Lättväxlad unghäst

moli

Trådstartare
Om en unghäst är ganska lättväxlad i gångarterna och klarar både tölt& trav efter bara någon månads ridning men ibland väljer värsta grisepassen, är det då lämpligast att jag redan nu säger åt henne att grisepass är fel och ber om ren trav eller tölt istället? Det går ganska lätt. Eller bör jag fortsätta låta henne harva på som hon vill? Det är min första riktigt gröna unghäst.

Just nu så växlar hon hejvilt, jag bestämmer hastighet och riktning sen blir det tölt, trav, pass, tölt osv. Mest tölt faktiskt.

Går hon rent så uppmuntrar jag det och försöker behålla det. Har dock inte bråttom alls, tänkte bara att det kanske är dumt att grisepassa så det står härliga till när hästen kan både tölta och trava även om hon nu är så lite riden. Hon verkar ha lättast för tölttakten, men där har hon åandra sidan ganska rejäl aktion så det känns som om hon kanske tar ut sig om man töltar för myckt.

Hon är sex år och blev longerad och insutten i höstas och sedan har hon ridits ett par ggr som handhäst. Stod större delen av vintern och nu har jag satt igång henne och har väl ridit en tio femton ggr och kan redan rida ut själv. Hon känns ganska stabil och klarar att hålla balansen med mig på. Men inte så stabil att jag vågat galoppera henne än. Många Stopp... Hon har hyfsad kondition, jag har haft med henne som handhäst ganska mycket.

Det känns lätt att missbruka hennes lätthet för gångarterna. Hur gör man? Hon verkar inte irriterad över att jag ber henne byta bort passen. När hon handhästas väljer hon oftast pass eller galopp, ibland trav.

Som sagt så låter jag henne nu för det mesta välja gångart själv och jag hänger bara på och bestämmer tempot.

Sv: Lättväxlad unghäst

Om hästen är så pass mkt riden så den går tölt å trav så skulle jag ställa mer krav på att den nite skulle grise passa, är det däremot en häst som knappt är riden så får man vara nöjd bara den lyssnar på framåtdrivande hjälper, gångarterna kan man justera när den kan alla ryttarens hjälper å man ska börja träna lite mer.

chrysler skrev:
Om hästen är så pass mkt riden så den går tölt å trav så skulle jag ställa mer krav på att den nite skulle grise passa, är det däremot en häst som knappt är riden så får man vara nöjd bara den lyssnar på framåtdrivande hjälper, gångarterna kan man justera när den kan alla ryttarens hjälper å man ska börja träna lite mer.

Hon hittade väldigt snabbt tölt& trav "på egen hand" när hon handhästades med mig på utan att jag bad henne utan bara följde med. Hon är som sagt inte så mycket riden, men har lätt för gångarterna.

Hon är styrbar och kan öka och minska tempot. Kan stanna och stå still. Kan inte sidförande eller rygga. (Har inte provat, men jag tror inte hon kan det) Går för det mesta fram. Har jag sällskap är det verkligen inget fel på framåtbjudningen.

Och idag var första dagen som hon inte "frös fast ordentligt" när vi red själva. :banana: (har ridit ut själv bara fem sex ggr och jag har då behövt leda henne lite förbi särskilt hemska saker eller för att få henne från gården) Hon rids inte alls på bana, bara i skogen.

När hon går fram (vilket hon oftast gör) så är det oftast entusiastiskt och utan att man behöver jaga på henne.

Vikta henne lite mot trav så hon får svårare för passen. En unghäst med så "tätt" mellan gångarterna ska helst undvika all pass några år. Men inte genom att bromsa henne i onödan, bättre att tex rida med bara framskor eller bootsa lite fram så hon hittar balansen mer mot trav. Det gör i det här skedet inget om det blir lite travaktig tölt, det är lätt att träna bort senare med så mkt laterala anlag.

Eller kör på upp i galopp om det börjar bli passtakt, och så försök sakta ner i trav istället.

Jag tycker galoppen ska vara på plats från början, så blir den avdramatiserad! Ha med en kompis som draghjälp så du inte riskerar en tvärnit för att det finns ngt att titta på :D

Nu är hon nyskodd så det får bli boots. Vad jag har att välja på är vanliga sladdriga skyddsboots och 240grams (tror jag att det är) och det senare kanske är lite tungt, eller?

Jag är lite nervös för galoppen skall jag villigt erkänna, dels för tvärnitarnas skull och dels för att vi vurpade i höstas (i tölt för att det var lerigt och halkigt och hon hade inte balans att parera, inte så farligt, men jag gillar inte sånt. Pladask på mage och upp så snabbt att jag inte hann reagera och kliva av ens) Nu känns hon tryggare och stabilare så jag vågar nog galoppera, bara jag får med mig sällskap. :crazy: Det är inte så lätt alltid. Vilket visserligen var en bra spark i häcken för att våga rida ut själv. Jag är ju så sugen på att rida henne. Och nu är det kul, jag blir jättepeppad av att hon är så glad när hon kommer ut och att hon gör så mycket framsteg. :)

Det är ju liksom först nu man på allvar får kvitto på att man lärt sig något genom åren. Om hon blir bättre så är det ju min förtjänst eftersom bara jag rider henne.

du kan testa de tunga bootsen på en kortare tur och se om du slipper passen då.

jag tror det är farligt att undvika galoppen för länge, det blir större risk för problem hos häst eller ryttare då än om den tas med naturligt från början. att ha en äldre pålle med är ovärderligt.

lycka till!

/tim som är hemma och ammar eskil mellan tillsynspassen av Lyngey som har vaxproppar....

Var bara uppmärksam så att tunga boots fram inte gör henne framtung. Unghästar har känslig balans.

moli skrev:
Nu är hon nyskodd så det får bli boots. Vad jag har att välja på är vanliga sladdriga skyddsboots och 240grams (tror jag att det är) och det senare kanske är lite tungt, eller?

Jag är lite nervös för galoppen skall jag villigt erkänna, dels för tvärnitarnas skull och dels för att vi vurpade i höstas (i tölt för att det var lerigt och halkigt och hon hade inte balans att parera, inte så farligt, men jag gillar inte sånt. Pladask på mage och upp så snabbt att jag inte hann reagera och kliva av ens) Nu känns hon tryggare och stabilare så jag vågar nog galoppera, bara jag får med mig sällskap. :crazy: Det är inte så lätt alltid. Vilket visserligen var en bra spark i häcken för att våga rida ut själv. Jag är ju så sugen på att rida henne. Och nu är det kul, jag blir jättepeppad av att hon är så glad när hon kommer ut och att hon gör så mycket framsteg. :)

Det är ju liksom först nu man på allvar får kvitto på att man lärt sig något genom åren. Om hon blir bättre så är det ju min förtjänst eftersom bara jag rider henne.

Jag skulle inte använda boots! Särskilt inte när du beskriver att du lätt får henne att byta själv! Använd då detta och uppmuntra henne att gå rätt och korrigera så snart hon går fel. Jag använder aldrig boots på mina hästar. Särskilt inte på unga djur. Skulle väl bli tvungen om jag skulle tävla eftersom andra använder det och man då inte har någon chans annars att få till samma lyft, sägs det.

Jag föredrar ren kommunikation istället för tekniska hjälpmedel. Det enda jag kan drista mig till att göra det är att låta hovarna ha kortare eller längre tå än normalverkning, max en cm, fast egentligen handlar det bara om en verkning anpassade efter just den hästens rörelser, så det är inom det normala det med, eftersom man skall verka individuellt och alla hästar intehar samma vinklar. Kan trixa lite med lättare och tyngre skor, typ 6 mm och 8 mm, men jag gör dessa åtgärder enbart på hästar som är passaktiga eller travaktiga och inte hittar den rena tölten, och endast under 1 eller 2 skoperioder.

Din häst har lätt för tölten och traven men kan ibland grisepassa. Det hela handlar om att den inte vet vad du vill! Är du tydlig och talar om vad du vill ha så behöver du inga tekniska hjälpmedel! Du kräver aldrig för mycket så länge du märker du har hästen med dig! Man måste dessutom redan från början vara konsekvent! Så låt henne ALDRIG grisepassa, utan korrigera till tölt eller trav. Rid med ett aktivt säte om hon börjar växla och tala om vad du vill. Din häst behöver bara vägledning och träning samt att du känner av henne. Hjälp henne med ett aktivt säte när det behövs.

Unga hästar växlar dessutom ofta för att de helt enkelt blir trötta i musklerna av att gå i samma gångart. De är inte vana! Därför måste DU se till att växla ofta mellan skritt, tölt och trav! Att då lägga på boots kan trötta musklerna än mer och faktiskt ge skador också om man inte är mycket lyhörd. Det är ju ännu en belastning på en ung häst som inte är van! Märker du hon växlar så är hon förmodligen trött. Dra ner till skritt och låt henne skritta ett par minuter, sedan kan du gå upp i tölt, men kräv inte längre sträcka än att hon är pigg när du växlar till skritt eller trav. För att bebehålla din häst positiv skall du undvika att trötta ut musklerna helt utan lära dig känna vad hon tål och sedan hålla god marginal till de gränserna. Det här kommer lösa sig av sig själv, bara du är konsekvent, för din häst har naturlig lätthet för gångarterna! Skynda långsamt och håll ridningen positiv genom att inte anstränga henne för mycket. Njut av framstegen och rid avslappnat, då spänner sig också hästen mindre och du får mindre grisepass. grisepass är nämligen ofta ett försvar och beror på spänningar. tex trötthet men kan också vara lite nervöst. Hon är ju lite osäker på omgivningen eftersom hon stoppar ofta. Så ta det lugnt och låt henne titta sig omkring, prata och beröm.

Lycka till!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

moli skrev:

Tvärnitar är inte roligt, jag vet :angel: Mitt sto kan få se saker som ska hoppas ifrån eller tvärnitas för, lite tittig har hon alltid varit o nu är hon inriden sedan länge, men det händer då o då än idag! En matte med whiplashskador i nacke o axlar har det inte lätt...

Jag lovar att du får en mycket bra sits efter någar gånger :D Försök tänka positivt, om du liksom går o tänker att nu kommer hon att stanna o då påverkar man säkert hästen tror jag helt o fullt! Tänk istället att nu ska vi galoppera DIT, så galoperar ni dit o så ökar du takten allt emellan. Glöm inte berömma, både dej o hästen. Säg NEJ när hon nitar, galoppera igen framåt om det händer.

Jag hade nog försökt undvika passen, fast utan boots. Antingen genom att försöka korrigera, eller genom att sakta av till skritt och försöka igen, eller öka till galopp och därifrån till tölt eller trav.

Vad jag har fått reda på är att man INTE ska ta ner hästen i skritt för att korrigera en gångart. Snarare att man ska driva upp den i gångarterna istället så att de ska förstå att det är jobbigare att göra fel, gör man rätt så kan man bryta av. Men om hästen lär sig att ryttaren bryter av så fort grisepassen kommer, så kommer den kanske oftare...

/Emma

*Lånar knapp*
Nu är hon mer riden. Jag provade med boots, det fungerade rätt bra. Sedan var det en period jag inte riktigt hade tid att rida henne, plus att jag tömkörde en del. Nu sist jag red henne kunde jag själv bestämma när det skulle vara trav och när det skulle vara tölt. Det är fortfarande svårt att hålla kvar gångarterna när man startat dem, men det kan kanske ha samband med hennes stora (och ibland lite vingliga) rörelser.

Jag tror att hon har mognat lite mer och defenitivt skärpt till sig och förstår bättre att vi skall samarbeta snarare än att hon är på skogspromenad med någon som hon bär omkring på för att vara snäll. :D Hon sparkar mig på hälarna när jag handhästar henne. Lite jobbigt, men inte så lätt att undvika. försöker hitta ett läge där hon varken är allt för långt bak eller alldeles uppe i mitt ben med bringan istället. Men det är svårt. Jag fixar inte riktigt att hålla henne ifrån mig heller, det är många rätt smala vägar vi håller till på. Så jag försöker spreta ut benet istället så att hon kan sparka under det bäst hon vill. Inte så tjusigt, men skönast för både mig& henne just nu. (I-landsproblem.. jag vet. Jag klagar inte på att hon är vig) Fotade henne idag och jag är jättestolt över min lilla "adept". :love: Den där traven kommer även när man rider när andan faller på. Hon är den första riktigt gröna häst jag fått träna själv. (Var som sagt påbörjad när jag tog över) Känns kul att hon börjar bli "en riktig ridhäst" nu.

http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav1.jpg

http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav2.jpg

http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav3.jpg

Ja just det! Efter diskussionen här så gav jag mig ut och galopperade. ENSAM! Jag hade ingen som kunde följa med så jag tog tjuren vid hornen och provade själv. Och jag dog inte. Det gick tvärtom mycket bra, hon var ganska sansad. Nu har jag galopperat rätt mycket på henne. Fastfrysningarna kommer inte stup i kvarten längre, och det var ett tag sedan hon tvärnitade. (Tack för det!) Höll på att rinna bort av fasa när vi mötte två stora hästar för första gången i "hennes" skog, men det skall hon väl lära sig också så småningom. Att man kan möta andra hästar i skogen utan att det är farligt.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 843
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar