leasingavtalens djungel

B070715

Trådstartare
Hej
Alla i detta mail heter egentligen något annat.
Hästen smulan ägs av Storstadens AB och står nu hos leasingtagaren Emma. Smulan rids bara o bör inte startas igen eftersom hon inte funkar på travbanan. Emma vill nu göra sig av med hästen o leasa över den på Stina. Vem skriver på pappren så att Stina verkligen kan leasa hästen juridiskt? Kan verkligen Emma göra det? Vilken är sannolikheten för att Stina kan få bli ny ägare till Smulan?

Tacksam för svar o hjälp, detta är för svårt för mig.

Sv: leasingavtalens djungel

är inte så bra på att förklara men försöker ( nån annan kan säkert bättre) men..

Avtalet måste sägas upp av antingen ägare el leasingtagare. Leasingtagaren kan INTE leasa ut hästen i sin tur. Uppsägningstiden brukar ligga på ( ASVT:s förtryckta avtal) 2 månader från uppsägningsdagen.

Tack för svaret, jag misstänkte detta men ville ha det svart på vitt. Så Smulan som är tänkt att flytta om nån vecka måste sägas upp av nuvarande leasingtagare o sen skrivas över på nya leasingtagaren. Jag tror jag fattar. Självklart används STC:s blanketter. Det är inte jag som ska ha Smulan utan försöker bara hjälpa en kamrat.

Tack för svaret, jag misstänkte detta men ville ha det svart på vitt. Så Smulan som är tänkt att flytta om nån vecka måste sägas upp av nuvarande leasingtagare o sen skrivas över på nya leasingtagaren. Jag tror jag fattar. Självklart används STC:s blanketter. Det är inte jag som ska ha Smulan utan försöker bara hjälpa en kamrat.

Ja du har fattat rätt. Om Smulan flyttar utan den eg ägarens tillåtelse/vetskap så har leasingtagaren brytit mot kontraktet. Då har ägaren rätt att med omedelbar verkan hämta hem hästen.

Så vill vi ju inte ha det. Ska varna vännen. Är ni säkra på att det är två månaders upsägning av avtalet. Mellan leasingtagaren o ägaren. Vad är gängse?

Kan man inte bestämma själv i sitt avtal hur lång uppsägningstid det är ?

Men alltså, personen som står som leasingtagare måste ju ha ett kontrakt.
Där i måste det stå hur lång uppsägningstid de har kommit överens om. Den tiden gäller, standard är nog 1-2 månader.

Även om det kallas "leasing" är det typ samma sak som att vara fodervärd, det är bara det att det är STC:s verision, då det kan vara pengar inblandat om travaren startar.

Om det ej är en tävlingshäst går det med fördel att använda sig av ett vanligt fodervärdsavtal.

Självklart kan inte leasingtagaren (fodervärden) låna ut hästen i andra hand, om så inte står kontraktet. Självklart ska ägaren kontaktas, man kan inte skriva kontrakt i egenhet av leasingtagare, däremot kan man göra det om man är representant i fall det är många andelsägare på hästen, men då ska ju ägaren/ägarna ha valt ut den personen till det.

Jag tyckte också att det var självklart att kontakta företagat som äger hästen. Den som står som bolagstecknare måste ju informeras om vad som händer med hästen. Ville bara kolla extra noga. Tack för all hjälp. Ska försöka förklara detta för nuvarande leasingtagaren. Denn* var lite osäker på vad som eg gällde.

Det finns ju ingen GIVEN mall för hur ett leasingavtal ser ut. Det kan variera väldigt mycket från fall till fall. Det "enda" som krävs från STC:s sida är att de skrivs på minst 1 år. Så..

1) Kolla upp avtalet vad som gäller.
2) Kontakta ägarna, så tror jag de är villiga att lösa ev. problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar