Leda häst till hagen?

Sv: Leda häst till hagen?

Hej!
Känner en häst osm är helt hopplös att leda till hagen, han går ut genom boxdörren, sen drar han järnet ut till hagen och antingen hänger man med (och släpas i marken) eller så släpper man och han får springa själv, vilket ju inte känns så bra..

Hur skulle ni göra?

/ Lavinia, mest nyfiken
Om det är någon annan häst så skulle jag faktiskt säga åt ägaren att de får sköta utsläpp själva. Jag har inte lust att riskera något på andras ouppfostrade hästar. :devil:

Men; om det var min häst så skulle jag träna, träna genom att göra enkla ledövningar. Gå bredvid, få hästen att stanna på kommando och gå på kommando om och om igen. Öva i boxen på att stå kvar tills kommandot kommer. Till att börja med skulle jag öva i paddock/på väg/på gårdsplan. När det väl är befäst där så bör jag kunna börja använda samma kommandon vid utsläpp.

Tills allt är befäst skulle jag ordna en "staketgång" till hagen så får han springa ut själv (utan mig släpande bredvid)
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!
Underbart tips, bara det att det inte funkar. Han GÅR inte att stanna, man hinner inte med när han sticker, det säjer bara pang så står han i hagen.. Godis är inget han verkar bry sej så mycket om heller..

/ Lavinia

Läste inte hela tråden innan jag svarade...

Eftersom allt tycks funka i andra situationer skulle jag helt enkelt stänga stalldörren vid utsläpp och sedan ta ut hästen ur boxen med longerlina i träns och gå fram och tillbaka på stallgången, stopp, stanna, stopp, stanna. När han lyssnar: ut på stallplan och om han kutar ta ett hårt (som f-n) tag i linan, säga NEJ med bestämd röst och tvinga honom att komma tillbaka mot mig igen. Prova börja gå igen: om han kutar; återigen tydligt markera med hårt tag i linan och tvinga honom runt och tillbaka. Kanske däremellan ta ett steg fram och sen halt. Jag skulle dessutom använda godis som uppmuntran till att stanna kvar i min närhet. Så fort han försöker springa iväg; hårt tag i linan och börja om. Försöka göra mig själv mer intressant och rolig än springandet till hagen är.

Grejen är att detta ju tar TID. Men vore det min egen häst och jag verkligen ville bli av med problemet skulle jag nog helt sonika ta ledigt en vecka och räkna med att ägna ett antal timmar om dagen åt denna träning. (Kanske också ta honom fram och tillbaka från stallet flera gånger under dagen för att få fler övningstillfällen)
 
Senast ändrad:
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Glömde! Vi har testat med kedja över nosen, under nosen, genom munnen och vi rycker ordentligt när vi hinner, men den j-ln drar lik förb-t raka vägen ut i hagen..

Själv är jag mest glad att den inte är MIN. Min tjej går alltid i löst grimskaft, tom i skogen när vi är ute och joggar..

/ Lavinia, som e lite trött på den andre..

Man undrar ju lite hur folk lyckas få sina hästar sådana, den måste ju ha varit liten och hanterbar någon gång.
Det är INTE kul att begöva uppfostra andras hästar.........
 
Sv: Leda häst till hagen?

*knapplån*

För det första: En liten fråga..... Hur är ägarna annars då mot hästen?
Vad jag vill komma fram till är att dom nog måste inse att det inte är en gullegull som dom har att göra med!!!!! (även om han är snäll då....)

För det andra: Så skulle jag inte ens TA i hästen igen innan problemet var löst. Det är ÄGARNA som ska bekymra sig över det här och lägga ner tiden på att lösa problemet inte ni andra.

Men det är ju bara två av många andra åsikter.

// M
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Det hade ju varit en lösning om dom inte betalat för det:-).

Inga fler som har några skojiga tips att prova. Det ingår ju liksom inte i uppstallningskostnaden att leda deras häst fram och tillbaka flera gånger, man har ju annat att göra i stall:-)

/ lavinia, så glad i sin egen..
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Det hade ju varit en lösning om dom inte betalat för det:-).

Inga fler som har några skojiga tips att prova. Det ingår ju liksom inte i uppstallningskostnaden att leda deras häst fram och tillbaka flera gånger, man har ju annat att göra i stall:-)

/ lavinia, så glad i sin egen..

Nu fattar jag inte....
Vad är det dom betalar för?

// M
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag uppfattar det som om Lavinia har eget stall och det ingår utsläpp ;) Kanske?

Till Lavinia - Ta på hästen träns igen och spö och gå med den och lär den respektera din zon? Kommer den för nära dig så drämmer du till med spöt på bogen allt vad du har och ryter till så den vaknar? När den vaknar så MASSOR av beröm. Låter hårt, men tyvärr tror jag hästen måste vakna upp. Har man en häst som beter sig såhär och man går på hårt när den gör fel brukar det i de flesta fall lösa sig, men man måste verkligen vara hård. Titta ute i hagen när den ranghöga kör in bakhovarna i den andra hästen som kom för nära.

Vet inte om det var nåt bra tips för dig men iallfall något...?
 
Sv: Leda häst till hagen?

Det är tragiskt när en häst är så felhanterad att det går så långt att man ska behöva klappa till den, den som får lida är ju tyvärr hästen eftersom den i alla sina 18 år har varit van vid att han är starkast.

Han ska gå bakom dig, minsta antydan till att föröka gå förbi dig bestraffas, stannar han när du stannar så beröm. Beröm vid rätt tillfälle är viktigt :)
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Det hade ju varit en lösning om dom inte betalat för det:-).

Fast .... betalar de verkligen för att du (eller vem det nu är) ska släpas efter deras häst till hagen alternativt släppa hästen lös..... ??
:crazy: (Jag menar att i så fall borde det vara DYRT för dem, det är ju inte direkt några småsummor som kan täcka skrapsår, brutna ben eller en axel sliten ur led)

Att betala för utsläpp borde väl ändå innebära att hästen är hanterbar i den situationen? Jag skulle åtminstone sätta upp såna villkor om jag vore stallägare.

I ett stall jag stod i förut där vi delade på helgjourer gick ett ouppfostrat fjordsto i vår hage (men hon stod i ett annat stall på samma gård). När hon blev så olydig att det blev farligt för oss andra att hantera henne så sa vi ifrån och sa helt enkelt åt ägaren att hon fick sköta det själv. Vi andra delade på utsläpp och intag, men hon fick vackert greja det själv.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Håller med! Har man inte "pli" på sin häst borde det vara dubbla priset, eller hade jag bett dem att flytta om de inte ville fixa det själv. Men annars är det nog tyvärr att tala med STORA BOKSTÄVER till hästen som gäller. De är alldeles för farligt att ha så stora djur som springer rakt över en. Kan låta hårt kanske tycker en del, men säkerheten måste ju vara viktigast!
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Jo, visst kan det vara farligt, men om jobbet delvis innebär tillridningshästar så får man ju ta det för vad det är. Nu rider ju inte jag, jag bara släpar ut o in till hagen och mockar o så, och beridaren är inte såå intresserad av att spendera timmar med att lära hästen gå fot. Så vi släpper den och låter den springa, han vet ju var han ska och än så länga har han inte skadat sej och alla vet att han gör så..

Tänkte egentligen bara kolla om någon hade nåt tips som vi inte provat, men det verkar dåligt med såna. Spö-tipset har vi också testat utan resultat, hinner vi med så struntar han i oss..

/ lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

Har ni provat att ha träns på och longerlina med kedja runt nacken?? Står man rätt placerad får man en j*a dragkraft. Vet en som på detta vis av misstag råkade dra omkull sin häst när den stegrade...

Annars är det ju bara att traggla som gäller med att hämta hem hästen och börja från början.Varje gång hästen kommer ut i hagen direkt efter att ha stuckit belönas beteendet!!!
Lycka till
 
Sv: Leda häst till hagen?

Om man inte kan vinna mot hästen med lite milt våld (som typ stigbett) så får man försöka med list i stället. :D Han har ju gjort det till sin rutin att kasta sig iväg på morgnarna (men inte hem?), samtidigt som han fungerar i annan hantering, så då kanske man kan lura honom!

Vad händer om ni en morgon skulle ta en helt annan väg till hagen? Eller låter honom stå kvar i boxen, sätter på sadeln, rider en bit och sedan går till hagen? Släpper ut honom på fel tid på dygnet, låter honom gå över kavalettibommar innan han leds mot hagen, ja vad som helst som rubbar hans cirklar och tvingar honom att tänka? Om DET lyckas och ni klarar att leda honom lugnt till hagen kan ni ge honom en godbit varje gång ni når staketet. Efter ett antal försök bör han lyssna på er och vara mer intresserad av godiset och vad ni ska göra än att springa på egen hand. Besvärligt, I know, men ett par hela armar är som sagt var värt en slant.

(Fortfarande kanske man ska ha kedja under hakan utifall att han blir bråkig samt handskar och vara beredd på att dra till ordentligt).
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Vi kommer inte till att ta en annan väg till hagen, han drar antingen när man öppnar dörren till boxen eller när man tagit sej ut på stallgången, ibland kan han vänta till stalldörren- då får han naturligtvis beröm hela vägen dit, sen drar han iaf.. Och man är lika oförberedd varje gång, eftersom han inte gör det på exakt samma ställe, vet inte hur många gånger vi tänkt att "yes, nu sköter han sej" för att han sekunden senare ska sticka igen.. Antar att har känner när vi slappnar av och utnyttjar situationen.

De gånger i bytt "ledstil" (typ tunga i hand, heltäckande luva för ögonen ) så har han fått massa beröm när han gått snält, men sen har han börjat sticka igen iaf..

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Vi kommer inte till att ta en annan väg till hagen, han drar antingen när man öppnar dörren till boxen eller när man tagit sej ut på stallgången, ibland kan han vänta till stalldörren- då får han naturligtvis beröm hela vägen dit, sen drar han iaf.. Och man är lika oförberedd varje gång, eftersom han inte gör det på exakt samma ställe, vet inte hur många gånger vi tänkt att "yes, nu sköter han sej" för att han sekunden senare ska sticka igen.. Antar att har känner när vi slappnar av och utnyttjar situationen.

De gånger i bytt "ledstil" (typ tunga i hand, heltäckande luva för ögonen ) så har han fått massa beröm när han gått snält, men sen har han börjat sticka igen iaf..

/ Lavinia

Men jag fattar inte... hur gör ägaren när hon ska rida då? Vad är skillnaden för hästen? Det jag menar är att han VET att han ska ut i hagen på något sätt och han vet också att ni tänker göra allt för att stoppa honom. Så han laddar förmodligen långt innan och sätter hårt mot hårt. Men på något sätt måste man kunna göra proceduren annorlunda så han inte tänker: "aha, jag ska ut i hagen, nu drar jag" utan tänker "oj, vad ska vi göra nu? Det här är inte normalt". För då kan man kommunicera lite - i bästa fall. En trailer framför stallöppningen får honom förmodligen ur balans, tex! har själv hanterat en likadan häst (men inte riktigt lika extrem) och ledandet var väldigt situationsbundet. Byt miljö och person i grimsakaftet och han var mycket skötsam. En annan fråga jag ställer mig är era rutiner, släpper du ut honom först eller sist? Går hästarna i en given ordning vid en särskild tidpunkt? Sådant kan man också ändra på för att mjuka upp honom lite. Osäkerhet gör ofta att hästarna tyr sig mer till den som hanterar dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda häst till hagen?

Jag har varit med om en likadan häst och det som funkade tillslut för oss var att ha en stor tuss hö under vänsterarmen som han fick äta från medans vi gick till hagen. En havrehink kan ju också funka lika bra:idea: . Om inte det funkar så skulle jag acceptera läget och låta han springa själv till hagen.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag blir mörkrädd!

Grimma och en lång lina skulle jag använda

Inte träns och kedja och annat skräp, Ska ni förstöra munnen på hästen samtidigt. SUCK!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp