Lc:2 - bedömning?

Andorra

Trådstartare
Har själv bara ställt upp på enkla dressyr CR med min häst men en tjej i klubben har börjat ge sig ut och tävla de lägre klasserna med sitt halvblod.

I helgen var hon iväg och red en Lc:2 och tyckte hästen gick bra, mjuk och följsam. Nu är det ju en bedömningssport och domarna dömer ju olika. Hon fick iaf 61% och omdöme att hästen hade dålig energi.

Jag har i min enfald inbillat mig att i en Lc:2 så bedöms inte hästens form direkt, inte heller om den har energi eller inte, utan bara att hästen är rak, böjd, gör sakerna på rätt ställe och att vägarna är noggrannt ridna.

Finns säkert mer som de kollar på.

Är kraven så höga att man inte har en chans om man inte har en häst som visar "energi" i en lätt klass?

Sv: Lc:2 - bedömning?

Har själv bara ställt upp på enkla dressyr CR med min häst men en tjej i klubben har börjat ge sig ut och tävla de lägre klasserna med sitt halvblod.

I helgen var hon iväg och red en Lc:2 och tyckte hästen gick bra, mjuk och följsam. Nu är det ju en bedömningssport och domarna dömer ju olika. Hon fick iaf 61% och omdöme att hästen hade dålig energi.

Jag har i min enfald inbillat mig att i en Lc:2 så bedöms inte hästens form direkt, inte heller om den har energi eller inte, utan bara att hästen är rak, böjd, gör sakerna på rätt ställe och att vägarna är noggrannt ridna.

Finns säkert mer som de kollar på.

Är kraven så höga att man inte har en chans om man inte har en häst som visar "energi" i en lätt klass?

Det är svårt det där. Det är ju iofs så att det inte krävs så mycket mer av formen än att hästen är stadig och lyssnar på ryttaren och inte går emot handen för att få godkänt i en LC och godkänt var ju just vad din kompis fick oxkså. Däremot är det ju så att om det finns hästar som dessutom har god energi, går i en bättre form osv så får ju de mer än godkänt och går förbi den visserligen mjuka och lydiga men lite oengagerade hästen i resultatlistan.

Jag vet inte HUR det ska vara och dessutom har jag bara tävlat ponny (om det skulle spela någon roll) men min erfarenhet är att ju bättre de andra ekipagen är desto svårare är det att få en ok % själv. D.v.s. startar du som nummer 5 och alla innan varit kassa men din häst går helt okej kanske du får hela 65-67%, har de innan dig däremot ridit sin häst i en mer "LA-form", blir du kanske knappt godkänd.

Läs bedömningspunkterna i LC programmet så har du svaret. Det var ungefär 30 år sen en LC inte bedömde hästens form. De senaste 20 åren står den som bedömningspunkt klart och tydligt. Helthetsbedömning 1) Hästens gångarter ( renhet och regelbundenhet) och 2) Hästensform ( eftergift på tygeln). Om det är ryttarfokus och handlar om att lotsa sig runt en bana, så är det ryttarmärken man rider.

du frågar om två lite skilda saker. 1) det jag kommenterat ovan och 2) det ang. energin. Energin är ju i viss mån kopplad till form, men som flera andra klokt svarat så påverkas ju alltid bedömnings skalan av hur startfältet ser ut, om vi ska se tilljust den detaljen. I det fall du beskriver så red ju ryttaren enligt uppgift på en mjuk och lyhörd häst i god form - och fick godkända procent. Låter helt rimligt i mina öron -om det sen saknades energi för att få högre så är ju kommentaren om just detta även helt korrekt. För att få högre i en LC så behövs ytterligare energi ja.

Senast ändrad:

Tänkte på en gammal video av min lillasyster och min häst som rider LC:2 på strax över 70% på en lokal tävling. Tycker att videon visar en häst som går i en trevlig form utan att vara för "ihop" och med bra energi för LC-nivå. Jag tycker att de får rätt procent, de har en bra grund dvs poängen 7 = ganska bra. Hästen kunde varit stadigare i formen (eller ryttaren kunde ha ridit bättre vägar) så hade procenten höjts ytterligare, detta utan att hästen behöver vara högre i formen. Detta är bara min åsikt men hoppas på att videon hjälper dig lite i alla fall!

http://www.youtube.com/watch?v=fW1UKUTbxEM

Senast ändrad:

Jättebra exemepel. Superfin LC-ritt, utan att ryttaren för den delens skull sitter och rider i LA-form :)

61% tycker jag hon ska vara nöjd med i början av karriären.
Energin kan också ta sig i uttryck att hästen inte riktigt är framme för skänkel, alltså att ryttaren inte får igenom sina hjälper ordentligt. Väldigt vanligt i början. Ryttaren är lite spänd och nervös, det är mycket att tänka på och hästen reagerar på ryttarens spändhet genom att bli osäker och gå lite emot = inte trampa framåt för egen maskin. Det syns väldigt tydligt.

Min dotter red måååånga klasser innan hon verkligen RED inne på banan men när hon blev säkrare så kom också lite högre poäng.

Nu vet jag inte om det är så i din kompis fall, men en tanke. Det är också viktig att inte stirra sig blind på procenten, utan titta på kommentarerna och ta det med till tränaren och jobba på det. Träna en sak i taget även på tävlingsbanan och så småningom blir det en helhet.

Ett tips är att be någon videofilma ritten. Ta sedan protokollet och följ med i filmen så avslöjas ett och annat som man inte uppfattade själv när man red.

Jättefin ritt. Ponnyn gick med eftergift i nacken utan att bli för hög. Var avspänd och lyssnade på sin ryttare. Titta på ponnyns öron - koncentrerad på sin uppgift och ryttaren får utan till synes ansträngning igenom sina hjälper. Där finns också energi, ponnyn är aktiv i sin kropp, går framåt av sig själv och beredda att svara på ryttaren. Snyggt!

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
M
Dressyr Jag har ridit i 26år i 20år av dessa har jag haft egen häst, men jag har också jobbat med in och tillridning och omskolning av varmblod...
Svar
9
· Visningar
2 277
Senast: mirjada
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka