Blueeyes

Trådstartare
Jag har gått och funderat över en sak och vill inte ha några påhopp eller liknande, bara höra era åsikter så jag kan lära mig lite mer!

Från första gången jag började rida har jag alltid hört "visa vem som bestämmer, visa att du är ledaren".
Men kollar man i en hästflock är ledaren alltid tillgänglig, den skyddar hela flocken och bestämmer när de ska äta, sova, springa mm mm.
Det enda vi bestämmer över dem är ca 3 - 4 timmar per dag.
Är inte detta väldigt förvirrande för hästen och hur skall vi kunna bli en ledare när vi inte finns där 24 h/dygnet?

Sv: Ledare?

Pågrund av det faktum att vi endas spenderar ett fåtal timmar med våra hästar varje dag så kan vi aldrig bli deras "naturliga ledare". Det är en praktisk omöjlighet för oss. Även om vi sov och bodde med vår häst dygnet runt så skulle vi ändå inte kunna bli deras ledare, för faktum är att vi är människor och de är hästar. Däremot kan vi försöka så gott vi kan. Jag bråkar aldrig, aldrig med min häst. Det är för att jag behöver nästan aldrig bli arg på honom, för jag lyssnar på honom och då lyssnar han tillbaka. Ömsesidig respekt är det vi får satsa på...

Visst har man blivit lärd att visa att man är ledaren. Men jag ser det inte på det viset. Däremot är jag högre i rang, det ska hästen veta.
Om man lyssnar på varandra, så blir det enkalre. Man ska inte bråka, om det inte är så att det verkligen behövs att man säger till. Ingen kan vara ledaren för en häst och jag tvivlar på att den ser oss som sin ledare, däremot som en kamrat som är lite högre i rang.

Kul å se att flera tänker till :D

Vad kloka ni är! Jag tror heller aldrig att man kan få respekt av en häst om man inte visar den respekt och LYSSNAR! På så sätt kan jag få hästen att vilja lyda mig utan att jag gör anspråk på att vara LEDARE i flocken. Man kan tvinga hästen att lyda t ex att gå fram till vattenbaljan, men man kan aldrig tvinga den att dricka (ett gammalt ordspråk) Man kan dominera en häst (och tro sig vara ledare) men i en krissituation så ställer den hästen inte upp för Dig! Ödmjukhet och lyhördhet är något vi måste lära oss att utveckla. För våra hästars skull, men lika mycket för vår egen!!! Fortsätt filosofera!!!!!

Jag håller fullständigt med dig, och att försöka propsa på att vara högre i rang än hästen är bara löjligt. Vi behöver inte försöka bevisa att vi är högre i rang, hästen skrattar bara åt oss och sätter sig på tvären av den anledningen. Nyckeln till ett bra umgänge heter tillit, kärlek och samförstånd och då behöver vi inte försöka leka ranghöga för hästen går inte på det. Jag har alltid behandlat dom hästar jag haft hand om som jämlikar, för med en jämlik individ behöver du inte tävla om makten.

Blueeyes skrev:
Jag har gått och funderat över en sak och vill inte ha några påhopp eller liknande, bara höra era åsikter så jag kan lära mig lite mer!

Från första gången jag började rida har jag alltid hört "visa vem som bestämmer, visa att du är ledaren".
Men kollar man i en hästflock är ledaren alltid tillgänglig, den skyddar hela flocken och bestämmer när de ska äta, sova, springa mm mm.
Det enda vi bestämmer över dem är ca 3 - 4 timmar per dag.
Är inte detta väldigt förvirrande för hästen och hur skall vi kunna bli en ledare när vi inte finns där 24 h/dygnet?

Visst har hästarna sin grundläggande trygghet hos varnadra. Där de gör allt det där du talar om tillsammans. De har en inbördes rangordning, men jag anser inte att det är så att den med högst rang jämnt skall vakta och skydda. Det tycks de turas om med, förutom de små.

Viktigt är ju att man är ranghögst när man går in i hagen. Är man inte det så kan man leva farligt. För hästen är det inget konstigt att det ibland dyker upp någon som har högre rang än de alla. En säker häst är också en som ser alla människor som högre i rang. Den blir trygg för alla att hantera. Snarare tycker jag att det handlar om att man som människa måste lära sig att läsa av hästar och att veta hur man själv blir tydlig med sitt kroppsspråk gentemot dem.

Som svar på din fråga. Nej det är inte förvirrande att människor är ledaren. De är ju födda in i människornas värld. Många gånger är det en människa som var den första som berörde den när den föddes. Man skyddar ju den oftast med från allt ont, ser till att den får mat. Mina hästar vet att runt mig är det tryggt att stå även för ranglägre, för när jag är där så får alla vara med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar