ledande tygeltag

Sv: ledande tygeltag

jag rider en ganska ung o oerfaren häst o använder det ganska mkt när jag ska svänga, i skänkelvikningar, på volten små små ledande tag för att hjälpa honom, i hoppningen för att hjälpa honom att landa i rätt galopp.
 
Sv: ledande tygeltag

Ett ledande tygeltag tas för att visa hästen vägen. Yttertygeln förblir passiv (förhindrar att hästen böjer halsen).

Det ledande tygeltaget tas rakt ut från hästens hals handen vrids så att tummen "pekar vägen", utan att handen förs bakåt.

På orutinerad häst kan handen behöva leda utåt upp till 3 dm. På rutinerad häst kan det räcka att handen endast vänds utåt, utan att flytta handens position.
 
Sv: ledande tygeltag

Ett ledande tygeltag tas för att visa hästen vägen.

Okeej? Det trodde jag gjordes genom sits.

Yttertygeln förblir passiv (förhindrar att hästen böjer halsen).

Hmm, men jag vill inte ha en rak häst på ett böjt spår. Men jag antar att du menar att halsen inte ska bli förböjd.

Det ledande tygeltaget tas rakt ut från hästens hals handen vrids så att tummen "pekar vägen", utan att handen förs bakåt.

På orutinerad häst kan handen behöva leda utåt upp till 3 dm. På rutinerad häst kan det räcka att handen endast vänds utåt, utan att flytta handens position.

Du får förlåta mig, men jag tycker att det är att visa "bogen" vägen, och att försätta hästen ur balans.
 
Sv: ledande tygeltag

När man behöver visa hästen vägen extra tydligt.
 
Sv: ledande tygeltag

Oki doki, vi tar det från början; Att veta NÄR, HUR och VARFÖR man tar ett tygeltag är förutsättningen för inlärning.

Förhållning

Eftergift

Ledande tygeltag visar hästen vägen vid en vändning. Det tas rakt ut från hästens hals. Tygeltaget verkar endast så länge handen är på väg i denna riktning. Det är alltså ingen mening att sitta kvar med handen om effekten inte blir den avsedda, utan man får gå tillbaka och ta ett nytt tygeltag. Tummen ska leda ngt i rörelseriktningen för att inte underarmen låses (Bo Tibblin)

Ställande

Mothållande

Reglerande

Understödjande

Uppresande
 
Sv: ledande tygeltag

jag har en ganska gammal och erfaren häst, som lärt sig alla fula knep att komma undan arbete, tack vare många tidigare hem under ungdomens år.

Därför använder jag ledande tygeltag ganska ofta, för att "visa vägen" och förtydliga mina hjälper när jag ska svänga, vända, gå in på volt och så vidare.
 
Sv: ledande tygeltag

"Det ledande tygeltaget tas rakt ut från hästens hals handen vrids så att tummen "pekar vägen", utan att handen förs bakåt."

Jag var på en dressyrkurs förra hösten där vi gick igenom olika tygeltag och fick prova att göra rätt och fel. Ledande tygeltag på rätt sätt fungerar bra. Då gick det att svänga lätt och balanserat med bara vikt och ledande tygeltag med långa tyglar. Gjorde jag fel, pekade inåt med tummen eller förde handen bakåt så sladdade hästen runt, förböjde halsen, skjöt ut sadeln.
 
Sv: ledande tygeltag

I vilket moment använder ni då den ledande tygeln?

När inner framben är i marken eller det yttre?
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Basutbildningen för ridsportens ledare vänder sig till nuvarande och blivande ledare inom ridsporten.
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp