Leda hästen - vilken sida?

Martina_m

Trådstartare
Vilken sida brukar du leda din häst på?

Jag försöker leda min häst på vänster sida, men det går knappt! Hästen blir helt galen och vill inte gå fram eller så vill han bara till höger sida, och anledningen är nog MIG! Jag KAN inte leda på "fel" sida, det är hur svårt som helst och mitt kroppsspråk blir helt skevt! Typ som att skriva med fel hand.

Kan ni leda på båda sidorna?
Har ni några tips på vad man ska tänka på?

Sv: Leda hästen - vilken sida?

jag leder min på alla möjliga sätt,höger/vänster eller rakt bakom:D förstår hur du menar med att det känns fel/skevt precis så känner jag om jag ska upp på "fel" sida eller av hästen:p

vet inte riktigt vad precis du ska tänka på,eftersom min häst inte bryr sig vilken sida om mig han går på.

Mvh Arabizar

mina hästar ska kunna vara där jag vill ha dem, om jag vill vara 2 m före eller 2 meter efter spelar ingen roll, hästen ska acceptera!

får vi önska så ska vi helst gå och gosa samtidigt :love: men det kan man ju inte göra jämt, man måste ju träna med.

tror det bara är en träningssak, jag säger till hästen att gå, då ska den gå, oavsett vart jag är helt enkelt.

Det där har med hästens hjärna att göra. Du måste träna på bägge sidorna. Nästan ett måste om du en dag ska longera.

som regel är de ledda enbart på vä. sida sen barnsben- menar fölben:grin:

Jag leder mina på båda sidor detta iom att jag ofta leder två hästar samtidigt.
Har inte reflekterat så mkt över det och beter mig nog som vanligt. Sen när jag har haft hästar som inte gillat det har jag övat, försöker även hoppa upp från båda sidorna.

Det där har med hästens hjärna att göra. Du måste träna på bägge sidorna. Nästan ett måste om du en dag ska longera.

som regel är de ledda enbart på vä. sida sen barnsben- menar fölben:grin:

Har det verkligen med hästen hjärna att göra? För det känns som det är jag som inte kan korrigera honom. Även om han kanske inte är "van" att gå på vänster sida, så har jag svårt att få honom att göra det. Så fort han vill gå över till höger sida slår det till i huvudet på mig och hux flux är vi vilse båda två :crazy:.

Arabizar
Man kanske borde träna på att gå upp på fel sida oxå. Gjorde jag ofta på min gamla ponny som tålde allt. Men min nuvarande är bara 3½ och riden i 2-3 månader, så man vill ju upp lite smidigt då :o.

För övrigt,
är det ingen annan som har problem med att leda med hästen på vänster sida?

Det kan ju kanske har att göra med att det är en unghäst som kanske lyssnar väldigt väl ändå, för tänker jag tillbaka på min förra häst, kunde jag leda henne hur jag ville för hon bara gick och visste hur det skulle gå till, typ.

Det där är hur vanligt som helst- på hästar som alltid leds på höger.
Öva på bara. Se till att vara lite bakom bogen så att du rättar honom framåt.

Beröm så kommer han att fatta snabbt.

Träna på att han ska vara där du ber honom, oavsett om det är bakom, framför elller vid sidan.

Mina hästar går där jag säger att de ska gå, jag leder normalt sett två och vill då ha den ena hästen på höger och den andra på vänster, de lärde sig snabbt vem som skulle gå var och rättar snabbt till det själva om det skulle bli fel, det räcker med en blick från mej.
Jag har bara en hand som fungerar så därför vill jag inte hålla på och krångla och byta hit och dit utan jag håller båda grimskaften i en hand framför mej.

Det är väldigt bra om man sedan vill rida ner till hagen barbacka med handhäst att slippa att hästen helt plötsligt får för sig att han ska gå på andra sidan, det blir så krångligt när han försöker gå runt:angel: då är det bra att de flyttar sig för blicken.

Känner igen problemet, vilket bottnar i ensidigheten i "vårt" hästhanterande. Hästen är från början lärd att gå på en sida och så befästs detta varje gång någon leder hästen, dag efter dag. När man försöker ledan en sådan häst på "fel" sida, så går den automatiskt över till den andra igen.

Att lära om den är inte så svårt, men det tar en liten tid då man måste vara observant på sig själv.
Håll grimskaftet i endast vänster hand, så blir det automatiskt fel när hästen vill gå över och du korrigerar lättare. Träningsgå tätt utmed väggar och staket på din högra sida så tvingas hästen att hålla sig borta därifrån.

Variera sedan hur du hanterar hästen. Som andra skriver kan du med fördel göra allt från alla håll!

LIA

Jag håller med det som redan skrivits men vill tillägga en liten tanke. Går man i trafiken är hästen ett fordon och ska hålla sig till höger på vägen. Jag vill då gå med hästen på min insida så att jag är närmst trafiken, och då hamnar ju hästen till höger för mig. På mindre trafikerade vägar tränar jag att ha pållen på olika positioner runt mig.

När jag köpte dem ville de inte alls gå på annat än ett sätt, på min höger, men nu är de bekväma i det mesta. Jobbar nu med att ha dem framför mig (tömkörning).

Idag fick jag förklarat för mig att orsaken till varför många hästar är svagare i vänster sida är pga av att ryttaren envisas med att leda hästen på höger sida. Och att bästa sättet att ha en häst jämn i kroppen är att alltid ha hästen bakom sig, lära den stanna när man själv stannar, oavsett hur långt bakom hästen är. Om detta stämmer vet jag inte.

hmm oftast höger sida tror jag. det faller sig mest naturligt. eller så går dom bakom mig.

Min häst går där jag placerar honom. Bakom, höger, vänster, framför osv....

Du kan träna när du longerar. Kan du longera din häst i höger varv kan du garanterat leda den så också. Gör volten mindre och mindre....

Du kan ha en lina och vinka på hästen när du leder den på "fel" sida eller ett spö. jag föredrar en longlina/rep...

Jag sitter även upp från båda hållen osv... Försöker göra det mesta från båda håll för att aktivera hästens båda hjärnhalvor. Svår för både en själv och hästen i början ibland... hehe

Jag håller med det som redan skrivits men vill tillägga en liten tanke. Går man i trafiken är hästen ett fordon och ska hålla sig till höger på vägen. Jag vill då gå med hästen på min insida så att jag är närmst trafiken, och då hamnar ju hästen till höger för mig. På mindre trafikerade vägar tränar jag att ha pållen på olika positioner runt mig.

När jag köpte dem ville de inte alls gå på annat än ett sätt, på min höger, men nu är de bekväma i det mesta. Jobbar nu med att ha dem framför mig (tömkörning).

Av den anledningen har jag även lärt min hund att gå fot- även på fel sida:grin:

Tack för svaren!
Det är bara att öva och öva då alltså!

Hade tänkt att utforska skogen i veckan (förbereda lite för första ridturen i skogen :angel:) och då ska jag öva på att ha honom på min vänstersida, ska nog oxå lära mig att hoppa upp på vänster sida igen :laugh:!
Haha, stackars häst, han får ha lika mkt tålamod med mig som jag får ha med honom :D:devil:!

Det är kanske inte läge att sitta upp från fel sida- när man inte är lika spänstig.
Vänj honom vid en sak i taget.

det är lite skillnad på att ha en människa vid sidan än att någon äntrar upp på ryggen:eek:
Sånt kan du träna på senare.

kl

Men alltså, vad gör man om hästen går på alla sidor den inte ska gå på? :rofl:

När jag leder honom på vägen vill jag ju självklart ha honom mellan mig och vägkanten, dvs på höger sida. Men då ska han prompt gå över till vänster sida istället, eller gå bakom mig. Bakom är mer okej än vänster :p
Visserligen ganska otraffikerad grusväg och trafiksäker häst, men ändå.

Men om jag är lite vrång mot honom då och säger att han SKA gå på vänster sida, då kryper han minsann till höger! Vad gör jag för fel då? :p Andra hästar jag leder brukar gå på sidan jag vill att den ska vara på. Min häst var så när jag köpte honom btw..

Det är kanske inte läge att sitta upp från fel sida- när man inte är lika spänstig.
Vänj honom vid en sak i taget.

det är lite skillnad på att ha en människa vid sidan än att någon äntrar upp på ryggen:eek:
Sånt kan du träna på senare.

Iof sant. Får ta det så småningom ;).

Om den inte gör som jag vill?:

När jag vill ha pållen på högersidan så håller jag grimskaftet i höger hand och förstår hästen inte så får man vara övertydlig och hålla ut handen långt åt höger och säga "höööger" tills den går på högersidan. Samma sak åt vänster. Det gäller att få hästen förstå vad man vill. Den vill ju (oftast) göra rätt så då måste den ju möjligheten att fatta vinken...

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka