Leda hästen - vilken sida?

Sv: Leda hästen - vilken sida?

Själv bryr jag mig inte alls vart polle väljer att gå. Så länge han följer mig, inte drar i linan eller går rakt på mig så får han välja själv. Brukar oftast bli snett bakom mig åt vänster av någon anledning.

Ska väl tilllägga att de gånger jag vill ha honom på en bestämd sida, vid trafikerade vägar tex, så går det lika bra det.

Vill ha mina hästar där jag vill att dom är och sen om det är på vänster eller höger spelar ingen roll.

Jag varierar sidorna:P

Vilken sida brukar du leda din häst på?

Jag försöker leda min häst på vänster sida, men det går knappt! Hästen blir helt galen och vill inte gå fram eller så vill han bara till höger sida, och anledningen är nog MIG! Jag KAN inte leda på "fel" sida, det är hur svårt som helst och mitt kroppsspråk blir helt skevt! Typ som att skriva med fel hand.

Kan ni leda på båda sidorna?
Har ni några tips på vad man ska tänka på?

Jag förstår precis vad du menar :D Inte för att hästen blir galen men hon är ju van att gå på höger sida och vill fortsätta med det :p Nu har hon fått en bäbis så jag "övar" på honom att leda från "fel" sida, för han är ju inte van vid något än. Så nu har jag börjatr vänja mig och då är det lättare för mammahäst att förstå när inte jag är så vimsig längre ;) Bra att leda från båda sidorna tycker jag!

Jag leder alla mina från båda sidor utan problem. Unghästen tyckte dock att det var lite läskigt i början när jag befann mig på högersidan eftersom hon hos tidigare ägaren alltid blivit ledd från vänstersidan, men numera går det bra.

Han vet att du inte är konsekvent:rofl:

Hur vet du att jag inte är det? Det är jag :confused:

Låter honom ALDRIG göra något han inte ska, och i detta fallet gå på "fel" sida. Ändå verkar han inte förstå just den biten.

Om den inte gör som jag vill?:

När jag vill ha pållen på högersidan så håller jag grimskaftet i höger hand och förstår hästen inte så får man vara övertydlig och hålla ut handen långt åt höger och säga "höööger" tills den går på högersidan. Samma sak åt vänster. Det gäller att få hästen förstå vad man vill. Den vill ju (oftast) göra rätt så då måste den ju möjligheten att fatta vinken...

Tro mig, det gör jag!

Jag har såklart hästen på min högra sida eftersom man själv ska vara närmast trafiken.
Sen är jag även starkare i högerarmen så det blir ju säkrare OM nu hästen skulle få för sig om att hoppa iväg.
Dock har jag inga problem att leda hästen hursomhelst, hon kan gå före, "efter" osv utan problem.

På somrarna om det sätter sig en blinning/broms på hennes högra sida så går hon alltid över på min vänstra sida för att jag ska ta bort den åt henne :rofl:

Eftersom jag har en skada i höger axel som gör att den lätt "hoppar" ur led så föredrar jag att leda hästen på vänster sida (utom i trafiken tyvärr). Skulle hästen ta ett skutt bakåt när jag leder med höger hand så är det lätt hänt att axeln "hoppar" ur led och hästen kommer lös och kan skada sig och det vill jag inte vara med om.

Det jag har gjort är helt enkelt att vara bestämd, hästen ska gå till vänster om mig och ges inte tillfälle att byta sida. Försöker den byta så håller jag ut vänster hand och leder tillbaka den.
Efter lite övning så går hästarna lika glatt vid min vänstra sida som de alltid gjort vid min högra.

ingen sida alls min häst e lydig och gar bakom mig skulle hon till att vandra brevid mig sträcker jag bara ut ena armen pa den sidan hon e pa. och hon saktar in fint och flanerar bakom mig underbart:)

jag leder mina hästar på båda sidorna utan problem.

Hästar har oftast EN svag sida, i detta fallet verkar det vara just vänster sida för din del. Säkert är det även så vid longering.

Men har du försökt att umgås på ett naturligt sätt utan krav på vänstra sidan? tex att gosa lite extra,ge godis och framförallt skapa TRYGGHET på BÅDA sidor av hästen?

om jag vore dig så skulle jag öva såhär.

Gå ut och bara stå bredvid hästen, på den högra sidan,framför och sist den vänstra sidan. när den visar lugn, så be hästen att gå fram ett steg när du är på vänstra sidan. När den gjort det, låt den vara ifred en stund och ge ev.lite godis.

öka sussesivt till 2-3 steg osv.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka