Leasa eller köpa bil

Mirre

Trådstartare
Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil?

Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil?
Min syster gillar leasing men jag skulle aldrig ge mig in i det. Har sett allt för många fall där det blivit problem om ens livssituation förändras drastiskt och man inte kan lösa avtalet.
Likaså att det blivit oväntat dyrt när men ska lämna tillbaka bilen pga mer slitage än väntat.
För mig är det i vart fall mentalt skillnad på "sämre andrahandvärde än vad jag hoppats på" och "pröjsa x antal tusen"

Vi leasade; en Golf, 1500 mil/år. Väldigt smidigt och värt priset. Bilen var inte tillverkad (!) när vi beställde den, så vi fick låna en Golf i två månader (om jag minns exakt) helt gratis. Efter kontrakttidens utgång köpte vi bilen och fick den till rabatterat pris plus förlängd nybilsgaranti.

Det var ffa dottern som skulle ha den till jobbet och till sin sportutövning en bit hemifrån, och det kändes tryggt med en ny bil som vi kunde lita på.

Svaret kommer ju först efter några år. Min förra bil var dyrare än att leasa en motsvarande, men hade den bara i 20 månader. Bilen innan förra var betydligt billigare än att leasa under dom nästan 10 åren jag hade den. Nuvarande vet jag inte än men ser lovande ut än så länge.

För mig är det även en trygghet att bara kunna ställa av bilen om något händer med min inkomst istället för att vara tvungen att fortsätta att betala under tiden jag letar någon som vill ta över leasingbilen. Vill ju inte ens ha fast abonnemang eller avbetalning på telefon av samma anledning :rofl:

När jag haft bil så har jag kört alldeles för mycket för att priset ska bli rimligt, plus att jag haft (har) djur vilket kan vara en risk.

När jag kikat på beräkningar av kostnaderna etc tidigare, så har det sett ut att vara en rätt bra deal att leasa om en jämför med att köpa en rätt ny bil (vilket jag själv aldrig haft möjlighet att göra - har haft bilar av äldre modeller), förutsatt att en inte kör så mycket. En bör ju dock vara beredd på att priset kan sticka iväg, beroende på ens avtal, har det ju visat sig de sista åren.

Jag tänker så här. Ett företag vill ju tjäna pengar. Ett leasing företag skulle ju inte finnas om de inte tjänar nånting på affären. Sedan är det så som @escodobe skriver att det kan hända saker i familjen och vid leasing har man ett avtal man inte kan komma ur.

Det är nog högst individuellt?

Mina föräldrar leasar men de kör inte alls ofta då de bor i stan. Har en liten hund bara och förra bilen lämna de tillbaka med hälften av de milen en får köra 🙂 De har Kia

Jag köper. Jag åker långt och använder den ofta. Jag kan fixa saker själv med på den och vet vad som är fel oftast när de är fel.
Har inte så höga lån på den heller.

Fördelarna är väl förutsägbarheten ekonomiskt, eftersom service, reparationer och annat ingår. De jag känner som leasar framhåller den tryggheten samt att de vet att de blir av med bilen smidigt vid en viss tidpunkt och kan då åter bestämma om och vad de vill ha nästa period.

Men för att det också ska vara en fördel ekonomiskt gäller nog att alternativet är att köpa en sprillans ny bil. Rent ekonomiskt (antal kronor) är det mer fördelaktigt att köpa en riktigt bra begagnad bil. Svårare att hitta emellanåt, med risker för att riktigt bra inte alls stämde.

Fördelarna är väl förutsägbarheten ekonomiskt, eftersom service, reparationer och annat ingår. De jag känner som leasar framhåller den tryggheten samt att de vet att de blir av med bilen smidigt vid en viss tidpunkt och kan då åter bestämma om och vad de vill ha nästa period.

Men för att det också ska vara en fördel ekonomiskt gäller nog att alternativet är att köpa en sprillans ny bil. Rent ekonomiskt (antal kronor) är det mer fördelaktigt att köpa en riktigt bra begagnad bil. Svårare att hitta emellanåt, med risker för att riktigt bra inte alls stämde.

Dock kan räntorna svänga rätt dramatiskt, och då är det allt annat än förutsägbart eftersom man inte heller kan välja att skjuta på det om kostnaden helt plötsligt är högre än nyttan.

Vi har leasat bil förut. Det finns flera fördelar. Man får en helt ny bil utan att lägga en krona i kontantinsats. Kostnaden är förutsägbar. Efter lesingperiodens slut parkerar man bilen hos handlaren och slänger in nyckeln. Service ingår. Det är ett väldigt enkelt bilägande.

Men det är förmodligen nästan alltid billigare att äga sin bil.

Vi är inne på vår andra leasingbil. Vi har 6000 mil på 3 år, och vi har barn + håller på med hästar. Jag är dock väldigt noga med mina bilar, städar, tvättar och sköter den pedantiskt. Det har jag alltid gjort. Milen räcker gott och väl.

Vår förra bil (hade den 19-22) fick vi omdömet mycket välvårdad när vi lämnade tillbaka den. Då var den ändå krockad haha. Men betalade en självrisk på 7000 så var det inte mer med det.

Nuvarande bil (22-25) är också pedantiskt skött och varje gång den varit på service har jag fått beröm för hur otroligt bra vi tar hand om bilen.

Vi kommer hämta ut en ny leasingbil nu i sommar när nuvarande går ut. Har inte bestämt vilken än men måste beställa nu i februari.

Bilar är för övrigt alltid en förlustaffär.

Dock kan räntorna svänga rätt dramatiskt, och då är det allt annat än förutsägbart eftersom man inte heller kan välja att skjuta på det om kostnaden helt plötsligt är högre än nyttan.

Jag har fast pris på min leasingbil. Tecknade avtalet för drygt två år sedan, hade det varit rörligt hade det blivit rejält dyrt eftersom räntorna stuckit iväg 😅

Jag har fast pris på min leasingbil. Tecknade avtalet för drygt två år sedan, hade det varit rörligt hade det blivit rejält dyrt eftersom räntorna stuckit iväg 😅
Vår bil gick från 4300 till typ 5. Nu är den nere på 4800. Inte så farligt ändå även om det var irriterande.

Sen absolut som vissa skriver att man kan bli arbetslös, sjukskriven osv. Eller så kan man som vi öka våra löner med över 25000 sammanlagt per månad tack vara nya jobb helt oväntat under tiden vi haft den här bilen. Så det behöver ju inte bara gå åt helvete 😂

Jag har, sedan jag skaffade bil för ca 10 år sedan, kört på begagnade bilar som jag köper. Inte nya begagnade, utan lite äldre. Jag har hundar som åker i bilen ganska mycket (och som kan vara blöta, leriga etc), och jag bor på en grusväg med en del annat allmänt slitage också. Så leasing kändes inte relevant för mig, eftersom jag troligtvis skulle åka på extrakostnader i slutet pga onormalt mycket slit. Inte heller en ny bil, eftersom jag tänker att slitet jag utsätter bilen för även skulle påverka den mer negativt än värdet på en äldre bil.

Bilen jag har behöver kunna vara tillräckligt stor för att rymma tre relativt stora hundar och lite packning, och kunna dra ett lätt hästsläp med B-körkort. Jag kör inte supermycket till vardags, men det blir några hundtävlingar och några rundor till Skåne varje år (från Östergötland). Men sedan kan det oväntat komma år med mer körning (t.ex. ett år när ena hunden skulle på cellgiftsbehandling i Jönköping varannan vecka i några månader, samtidigt som jag köpte en ny valp, en häst dog (efter att jag kört med henne några timmar till akuten), och en ny häst köptes in (vilket tog skapligt många timmar att köra) - så det året var det oväntat en hel del mer körning än jag brukar ha).

Bilen jag har nu har jag haft i lite mer än 4 år, en Volvo V70 från 2006 (dvs börjar bli några år nu ;) ). Om jag räknar på inköp av bilen, reparationer, service och nya däck så har den legat på ca 1300 kr i månaden under de här 4 åren (om jag inte missat att lägga in någon räkning, men jag tror att jag fick med alla). Det som tillkommer på det är bensin, biltvätt, försäkring (1400 kr per år), besiktning och däckbyte. De enda gångerna jag inte har kunnat köra bilen har varit två gånger när jag glömt bilen/lampan igång över natten och batteriet dött, två gånger med däckpunktering (torrsprickor+ spik) - resten av felen har varit sådana att det gått att använda bilen om det verkligen behövts (jag bor dock så att jag kan cykla/gå till tågstationen för att ta mig till jobbet).

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 530
Senast: Guldaskig
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 873
Senast: Amha
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka