Leda en häst, placering.

Sv: Leda en häst, placering.

Knapplånar delvis.
Förstår nu vad alla menar med varför man går vid bogen på en häst, helt enkelt för att ha bättre kontroll och se vad hästen gör snabbare.
Men, har fortfarande en frågeställning, hästen ska lita på människan, ja, men om hästen inte gör det, och blir rädd för någonting på hästens motsatta sida mot där du är, och skyggar i sidled? Då skyggar den ju på människan. Om man i en sådan situation har hästen bakom sig, så händer ju inte det.

Dessutom, nu kan detta vara för att jag aldrig leder hästen vid bogen/halsen, men jag upplever det ännu mer som att hästen vallar mig, än om hästen går snett bakom mig.

Om jag leder en häst och går vid bogen/halsen, och jag känner att hästen blir dominant, stressad och tränger mig, eller blir lite rädd för någonting på hästens motsatta sida mot där jag är, hur ska jag reagera då?
Kommer troligtvis få leda en massa hästar på det sättet den närmsta tiden, så vill gärna ha lite tips. Hur gör man för att vara så säker som möjligt?

Att stå vid bogen är för mig en rätt död position. Det är svårt att använda kroppsspråket där utan du får förlita dig till tryck genom grimmskaft och grimma.

Men här är det väl om för all annan hantering att hästen måste ha lärt sig vad du vill. Jag kan tex med mina hästar vara placerad vid bogen och få dom att backa, vända sig bort osv. Dom har lärt sig mitt kroppspråk. Jag kan även få dom att göra detta om jag går framför eller bakom. Min placering i dessa fall spelar ingen roll.

Och jo instinkt spelar en väldigt stor roll. I en paniksituation skulle knappast hästen se dig som "ledare". Du är och kommer aldrig att bli en häst och tala deras språk. Däremot kommer hästen att lära sig vad du vill med dina signaler.

Detta är vad jag tycker och det här med placeringen vid bogen ser jag som en säkerhets sak när det kommer till mindre hanterade eller okända hästar. Jag tycker att chansen är större att hinna komma undan och hästen skulle hoppa mot dig än om du stod snett framifrån.

Sen får alla göra som dom vill:)

*kl*

Min egen häst går oftast snett bakom mig med ganska slakt grimskaft. Stannar jag, stannar han. Hans hagkompis vill jag ogärna ha bakom mig om det bara är honom jag leder, eftersom han då går in i ryggen på folk. Han går aldrig över någon men bromsar precis lagom långsamt för att det ska bli en duns i ryggen. Lustigt nog går han snällt snett bakom om jag leder både honom och min häst.

Vill jag ha lite mer fart på min pålle går jag snett bakom skänkelläget på honom.

Okända hästar leder jag helst i jämnhöjd med bogen. Känns som att jag har mest koll på dem då.

*kl*

Hur jag leder hästar beror på många olika faktorer, om jag känner hästen, hästens humör och mitt humör bla.

Är jag osäker på omgivningen vill jag vara placerad mellan huvud och bog, detta för att ha koll på både häst och omgivning.
Samma placering gäller även om jag inte känner hästen, och av samma anledning.

När jag är i en trygg miljö och min häst är brunstig är hon rädd för allt möjligt, det som fungerat bäst då är att låta henne gå med huvudet mot min rygg. Hade jag haft en svans så hade hon nog stoppat huvudet under den... Detta ser väldigt lustigt ut, enligt de som sett våra placeringar, tyvärr så har jag själv aldrig fått se det men kan ju tänka mig hur det ser ut...

Går aldrig vid bogen på hästar, av den enkla anledningen att jag vill kunna se omgivningen. Har jag hästen vid bogen så har jag ju inte en chans att se vad som händer på andra sidan hästen. Möjligtvis skulle jag kunna gå där om det är en ponny som jag leder :)

Jag kan tex med mina hästar vara placerad vid bogen och få dom att backa, vända sig bort osv. Dom har lärt sig mitt kroppspråk. (...) Min placering i dessa fall spelar ingen roll.

Vi är ju alla individer häst såväl som människa. Vilken placering som fungerar bäst/är säkrast kan mycket väl vara olika från person till person och häst till häst.

Och jo instinkt spelar en väldigt stor roll. I en paniksituation skulle knappast hästen se dig som "ledare". Du är och kommer aldrig att bli en häst och tala deras språk. Däremot kommer hästen att lära sig vad du vill med dina signaler.

Jag har den uppfattningen att i och med att man sätter vissa regler som alltid följs och alltid hanterar sin häst med stort lugn och balanserat humör så kommer hon/han automatiskt se en som ledare. Jag har hamnat i den del "skrämmande" situationer med min häst (som hon ensam i hagen reagerat för), men hon har aldrig slitit sig eller ens ryckt i grimmskaftet. Det har jag tagit som att hon litat fullt ut på mitt omdöme.
Men här skiljer sig våra åsikter. Det kan ju också handla om skillnader mellan olika hästar. Det kan ju mycket väl finnas hästar som aldrig lär sig lita på människor så som de litar på sina artfränder.

Sen får alla göra som dom vill:)

Detta kan jag bara hålla med om. :bow:

Jag placerar mina hästar där jag känner att jag vill ha dom. Eftersom jag ofta leder två hästar måste jag kunna skicka fram en häst framför mig och även ha den andra hästen på ett bra avstånd bakom mig om det tex kommer en bil.

Leder jag en häst(speciellt om jag inte känner hästen) så vill jag vara placerad vid bogbladet för att ha mest koll på hästen och snabbare kunna tyda dess signaler. Detta tycker jag är extra viktigt när jag har hanterat mycket unghästar och hingstar. Även lättare att påverka framåtdrivningen.

Jag gör som du.
Ledarskap handlar inte om att gå först, utan att kunna styra hästen/hästarna ifrån alla möjliga positioner.

Är jag däremot ute och leder och ska ta mig ner för brantare backar så föredrar jag att aldrig ha hästen bakom mig utan hellre vara i höjd med bogbladet. Skulle hästen snubbla vill inte jag vara i vägen...

Det handlar ju mycket om tillfället också. Hemma kanske du har hästen bakom dig. Borta på ett nytt ställe kanske du hellre vill ha den med huvudet eller halsen vid sidan så du har lite mer koll. Ska du visa upp hästen för en veterinär eller domare är det positionen vid bogen som gäller - i synnerhet i trav!:D

Jag har ogärna hästar jag inte känner bakom mig. Under åren har jag träffat alldeles för många ouppfostrade pållar.:devil:

Hästar är inga dumma djur. De är dessutom flockdjur vilket innebär att de är fullständigt programmerade att kunna agera och reagera i en grupp utan att skada sina flockmedlemmar - även när det kommer till flykt! Mao hoppar en rädd häst inte på sin människa om de har en flockrelation. Dvs en relation där man har ömsesidig respekt och sammarbetar. Även en rädd häst är medveten om människan finns där. Det är endast i en situation där den blir trängd som dn väljer att gå över ngn, eller alt. om den saknar en fungerande relation till människan.

Hästar är tåligare än människor så visst klarar en stor häst en buff bättre än en människa. Men ett nyfött föl är inte speciellt mycket tåligare eller stadigare än en människa och de går ofta tätt inpå sin mors sida utan att riskera att bli nedtrampad.

Så nej, hästen klampar inte över dig om du gör dig förtjänt av hans respekt. Och om du inte gör det är han farlig ur alla positioner. Fast mer eller mindre förstås.

Upplever du att du inte har kontroll på hästen, att den inte lyssnar och blir stressad, låt den gå lite längre bak. Be om halter, ryggning och igångsättning - dvs jobba med att ge och ta emot signaler. Så att den ökar sin lyhördhet och ni förbättrar er kommunikation.

Senast ändrad:

Jag går vid bogen speciellt när jag leder min 3 åring. Just för att jag vill ha bättre koll och sedan för att visa att det är jag som bestämmer, trots att hon går lite framför mig har jag stor koll och kan bestämma vilken fart och vart vi ska gå. Blir lite "skrajsen" för nått så kan jag driva på henne och slippa hamna framför en häst som inte ville gå för att det fisnns läskiga saker.

kl
Den största dominanta handlingen när man leder en häst är väl just Att man leder den?
Att hästen i alla lägen går just dit Du vill och i ditt tempo. Oavsett din placering.

Nästan alla hästar går att leda. I princip ohanterade unghästar brukar lära sig rätt så omgående, och svårt är det inte. Är man en något sånär erfaren hästmänniska så ska och bör man inte göra det svårare än vad det är.

Placering väljer man efter individ. Ur säkerhetssynpunkt är placering vid bogen/halsen helt klart överlägsen, man har koll på hästens signaler (huvudhållning, ögon, öron) så man hinner reagera Innan det hänt något och dessutom kan man hålla slakt grimskaft utan att det blir så långt att hästen hinner "få upp farten" om ngt händer(för det kan hända, med alla hästar, även om den inte springer på dig, kan du alltid tappa den). På en häst som inte bjuder framåt har man möjlighet att driva på utan att dra i huvudet på den.

Visst får mina egna hästar som jag litar på/som litar på mig gå bakom och släntra efter i normala, trygga situationer.

Min förra häst ledde jag alltid från början bakom mig. När han var ung va han rätt jobbig då han trodde han va en knähund och ville vara nära, med risk för mina hälsenor. Så då fick jag va hård med att han skulle respektera min "personliga zon".
När han blev äldre va detta inget problem längre. Han fick göra vad han ville bara han höll sig bakom mig. Ibland hade han mkt energi och han studsade och for upp och ner men höll sig alltid på sin plats.
Jag kunde även leda honom från position snett bakom honom, han stannade alltid när jag stannade. (Använde ett längre "NHrep", inte vanligt grimskaft). Tömkörde även utan tömmar.
Men allt behöver sin tid och massor av kärlek och att man umgås dagligen.
Hästar jag inte känner leder jag vid min sida där jag tycker att jag har bättre koll, om de inte känns coola, då får de gå bakom de oxå. Jag leder fö inte gärna hästar jag inte känner, speciellt inte om de inte verkar vara uppfostrade.

Mina två unghästar jag nu har leder jag oxå bakom mig, har dock "ögon i nacken" hela tiden. Man känner även i grimskaftet vad hästen sysslar med.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara tillägga att naturligtvis beror det på vilken situation man är i, omständigheter och sånt. Man ska kunna ha koll från alla möjliga positioner.

Absolut. Dessutom beror det mycket på hur väl du känner hästen. Långt ifrån alla har förmånen att ha egen häst som man kan fostra över en längre tid.

Hästar som jag känner väldigt väl låter jag gå bakom mig, eller bredvid mig. Bryr mig inte så mycket om deras placering så länge som dom stannar när jag stannar, går när jag går och inte går förbi mig. Hästar som jag INTE litar på vill jag ha bredvid mig. Vill ha hästens bog vid min kropp. Aldrig gå före, och ALDRIG gå bakom. Har sett allt för många olyckor hända på det viset..

Lite intressant att läsa att de som leder vid bogen tycker de får bättre koll.
För mig känns det precis tvärt om. Om jag leder vid bogen får hästen lättare att svänga in framför mig, knuffas och bära sig åt. För mig har det inneburit mer bråk och fysisk styrka att leda i den positionen.
När jag läste Hempflings "Dansa med hästar", och började prova hans ideer om att leda, fick vi ett mer "avkopplat" förhållande, jag och hästen.
Nu kanske det är svårt att leda okända hästar, unghästar m.m. bakom sig, jag har ingen direkt erfarenhet av det så jag vet inte.
Jag har i alla fall hästen snett bakom, på antingen höger eller vänster sida, och strävar efter att han ska följa mig med slak lina/grimskaft. Han ska följa, inte bara lulla runt lite som han känner för. Jag har hela tiden ett öga på honom. Är det trafik, eller liknande, går han närmare än om det är lungt runt om kring.
I början försökte han gå om mig ibland, men då vände jag snabbt och gjorde en snäv volt eller åtta och såg till att vara framför honom när han snurrat färdigt. Hela tiden med slak lina.

Sen tycker jag nog att man ska träna på att leda ur olika positioner. För vår del står det på tur att "ledas" bakifrån. Det är en rätt läcker känsla när man lyckas styra snett bakom hästen, eller springer och travar med hästen följandes i höjd med axlarna, på slak lina, i volter och åttor.
Kanske blir det en Dans med Hästen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur