Leda häst till hagen?

Sv: Leda häst till hagen?

Jag hade nog dängt boxdörren i huvudet på hästen om den försökt mosa sig ut. Har man provat allt annat får man bli mer bestämd. Hästen FÅR inte bete sig hur som helst.
Reagerar den inte över huvud taget om man har med ett spö i handen? Låter ju som om den har noll respekt för folk och har lärt sig hur stark han är.

För att hålla en häst som drar iväg måste man vända sig och ta linan mot höften, går inte att bara stå och hålla emot. Hästen bör hindras om man gör på rätt sätt, jag orkar ju hålla emot min unghäst som bockar hej vilt vid longering om jag bara kan vrida mig lite åt andra hållet.
Har dock åkt efter en ponny som hade liknande tendenser, denna bankade jag med en tom höpåse på tills han insåg att jag fanns där och började lyssna. Den hjälpte inte heller så mycket på.
Hästen måste ju inse att valet är att gå snällt och ha det trevligt eller att det blir obehagligt om man bråkar.

Vad händer om du går i cirklar så hästen aldrig hinner få en chans att dra iväg?
Då förutsätter jag att du hindrat hästen redan i stallet med boxdörr/stalldörr eller liknande för att bryta första ruschen.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Låter ritkgit jobbigt det där!
Vad händer om ni vänder hästen (redan i boxen) och
backar ut honom?
Huvudlag med skygglappar?
Täcker över huvudet så han inte ser nåt öhvt?
Låter en ranghögre lugn häst ledas ut framför honom som han får gå efter?
Låter någon gå en bit framför honom med ett spö, ev ett spö med påsde på som fångar hans uppmärksamhet?
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Fina dressyrponnyer går tyvärr själva i hagen och ägarna brukar inte vilja att man riskerar benen på dom med ranghögre hästar, annars hade det kanske funkat.

Täcka över ögonen har vi provat, funkade i några dagar, sen drog han igen.
Backa... det har vi nog inte provat, problemet är att stallgången inte är så bred och risken är väl att han tvärvänder och mosar någon.. Spö med påse och liknande har vi provat..

Ponnyn har väl aldrig behövt lära sej detta, det räcker väl med att han går höga klasser dresyr??

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Fina dressyrponnyer går tyvärr själva i hagen och ägarna brukar inte vilja att man riskerar benen på dom med ranghögre hästar, annars hade det kanske funkat.

Täcka över ögonen har vi provat, funkade i några dagar, sen drog han igen.
Backa... det har vi nog inte provat, problemet är att stallgången inte är så bred och risken är väl att han tvärvänder och mosar någon.. Spö med påse och liknande har vi provat..

Ponnyn har väl aldrig behövt lära sej detta, det räcker väl med att han går höga klasser dresyr??

/ Lavinia


Vad handlar den här tråden egentligen om :confused:
Kan du svara på det Lavivia?

Är det bara jag som undrar vad som hände när hästen drog iväg med ögonen övertäckta? (= BLIND)
Är det bara jag som undrar varför ingen blivit skadad hittills?
Är det bara jag som tycker att det känns som om inget vi säger/råder till, går fram?

Handlar det här om att vi ska komma med grövre och grövre råd?
Ska det komma till att nån säger att hästen borde ha ett k**t st**k? ( För det hade den nog fått hos vem som helst vid det här laget.....?)

Det är kanske bättre att TS berättar vad det egentligen är för typ av råd h*n vill ha....för jag fattar ingenting!!!!!
Om hästen vore så där läskig och tokig....så skulle väl ingen vettig människa gå i närheten?????

Jag menar ärligt vad jag skriver...jag är inte dum nu och jag försöker inte med fula knep......jag vill veta på ett ärligt sätt hur det här ska kunna lösas. :crazy:

// M
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Hästen är jordens snällaste häst i övriga fall, inte det minsta galen och tokig..

Han har bara sitt lilla leda till hagen problem, då han drar som en gris. Han springer raka vägen till hage (i nedförsbacke med lite stenar i) oavsett om han ser eller inte.

När vi satte luva med heltäckande över ögonon så gick han snällt i ca 3? dagar, vi berömde massor och på typ dag 4, eller om det var 5, så stack han igen, i full karriär. Nu är det en ponny (maxad d) och varandes sådan har han väldig koll på benen, så han sprang ner till hagen, där han sprang några varv och sen stannade (han vet ju var han ska och eftersom han måste gå själv finns ingen annan hage att ha honom i, tyvärr).

Att ingen blivit skadad beror väl på att vi inte ställer oss framför honom, då skulle vi bli skadade, visst har vi fått ett antal brända händer, men han drar, har stegrar/bockar/sparkar inte, så varför skulle vi bli skadade??

Vilka råd är det som inte går fram, jag har hela tiden sagt vad vi har provat, vilket är ungefär alla tips ni gett, utom eventuellt att backa, jag har inte testat att backa, men jag har inte huniit kolla med dom andra om dom testat det (vi är fler som håller på med hästen och helgerna bedrivs kollektivt, då är det andra hästägare som tar in och ut hästen).

Jag vill bara veta vad ni skulle göra och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att någon som sett/ridit ponnyn skulle tycka att avliva hästen pga denna lilla idé han har fått är vettigt. Visst att hästar ska vara hanterbara, men han är som sagt jordens gulligaste utom just vid leda till hagen (han står tex helt lös på gången och i ridhuset vid pyssel/hämtande av bommar mm och vem som helst kan rida på honom, trots att han går svår dressyr).

Så jag vill bara ha tips på vad mer man kan göra, som vi inte redan gjort, hur andra skulle lösa problemet.

/ Lavinia, som själv tycker att vi provat alldeles för grova saker- men inget hjälper mer än några dagar
 
Sv: Leda häst till hagen?

men jag förstår fortfarande inte vad skillnaden ih antering är vid släpp till hagen och när hästen tas ut för att ridas på?

om ni skulle sadla o tränsa hästen o gå ner till hagen, vad händer då?

gör allt som när hästen ska tränas o ta ner den till hagen?

kanske ni inte har tid med om det inte är din egen häst, men man har ju ett val, hitta problemet eller fortsätt med hästen som den är.
 
Sv: Leda häst till hagen?

men jag förstår fortfarande inte vad skillnaden ih antering är vid släpp till hagen och när hästen tas ut för att ridas på?

om ni skulle sadla o tränsa hästen o gå ner till hagen, vad händer då?

gör allt som när hästen ska tränas o ta ner den till hagen?

kanske ni inte har tid med om det inte är din egen häst, men man har ju ett val, hitta problemet eller fortsätt med hästen som den är.

Det undrar jag med! Var inne på samma spår i mina inlägg. Och jag vill veta era rutiner, som jag skrev. Det är svårt att föreslå förändringar om man inte vet hur det fungerar i dag. Hur leder ni hästen? Går han först eller sist ut av hästarna i stallet? Sådant kan spela roll om han vill till flocken och känner sig otrygg!
 
Sv: Leda häst till hagen?

Varför inte bara låta hästen göra det han gör?

Jag menar, hur kul liv har han egentligen; ridas, stå i box eller ensam i en hage- vad jag förstod så fick han inte gå med andra hästar, antar att det gäller saker som sommarbete med.

Kanske är det hästens "grej" att liva upp tillvaron med, och han verkar ju vara en drömponny för övrigt. I stället för att önska att han är perfekt ut i alla hovspetsar så se det med lite humor! :idea:

Och han verkade inte vara helt ung heller så istället för att strida med hästen både fysiskt och mentalt så acceptera honom som han är och låt honom springa lös till hagen.


Bara en idé...
 
Sv: Leda häst till hagen?

Tänkte egentligen bara kolla om någon hade nåt tips som vi inte provat, men det verkar dåligt med såna. / lavinia

Min erfarenhet av att leda kvigor och tjurar som stått inne över vintern, och absolut inte är ledtränade, säger att enda sättet att få stopp (eller snarare styr) på dem när de kommer ut är att kunna vända huvudet på dem. Då går det antingen att få dem att springa runt på volt eller så blir det tvärstopp när baken springer on framdelen.

Om ni inte har smalt på väg till hagen skulle ni kunna testa kapson med lina fäst på nosen (eller rentav kogrimma om ni kan få tag på en som passar och inte kommer i ögonen). Se till att linan inte hamnar rakt bakåt, så hästen kan använda nackmusklerna för att "dra rakt" utan i lite vinkel från hästen så att kraften vrider nosen (och därmed hela huvudet) åt sidan från rörelseriktningen. Ju mer den drar, ju mer kraft för att böja halsen och ju större chans att baken åker ut åt andra hållet och att ni lyckas få hästen vänd.

Eftersom ni tydligen har smalt inne får ni väl ha stalldörren stängd så han inte drar redan på stallgången och sätta på benskydd om den slår sig på benen om ni lyckas tvärvända den. Vem vet, det kanske fungerar flera dagar innan ponnyn kommer på han ska tackla detta...
 
Sv: Leda häst till hagen?

Rutiner:

Vi har släppt ut honom först, eller sist, eller i mitten. Han blir "värre" vid utsläpp sist, tyvärr äter han långsamt och övriga gänget brukar bli väldigt rastlösa av att vänta på honom.

Vet inte varför han inte gör så vid ridning, men då har han ju oftast varit ute lite först (gamla stela hästar kan behöva va lite i hagen först).

Nej, vi får väl acceptera att han är sån och låta han va sån, lite jobbigt ibland, men vi har ju tyvärr annat att roa os med än att uppfostra hästen och ägarna vill bara tävla så.. Vad gör man liksom?

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

nu kommer jag låta som värsta elakingen när jag säjer detta, men nöden har ingen lag:

håll grinden till hagen STÄNGD både under- och övertråd. beroende på hur långt det är till hagen, ta en (eller flera ihopbundna) longerlina(linor) som i ena änden sitter fast i hästen och andra änden sätter du fast i en husvägg eller en påle eller liknande. när han då får för sej att kuta = tvärnit när han kommer till linans slut. därifrån kommer han inte loss.

annars var tipset om att hämta in honom igen och börja om med utsläppet igen bra.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag har lyckats få en likadan häst att sluta med det!
Jag började med att få han att stanna kvar i sin box trots att dörren var öppen.
Utökade detta steg för steg.

Idag går han som en hund brevid mig. Jag behöver bara luta mig lite bakåt, så minskar han farten/stannar.
Han står still överallt med grimskaftet på marken.

:banana:
 
Sv: Leda häst till hagen?

Om hästen är världens snällaste att sköta och rida i övrigt, varför står han då på tillridning?

Hursomhelst, vad har han bråttom till eller från, mat i hagen kanske?
Kanske kan han få gå i olika hagar varje dag, så han inte vet vart han ska?
Backa hela vägen till hagen med ögonbindel.

Har aldrig testat själv men vet folk som gör det vid andra problem:
Knyt något runt huvudet så han inte ser någon, gå in i boxen o snurra honom massa varv på stället. Så han blir yr. Om han vinglar när han går och inte ser någon, kan han ju inte springa?

Rätta mig om jag har fel...
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Han står på tillridning för att bli ÄNNU bättre i dressyren, många gör så att de låter sin tränare rida hästen i detta fall rider tränaren kanske 3 dagar i veckan och fintrimmar så ägaren ska kunna plugga och ändå fixa SM. Så funkar det ibland.

Snurrgrejen låter skitsmart, fast den har vi också testat.

Den här jäkla hästen är helt otrolig på att dra, går fort som 17.

Nån annan skrev att stänga grinden med el, det har vi provat, men inte med linorna, ska se om vi vågar prova (det blir ju lite känsligt med värdefulla hästar:-))..

/Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

Vilka råd är det som inte går fram, jag har hela tiden sagt vad vi har provat, vilket är ungefär alla tips ni gett, utom eventuellt att backa, jag har inte testat att backa, men jag har inte huniit kolla med dom andra om dom testat det (vi är fler som håller på med hästen och helgerna bedrivs kollektivt, då är det andra hästägare som tar in och ut hästen).

Så jag vill bara ha tips på vad mer man kan göra, som vi inte redan gjort, hur andra skulle lösa problemet.
Jag tror det faktiskt är så enkelt att ni inte kommit åt problemet för att ni inte har/tar tiden till det. Du sa tidigare att med ett stort stall och många hästar så hinner man inte lägga massor av tid på att träna just denna häst vad gäller att ta ut till hagen. Tex genom det tips som någon gav tidigare: att ta in och ut den flera gånger per dag; variera vägen till hagen, testa att rida en stund först, rida den ut till hagen mm mm. Vill man verkligen bli av med problemet så tar det tid! Men om man inte tycker det är värt den tiden så får man kanske ta det för vad det är och lösningen blir den ni hittills har: att släppa honom.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Nej, vi får väl acceptera att han är sån och låta han va sån, lite jobbigt ibland, men vi har ju tyvärr annat att roa os med än att uppfostra hästen och ägarna vill bara tävla så.. Vad gör man liksom?

Man låter det vara som det är eller säger åt ägarna att de får åtgärda saken (=träna hästen) eller släppa ut den själv på mornarna.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag skulle lägga ut hans foder i hagen, leda ut honom INNAN jag fodrar resten - alt släppa honom lös - varför bråka med en gammal häst som funkar i alla andra lägen om det nu är så att han inte kan hamna på någon väg eller så.
Jag tror inte något ni gör kan få honom att bryta det invanda mönstret mer än tillfälligt, i nästa stall kommer han att ta upp vanan igen.
Sen tror jag att rätt person (inte jag) skulle kunna leda honom utan problem men finns det något syfte med att han ska ledas till hagen?
Se till så att det är säkert och låt honom gå....
 
Sv: Leda häst till hagen?

Har ni provat med att ge dom andra hästarna mat och sen låta den här ponnyn äta sin mat ute på en gång. Led honom till hagen samtidigt som ni bär maten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp