag tror det. Jag hade sturska unghinstar i baktanke och skulle inte för mitt liv kalla din häst oharmonisk :)

Jag tycker det låter som du har bra koll på läget och det fanns många intressanta svar på tråden också.

Man växer med erfarenhet tillsammans med hästen och märker hur responsen blir också.att va bestämd när det behövs men även låta hästen va med som du beskriver låter väl fint.

Jag kan tex resonera med ena hästen. Hon visar gärna ex vilken väg som hon vet om leder hem om vi ryttare stannar och funderar vilken väg vi vill ta ex.

Ex när vi va nya på ett ställe där hästen kunde vägarna sen tidigare då hittade hon alltid bra vägar där och hon visste ex att här passar det bra med tölt eller galopp klart jag lyssnade på det och avbröt inte en fin tölt hon påbörjade tex utan vi töltade klart det hon påbörjade då. Detta var ett lite speciellt ex. hästen kunde massa fina vägar som vi då inte kände till alltid.

Kanske din häst visade just det att denna vägen är det hem hallå eller vi går hem nu typ att du då ville rida mer visade du då lite diskussion blev ok det kan hända inte så farligt. Däremot om hästen verkar trött eller hängig ja då går jag oftast hem i så fall. Men man får passa sig så det inte blir tjatiga diskussioner på samma plats sånt e lite trist annars ok att resonera om det funkar för en med hästen tycker jag.

*kl*
Människan ska vara hästens ledare, the end. Men dit kan man komma på många sätt, mindre bra eller jättebra. Men först och främst genom att komma ihåg att hästen är ett djur. Ett djur med INSTINKTER, inte åsikter. De är lata och bekväma, lika som människor men där slutar likheterna. De kan inte tänka tankar och grubbla.
Ge inte hästen ett mänskligt medvetande och känslor.

Det var helt rätt att "tvinga" hästen att fortsätta, annars lär han sig snabbt att det räcker med att stanna å vända för att slippa springa vidare. Han testade dig helt enkelt och du vann striden genom att få honom att fortsätta, det innebär snarare att du vinner i hans ögon oxå. Du är den stabile ledaren du utger dig för att vara! Du ber om en sak och håller dig till den!

Tänk tvärtom.
du ber honom först om en ridtur, du ber om trav, men han vill inte trava. Ok, han slipper.
Sen vill du in på en väg, han stannar. ok han slipper.
Du vill galoppera, han vill skritta. ok han slipper galoppera.
En aningen förvirrat? Han kommer snabbt att börja tvivla på att du verkligen KAN leda honom.

Tänk om din chef säger åt dig "Dina arbetstider är mellan 8-17"
åsså säger du "Nä jag vill gå mellan 12-14"
"ok" säger chefen och låter dig bestämma
" du får 15000 i lön"
"jag vill ha 30 000"
"ok".

Visst skulle du då få en skum känsla? Var det inte chefen som skulle bestämma?

Som man brukar säga
"SÄG NEJ OCH MENA DET"

Då får du en häst som aldrig tvivlar på ditt ledarskap!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka