Leda en häst, placering.

Friggan

Trådstartare
Hej!
Har kollat en hel del i detta forumet i olika trådar, och då börjat fundera en massa kring hur man ska leda en häst, vad är säkrast, och vad är mest dominant?

Jag har, ända sedan jag lärde mig om horsemanship, velat gå framför hästen. Har dock ändrat det på senare tid till snett framför, alltså hästen går ca en halvmeter ifrån mig åt sidan, men precis bakom mig. Går hästen fram med mulen framför min axel viftar jag med grimskaftet, stannar, höjer armen/handen, säger till med rösten, eller på min egen häst bara tittar på henne och ev gör en liten "halvhalt" själv, helt beroende på hästen.
Jag tycker att det känns bäst att ha hästen snett bakom mig, eftersom jag visar, genom att gå först, att jag bestämmer och visar vägen. Dessutom eftersom hästen inte går direkt bakom mig, minskar jag risken att hästen springer över mig om den blir rädd för någonting bakom sig, eller att den skyggar och då hoppar på mig.

Håller ni med? Hur leder ni era hästar, och framför allt varför gör ni det?
Speciellt intresserad av ni som tycker att man ska leda hästar gåendes vid bogbladet, eftersom jag känner mig extremt liten och osäker i den situationen, speciellt när det gäller stora hästar. Hanterar ju till 99% endast islandshästar numera.

Sv: Leda en häst, placering.

Det här är ganska intressant tycker jag också.

Jag leder min häst in/ut från hagen genom att han automatiskt går snett bakom mig, ungefär som du leder, fast lite närmare mig. Han får aldrig gå förbi mig eller liknande.

Leder jag honom om jag promenerar med honom, så får han gå med huvudet bredvid min kropp, men det är mest för att jag ska kunna "ha koll" på honom och upptäcka hans reaktioner i tid om han exempelvis skulle bli rädd för något. Nu är han ju dock världens snällaste 6-åring.. Men jag gör så ändå.

När jag leder i träns exempelvis före/efter jag har ridit och ska in i/ut ur stallet så går han också bakom mig, som när jag leder till/från hagen.

Min "filosofi" (om vi ska kalla det så ;)) är att han aldrig får springa över mig, gå förbi mig osv på något sätt bli "ohanterlig" (hittade inget bättre ord) utan min tillåtelse.

Jag har min gående bakom mig, typ som en hund i långt koppel, att springa förbi är i det närmatse en dödssynd. Sen kommer hon ibland nära men fortfarande bakom, tolkar det som att hon vill ha mys eller skydd.

Varför jag leder som jag gör kan jag faktiskt inte svara på.

Håller helt med dig. Jag leder också min häst snett bakom. det känns skönt att ha hästen i ögonvrån så att man snabbt kan reagera i fall något händer men ska jag vara ärlig har inget hänt efter att jag började leda min häst på det här viset. Däremot har jag varit med om en del obehagliga upplevelser både med min egen innan jag lärde om henne och med andra hästar som inte är lärda att låta sig ledas bakom en. Det blir mer en sorts kraftmätning rent muskelmässigt upplever jag det som. :crazy:

Jag placerar mina hästar där jag känner att jag vill ha dom. Eftersom jag ofta leder två hästar måste jag kunna skicka fram en häst framför mig och även ha den andra hästen på ett bra avstånd bakom mig om det tex kommer en bil.

Leder jag en häst(speciellt om jag inte känner hästen) så vill jag vara placerad vid bogbladet för att ha mest koll på hästen och snabbare kunna tyda dess signaler. Detta tycker jag är extra viktigt när jag har hanterat mycket unghästar och hingstar. Även lättare att påverka framåtdrivningen.

Till TheBlackOne, Gimlan och svampbobbis, håller med. Ni verkar som att ni har ungefär samma filosofi, speciellt det där med att jag gärna har henne en bit fram eftersom jag gärna vill ha koll på hennes ansikte så att jag ser om hon reagerar på någonting och då kan var beredd.
Dessutom går jag alltid med huvudet snett vänt åt hennes håll, så att jag ser henne hela tiden, om hon ibland hamnar lite längre bak.

Till oxo, jag förstår varför du vill kunna placera hästarna där du vill ha dem, tycker jag också är viktigt även om jag inte så ofta leder mer än en häst samtidigt. Dock när jag gör, vill jag gärna kunna parera genom dörröppningar osv.
Håller också med om att man har bra koll på hästen om man går vid bogen, och att det är lättare att påverka framåtdrivningen, men om hästen blir rädd för någonting? Då tycker jag det känns som att den skulle gå rakt på mig. Och blir inte många hästar buffliga när man har dem där?
Min erfarenhet av hantering med buffliga hästar är inte väldigt stor, eftersom jag oftast undviker det, men jag uppfattar det som att det går bättre om de blir tillsagda att gå bakom en, eftersom de då är mindre dominanta.

Jag kollar faktiskt inte alls var min donna går, hon får gå därbakom och skrota bara hon går i min takt och den väg jag valt, hon är en cool dam och inte rädd för nånting men det är klart att nånting kan hända. Sen om jag leder på en väg så har jag henne så klart närmare och mer koll, men bakom skall det vara!

Normalt sett leder jag hästen så jag går vid eller strax framför bogen.
Jag vill ha 100%ig koll på hästen och det har man inte om den går bakom.
Känns dessutom mkt trevligare att leda hästen med sig och inte bakom sig. :p
Tycker alla hästar jag sett blivit ledda på det sättet har sett missnöjda ut, faktiskt.

Men sen så tänker jag även lite som oxo - mina hästar ska kunna gå där jag placerar dem.
Om hästen blir osäker eller om jag bara känner för det, så går jag framför och det ska inte vara några problem.
Det ska heller inte göra något om jag placerar mig längre bak och manar fram hästen.

Den ska lyssna så pass bra att placeringen inte ska spela någon roll.
Är det en häst jag inte känner skulle jag aldrig placera mig på något annat ställe än vid bogen. Många hästar är alldeles för opålitliga/ouppfostrade för det :p

Och nej, hästarna blir lite buffliga av att gå bredvid.
Och visst kan det hända att hästen råkar hoppa på en om man går bredvid, men det är ju nästan farligare att få hästen i ryggen (då man inte ens är beredd).
Men sen ska ju inte hästen gå på människor.. ;)

Det är just av den anledningen jag vill vara vid bogen, att man snabbare kan parrera och läsa av hästen. Den stunden det tar för dig efter att du har sett hästen i ögonvrån, om du går framför, tills du hinner reagera då har hästen redan hunnit hoppa fram på dig om det ter sig olyckligt. Chansen är större när du går vid bogen att du hinner rätta hästen och flytta på dig själv.

Jag har aldrig märkt att en häst skulle vara buffligare bara för att man leder den vid bogen.

Beror helt på vilken häst jag leder. Men min häst går alltid bakom med långt grimskafft.
Ibland med mulen i rumpan eller med ett litet avstånd. Får han bestämma själv :laugh:

Vid bogen , En vana som sitter i efter arbete som hästskötare , har sysslat med veliga unghästar och hingstar. Känns absolut säkrast att vara placerad vid bogen. Jag upplever att man kan känna av väldigt snabbt om tex en hingst "test trycker" på det viset ,och korrigera tillbaka . Flertalet unghingstar som ja ghar träffat var rent farliga att ha bakom sig , så knackade de på axeln innan man visste ordet av.

Dock säkert annorlunda med egen häst som man känner utan och innan .

Det här med att säkert leda en häst bakom sig handlar i min mening om träning och fast ledarskap. Utan det blir det självklart farligt. Litar inte hästen på dig är det klart att han/hon kan tänkas dra iväg/springa på dig om något obehagligt skulle ske. Att försöka lugna och hålla kvar en häst som flippar och inte ser dig som ledare är många gånger ett döfött företag oavsett var du är placerad. Då gäller det bara att hålla sig ur vägen och inte bli nertrampad.

Men jag skulle aldrig leda en okänd häst på det sätt jag leder min egen utan då skulle även jag välja att gå vid bogen eller mitt för halsen just för att se var hästen sätter sina hovar. Skulle hästen verka lugn som en filbunke skulle jag kunna tänka mig att låta den gå något längre bakom, men jag skulle ändå ha den under konstant uppsyn med huvudet halvt vänt mot den.

Jo men det är ju just det. Du har större chans att komma ur vägen om du ser vad hästen gör. Du har även större chans av avstyra hästen från att springa iväg om du ser vad den håller på med.

Men jag har allt mina hästar efter mig också men dom känner jag ju som sagt. Okända hästar vill jag ha bättre koll på. Jag har jobbat på flera olika stall och hanterat olika sorters hästar och det är min uppfattning att det är säkrare att vara placerad vid bogen. För mig är hanteringen med okända hästar inte en fråga om bra eller dåligt ledarskap utan om sunt hästförnuft.Hur väluppfostrad och lugn häst du än har så kan dom bli skrämda och i det fallet så kommer deras instinkter fram och då är det inte säkert att dom ser dig som "ledare".

Jag håller med dig där, jag tror absolut att instinkten kan ta över ovsett om hur väluppfostrad hästen är och hur starkt lederskapet än är sen har jag som sagt min på släptåg ändå - så länge omgivningen är "säker" annars plockar jag fram henne till bogen - för bådas säkerhet.

Det är intressant att se att de flesta tror att leda sin häst bakom sig tyder på ledarskap. Titta i en hästflock så vallar ledaren de andra hästarna hellre än att gå först. Dvs, att gå före hästen betyder inte per automatik att hästen respekterar dig. Däremot så ska den inte springa om dig eller över dig. Jag kan leda mina hästar framför mig om jag behöver, de lyssnar ändå på mig. Mina hästar vallar katterna om de kommer in i hagen, inte sjutton är dom ledare för hästarna. Om det vore så att hästen bara respekterar den som går framför (korkade tanke) så skulle man inte kunna tömköra sin häst utan att bli degraderad till en dörrmatta i hästens ögon om jag förstår saken rätt!!! Eller skiljer hästar på om dom har grimma eller träns på sig?

Det är skillnad på att bli vallad och på att vara den som styr medans den andra följer.
Sen håller jag med om att man inte per automatik blir ansedd som ledare för att hästen går bakom, jag har min häst där för att det är bekvämt men är medveten om att jag inte har totalt ledarskap över honom. Jag vet inte om jag heller är så intresserad av att få det, mer än för att det skulle hjälpa honom att slappna av mer när vi rider ut själva. Jag vill hellre ha ett samarbete och en relation där även hästen är delaktig i vissa beslut och har rätt att komma med egna förslag, men respektera om jag säger nej, än en relation som konstant går ut på att jag beordrar och hästen lyder, oavsett vad hästen känner.

Min häst brukar få gå snett bakom mig, omväxlande på höger och vänster sida om mig, men jag brukar även fösa honom framför mig, t.ex när vi ska in genom stalldörren, haggrinden eller om vi ska fram på något smalt ställe när vi är ute och promenerar, där det inte finns plats för honom att skutta åt sidan om han skulle bli skrämd. På trafikerad väg går jag vid halsen, kanske ett par dm framför bogen.

Det är inte så att man alltid ska sträva efter att vara dominant, tvärt om. Du ska inte behöva agera dominant ständigt. En god ledsagare kan hantera och leda en medindivid ur alla positioner, och det är jättebra att variera dem. Jag kan rekomendera ett tidigt avsnitt i Hempflings bok "Dansa med Hästar" där han går igenom positionerna och dess inverkan. Lärorikt och lättläsavsnitt. Boken finns säkert att låna på Biblioteket.

Att valla en annan individ är dominant, däremot är det också just därför en position att undvika i olika situationer. Jag rekomenderar att man som regel lägger störst vikt på att kunna leda sin häst vid sin sida. Exaxt vart, per decimeter, kan man variera och anpassa efter individen. Oftast känner man själv åt vilket håll man ska om man vill korrigera positionen. Om det går bra att leda ur alla positioner, gör det.

Vallar gör du genom att driva hästen snett bakifrån/från sidan. Det är en position jag inte använder förrän jag skapat en god relation och på andra sett tagit reda på att hästen accepterar mig i den positionen. Därför att mitt syfte inte är att utmana hästen utan att guida den tryggt och vänligt.

Jag placerar mina hästar där jag känner att jag vill ha dom. Eftersom jag ofta leder två hästar måste jag kunna skicka fram en häst framför mig och även ha den andra hästen på ett bra avstånd bakom mig om det tex kommer en bil.

Leder jag en häst(speciellt om jag inte känner hästen) så vill jag vara placerad vid bogbladet för att ha mest koll på hästen och snabbare kunna tyda dess signaler. Detta tycker jag är extra viktigt när jag har hanterat mycket unghästar och hingstar. Även lättare att påverka framåtdrivningen.

Precis så gör och tänker jag!

Nej, hantering av okända hästar kan inte bygga på ledarskap. De hästarna känner ju inte dig så de kan ju inte lita på dig och absolut inte se dig som ledare.

Men en häst som accepterat dig som ledare litar därmed också på dig som flocken litar på sitt ledarsto. Skulle en flock skingras i fall något otäckt hände skulle risken att flera individer skadades öka än om de litade på sitt ledarsto höll ihop och följde henne. Jag tror inte att det hör till hästens instinkt att låta sin rädsla ta överhanden och ignorera i sin ledares reaktion och handling. Är jag lugn, lugnar sig hästen eftersom att det uppenbarligen inte är något att vara rädd för då ledaren inte reagerar med rädsla.

När det kommer till placering kan även jag likt ledarstoet gå snett bakom min häst för att driva henne framåt om jag tycker hon går långsamt. Hellre det än att släpa henne i grimmskaftet. Anledningen till att jag väljer att gå snett framför min häst är därför att hon tydligt ska kunna se mitt kroppsspråk. T.ex. vill jag att hon ska stanna höjer jag handen. Svänger jag gör även hon det.
Jag använder inte den placeringen för att befästa ledarskap utan ledarskapet befästs genom att hon faktiskt gör det jag ber henne om. Stannar jag stannar hon, saktar jag ner gör hon likadant, ger jag tecken att backa gör hon det etc. Att stå vid bogen är för mig en rätt död position. Det är svårt att använda kroppsspråket där utan du får förlita dig till tryck genom grimmskaft och grimma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur