Leda häst till hagen?

Lavinia

Trådstartare
Hej!
Känner en häst osm är helt hopplös att leda till hagen, han går ut genom boxdörren, sen drar han järnet ut till hagen och antingen hänger man med (och släpas i marken) eller så släpper man och han får springa själv, vilket ju inte känns så bra..

Hur skulle ni göra?

/ Lavinia, mest nyfiken
 
Sv: Leda häst till hagen?

skulle ta hästen till en ridbana/ridhus (helst) och träna rejält med ledövningar. skritta, stanna, backa, skritta, stanna etc...

kräv att hsäten lyssnar på dig (be "snällt" med liten hjälp, tar hästen inte hjälpen ska man göra sig förstådd tydligare, hästen ska veta att den alltid har en chans att svara på en snäll hjälp, men om den nonchalerar människan så kommer det "surt" efter) och när du är säker på att hästen förstår vad du vill så kan du också kräva snabbare och snabbare reaktioner...

när jag köpte mitt sto gjorde hon sådär in från hagen (när det vankades mat) pga att hon var fd ridskolehäst och van att springa lös in från hagen...

jag började träna, ett pass i veckan istället för ridning, mkt promenader och varje gång jag gick till och från hagen stannade jag, backade, satte iggång etc ett flertal gånger..

slutade med att hon gick lös efter mig i skogen etc...
 
Sv: Leda häst till hagen?

Usch, sånna hästar är så tråkiga.
Jag tycker att ägaren skulle börja träna lite nh med hästen för att få den att förstå att det är människan som bestämmer o inte tvärtom. Tyvärr så är det många hästar som bara går o lyssnar inte alls om man drar i grimskaftet.
Stannar DU så ska hästen stanna utan dragkamp i grimskaftet, så har jag lärt min häst iaf. Oavsett vart man ska osv.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Problemet är att det inte är några som helst problem att leda i ridhus, på ridbana eller i skogen. Bara till och från hagen. Ägarna har provat NH flera gånger och det har hjälpt i ungefär 1 veckas tid, så vad mer kan man göra?

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

vad är skillnaden på att ta ut hästen från stallet för att gå en promenad i skogen, och att ta ut hästen till hagen?

utrustning, tillvägagångssätt? eftersom det ena funkar borde inte heller det andra vara ett problem, tycker man.. men det kan vara värt att analysera..
 
Sv: Leda häst till hagen?

vad ägs om att var två som leder samtidigt, med en longerlina var? det kanske hjälper honom att sakta ner?

ett annat alternativ är stigbett, om man känner att man måste ta, eller träns kanske.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Varför springer han? Rädsla, olydighet, vana...?

Jag skulle sätta på träns och grimma och få någon att hjälpa mig leda hästen. Och stanna upp hela tiden. Varje gång hästen står still så ger ni den godis och beröm. Så lär den sig att lyssna och att det är lönt att gå sakta och försiktigt.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Men då undrar jag hur det (NH) kan hjälpa i någon vecka? NH är ett sätt att hantera en häst, inte någonting man övar en stund och sen slutar med.

Fortsätt med NH och se till att alla som hanterar hästen gör på samma sätt. Testa gärna med en repgrimma istället för en vanlig grimma - den första är mer distinkt.
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Antar att jag skrivit lite för lite.. Vi har provat:
Stigbett- funkar ca 2 dagar, sen drar han igen.
Repgrimma- funkade inte alls!
Leda "i" tungan, dvs grimma på hålla i tungan- funkade i 4 dagar typ.
Träns- han skrattar åt oss och springer direkt.
Skarpare bett på tränset- samma reaktion på honom.
Vi har även testat leda i träns och tunga, funkade inte.
Vi har testat med en på varje sida, med varsitt grimskaft- funkade inte heller..
Och testat med "vanlig" flugluva- funkade inte.
När vi blev ruskigt desperata testade vi med sån helt ogenomskinlig huvudluva som täcker ögonen, tog ca 4 dagar, sen drog han igen.

Han är jättesnäll att pyssla med i boxen, vi har kunnat göra iordning honom för ridning på morgonen och sen när vi ska gå ut- så drar han till hagen! Men där står han ju snällt och väntar på oss...

Så vad skulle ni göra?
NH är som sagt testat både med och utan repgrimma och det funkar i max 1 vecka, sen drar han igen. Det är alltså inte VI som slutar med NHn, det är han som struntar i oss.

/ Lavinia, som lyckligtvis inte äger hästen i fråga
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!
Underbart tips, bara det att det inte funkar. Han GÅR inte att stanna, man hinner inte med när han sticker, det säjer bara pang så står han i hagen.. Godis är inget han verkar bry sej så mycket om heller..

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag är ju en så där elak :devil: som skulle lägga på antingen en kedja över snoken eller ett stigbett och sätta hästen på häcken när den drog iväg.
Mina hästar får bete sig nästan hur som helst när jag leder dom men dom får INTE sträcka grimskaftet. Då får dom ett redit ryck och sen får dom vackert backa till den punkt där dom började lalla iväg.
Min hingst blåser ju gärna upp sig osv när vi går förbi andra hästar men han håller sig en bit från min sida och alltid på hängande grimskaft när han dansar. Stannar jag så stannar han, backar jag så backar han...........
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Glömde! Vi har testat med kedja över nosen, under nosen, genom munnen och vi rycker ordentligt när vi hinner, men den j-ln drar lik förb-t raka vägen ut i hagen..

Själv är jag mest glad att den inte är MIN. Min tjej går alltid i löst grimskaft, tom i skogen när vi är ute och joggar..

/ Lavinia, som e lite trött på den andre..
 
Sv: Leda häst till hagen?

Jag skulle nog släppt hästen, inte roligt om du skulle bli översprungen av någon annans ouppfostrade häst? Om underlaget är bra därute så kanske han kan springa från stallet till hagen? (inne i stallet brukar det ju vara halt?) Så kan hans ägare lära honom lyda, han har ju hlet klart kommit på att han är störst och starkast och kan dra närhelst han vill - bara det att det blivit en fix ide, ond cirkel typ att göra det på väg ut till hagen... :confused:
 
Sv: Leda häst till hagen?

jag hade också satt "hårt mot hårt" jag hade dessutom gått upp o hämtat hästen när han stog utanför hagen (om han ändå lyckats slita sig) sen hade jag gjort om prosseduren. Dvs gått ut ur boxen mot hagen. Sen hade jag hållt på tills hästenfattade att det inte lönade sig att slita sig eftersom han inte kommer ut i hagen då. Han åker bara raka vägen in i boxen igen. Även om man ska göra det 30 gånger var dag. Han måste fatta att det inte lönar sig att slita sig
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Den provade vi, problemet var bara vid första gången. Släpade vi upp honom gick han som en ängel nästa gång.. *Suck*.

Hästar alltså..

/ Lavinia
 
Sv: Leda häst till hagen?

ja men det är ju det som är poängen! Om han går bra nästa gång är det massor av beröm som gäller. Gör han sen om det nästa gång så är det tillbaks i boxen igen. Kanske behöver göra det i två måndaer eller vad det nu kvävs för att han ska fatta, men jag lovar att det gäller bara att vara envisast! Man måste vara konsekvent med det. Jag tror nämligen inte att det finns någon lösning som gör att problemet försvinner pang, bom!
 
Sv: Leda häst till hagen?

Måste förtydliga mig lite!

Hästen gick ju fint andra gången ni gick till hagen eller hur.:)
Uppenbarligen fattade han ju redan där!
Gör man om samma sak varje dag (alltså tillbaks in i boxen om han sliter sig) så kommer han till slut att tröttna och gå fint redan från början första gången man tar ut honom i hagen för dagen. Förr eller senare kommer han att förstå att han kommer fortare ut om han går fint! :banana:
 
Sv: Leda häst till hagen?

Hej!

Men vi har försökt det också ganska länge. Funkar ju lika varje dag, han drar första gången och vi har släpat upp han igen och då går han snällt och dagen efter igen har han stuckit..

Nu har man ju inte tid att trava upp och ner med skrället varje j-a dag när man har 24 andra hästar som ska ut och står och hoppar..

Men hade man tid i flera månader så kanske. Häst har tydligen varit så här länge (är 18 år nu) och ingen har lyckats få det att funka hittills..

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp