Leda föl?

chippen86

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar kring detta med att leda föl...
Vi har en 70-väg som korsar vår gård (stall och vinterhage på ena sidan, bostadshus och sommarhagar på andra sidan), så vi har gjort så att vi lett fölet i grimma och grimskaft för säkerhets skulle (lilla damen började ganska fort fara på egna små turer till och från hagen...)
I början var det inga större problem med detta, visst kunde hon tvärspringa lite efter mamma osv, men så länge man inte hamnade allt för långt efter var det inga större problem... Har inte brytt mig så mycket om att fostra í detta, utan det har mer varit en transportfråga, om ni förstår...
Numera, som 3,5 månad gammalt föl, börjar det dock vara lite besvärligt.. Hon kan hitta på att hon ska kasta sig efter mamma eller bara slita i grimskaftet osv... Har hela tiden fått för mig att jag inte ska göra så mycket sak av saker och ting, men kan ju snabbt konstatera att detta kommer att bli farligt om det fortsätter... Hittills har jag hanterat det hela med att helt enkelt växa fast i backen och stanna stoet, sedan går vi först när fölis lugnat sig... Men känner inte att vi kommer så långt med detta...
Någon som är erfaren på detta med föl och deras små upptag, som kan komma med lite tips och råd? Vågar inte släppa henne lös och hoppas att hon ska följa med mamma, då det går en del tung trafik efter vägen... I övrig hantering är hon trevlig (verka/lyfta hovarna och när man drar en borste över henne). Hon är heller aldrig bufflig eller dum när man är runt hästarna i hagen typ fodrar, fyller på vatten mm... Det känns mer som att det här med att leda har blivit en grej, att hon ska testa eller något... Hon leds idag i fölgrimma och vanligt grimskaft...
 
Sv: Leda föl?

, visst kunde hon tvärspringa lite efter mamma osv, men så länge man inte hamnade allt för långt efter var det inga större problem... Har inte brytt mig så mycket om att fostra í detta, utan det har mer varit en transportfråga, om ni förstår.....

, Numera, som 3,5 månad gammalt föl, börjar det dock vara lite besvärligt..

Vänta du några månader till, då har du riktiga problem. :o

, Har hela tiden fått för mig att jag inte ska göra så mycket sak av saker och ting, men kan ju snabbt konstatera att detta kommer att bli farligt om det fortsätter..


, Vågar inte släppa henne lös och hoppas att hon ska följa med mamma, då det går en del tung trafik efter vägen...

:crazy:

,Det känns mer som att det här med att leda har blivit en grej, att hon ska testa eller något....

Ja, hon har ju fått otydliga budskap från tvåbeningen i grimskaftet som inte tyckt att det varit någon grej förut. :o

Du kanske ska öva henne vid fler/andra tillfällen än vid transport till och från hagen? Och du måste vara konsekvent. Hela tiden , särskilt eftersom du inte varit det från början... Använd mamman som stöd. Start, stanna, följa, vid fler/andra tillfällen? Binda henne vid en gjord som du fäster på mamman?!
 
Sv: Leda föl?

Har tänkt tanken att binda henne vid mamman tidigare, men blivit varnad... Hur gör man detta på ett säkert sätt?
Jag tror att det jar är mest osäker på, är hur hårt jag eg kan säga till fölet, när dessa dumheter kommer... En vuxen häst, som kastar sig och håller på, hade jag mest troligt satt i ett grimskaft med kedja och första gången den gjort en sådan här dumhet, hade jag markerat ordentligt att det inte var ok... Men alla som gett mig råd hittills, har menat på att man måste vara så försiktig med fölen, för att de inte ska ta skada/få tråkiga minnen/erfarenheter mm mm, så jag vet ärligt talat varken ut eller in...
 
Sv: Leda föl?

Min erfarenhet av föl och deras fostran är att det alltid kommer en period med protester från dem, och där måste man sätta emot. Annars får man problem.

Fölet ska stanna när du vill och gå när du vill. Att det inte är så lätt i början måste man ta med i beräkningen, men allt går ut på den principen.

Jag har haft föl som har kastat sig på marken i protest, och då får man se till att stå stadigt, ge så mycket eftergift att fölet inte skadar sig men få upp det på benen igen och driva på framåt.

Ett bra tips är att vara två som hanterar fölet, en som leder och en som går bakom och manar på.

Om man är envis under den här test- perioden och ser till att fölet inte kommer undan med sina protester är det hela snart över och man kan börja ha trevligt tillsammans igen!;)
 
Sv: Leda föl?

Ett föl skall hanteras precis som vilken vuxen häst som helst den får under inga omständigheter hålla på och fjanta du får det bara i baknacken senare när hon blir större och starkare. Är det vad som krävs så sätt på henne en kedja ett par gånger för att visa att hon skall lyda. Har de väl kommit på att de är starkare än oss så blir det riktigt farligt därför gäller det att bryta i tid.

Vill man ha en lite mildare variant av kedja så finns duallyhaltern (eller så gör man själv en liknande anordning med lite rep som löper) hade för en del år sedan en hopplös tjej som kom på ganska tidigt att hon var bra mkt starkare än mig fanns inte en chans att hålla kvar henne i vanlig grimma och grimskaft. Gick hyfsat bra med duallyliknande variant men hon fortsatte ändå att försöka även om hon inte lyckades. Någongång som 1 åring fick jag nog och satte på henne en kedja och hon fick ett rejält ryck när hon skulle sticka varpå hon nästan satte sig på häcken helt paff. En gång till gjorde hon en tendens men ett lätt tag räckte. Sen den dagen drar hon aldrig utan man kan lugnt och sansat gå med henne i vanligt grimskaft. Det var lite som att hon behövde den där riktiga åthutningen för att fatta att man menade allvar och iom det var beteendet brutet.
 
Sv: Leda föl?

Som sagt, det känns som att hon testar gränserna lite och till exempel har jag aldrig haft problem med att hon "växer" fast i backen tidigare. Häromdagen när vi skulle gå genom grindöppningen i sommarhagen (fjädergrind), så föll det sig så att det var lämpligast att jag gick ut först med henne, så fick sambon komma efter med mamman. Helt plötsligt växer hon fast och inget av de vanliga knepen fungerade för att få henne att gå framåt.. Till slut blev sambon less, satte mammans grimskaft mellan tänderna och knuffade/lyfte fölet framåt med båda händerna.... :crazy:
I och för sig inget konstigt, precis som jag skrev ovan, det är test...
Men det jag inte gillar, är som sagt när man går med henne några meter bakom mamman och hon helt plötsligt får för sig att kasta sig framåt/åt sidan... Är definitivt dumheter eller så får hon tankespöken och tror att mamman ska överge henne, vilket som rör sig i hennes huvud har jag ingen aning om, men fortsätta med det får hon inte... Det är redan nu så att jag juss och pass klarar att hålla henne i vanligt grimskaft när hon får för sig detta... Men som sagt, jag har fått veta att de är känsliga, så jag har inte vågat göra något ordentlig åt det hela...
Ska titta på en duallyhalter, få se om det är mjukare än en kedja...
 
Sv: Leda föl?

Men alla som gett mig råd hittills, har menat på att man måste vara så försiktig med fölen, för att de inte ska ta skada/få tråkiga minnen/erfarenheter

Du, håller fölet på och sliter sig SKA det få tråkiga minnen.

Däremot, när det följer med människan, är uppmärksam och går med på slakt grimskaft ska det få goda minnen.

Led bara fölet. Ha nolltolerans mot larv.
 
Sv: Leda föl?

Innerst inne är det väl precis så jag också känner... Men har som sagt blivit osäker på hur pass man vågar ta i, på grund av alla varningar jag fått...
Har titta på duallyhalter, men vet inte om jag tycker att det verkar vara en lämplig utformning för att ha på ett föl...
Jag vet dock att jag någon gång lindat grimskaftet hela vägen runt nosen på henne, för att orka hålla henne när hon gjort ett sånt där ryck och det bekommer henne inte särskilt mycket, så frågan är om det inte är att sätta dit en kedja några gånger och göra en tydlig markering när hon gör sina dumheter...
 
Sv: Leda föl?

Nu är det längesedan jag hade med föl att göra och har inte så jättestor erfarenhet egentligen men det föl jag hade hand om sist och skulle träna en del på grundläggande saker på fick jag några tips på ang att leda:

- Hålla sig nära mamman hela tiden (helst nästan kloss mot och att bakom mamma kan en del bli stressade)
- Se till att kunna ta huvudet åt sidan om den skulle försöka slita sig så får den mindre styrka än rakt fram där man inte har nåt att säga till om ifall den drar. Kan man vända runt den blir den inte lika stark.
- Vara tydlig och konsekvent. En ganska hård men rättvis ledare, när den strular så ska man tala om att det inte är okej
- Tänka att den är på utbildning hela tiden och vara uppmärksam hela tiden, avbryt olater i tid för den kommer att chansa och testa gränser (man bör inte ge efter om det går)
- Att man hellre är en person för mycket än en för lite
- Säkerheten/att inte känna sig osäker eller rädd lämna i så fall över hanteringen

Generellt så tror jag på som med alla hästar, hellre säga ifrån ordentligt än att småtjata hela tiden och föl är inte så ömtåliga.. men starka om de vill. Funkar det med kedja och den slutar slita/hoppa runt eller vad som så ta hellre till det för att underlätta.

Har ni tränat på hanteringen i en hage tex innan ni började att leda den, den kanske är ovan/osäker?
 
Senast ändrad:
Sv: Leda föl?

Den är hanterad och ledd från sitt första dygn i livet, på grund av vägen mm som vi har över gården.... Och till att börja med fungerade allt fint, det är först nu vid tre, fyra månaders ålder som det börjat strula....
 
Sv: Leda föl?

Jag har haft föl som har kastat sig på marken i protest, och då får man se till att stå stadigt, ge så mycket eftergift att fölet inte skadar sig men få upp det på benen igen och driva på framåt.
:S Om dom slänger sig handlöst anser dom sig vara i seriös fara! Fölet får verkligen inte komma ifrån mamman, utan mamma så är fölet försvarslöst = kattmat.

TS, bara håll bebis nära mamma, där han är trygg, bråka inte med honom. När avvänjningen kommer och han är vuxen nog att gå utan mamma (klarar sig själv) så kan ni träna 'gå fot i koppel'.
 
Sv: Leda föl?

Håller inte med där. Har alltid mamman helt nära fölet, det är jätteviktigt när man börjar träna. Men det kan bli väldigt stora protester när fölet märker att det inte får bestämma helt själv.
Det brukar komma ungefär en protest per föl, mer eller mindre kraftfull. Har fött upp ett större antal genom åren och tycker att jag vet vad jag pratar om.
Efter den incidenten brukar det hela funka igen.
 
Sv: Leda föl?

Jag har hanterat en dröse föl själv, så jag är inte grön. Ingen av våra unghästar är eller har varit svåra att leda på något sett och vi har heller inte haft några våldsamma protester.
 
Sv: Leda föl?

Har upptäckt vad problemet har varit... Det har blivit höst och på någon vecka så gick det från att vara relativt ljust på kvällarna till att vara mörkt... Så lilla fölis var helt enkelt mörkrädd... Poletten trillade ner när hon helt enkelt betedde sig som vanligt när vi tog in henne och mamman från hagen i dagsljus... Så, tills dess att hon vant sig vid mörkret i de norrländska skogarna under vinterhalvåret, så får vi försöka hantera det hela på bästa sätt till dess.... Det borde inte ta allt för lång tid att vänja sig tycker jag, numer är ju natten längre än dagen här uppe så.... :)
 
Sv: Leda föl?

Vad härligt att höra att du kommit på vad det var! :D
Jag har en fråga: Har ni haft lampor med er när ni hämtat i mörkret? Hästar tar mycket längre tid på sig att ställa om mellan mörkt och ljust, därav frågan. En av mina hästar lärde mig det innan jag själv läste om det, hon vart galet rädd när jag tog ut henne från stallet till mörka hagen. Sprang in i eltråden ett antal gånger för hon såg ju ingenting. Nu får hon lite tid på sig att vänja sig vid mörkret vid sådana tillfällen.
:)
 
Sv: Leda föl?

Nej, vi har inga lampor med oss, däremot går vi från en mörk hage, mot gårdsplanen, som har några få utelampor. Det är lågenergilampor, som inte lyser så starkt, men det är ändå en viss ljusskillnad mellan hagen och gården... Så det var väl det hon tyckte var läskigt... Men hon vänjer sig nog, mamma hennes är ju en lugn individ, så det borde inte ta så många gånger förrän hon fattat att det bara är att ta det lugnt och lita på att världen inte kommer att äta upp henne... :)
Det har redan blivit lite bättre... :)
 
Sv: Leda föl?

För oss fungerade det bra att medhjälparen krafsade fölet runt svanroten när det stannade (samtidigt som man smackar). Precis som mamman kan göra för att få det att gå framåt. Och sedan eftergift i form av slakt grimskaft och beröm. Försöker den slita sig gäller det att stå stadigt fast.
 
Sv: Leda föl?

Skönt att ni hittade ett varför!

Min nästa tanke blir då mörkret, kanske vore läge att låta paret gå ute några nätter så fölis i trygga mammas sällskap får lära sig vara ute i mörker?
 
Sv: Leda föl?

Jag har hanterat en dröse föl själv, så jag är inte grön. Ingen av våra unghästar är eller har varit svåra att leda på något sett och vi har heller inte haft några våldsamma protester.

Vi pratar inte om unghästar utan om föl. En jätteskillnad eftersom en unghäst har lärt sig vad som gäller, och det har inte fölet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 678
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp