blue_cat_girl

Trådstartare
Jag har tänkt att jag skulle leasa en travare...Men en liten fråga vad ska man tänka på innan man skriver kontrakt så att man inte blir "lurad"?

Det beror lite på vad du menar med lurad, men jag antar att du ska tävla med hästan. Dels ska du beställa ett leasingkontrakt från STC:s hemsida & skicka in så det blir registrerat att du står som ägare. Sedan ska ni också göra upp skriftligt vad som gäller vid ev. insprungna pengar (dvs. hur många procent "de rikta ägarna" ska ha ifall ni har någon sådan deal) samt hur länge du ska leasa hästen, uppsägningstid från båda parter, samt en ev. senare köpsumma. Detta skulle iaf jag skriva in i kontraktet.

Lycka till!

Finns ett färdigt kontrakt att beställa hos ASVT som används mellan ägare och brukare där tas punkter upp som:

* mellan vilka personer kontraktet upprättats mellan
* vilken häst det gäller
* under vilken tid (måste gälla minst ett år för att registreras hos STC)
* Om brukaren ska /inte ska betala en depositionsavgift som återgår vid avslutat kontrakt
* Om avtalet kan/kan inte upphöra innan kontraktstidens utgång och isf varför
* Om brukaren ska betala leasingavgift, hur insprungna pengar ska fördelas och hur pengarna ska betalas in till ägaren och inom vilken tid
* vad som händer om brukaren inte betalar i tid och hästen blir spärrad
* att ägaren står för försäkringen
* vem som ska träna hästen
* att hästen besiktas av brukaren inom en viss tid och viss veterinär och om brukaren därefter godkänner hästen kan inga krav ställas på ägaren...

mm mm

sitter med kontraktet framför mig om du vill veta mer, för jag vet inte om jag kan/får lägga ut det här

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: Pegasus63
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 492
Senast: Guldaskig
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 995
Senast: Mirtai
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama