Ledare över trotsig 3åring?

Eliteanka

Trådstartare
Jag har under senaste tiden fått ett stort problem med min 3åring...
Har haft honom i ungefär 3 månader och dom 2 första månaderna skötte han sig exemplariskt. Han blev under den tiden inriden och gick utan problem att rida på både i paddock och i skogen. Och han visade aldrig tecken på att bli aggressiv eller trotsig/jobbig. För ungefär 1 månad sen flyttade vi till ett nytt stall, med lösdrift där han inte har tillgång till en egen box (det suger stenhårt... :() utan går med 3 andra hästar 24 timmar om dygnet. Han har redan från dag 1 visat sig tjurig och irriterad. Jag lät honom under 2 veckor vila och bara smälta in allt som hänt och när jag för ett tag sen skulle sätta igång med longering igen så attackera han! :confused: .. Han sparkade mig på benet och har efter det gjort flera försök till att skada mig och också andra människor. Jag har aldrig använt våld mot honom och han får inget godis ur handen. Nu både tigger och biter han. Vet att det kan bero på att han tappar tänderna men så här illa ska det väl ändå inte vara? Likadant när jag rider honom så har han av någon konstig anledning totalt glömt vad fram,bak, höger och vänster innebär :confused: ... Allt som existerar är tydligen att bocka och göra tvätemot vad jag vill. Och han har inte blivit tränad på snart en månad och vi hamnar långt efter i utvecklingen som jag vill se från honom... Hur ska jag kunna återta min roll som ledare?! Kan det vara något jag gjort fel? Eller behöver han en paus från träningen? Är tacksam för ALLA tips jag kan få!! :)

Sv: Ledare över trotsig 3åring?

Det är inte så att du förväxlar aggressivitet med att han vill leka med dig?

Om det nu är riktig aggressivitet så skulle jag först och främst tagit honom till en klinik för att få honom kollad. En häst som plötsligt ur det blå blir aggressiv och med flit försöker sparka/bita folk runt den låter inte som en frisk häst som mår bra och är tillfreds med livet.

Alltså , han blir ju inte aggressiv så sett att han springer rakt emot mig för att attackera, men det känns som han trotsar allt jag ber honom om och då i det har lagt till sina hovar som han slänger hej vilt överallt + då att försöka bita tag i allt runtomkring. Så jag ändrar aggressiv till... trotsig/respektlös kanske man kan säga? Har också funderat på om han vill leka med mig, men man blir inte så jätte sugen på att leka med en häst som har öronen bakåt och ser riktigt sur ut. I övrigt är han helt underbar.. Jag är mest orolig för att det är stallet han är i just nu som är orsaken. Söker stallplats på annat ställe men det tar så lång tid! :( För han är en riktigt pärla, han kommer i full galopp med öronen framåt när man ropar på honom i hagen, han gnäggar och ser glad ut enda tills man begär något av honom, som tex att flytta sig eller gå normalt jämte mig osv..

Kan bara hålla på mad INHALE, och din bortförklarning av hästens betyenda komma inte att hjälpa.
Det låter som du har mer an du klara av.

Vad går han med för hästar? Kan det bero på att han fått ta över i hagen? Ofta brukar det kunna hjälpa med att det finns en vettig äldre häst som faktiskt säger ifrån med jämna mellanrum. Att gå ute dygnet runt ger inte sådana problem som du skriver...

Självklart måste du säga ifrån om han sparkar efter dig! Snabbt och sedan är det ok- var inte långsint. Att nafsa är också ngt som han kan sköta på hagtiden som dessutom är lång... låter som typiskt vallack / hingst beteende...

Rid ut med andra så du får draghjälp och att den får annat att tänka på än att gå emot. Gör det lätt för hästen att göra rätt. Gå tillbaka till ngt som funkar och tänk på att det kan behöva en smälta -allt -jag -lärt -mig paus...

Om du haft hästen i tre månader så har han både hunnit bli inriden och flyttat två gånger under den här perioden?
Många hästar kan reagera väldigt negativt på en flytt, det kan dröja innan de vänjer sig. Sedan händer det såklart att de inte trivs i det stall ägaren valt, och då vänjer de sig ju inte.

Jag tror det kan finnas flera orsaker:
- många flyttar under kort tid
- hästens faktiska ålder, de växer och utvecklas mycket och kan behöva mycket vila
- att han inte trivs på nya stället
- att han bara inte hunnit acklimatisera sig på nya stället
- att han behöver en paus från träning och bara vara häst, en månad då och då tror jag inte är fel
- hästen kan ha ont
- det kan vara så att du pressar den över vad den klarar/orkar just nu (tänker på att du oroar dig över en treårings utbildningsnivå)

Om du ska hålla på och flytta nu igen, så ge honom en månad utan träning, låt honom vara häst och hitta sin plats i flocken och livet. Du behöver inte oroa dig för att han ska glömma det han lärt, tvärtom ska du se att det han lärt kanske tom mognat av sig själv när han fått tid att smälta allt.

Generellt, de hästar som jag sett "vara trotsiga" så är det oftast så att de blivit (i sina ögon) orättvist behandlade. Alla hästar pallar inte att människan "ska ta ledarskapet", de kan bli jäkligt otrevliga om de inte tycker att människan har nog rang för att vara så "kaxig".
Det är bättre att hästen frivilligt tilldelar dig ledarskapet så att säga. Och det gör den bara om du är rättvis, klok och konsekvent, visar att du förstår den om den blir osäker/inte förstår samt att du är den som hittar mat och skoj.
Obs HITTAR mat, inte ger mat.
Man kan tex placera ut morotsbitar på ridbanan, på staket, hinder, tunnor osv och sedan skickar man hästen mot godisarna. Då visar du att du är smart som hittar godis, och hästen kommer vilja följa dina förslag eftersom du ofta hittar godis, och i förlängningen lär den också börja tycka att det du föreslår är kul.
Vi lärde tex vår lilla gula att kliva upp på en piedestal(stavning??) och så fick han godis och kli där uppe. Dels gillar han ju godis, men han känner sig också så himla ball när han står där uppe, så numera använder vi piedestalen som belöning när han gjort något annat bra. Han gör typ vad som helst för att få stå där :love:

Så, visa din häst att du är påhittig, smart och snäll, så ska du se att du får honom med dig.

Ville bara skriva att jag verkligen gillar ditt inlägg och blev glad av det! Jag har varit med på NH träningar med min häst där jag tycker att det varit för mycket att man ska imponera på hästen med sin energi och styrka för att bli ledaren, vifta på rep, backa, flytta åt olika håll bara för att. Nu är jag inte sådan som person som naturligt har en massa pondus utan är rätt tillbakadragen och mesig. Men det går att få hästen med sig ändå, men man måste vara smart och påhittig och som skuggi skrev konsekvent och snäll.
Till Ts, spendera mer tid med din häst för att försöka förstå vad hans betende beror på, hitta på nya saker. Men sätt gränser också. En person sa en gång till mig att man ska vara som ett elstängsel. "Det är oerhört kraftfull, verkar bara när och där det behövs och med perfekt timing i både aktion och eftergift. Den visar dessutom inga hindrande negativa känslor typ dåligt samvete, stress, nedstämdhet, överdriven lycka, mammighet, ilska osv.
Den menar vad den säger och gör!" Citerade nu eftersom jag inte kan beskriva det bättre själv!

Om förändringen i din hästs beteende sammanfallet med bytet till lösdrift med nya hästkompisar kan en betydande del av förklaringen till hans ändrade beteende mycket väl kan vara att han inte trivs och därmed är ordentligt stressad. Det är inte ovanligt att hästar ändrar sitt beteende både till det bättre och till det sämre när de byter stall och omgivning eller bara när det kommer en ny häst i flocken.

Ett exempel ur min egen hage: Min mans halvblodsvalack är väluppfostrad och är inga problem att rida. Han går med sin killkompis i hagen och är nöjd och trevlig. Vi får hit en ny häst - ett sto - och släpper henne med valackerna. Min mans häst blir genast en :devil: . Vägrar gå fram vid ridning så snart stoet är i närheten, hotar att resa sig när han ska gå från stallet, hotar andra hästar som är emellan honom och stoet när man rider ... osv. Vi tar bort stoet från valackerna och efter några veckor är problemen borta ....

Jag hade allvarligt försökt hitta ett alternativ så likt det du hade när han var "trevlig" - eller om det går - pröva olika konstellationer med hästarna på lösdriften - och se om detta leder till en förbättring.

Tack för alla svar! Vissa har dom missuppfattat mig. Jag begär absolut ingenting utav honom mer än att han ska ha vett & etikett, vilket han har haft innan. Han blev under första tiden i detta nya stallet mobbad av dom andra hästarna, han går med 2 valacker + 1 sto varav stoet är riktigt tjurigt hela tiden. Alla dessa hästar är över 12 år gamla. Yngsta (12 år) är stoet. Dom andra är 16 respektive 23. Vilket innebär att min häst inte kan leka i hagen överhuvudtaget för dom andra är inte intresserade. Ang att jag flyttat min häst 2 gånger (först till ett BRA stall, som jag tyvärr var tvungen att lämna pga privata skäl) så var jag tvungen att ta första bästa stallplats då det blev problem med min mammas kille. Därför var jag tvungen att göra en flytt. Och sen att detta stallet inte är det bästa får jag leva med just nu. Söker stallplats med bättre möjligheter för både honom och mig. Jag har försökt lite smått med NH med honom men inget speciellt avancerat om man säger så. Han försöker och han lyssnar på mig men ibland kommer den trotsiga sidan igenom och han blir en helt annan häst. I det andra stallet var jag hans självklara ledare, han följde mig utan rep med öronen framåt. Nu följer han efter mig med öronen strukna bakåt. Och jag har provat lite olika sysselsättningar för honom så han kan lyssna på MIG och inte på allt runtomkring. Men jag tror verkligen det kan bero på stallet.... Men hur ska jag som hans LEDARE sysselsätta honom och få honom att *må bättre* tills jag fått en annan stallplats?
Måste tillägga att jag aldrig aldrig begärt något som jag vet att han inte klarar av!! Redan den första veckan när jag red in honom visade han att HAN kan. Och mer än så begär inte jag. Skritt & trav, kanske en galopp på ridbanan och att han ska svänga hit och dit när jag ber honom. Inget krånglande och när han väl slutar med sina fjanterier eller vad man ska kalla det så märks det på honom att han tycker det är roligt och han försöker mer då! Men tyvärr händer inte detta allt för ofta! :( Ska ta och prova lite av vad ni sagt och se om det gör någon förbättring! :D Kom gärna med fler förslag / synpunkter osv! Jag vill vara den perfekta ledaren som passar just min häst!

Kan bara hålla på mad INHALE, och din bortförklarning av hästens betyenda komma inte att hjälpa.
Det låter som du har mer an du klara av.

Okej ja så kan man ju också se det. Jag tänker inte sitta och trycka ner mig själv och säga att jag inte klarar av något som jag vet till 100% att jag KAN göra. Jag ska som tidigare skrivet försöka bli den bästa ledaren som passar min häst. Även om jag behöver ändra hela mitt sätt att träna/leda/förstå hästen.:D

Min poäng är att det kanske inte alls är dig det beror på ..... Om hästen är stressad och inte är mår bra på grund av omgivningen kan du antagligen syssla med hur mycket ledarskapsövningar som helst utan att din häst blir så mycket trevligare ....

Kan det vara stress? Hur ser rutinerna ut i stallet? Mkt spring och folk?
Hade en häst innan i mina föräldrars stall som verkligen behövde lugnt och ro och fasta rutinet. Det va sten hårt i stallet med fodertider/in och ut släpp. Och igen fick vara i stallet efter 21.00. Detta va för ALLA hästars skull och så har vi det fortfarande. När dom väl fått middag ska dom få äta och sen slöa :) Han blev riktigt stressad och faktiskt lite aggresiv när saker blev annorlunda. Som när nya hästar kom till stallet eller när hästar bytte plats i hagarna. Tog flera dagar för honom att vänja sig bara en häst bytt plats i hagen bredvid. Och kom det en ny häst kunde han va hel konstig i säkert tre veckor.. Nu går han på lösdrift i ett stall med bara en annan häst och är visst hur snäll som helst :)
Och en häst som jag själv haft hade jag på skolan där jag gick på gymnasiet. Och där va med mycket folk och olika människor hela tiden. Men jag fick flytta hem henne tillsist. Hon va HEMSK att rida och fick svårt att hålla hullet. Väl hemma hos mamma och pappa blev hon snäll igen efter ett tag.

Sen är mitt tips att ni tränar på dom sakerna som han verkligen kan ett tag. Super lätta saker! Som att bara ut och gå en runda. Stanna/rygga och gå igen. Så både han och du känner att ni klarar av det ni ger er in på. Kanske löshoppa för motionens skull.
Hoppas det löser dig.

Det roliga är det att enda gången han blir stressad är när han ska tränas... :/ Sen är han smått rädd för dom andra hästarna tror jag för han springer till mig så fort dom andra kommer för nära.. Sen har dom det väldigt trångt i själva boxen då alla delar.. kanske är max 2½ vanlig box & där står 4 hästar... Sen vet jag det att dom andra 3 tjejerna i stallet ger sina hästar både havre,lucern,betfor & massa annat och för nån vecka sen kom jag ut och då hade dom gett min häst, som absolut inte klarar havre, massor... Och han var helt ärligt sjuk i huvet i 2-3 dagar, stressade nästan sönder sig själv. Har sagt till att han inte ska ha någon som helst mat förutom den han får av mig (han går endast på gräs & 1 dl grundkraft just nu) men man kan ju aldrig vara säker på vad som händer när man själv inte är i stallet... Men jag ska fortsätta att "leka fram" lite träning & sysselsätta både hjärnan & kroppen på honom! Sen håller jag tummarna att jag får besked från ett annat stall redan nu i veckan! Ju mer jag tänker på det, desto säkrare är jag på att det är stallet & inte mig/hästen det är fel på! Tack för alla svar! :)

Ger alla sina hästar var för sig? så att dom inte får mat alla samtidigt? För det kan ju stressa väldigt mkt. Om en person först ger i hagen och sen nästa när den kommer. Då blir det ju lite oroligt :)
Det är ju egentligen inte bra att flytta en häst ofta men jag tror att din behöver stå på box och få ta det lite lugnt dom timmarna han är inne. Och få komma bort från allt.
Och står dom trångt blir det ju lite bråkigt. Många hästar vill ju inte ha andra hästar för nära.

Och det är ju inte okej att fodra någon annans häst om man inte bestämt det.. Speciellt inte med foder som hästen inte äter annars. Tråkigt när det blir så.

Okej ja så kan man ju också se det. Jag tänker inte sitta och trycka ner mig själv och säga att jag inte klarar av något som jag vet till 100% att jag KAN göra. Jag ska som tidigare skrivet försöka bli den bästa ledaren som passar min häst. Även om jag behöver ändra hela mitt sätt att träna/leda/förstå hästen.:D

Det är inte meaning att trycka ner dig! men att se allvar i det.
Det gäller inte en "trotsig" häst! det händla om "agression", du har fått ett spark redan och flera uttfall.
Det skulla vara tråkig att läsa om Eliteanka i dods annons!

Dom ger hästarna olika tider... Tyvärr. Men fick precis reda på att jag kommer få en stallplats på dt stället jag vill ha! :) så till helgen förhoppningsvis flyttas han dit! Och där får han gå med hästar i sin ålder och får mat samtidigt som dom andra! Och super bra träningsmöjligheter med! Så jag hoppas att detta hjälper mig att få tillbaka den underbara häst jag saknat i en månad nu! :D

Vad bra! Hoppas det löser sig nu då :) hade varit kul om du skrev och berättat hur det gick :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka